Την ίδια στιγμή, δεν θα γίνει νέο τελωνείο στους Κήπους, αλλά αναβάθμιση του υφιστάμενου
Της Κικής Ηπειρώτου
Περίπου 450.000 αφίξεις καταγράφηκαν το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2024, από τα τελωνεία Κήπων, Ορμενίου και Κυπρίνου. Αυτό σημαίνει ότι περίπου το 1/3 των οδικών αφίξεων πανελλαδικά για το πρώτο τετράμηνο του έτους, μπήκαν στη χώρα μας από τον Έβρο.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσίευσε το Ινστιτούτο Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) και το voria.gr, την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου καταγράφηκαν 1,8 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις έναντι 1,7 εκατ. την ίδια περίοδο πέρυσι. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 5,1%, ήτοι 84.859 επιπλέον οδικές αφίξεις. Ωστόσο θα πρέπει να επισημανθεί η παραφωνία στις επιδόσεις του Απριλίου, όποτε καταγράφηκε μείωση κατά 8,5%, ήτοι 516.376 οδικές αφίξεις έναντι 564.384 τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Οι επισκέπτες που έφτασαν στη χώρα μας οδικώς και αεροπορικώς το συγκεκριμένο τετράμηνο ήταν συνολικά 4,9 εκατομμύρια έναντι 4,4 εκατ. πέρυσι το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Οι δημοφιλέστερες πύλες εισόδου
«Πρωταγωνιστές» στον οδικό τουρισμό ήταν οι Βούλγαροι, με 532.363 άτομα να οδηγούν στην Ελλάδα το πρώτο τετράμηνο, ενώ ακολουθούν οι επισκέπτες από τη Βόρεια Μακεδονία με 468.417 άτομα και από την Αλβανία με 436.162. Αλματώδης ήταν η αύξηση του οδικού τουρισμού από την Τουρκία, κατά 49%, αν και το τελικό νούμερο ήταν αρκετά χαμηλότερο, έναντι των άλλων εθνικοτήτων, φτάνοντας τους 316.817 τουρίστες τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους.
Αναφορικά με τις πύλες εισόδου της χώρας μας η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές κατά 76.000 (+42,4%) σημειώθηκε στον σταθμό των Κήπων με 255.000 και η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά 18.000 (+85,9%) στον σταθμό του Κυπρίνου με 40.000 αφίξεις.
Επισης, στον σταθμό Ορμένιου καταγράφηκαν 155.000 αφίξεις ενώ σημειώθηκε αύξηση κατά 23.000 (+17,4%).
Αντίθετα, η μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση σημειώθηκε στον σταθμό της Νίκης κατά 20.000 (-19,4%) ενώ οι αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 84.000 και η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές κατά 15% (-32.000) στον σταθμό της Κρυσταλλοπηγής με 182.000 αφίξεις.
Οι περισσότερες οδικές αφίξεις καταγράφηκαν στον σταθμό των Ευζώνων (347.000) με τη μείωση να ανέρχεται σε 5.000 (-1,6%). Στον σταθμό του Προμαχώνα σημειώθηκαν 203.000 αφίξεις με τη μείωση να διαμορφώνεται σε 9.000 αφίξεις (-4,3%). Στον σταθμό της Κακαβιάς καταγράφηκαν 179.000 αφίξεις ενώ σημειώθηκε μείωση κατά 7.000 (-4%).
Ο μεθοριακός σταθμός της Εξοχής σημείωσε αύξηση κατά 8.000 (+12,7%) με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 71.000 και έπεται ο μεθοριακός σταθμός της Σαγιάδας που σημείωσε αύξηση κατά 2.000 (+3,2%) με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 70.000. Ακολούθησε ο σταθμός των Καστανιών με τις αφίξεις να διαμορφώνονται σε 62.000, καταγράφοντας αύξηση κατά 28.000 (+84,5%). Στον μεθοριακό σταθμό της Νυμφαίας καταγράφηκαν 45.000 και σημειώθηκε αύξηση κατά 8.000 (+22,7%). Ακολούθησαν ο σταθμός της Δοϊράνης με τις αφίξεις να διαμορφώνονται σε 37.000 καταγράφοντας μείωση κατά 6.000 (-14,1%) και ο σταθμός του Αγ. Κωνσταντίνου με 18.000 και αύξηση κατά 2.000 (+13,2%).
Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Μέρτζανη με 6.000 αφίξεις σημειώνοντας μείωση κατά χίλιες αφίξεις (-14,6%).
Το έργο αναβάθμισης του τελωνείου των Κήπων
Εντωμεταξύ, σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο Υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Δημήτρης Καιρίδης, αναγνώρισε τα μεγάλα κτιριακά και λειτουργικά προβλήματα στο τελωνείο των Κήπων, υπογραμμίζοντας πως «αναμένονται ουρές χιλιομέτρων στα μέσα Ιουνίου. Μέχρι να φτιαχτεί επιτέλους το μεγάλο έργο του νέου τελωνείου και της νέας γέφυρας, θα συνεχίσουμε να έχουμε προβλήματα».
Φυσικά, η αναφορά σε «νέο τελωνείο» δεν απηχεί την πραγματικότητα, αφού στα σχέδια της κυβέρνησης δεν είναι μία ολοκαίνουρια κτιριακή υποδομή, αλλά απλώς η αναβάθμιση του υπάρχοντος συγκροτήματος. Η σύμβαση για το έργο των 6 εκ ευρώ υπεγράφη στα τέλη Απριλίου, μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης.
Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται:
– η αρχιτεκτονική και ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και υποδομών
-η κυκλοφοριακή αναβάθμιση του οδικού δικτύου
– η εξασφάλιση των αναγκαίων συνθηκών ουσιαστικής βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών διαβατηριακού, τελωνειακού, φυτοϋγειονομικού και κτηνιατρικού ελέγχου, με στόχο την ανάδειξη και υιοθέτηση αντίστοιχων καλών πρακτικών (“best practices”), λαμβάνοντας υπόψη τους υφιστάμενους περιορισμούς και δεσμεύσεις ως προς την έκταση των επιτρεπόμενων παρεμβάσεων στο συγκεκριμένο σημείο.
Επιπλέον, καμία αναφορά δεν εκανε στο εν λόγω έργο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την πρόσφατα επίσκεψή του, στην οποία αναφέρθηκε στα 13 σημαντικά έργα του Έβρου. Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε μόνο στη νέα γέφυρα μεταξύ Έβρου και Τουρκίας, η μελέτη για την οποία θα παραδοθεί τέλη Ιουνίου.


