Μεγαλώνει το χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων.
Οσο η ακρίβεια βαθαίνει, τόσο το «καρότσι» των αγορών αδειάζει, αφού οι καταναλωτές «κόβουν» ακόμα και από τα βασικά για να αντεπεξέλθουν. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη κύκλου εργασιών στα εμπορικά καταστήματα, ο οποίος αυξάνεται οριακά μόλις 0,1% σε ετήσια βάση (στοιχεία Οκτωβρίου), ενώ ο δείκτης όγκου πωλήσεων υποχωρεί κατά -6,3%.
Ο Οκτώβριος είχε μειωμένη κατανάλωση και σε σύγκριση με τον Σεπτέμβρη (κατεξοχήν μήνας αυξημένων δαπανών λόγω και της επιστροφής στο σχολείο και στην εργασία), τόσο σε τζίρο όσο και σε όγκο πωλήσεων, κατά -1,8% και -3,3% αντίστοιχα.
Εντυπωσιακό είναι ότι η κατανάλωση συρρικνώθηκε σε όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες προϊόντων, με διαφορετική ένταση. Οι μεγάλος χαμένος είναι ο κλάδος της ένδυσης-υπόδησης με μείωση όγκου (-8%) και τα έπιπλα – οικιακά – ηλεκτρικά (-8,7%). Αξιοσημείωτη πτώση όγκου είχαν και τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (-3,9%), τα φάρμακα – καλλυντικά (-3,2%), ενώ τις μεγαλύτερες αντοχές επέδειξε η κατηγορία τρόφιμα – ποτά – καπνός, με οριακή υποχώρηση στον όγκο πωλήσεων (-0,5%).
Αντιθέτως σε μηνιαίο επίπεδο όλα τα καταστήματα ειδών διατροφής, σουπερμάρκετ και τροφίμων – ποτών είχαν τις μεγαλύτερες απώλειες όγκου πωλήσεων από -4,6% ώς -4,9%. Την ίδια περίοδο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα προσέγγισε το 10%, άλλη μια απόδειξη ότι όσο τα βασικά αγαθά ακριβαίνουν τόσο μειώνεται η κατανάλωση, με τα φτωχότερα νοικοκυριά να πληρώνουν το βαρύτερο τίμημα.
Σε αυτό το κλίμα, οι προσδοκίες για άνοδο του εορταστικού τζίρου είναι ακόμα υψηλότερες, αφού ειδικά τα μικρομεσαία καταστήματα με ρούχα, παπούτσια και δώρα-παιχνίδια, καλλυντικά ποντάρουν στην κίνηση για να ισοσκελίσουν τη «χασούρα» του υπόλοιπου χρόνου. Οι μέχρι τώρα προβλέψεις υπολογίζουν ότι ο τζίρος των γιορτών θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ, από 3,8 πέρυσι, αύξηση όμως είναι κυρίως πληθωριστική. Παράλληλα, ο πληθωρισμός γιγαντώνει το χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, με τα πολύ μικρά εμπορικά καταστήματα να σημειώνουν αύξηση τζίρου ώς 2% στο τρίμηνο, ενώ τα μεσαία και πάνω υπερδιπλάσια αύξηση, άνω του 4%.
efsyn.gr