Αναστέλλονται για ολόκληρη τη διάρκεια της παρούσας δημοτικής και περιφερειακής περιόδου τα άρθρα 133 έως 151 του Κλεισθένη. Ψηφίζεται “Μητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Ενώσεων”
Αναστέλλονται για ολόκληρη τη διάρκεια της παρούσας δημοτικής και περιφερειακής περιόδου τα άρθρα 133 έως 151 του Κλεισθένη.
Ολόκληρο, δηλαδή, το Κεφάλαιο Η’ «Ρυθμίσεις για την ενίσχυση των θεσμών συμμετοχής στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Δημοτικό και Περιφερειακό Δημοψήφισμα» του ν.4555/2018.
Με άλλα λόγια, η νυν Κυβέρνηση στέλνει στις καλένδες μία από τις κεντρικές “σημαίες” της “μεταρρύθμισης” της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που είχε προβληθεί έντονα επικοινωνιακά ως σημαντική παρέμβαση στην τοπική δημοκρατία.
Η αναστολή γίνεται με την παρ.1 του αρ.12 «Ρύθμιση θεμάτων διοικητικής λειτουργίας Δήμων» του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου προβλέπεται ότι:
« 1. Η ισχύς των άρθρων 133 έως 151 του ν.4555/2018 αναστέλλεται καθ’ όλη τη διάρκεια της τρέχουσας δημοτικής και περιφερειακής περιόδου. »
Η Αιτιολογική Έκθεση προαναγγέλλει νέα σχετική νομοθετική παρέμβαση, καθώς αναφέρει:
« Αναστέλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια της τρέχουσας δημοτικής και περιφερειακής περιόδου οι διατάξεις που προβλέπουν το δημοτικό και περιφερειακό δημοψήφισμα, ενόψει της τροποποίησης του θεσμικού πλαισίου. »
Το κλεισθένειο δημοψήφισμα αποτελούσε ένα από τα τελευταία απομεινάρια της αμφιλεγόμενης νομοθετικής παρέμβασης του 2018.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε –ιδίως στους νέους Αιρετούς- ότι το Κεφάλαιο που τώρα αναστέλλεται, όταν ψηφίστηκε έγινε αντικείμενο ποικίλων αρνητικών σχολίων έως και θυμηδίας.
Η κριτική εστίαζε, για παράδειγμα, στο ότι επικοινωνιακά προβαλλόταν λες και ήταν κάτι καινούριο, ως «νέος θεσμός», «τομή», «εισαγωγή θεσμού άμεσης συμμετοχής και δημοκρατικής έκφρασης των πολιτών»κλπ,ενώ η Αυτοδιοίκηση γνώριζε ότι ο Κώδικας Δήμων(ν.3463/2006) ήδη περιείχε το αρ.216«Τοπικό Δημοψήφισμα» (το οποίο ο Κλεισθένης κατήργησε με την παρ.2 του αρ.151).
Αστείρευτη πηγή σχολίων υπήρξε και η περίφημη αναφορά στο αρ.133 του Κλεισθένη ότι δημοψήφισμα μπορεί να προκηρύσσεται “για κάθε θέμα”(με συγκεκριμένες εξαιρέσεις), σε αντίθεση βεβαίως με τον Κώδικα Δήμων που πριν προσδιόριζε ότι προκηρύσσεται “για σοβαρά θέματα που ανήκουν στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων των δημοτικών αρχών” (επίσης με συγκεκριμένες εξαιρέσεις).
Σε κάθε περίπτωση, με την ψήφιση του Ν/Σ την επόμενη εβδομάδα, όλα αυτά περνούν πια στο παρελθόν.
Ψηφίζεται “Μητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Ενώσεων”
Με το αρ.20 του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών, δημιουργείται ηλεκτρονικό “Μητρώο Φιλοζωικών Σωματείων και Ενώσεων”, με σκοπό την καταγραφή τους σε μία ενιαία ανοικτή βάση.
Στόχος της καταγραφήςείναι η εφαρμογή συνεκτικών πολιτικών περισυλλογής και διαχείρισης των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, η διαπίστωση της τήρησης των απαραίτητων προϋποθέσεων για τη λειτουργία τους ως Νομικών Προσώπων, καθώς και η συμμετοχή στη διαβούλευση ενόψει της αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου. Στο Μητρώο υπέχουν υποχρέωση καταγραφής τα αναγνωρισμένα και νομίμως λειτουργούντα Φιλοζωικά Σωματεία και Ενώσεις. Η επιτυχής εγγραφή στο Μητρώο, κατόπιν ελέγχου των όρων και προϋποθέσεων, αποδίδει έναν μοναδικό αριθμό εγγραφής, ο οποίος αποτελεί το αναγνωριστικό γνώρισμα για τη συμμετοχή του Σωματείου ή της Ένωσης σε εθελοντικές ή μη δράσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλων Υπουργείων, καθώς και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, όπως προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τα ζώα συντροφιάς.
Να σημειωθεί ότι η ρύθμιση παραπέμπει στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης, με την οποία θα προσδιοριστεί η διαδικασία για την εγγραφή, τα δικαιολογητικά και οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή του Μητρώου.
Η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους εντοπίζει από το συγκεκριμένο άρθρο προκαλείται “δαπάνη από την κάλυψη του κόστους ανάπτυξης και λειτουργίας του Μητρώου”. Το ύψος της δαπάνης “εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα”.