Την ίδια στιγμή, κάπου βορειότερα, υπάρχει ένα άλλο λιμάνι, με διαφορετικό καθεστώς και χαρακτηριστικά μεν, ίδιες ανάγκες, που γεννούν τις ίδιες διεκδικήσεις, δε: Περισσότερους ελεύθερους χώρους, στην ιδιοκτησία του Δήμου και των πολιτών. Στην Αλεξανδρούπολη, ο Δήμος διεκδικεί τη δυτική χερσαία ζώνη, χωρίς, ακόμη, κάποιο απτό αποτέλεσμα.
Μια υπόθεση που ταλαιπωρούσε για χρόνια τη δημοτική αρχή του Ηρακλείου φαίνεται πως μπαίνει οριστικά στην τελική της ευθεία. Όπως ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου, Αλέξης Καλοκαιρινός, παραχωρείται και τυπικά στον Δήμο η Χερσαία Ζώνη Λιμένος, δηλαδή το τμήμα εκτός λιμενικής περίφραξης, που καλύπτει συνολικά σχεδόν 100 στρέμματα. Η παραχώρηση εντάχθηκε σε άρθρο νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση και αναμένεται σύντομα να τεθεί προς ψήφιση. Μετά τη δημοσίευση στο ΦΕΚ, θα ολοκληρωθεί και τυπικά ένα ζήτημα που «σέρνεται» εδώ και χρόνια, παγιδευμένο στη γραφειοκρατία.
Όπως είναι γνωστό, η χερσαία ζώνη, μετά από χρόνια διεκδικήσεων, με μια ιστορική απόφαση τον Αύγουστο του 2022, πέρασε στα χέρια του Δήμου Ηρακλείου. Χρειάστηκαν 2,5 χρόνια για να ολοκληρωθούν όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες από το Υπουργείο Οικονομικών.
Η Αλεξανδρούπολη ακόμη το «παλεύει»
Την ίδια στιγμή, κάπου βορειότερα, υπάρχει ένα άλλο λιμάνι, με διαφορετικό καθεστώς και χαρακτηριστικά μεν, ίδιες ανάγκες, που γεννούν τις ίδιες διεκδικήσεις, δε: Περισσότερους ελεύθερους χώρους, στην ιδιοκτησία του Δήμου και των πολιτών. Στην Αλεξανδρούπολη, ο Δήμος διεκδικεί τη δυτική χερσαία ζώνη, χωρίς, ακόμη, κάποιο απτό αποτέλεσμα. Το θέμα έχει απασχολήσει πολλές φορές το Δημοτικό Συμβούλιο, είχε μάλιστα συσταθεί και Επιτροπή Διεκδίκησης η οποία είχε πριν μήνες αποφασίσει να ζητήσει από ΤΑΙΠΕΔ και ΟΛΑ τον αποχαρακτηρισμό της δυτικής χερσαίας ζώνης ως λιμενικές εγκαταστάσεις.
Στις αρχές του έτους, η αντιπολίτευση είχε ασκήσει κριτική στην απόφαση της δημοτικής αρχής να μην εφαρμόσει την απόφαση της Επιτροπής από τον περασμένο Σεπτέμβρη και να προτάξει τη διεκδίκηση εκμίσθωσης ενός τμήματος της δυτικής χερσαίας ζώνης και συγκεκριμένα του χώρου στάθμευσης, τονίζοντας πως ο Δήμος πρέπει να διεκδικήσει όλη την έκταση που δεν εξυπηρετεί λιμενικούς σκοπούς και μάλιστα άμεσα ώστε το υπό κατάρτιση master plan του ΟΛΑ να περιλαμβάνει πρόβλεψη για το νέο status quo της δυτικής χερσαίας ζώνης.
Η τροπολογία
Η σχετική διάταξη προβλέπει ότι: «Παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα από το Ελληνικό Δημόσιο στον Δήμο Ηρακλείου για λόγους δημόσιας ωφέλειας η χρήση, η διαχείριση και η εκμετάλλευση των εκτάσεων που έχουν αποχαρακτηριστεί από τη Χερσαία Ζώνη του Λιμένα Ηρακλείου με βάση την υπ’ αρ. 1537/2022 απόφαση της Συντονίστριας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης».
Πολιτική και διοικητική συνέχεια
Ο Δήμαρχος Ηρακλείου αναγνώρισε δημόσια τη συμβολή της προηγούμενης δημοτικής αρχής του Βασίλη Λαμπρινού και των προηγούμενων διοικήσεων του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου, οι οποίοι διατήρησαν καλή συνεργασία με τον Δήμο για την προώθηση του αιτήματος, το οποίο ενίοτε είχε «παγώσει». Σε δηλώσεις του, ο Αλέξης Καλοκαιρινός ευχαρίστησε επίσης τη Γενική Γραμματέα του Δήμου, Μαρία Σκραφνάκη, για τον ενεργό ρόλο της στη διαμόρφωση της σχετικής τροπολογίας.
«Επιτέλους τελεσφορεί η προσπάθειά μας για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης, όπως αναδιευθετήθηκε μετά τις εξελίξεις στο λιμάνι. Η συγκεκριμένη έκταση είναι ζωτικής σημασίας για τη λειτουργικότητα, την ασφάλεια και την πολεοδομική ανάπτυξη της πόλης μας», τόνισε ο δήμαρχος.
Η παραχώρηση δίνει τέλος σε μια παράλογη κατάσταση, καθώς η συγκεκριμένη περιοχή δεν βρισκόταν υπό τη δικαιοδοσία κανενός φορέα τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν δυσκολίες στη συντήρηση, την καθαριότητα, τον φωτισμό και άλλες βασικές υπηρεσίες. Πλέον, ο Δήμος μπορεί να σχεδιάσει και να υλοποιήσει παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου.