Η Ιωάννα Ζαφειράκη περιγράφει, σε ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας, τις ακατάλληλες συνθήκες που επικρατούν
Σε μια συγκλονιστική επιστολή της προς τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΒΗΜΑ, η φοιτήτρια του Τμήματος Φυσικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Δ.Π.Θ.) στην Καβάλα, Ιωάννα Ζαφειράκη, εκφράζει την αγανάκτηση και την απογοήτευση της για την τραγική κατάσταση που επικρατεί στο τμήμα της. Η Ιωάννα περιγράφει με δραματικό τρόπο τις απαράδεκτες συνθήκες εκπαίδευσης που βιώνουν οι φοιτητές, εκ των οποίων οι πιο χαρακτηριστικές είναι οι κατεστραμμένες αίθουσες διδασκαλίας και τα ελλιπή εργαστήρια.
«Τα κτίρια και οι αίθουσες διδασκαλίας είναι τραγικά, χωρίς φωτισμό, χωρίς μηχανήματα προβολής», αναφέρει η φοιτήτρια, προσθέτοντας πως πέρασαν «μεγάλες περιόδους χωρίς θέρμανση» σε αίθουσες και διαδρόμους που «βρέχουν κανονικά» όταν βρέχει. Μια πραγματικότητα που, όπως αναφέρει, υπονομεύει την όποια προσπάθεια μάθησης και καλλιέργειας.
Η Ιωάννα Ζαφειράκη περιγράφει ότι τα εργαστήρια, τα οποία θα έπρεπε να προσφέρουν τη δυνατότητα πρακτικής εξάσκησης στους φοιτητές, είναι «ανύπαρκτα», με τον εξοπλισμό να λείπει ή να είναι ανεπαρκής. «Υπάρχουν εργαστήρια που ακόμη και σήμερα γίνονται εικονικά μέσω βίντεο ή εφαρμογών», εξηγεί η φοιτήτρια, ενώ προσθέτει ότι οι καθηγητές «πολλές φορές δεν διδάσκουν ούτε τις μισές ασκήσεις από αυτές που θα έπρεπε», λόγω της έλλειψης επαρκούς γνώσης της ύλης.
Ιδιαίτερα επικριτική είναι η Ιωάννα για τους διδάσκοντες, αναφέροντας ότι η πλειονότητα των καθηγητών δεν είναι φυσικοί, αλλά πρώην καθηγητές ΤΕΙ, πολλοί εκ των οποίων «έχουν πτυχία από ΤΕΙ εντελώς άσχετα με τη Φυσική». Όπως τονίζει, οι καθηγητές αυτοί «διδάσκουν ό,τι ξέρουν ή ό,τι μπορούν», χωρίς όμως αυτό να έχει καμία σχέση με τη φύση των μαθημάτων που θα έπρεπε να διδάσκουν.
Η φοιτήτρια καταλήγει την επιστολή της με έναν έντονα συναισθηματικό τόνο, εκφράζοντας την απογοήτευσή της για τη στάση των αρμοδίων φορέων, οι οποίοι «γνωρίζουν την τραγική αυτή κατάσταση και απλά δεν μιλούν». «Γράφω αυτή την επιστολή σε εσάς γιατί τόσα χρόνια έχουμε χορτάσει από ψέματα και κοροϊδία», δηλώνει, και προσθέτει: «Είναι κρίμα να βολεύονται κάποιοι με το δημόσιο χρήμα κοροϊδεύοντας το κράτος, εμάς, τους γονείς μας και να καταστρέφονται τα όνειρα και το μέλλον νέων ανθρώπων».
Με την επιστολή αυτή, η Ιωάννα Ζαφειράκη φέρνει στο προσκήνιο την αδιαφορία και την αποτυχία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος να προσφέρει στους φοιτητές τις βασικές υποδομές για την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Όπως καταλήγει η επιστολή, η φοιτήτρια «ελπίζει» ότι η παρέμβαση του υπουργού Παιδείας θα φέρει μια ουσιαστική αλλαγή και θα σταματήσει αυτή την κατάσταση που έχει φτάσει να είναι ανυπόφορη για τους φοιτητές.
Η ανακοίνωση του Τμήματος Φυσικής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
Σε απάντηση δημοσιευμάτων σε ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης σχετικά με τις καταγγελίες της φοιτήτριας “Ιωάννας Ζαφειράκη” για το Τμήμα Φυσικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στα μητρώα του Τμήματός μας δεν υπάρχει εγγεγραμμένη φοιτήτρια με αυτό το όνομα. Επομένως, η καταγγελία αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα ως προς την εγκυρότητα και την αξιοπιστία της.
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε επίσης ότι δεν έχει περιέλθει εις γνώση μας οποιαδήποτε καταγγελία στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού που να αφορά τα ζητήματα που αναφέρονται στα δημοσιεύματα.
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, όλες οι αίθουσες διδασκαλίας του Τμήματός μας διαθέτουν πλήρη εξοπλισμό διδασκαλίας (π.χ. προβολικά, οθόνες, κ.ά). Ειδικά από την ενσωμάτωση του Τμήματός μας στο ΔΠΘ εδώ και μερικούς μήνες, το Τμήμα δεν αντιμετωπίζει προβλήματα θέρμανσης, ενώ επιπλέον, έχει εγκριθεί κονδύλιο ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών υποδομών μας.
Το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Φυσικής έχει πιστοποιηθεί από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) και πληροί όλα τα επιστημονικά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Όλοι οι διδάσκοντες διαθέτουν την απαιτούμενη εξειδίκευση και έχουν συνάφεια με τα γνωστικά αντικείμενα που πραγματεύεται το Τμήμα. Επίσης, όλες οι νέες θέσεις που προκηρύσσονται αφορούν αποκλειστικά αντικείμενα Φυσικής, ενώ σε μαθήματα που υπήρχαν ανάγκες, αυτές καλύπτονται εγκαίρως από τα κονδύλια του προγράμματος της “Απόκτησης Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας”. Η ύλη που διδάσκεται είναι ευθυγραμμισμένη με τα διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα για τα Τμήματα Φυσικής. Σημειώνουμε επίσης ότι ο “Ηλεκτρισμός” αποτελεί βασικό κλάδο της Φυσικής και δεν μπορεί να χαρακτηρίζονται τα συναφή μαθήματα ως “άσχετα”, όπως αναφέρονται σε σχετικά δημοσιεύματα.
Επιπλέον, μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η αναφορά ότι οι φοιτητές/τριες διαμαρτύρονται για υψηλές βαθμολογίες. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται μια τέτοια καταγγελία, καθώς συνήθως οι φοιτητές/τριες επιθυμούν τη διασφάλιση δίκαιης και αντικειμενικής αξιολόγησης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, είναι προφανές ότι το περιεχόμενο της καταγγελίας δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ως ακαδημαϊκή μονάδα, παραμένουμε αφοσιωμένοι στη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και στη συνεχή αναβάθμιση του ακαδημαϊκού μας έργου, διαθέσιμοι για έναν ουσιαστικό και εποικοδομητικό διάλογο, βασισμένο στη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και τα τεκμηριωμένα στοιχεία.
Καβάλα, 7/3/2025
Από το Τμήμα Φυσικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης