Πού τον είδανε το διχασμό;

του Μάνου Λασκαράκη

Η Βασική Εκπαίδευση στην χώρα μας (Δημοτικό Σχολείο και Γυμνάσιο) είναι υποχρεωτική. Καθώς και σε όλο τον προηγμένο κόσμο.

Πέντε έως και επτά ώρες την ημέρα, εννιά μήνες το χρόνο, για μια ολόκληρη δεκαετία και βάλε, δεχόμαστε στον εγκέφαλο ένα κάρο πληροφορίες που συνέταξε για εμάς η πολιτεία. Πληροφορίες φιλτραρισμένες μέσα στους αιώνες, από χιλιάδες λόγιους που συχνά αγνοούμε το όνομά τους, «πότισαν» και «σχημάτισαν» το παιδικό και εύπλαστο μυαλό μας. Ανεξάρτητα απ’ το τι κρατήσαμε, τι ξεχάσαμε και τι πετάξαμε από τον όγκο των πληροφοριών, εξακολουθεί να είναι η βάση, που πάνω της κάθεται οποιαδήποτε νέα γνώση επιλέξουμε να απορροφήσουμε ως ενήλικες, αφού θα τη βρούμε τυπωμένη σε γράμματα και αριθμούς.

Η υποχρεωτικότητα βασίζεται στο επιχείρημα ότι δίχως την βασική εκπαίδευση, το άτομο δεν έχει τα εφόδια να γίνει εργαζόμενος πολίτης και θα αποτελεί έναν εν δυνάμει ικέτη ή εγκληματία.

Παράλληλα ένα παιδί υποχρεούται να κάνει και μια σειρά εμβολίων όπως της ιλαράς, ερυθράς, φυματίωσης, τετάνου και αρκετά ακόμη. Σε αντίθετη περίπτωση θα αποτελεί ανάμεσα στους συμπολίτες του μια υγειονομική βόμβα.

Με όλα αυτά είμαστε πια εξοικειωμένοι. Ανεξάρτητα αν μερικές φορές τρωγόμαστε για το τι θα γράφει μέσα το βιβλίο της Ιστορίας και των Θρησκευτικών, δεν άκουσα κανένα να λέει ότι η υποχρεωτικότητα του σχολείου παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματά του. Και με ελάχιστες εξαιρέσεις μερικών κυριολεκτικά παλαβών, κανείς δεν ρισκάρει να πάθει το παιδί του τέτανο παίζοντας στις αλάνες.

Και μετά ήρθε ο Covid19 στην εποχή των «Ψεκασμένων», του «Μακελειού» και της… «Μανούλας του facebook». Και μπήκα κι εγώ μια μέρα στα σόσιαλ και διάβασα πώς έχουμε λέει διχασμό… για το αν πρέπει να εμβολιαστούμε ή όχι…

Αν όμως μιλήσουμε για διχασμό, αυτομάτως δίνουμε υπόσταση σε μια δεύτερη άποψη σε ένα ζήτημα που δεν είναι φιλοσοφικό αλλά επιστημονικό. Και εντός της επιστημονικής κοινότητας (πέρα από διαφωνίες για το πού και πότε πρέπει να επιβάλλεται λοκντάουν), δεν υπάρχουν περισσότερες από μία απόψεις για το αν ο κορωνοϊός απειλεί το Δημόσιο Σύστημα Υγείας ή όχι, για το αν ο εμβολιασμός του γενικού πληθυσμού είναι σήμερα ο μόνος τρόπος αντιμετώπισης της πανδημίας.

Προσωπικά δεν βλέπω διχασμό, αλλά δύο αέναες συγκρούσεις. Της επιστήμης απέναντι στην παραδοξολογία και της συλλογικότητας κόντρα στον ατομικισμό.

Και επειδή ο διχασμός τρομάζει και ξυπνά μνήμες, σε περίπτωση που αποδεχτούμε πώς βιώνουμε διχασμό, για να τον αποφύγουμε και να ηρεμήσουμε τα πνεύματα, θα μπούμε στην παγίδα να αποδεχτούμε και το κίνημα των αντιεμβολιαστών ως μια παράλληλη πολιτική οντότητα με ισότιμη βαρύτητα και χρόνο στον πολιτικό διάλογο. Σαν να βγαίνει δηλαδή ένας flat-earther στο τηλεοπτικό πάνελ δίπλα σε έναν αστροφυσικό και να κάνουνε debate για το σχήμα της Γης.

Με τον flat-earther τα πράγματα είναι απλά:  Δεν κατανόησε ποτέ του τη Φυσική και τους νόμους της. Και στο καπάκι διάβασε ένα σορό αρλούμπες που καταναλώνονται ευκολότερα από ένα βιβλίο με μαθηματικούς τύπους. Με τα εμβόλια τα πράγματα είναι λίγο πιο σύνθετα: Ελάχιστοι από μας γνωρίζουν πώς λειτουργεί ένα εμβόλιο. Το αίσθημα εμπιστοσύνης απέναντι στους εμβολιασμούς δεν είναι αποτέλεσμα γνώσης του mRNA (αλλοίμονο αν έπρεπε να διαθέτουμε τέτοιες γνώσεις) αλλά μιας σφαιρικής γνώσης της προσφοράς της επιστήμης στις ζωές μας, από την Επιστημονική Επανάσταση του 16ου αιώνα  με τη δημοσίευση έργου του Κοπέρνικου, έως την ανάδυση της σύγχρονης ιατρικής τον 19ο αιώνα, την ανακάλυψη των μικροβίων και την εφεύρεση των εμβολίων που εξάλειψαν την θανατηφόρα ευλογία και άλλες ασθένειες.

Πέραν της γνώσης, καταλυτικό είναι και το αίσθημα της συλλογικότητας που αφορά το σεβασμό στο κράτος δικαίου και τα δημόσια αγαθά. Ένα παράδειγμα: Νόμος του κράτους υποχρεώνει τη χρήση ζώνης στους οδηγούς αυτοκινήτων και απαγορεύει το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους. Σε μερικές χώρες απαγορεύεται η πώληση αλκοόλ σε νυχτερινές ώρες. Οι απαγορεύσεις αυτές δεν αποσκοπούν μόνο στην προστασία της ζωής του οδηγού, του καπνιστή και του πότη (που θα σκεφτεί «ζωή μου είναι, ό,τι θέλω κάνω»), αφορούν και τους γύρω του αλλά και την βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Η κατάχρηση τσιγάρου, ποτού και αυτοκινήτου έχει ως αποτέλεσμα την «κατάχρηση» του Ε.Σ.Υ.  Όταν απολαμβάνουμε «δωρεάν» υγεία, από πίσω κόβονται τιμολόγια φαρμάκων, καταβάλλονται μισθοί γιατρών και νοσηλευτών. Αν μπαινοβγαίνεις στα νοσοκομεία γιατί «ζωή μου είναι ό,τι γουστάρω κάνω», το «σύστημα» που συχνά καταριέσαι τρέχει (και ξοδεύεται) για να σε περιθάλψει.

Το ίδιο ισχύει και με τους εμβολιασμούς στην περίπτωση της πανδημίας του Covid-19.  Ο προϋπολογισμός κάθε κυβέρνησης στον κόσμο, επιβαρύνθηκε για να ενισχυθεί με επιπλέον ΜΕΘ και αναπνευστήρες. Από σήμερα και εφεξής, η επιπλέον επιβάρυνση θα γίνεται για χάρη των ανεμβολίαστων που πλέον παραμένουν ανεμβολίαστοι από επιλογή. Οι εμβολιασμένοι πολίτες βέβαια, δεν έχουν επιλογή αν θα επωμιστούν ή όχι φορολογικά το επιπλέον κόστος.

Στη φωτογραφία που κυκλοφόρησε με τους διαδηλωτές – αντιεμβολιαστές στο σύνταγμα, βλέπουμε τους ιδεολογικούς απόγονους εκείνων που δολοφόνησαν την Υπατία, εκείνων που έστειλαν τον Γαλιλαίο στην Ιερά Εξέταση. Για καλή μας τύχη, σήμερα έχουμε ένα κράτος δικαίου που μας προστατεύει από τους παράφρονες και ένα καλύτερο Εκπαιδευτικό Σύστημα που αφήνει ολοένα και λιγότερους πολίτες εκτεθειμένους σε αρλούμπες. Όχι βέβαια όλους.

Και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της πολιτικής βούλησης. Όχι πώς να μεταπείσει σήμερα τους ανεμβολίαστους (χλωμό το κόβω κοιτώντας τη φωτογραφία)  αλλά πώς θα παράγει στο μέλλον λιγότερους αρνητές μέσα από μια καλύτερη Παιδεία.

About Author

1 Σχόλιο

  • Στέφανος
    Posted 24 Ιούλιος 2021 18:07 0Likes

    Κύριε Λασκαράκη,οι χιλιάδες καταξιωμένοι επιστήμονες ανά τον κόσμο, που αντιτίθενται στην υποχρεωτικοτητα των εμβολίων, που δεν έχουν λάβει οριστική έγκριση ακόμη, είναι κι αυτοί flat-earthers(sic); Μήπως,αν και αυτοί ειχαν την προβολή στα κυρίαρχα ΜΜΕ όπως οι υποστηρικτές της υποχρεωτικοτητας, έστω και κατά το 1/10 αυτών,θα είχε άλλη άποψη η κοινωνία για τα ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΑ εμβόλια.Τέλος, απόψεις που υποχρεώνουν συνανθρώπους τους, ή να συμμετάσχουν σε ένα ιατρικό πείραμα ή να εξοντωθούν κοινωνικά, ψυχικά, ακόμη και φυσικά, είναι αυτές που μοιάζουν περισσότερο με τους διώκτες της Υπατίας.

Αφήστε ένα σχόλιο