Πάνω από 30% οι αυξήσεις, από την περασμένη άνοιξη, ενώ αναμένονται άλλες δύο μέσα στα επόμενα 2 χρόνια
Ουδεμία πρόβλεψη ελάφρυνσης για κατοίκους και επιχειρήσεις του Έβρου, παρά την περσινή καταστροφή
Της Κικής Ηπειρώτου
Μειώσεις στις τιμές των διοδίων στην Αττική οδό και τον Αυτοκινητόδρομο του Μαλιακού στη Θεσσαλία ανακοίνωσε η κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για παρεμβάσεις που θα μειώσουν σημαντικά το κόστος μετακίνησης για τους οδηγούς. Την ίδια στιγμή, για την Εγνατία Οδό, δεν υπάρχει καμία απολύτως πρόβλεψη για μειώσεις, αλλά μόνο για αυξήσεις που θα φτάσουν τα επόμενα χρόνια το 120%, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης του δρόμου σε ιδιωτική κοινοπραξία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε η περσινή καταστροφή στον Έβρο, με τις ανυπολόγιστες οικονομικές συνέπειες, συγκίνησε τους κυβερνώντες, προκειμένου να αποφασιστεί – έστω μία προσωρινή – μείωση των τιμών των διοδίων για κατοίκους και επιχειρήσεις. Αντιθέτως, 6 μήνες μετά τις φωτιές, η Εγνατία οδός παραχωρήθηκε στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Project και τα διόδια αυξήθηκαν εν μία νυκτί κατά 30%…
Οι μειώσεις
Την περασμένη εβδομάδα ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού η οποία θα επιφέρει τρία δισεκατομμύρια στα ταμεία του κράτους, ενώ θα έχει ως συνέπεια τη μείωση των διοδίων από 2,8 στα 2,5 ευρώ. «Αυτό είναι ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα για τους πολίτες, ειδικά γι’ αυτούς οι οποίοι χρησιμοποιούν τακτικά τον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της πόλης» σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
Επιπλέον, τη Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου, ανακοινώθηκαν μειώσεις διοδίων, στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός- Κλειδί, από 1η Οκτωβρίου 2024 ως τέλη του 2025. Οι μειώσεις θα φτάνουν, συνολικά, έως και τα 3 ευρώ για τους χρήστες ΙΧ. Η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της αξιοποίησης του ποσού των 15,8 εκατ. ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο όφελος του Δημοσίου από την αναχρηματοδότηση του έργου «Αυτοκινητόδρομος Μαλιακός – Κλειδί», που πραγματοποιήθηκε στις 31 Ιουλίου 2024.
Ειδικότερα, η έκπτωση αφορά όλες τις κατηγορίες οχημάτων με διαφοροποίηση μεταξύ ελαφρών (ΕΟ) και βαρέων οχημάτων (ΒΟ) και συγκεκριμένα:
– Έκπτωση (ύψους 17%) για τα ελαφρά οχήματα σε όλες τις διελεύσεις, είτε με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης), είτε με πληρωμή σε λωρίδες με εισπράκτορα (ή αυτόματα μηχανήματα πληρωμής).
– Έκπτωση (ύψους 5%) για τα βαρέα οχήματα, αποκλειστικά για τις διελεύσεις με χρήση πομποδέκτη (οποιασδήποτε Παραχώρησης).
Επίσης, αφορά στους σταθμούς διοδίων: Πελασγίας, Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου, Λεπτοκαρυάς και Κλειδιού, καθώς και τα 17 πλευρικά διόδια της περιοχής.
Καμία πρόβλεψη για τον Έβρο
Την ίδια στιγμή, στον Έβρο, κάτοικοι και επιχειρήσεις έχουν ήδη υποστεί μία αύξηση στις τιμές των διοδίων της Εγνατίας Οδού και μέχρι την ολοκλήρωση της παραχώρησης στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis Project, τους επόμενους μήνες, θα ακολουθήσουν άλλες δύο. Σημειώνεται πως η κυβέρνηση έσπευσε να αυξήσει τα διόδια από την περασμένη άνοιξη, ανταποκρινόμενη στους όρους της σύμβασης παραχώρησης, η οποία προβλέπει συνολικά τρεις αυξήσεις, μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια, που συνολικά μεταφράζεται σε άνοδο του αντιτίμου έως και 120%, σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν πριν την πρώτη αύξηση!
Στην περίπτωση του Έβρου και της Θράκης ειδικότερα, παρά τη μεγάλη απόσταση από την Αθήνα, κάτοικοι και επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να πληρώνουν ολοένα και ακριβότερα για τις μετακινήσεις τους. Ούτε η περσινή καταστροφή στον Έβρο στάθηκε ως αφορμή προκειμένου να εξεταστεί, έστω για κάποιους μήνες, η μείωση των διοδίων στην Εγνατία Οδό για τους Εβρίτες, με κυρίαρχη δικαιολογία τους αυστηρούς όρους της σύμβασης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και κοινοπραξίας, η οποία βεβαίως, υπεγράφη 6 μήνες μετά τις πυρκαγιές. Επομένως, δικαίως ορισμένοι τονίζουν πως το θέμα θα μπορούσε να είχε λυθεί, με μία επείγουσα νομοθετική ρύθμιση που θα προέβλεπε μείωση διοδίων ειδικά για τους κατοίκους και της επιχειρήσεις του Έβρου, για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Όλα αυτά, εφόσον βέβαια υπήρχε η πολιτική βούληση…
Το θέμα έθιξε πρόσφατα και για πολλοστή φορά, στο υπόμνημα που κατέθεσε υπόψιν του Πρωθυπουργού, ο Σύνδεσμος Βιοτεχνιών – Βιομηχανιών & Εξαγωγικών Επιχειρήσεων Έβρου.
«Τα εμβληματικά έργα, ειδικά στις μεταφορές, που εσείς ο ίδιος ανακοινώσατε τον Φεβρουάριο του 2022, έχουν ουσιαστικά απενταχθεί λόγω ανυπαρξίας μελετών και εμφάνισης άλλων προτεραιοτήτων, ενώ η υπόσχεση κάλυψης του μεταφορικού κόστους από εσάς δεν έγινε πράξη από τα αρμόδια Υπουργεία.
…Η αύξηση των Διοδίων κατά 35%, η ανυπαρξία ανταγωνισμού στις αεροπορικές συνδέσεις, οι κακές Τελωνειακές Συνδέσεις και Συνθήκες, όπως και η απουσία συνδυασμένων μεταφορών – τηλεπικοινωνιών και λοιπών υποδομών οδηγούν στην απαξίωση και φυγή της επιχειρηματικότητας και των πολιτών από την περιοχή».
Οι τιμές μετά τις πρώτες αυξήσεις
- Αρδανίου 1,60 ευρώ (από 1,20 ευρώ, αύξηση 33%).
- Μεστής 2,20 ευρώ (από 1,70 ευρώ, αύξηση 29%)
- Ιασμου 1,80 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 28%)
- Καβάλας 1,85 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 32%)
- Μουσθένης 2,15 ευρώ (από 1,60 ευρώ, αύξηση 34%)
- Ασπροβάλτας 1,10 ευρώ (από 0,90 ευρώ, αύξηση 22%)
- Ανάληψης 2,35 ευρώ (από 1,80 ευρω, αύξηση 30%)
- Θεσσαλονίκης 0,55 ευρώ (από 0,50 ευρώ, αύξηση 10%)
- Μαλγάρων 0,90 ευρώ (από 1,20 ευρώ, μείωση 25%)
- Πολύμυλου 1,90 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 35%)
- Σιάτιστας 1,90 ευρώ (από 1,50 ευρώ, αύξηση 26%)
- Μαλακασίου 1,90 ευρώ (από 1,40 ευρώ, αύξηση 35%)
- Παμβώτιδας 1,55 ευρώ (από 1,20 ευρώ, αύξηση 29,1%)
- Τύριας 2,70 ευρώ (από 2,10 ευρώ, αύξηση 28,5%)