Μέχρι στιγμής έχει εγκριθεί ποσό 219 εκ ευρώ για μονή και όχι διπλή γραμμή– Εντός του 2025 εκτιμάται η δημοπράτησή του
Τρία κομβικής σημασίας σιδηροδρομικά projects που θα αλλάξουν τον χάρτη των μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα εισέρχονται σε τροχιά υλοποίησης σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, μεταξύ των οποίων και το έργο της αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, ο αρχικός προϋπολογισμός του οποίου, που ξεπερνούσε το 1 δις «προσγειώθηκε» στα 700 εκ ευρώ, ελέω… Daniel.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το action plan της ΕΡΓΟΣΕ στη Βόρεια Ελλάδα έχει θέσει σε άμεση προτεραιότητα την υλοποίηση μιας σειράς έργων εθνικής και διεθνούς εμβέλειας, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, τα οποία σταδιακά θα αρχίσουν να μπαίνουν σε φάση κατασκευής.
Βάσει του σχεδιασμού της ΕΡΓΟΣΕ, τα έργα αυτά θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να εκμεταλλευθεί τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς άξονες, οι οποίοι συνιστούν μεγάλη ευκαιρία οικονομικής ανάπτυξης για τη χώρα. Ιδιαίτερα η Βόρεια Ελλάδα, ως συνδετικός κρίκος με Ασία, Βαλκάνια και Ευρώπη, αλλά και χάρη στα λιμάνια της, έχει όλες τις δυνατότητες να καταστεί hub μεταφορών τα επόμενα χρόνια.
Τα νέα δεδομένα για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο
Το έργο που αφορά την αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ (τελικώς) θα δημοπρατήσει η ΕΡΓΟΣΕ με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Εντός του 2025, προγραμματίζεται η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών και η ανάδειξη αναδόχου.
Τον περασμένο Ιούλιο επετεύχθη η έγκριση χρηματοδότησης από το CEF 2021-2027, ποσού 219,6 εκατ. ευρώ, για τμήμα του έργου και σύμφωνα με πληροφορίες στην πρόσκληση που θα ανοίξει από την ΕΕ εντός των επόμενων ημερών θα εξασφαλιστεί και το υπόλοιπο ποσό.
«Η στρατηγική αξία αυτού του έργου είναι μεγάλη, καθώς με την ολοκλήρωσή του, θα βελτιωθούν οι διασυνοριακές συνδέσεις µε τη Βουλγαρία στο Ορµένιο και την Τουρκία στο Πύθιο.
Ταυτόχρονα όμως θα ενισχύσει την εμπορευματική και επιβατική κίνηση προς την Ανατολική Ευρώπη, διασυνδέοντας τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας με το λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και τα λιμάνια στον Δούναβη.
Επιπλέον, ο συγκεκριμένος σιδηρόδρομος θα μπορεί να λειτουργεί και ως γραμμή προαστιακής εξυπηρέτησης των περιοχών κατά μήκος του ποταμού Έβρου» αναφέρει η ΕΡΓΟΣΕ.
Πώς πήγαμε από το 1,1 δις στα 700 εκ ευρώ
Σημειώνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός του έργου περιελάβανε τον διπλασιασμό της γραμμής, με ηλεκτροκίνηση και σύστημα ETCS, το οποίο προσφέρει αυτόματη προστασία των συρμών, και που αν υπήρχε στην περίπτωση των Τεμπών θα είχαν σωθεί πολλές ζωές. Το έργο προέβλεπε είτε διαπλάτυνση του υφιστάμενου διαδρόμου, είτε νέα χάραξη, σε τμήματα όπου κρινόταν απαραίτητο.
Μάλιστα, για το έργο του διπλασιασμού της γραμμής, τον Μάρτιο του ’23 ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δηλώσει από τον Έβρο:
«… Κάποιοι αγωνιστήκαμε στην Ευρώπη για να αυξήσουμε το ΕΣΠΑ της περιφέρειας. Διότι διεκδικήσαμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης τους οποίους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για σημαντικά έργα υποδομής, όπως η διπλή γραμμή του τρένου από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, που όταν ολοκληρωθεί, το 2028, πραγματικά θα αλλάξει όψη ο Έβρος».
Ωστόσο, πριν λίγους μήνες, ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, ανακοίνωσε τον διαχωρισμό του έργου σε Α’ φάση (λειτουργία μονής γραμμής) και Β’ φάση (μελλοντική λειτουργία διπλής γραμμής).
Όπως είχε αναφέρει, ο διαγωνισμός συνεχίζεται για τα έργα της Α’ φάσης, δηλαδή την κατασκευή μονής γραμμής με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης με ETCS και ηλεκτροκίνησης, επί υποδομή διπλής γραμμής σε τμήματα του έργου, για τη δυνατότητα μελλοντικού διπλασιασμού αυτής. Ο προϋπολογισμός πέφτει στα 700 εκ ευρώ, από τα οποία, σήμερα, υπάρχουν εξασφαλισμένα τα 219 εκ.
Κ.Η.