room-to-grow-bnner

Όταν θα βρέχει ευρώ να μην κρατάμε ομπρέλες

Του Γιάννη Λασκαράκη*

Μέσα στα επόμενα επτά χρόνια υπολογίζεται ότι  64 δισεκατομμύρια ευρώ θα «πέσουν» στη ελληνική οικονομία. Πρόκειται για το ποσόν που αναλογεί στην  Ελλάδα από τα χρήματα που θα χορηγηθούν , είτε ως επιδοτήσεις είτε ως δάνεια,  από τους ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς θεσμούς, για την στήριξη των οικονομιών των κρατών μελών, λόγω του Covit 19,  αλλά και από τα άλλα τρέχοντα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Υπάρχει όμως μια απαραίτητη προϋπόθεση. Οι πιστώσεις αυτές  θα πρέπει στοχεύουν στην παραγωγή πλούτου και στην αύξηση της απασχόλησης.

Να χρηματοδοτούν  δηλαδή ένα πλέγμα επενδυτικών προτάσεων με εξασφαλισμένη την  βιωσιμότητα και την αποδοτικότητα. Και εδώ μπαίνει το μεγάλο ερώτημα: Είναι προετοιμασμένοι οι Δήμοι του Έβρου να υποβάλλουν  τις κατάλληλες μελέτες που θα θεωρηθούν  επιλέξιμες για να χρηματοδοτηθούν από τα ευρωπαϊκά προγράμματα;

Λαμβάνοντας σαν παράδειγμα (studies case) το Δήμο της Αλεξανδρούπολης, ας δούμε πρώτα τι θα πρέπει να περιέχουν, κατά τη γνώμη μου, αυτές οι προτάσεις για να θεωρηθούν επιλέξιμες.

  1. Τους στρατηγικούς στόχους για την πόλη που προκύπτουν από την γεωγραφική της θέση, τα πλεονεκτήματά της  και τις παραγωγικές της δυνατότητες.
  2. Τις επενδύσεις σε έργα συγκοινωνιακής υποδομής με βασικό άξονα τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με το Μπουργκάς της Βουλγαρίας,  σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, ώστε να υλοποιηθεί το σχέδιο για τα «Δαρδανέλια της ξηράς»
  3. Την πρωτογενή παραγωγή με καθετοποιημένες μονάδες και εξαγωγικό προσανατολισμό προς τα σαράντα εκατομμύρια καταναλωτές που βρίσκονται δίπλα μας.
  4. Την τουριστική ανάπτυξη με την ανάδειξη και αξιοποίηση των μνημείων των πέντε πολιτισμών και τη σύνδεσή τους με τη τοπική οικονομία, με βάση το σχέδιο για την πολιτιστική διαδρομή της Via Egnatia. Οι αναβαθμίσεις των τελωνείων των Κήπων και των Καστανιών, η προστασία και  η ανάδειξη του βιότοπου του ΔΕΛΤΑ του Έβρου, η ορθολογική αξιοποίηση  όλων των δικτύων μεταφορών που διαθέτει η πόλη, ώστε να μετατραπεί σε μεγάλο τουριστικό  τερματικό σταθμό, είναι στόχοι προτεραιότητας.
  5. Την ενεργειακή ανασυγκρότηση (γεωθερμία, φυσικό αέριο, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), τις ψηφιακές εφαρμογές για «έξυπνη πόλη» στο κυκλοφορικό και στη στάθμευση και  καινοτομικές παρεμβάσεις στην αγορά της πόλης για την υποβοήθηση της επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία κέντρου στήριξης των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των  νέων.
  6. Την προώθηση της Γενικού Πολεοδομικού σχεδίου με τις χρήσεις γης και τις πολεοδομικές ρυθμίσεις που θα συμβάλλουν στην προσέλκυση επενδύσεων για την  αξιοποίηση δημοτικών και δημόσιων χώρων (ΟΣΕ, ΟΛΑ) με προφανές επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Τέτοιοι χώροι είναι η παραλιακή ζώνη κάτω από το Φάρο για δημιουργία μαρίνας , ενυδρείου, καταστημάτων εμπορίου και  αναψυχής, επιβατικού σταθμού πλοίων κλπ. Στην περιοχή των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ η εφαρμογή της τροποποίησης του ρυμοτομικού, που καθυστερεί εδώ και δέκα χρόνια, προσφέρει δυνατότητες για μόνιμη θέση της λαϊκής  αγοράς , τη δημιουργία κλειστής δημοτικής αγοράς , λαχαναγοράς και ιχθυαγοράς και χώρο στάθμευσης.

Ένας κοινός τερματικός σταθμός ΚΤΕΛ και σιδηροδρόμου  στην ίδια περιοχή θα απελευθέρωνε τον χώρο που καταλαμβάνει η σιδηροδρομική γραμμή  από  τον σταθμό του ΟΣΕ  μέχρι τις αποθήκες της ΚΥΔΕΠ για δημιουργία ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου, χώρους στάθμευσης, αλλά και άλλων δραστηριοτήτων με οικονομικό χαρακτήρα.

Η απομάκρυνση της γραμμής του ΟΣΕ από την οδό Κωνσταντινουπόλεως και η μεταφορά  του γηπέδου Φώτης Κοσμάς θα προσφέρουν πολύτιμους ελεύθερους χώρους για νέες δραστηριότητες που θα αλλάξουν τη μορφή της πόλης.

Η Ζαρίφειος Παιδαγωγική Ακαδημία μαζί με  το πάρκο Εθνικής Ανεξαρτησίας, μπορεί να αποτελέσει το ιστορικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης, με τη χρήση της ως Δημαρχιακό Μέγαρο, μετά τη μεταφορά του σχολείου στο χώρο του γηπέδου και των δικαστηρίων σε άλλη περιοχή εκτός του κέντρου  της πόλης.

Έτσι ο Δήμος θα γίνει καταλύτης για την ανάπτυξη της περιοχής παρέχοντας ευκαιρίες για ιδιωτικές επενδύσεις και προσέλκυση κεφαλαίων που θα προστεθούν στα ευρωπαϊκά κονδύλια.

Δυστυχώς η κατάσταση στο δημοτικό συμβούλιο δεν δημιουργεί ελπίδες για παρόμοιους σχεδιασμούς. Τα μεγάλα αυτά οραματικά σχέδια δε συζητούνται . Η ατζέντα των συζητήσεων περιλαμβάνει κυρίως  τρέχοντα υπηρεσιακά θέματα τα οποία εν τούτοις,  γίνονται αφορμή για άγονες και προσωπικές αντιπαραθέσεις με βαρείς χαρακτηρισμούς.

Είναι φανερό ότι λείπει το όραμα που θα ενώσει όλες τις παρατάξεις σε  ένα μεγάλο στόχο που θα συνεγείρει όλη τη κοινωνία. Μια κοινωνία που παρακολουθεί αμέτοχη και απογοητευμένη διότι καταλαβαίνει  ότι ένα συνεχίσουμε έτσι «όταν θα βρέχει ευρώ, εμείς θα κρατάμε ομπρέλες». Εύχομαι να πέσουν έξω και να βρεθούν τα στελέχη και οι πολίτες που θα συσπειρωθούν γύρω από τη δημοτική αρχή, με διάθεση προσφοράς και υπέρβασης  των μικροπολιτικών και προσωπικών αγκυλώσεων και επιδιώξεων, ώστε να μη χαθεί αυτή η μοναδική ευκαιρία για να απογειωθεί η Αλεξανδρούπολη προς ένα μέλλον ευημερίας και ανάπτυξης.

  *Ο Γιάννης Λασκαράκης είναι πολιτικός μηχανικός, πρώην αντιδήμαρχος και δημοτικός σύμβουλος Αλεξανδρούπολης

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο