alexis-800x140

«Από τον Σεπτέμβριο ξεκινούν τα έργα για να αποκτήσει η Θράκη φυσικό αέριο»

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ, Μάριος Τσάκας μιλά για τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, τα χρονοδιαγράμματα και όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζουμε για το φυσικό αέριο που όπως όλα δείχνουν σε λίγα χρόνια θα είναι πραγματικότητα και για την περιοχή μας. 

 Του Γιώργου Πανταζίδη

Τον σχεδιασμό της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΑ) για την ανάπτυξη  των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις πόλεις της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης αποκαλύπτει στην ΓΝΩΜΗ ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας.

Σε συνέντευξη που μας παραχώρησε μιλά για τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, τα χρονοδιαγράμματα και όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζουμε για το φυσικό αέριο που όπως όλα δείχνουν σε λίγα χρόνια θα είναι πραγματικότητα και για την περιοχή μας.

 Κύριε Τσάκα, ήρθε επιτέλους η ώρα να ζεσταθούμε από το φυσικό αέριο που περνάει δίπλα μας μέσω των αγωγών;

Ναι, νομίζω μετά από μία μακρά περίοδο προετοιμασίας, να το πω ευγενικά, γιατί υπήρξαν αργοπορίες από όλες τις μεριές, αλλά δεν είναι ώρα να αναλύσουμε αυτό, φτάσαμε στο τελικό στάδιο. Πιστεύουμε πως ως το τέλος του μήνα, το πολύ στις αρχές του επόμενου, θα δημοπρατηθούν τα έργα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης,  στις πόλεις που γνωρίζετε, κι ελπίζουμε ότι το φθινόπωρο, δηλαδή ως τον Σεπτέμβρη, θα έχουν μπει εργολάβοι για να υλοποιήσουμε αυτό το μεγάλο έργο δημιουργίας και επέκτασης των δικτύων μας στις πόλεις της ΑΜΘ.

Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των εργασιών κατασκευής των δικτύων είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να κατακυρωθούν το Σεπτέμβριο, οπότε και θα ξεκινήσουν τα έργα

Ποιος είναι ο προγραμματισμός για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου στην ΑΜΘ;

Ο προγραμματισμός για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου στην ΑΜΘ έχει ως εξής:

Η πρώτη φάση που είχε ανακοινωθεί από πέρυσι, αλλά οι εργασίες δεν προχώρησαν λόγω ελλείψεων/καθυστερήσεων στις αδειοδοτήσεις, περιλαμβάνει και τις πόλεις στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, δηλαδή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, Κομοτηνή, Ξάνθη και Ορεστιάδα. Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των εργασιών κατασκευής των δικτύων είναι σε εξέλιξη και αναμένεται να κατακυρωθούν το Σεπτέμβριο, οπότε και θα ξεκινήσουν τα έργα.

Μπορούμε να προσδιορίσουμε χρονικά την ολοκλήρωση των εργασιών;

Οι εργασίες επί της ουσίας, δεν θα σταματήσουν ποτέ, γιατί από εκεί και πέρα θα μπούμε σε διαρκείς επεκτάσεις. Αλλά, το πρώτο ορόσημο, είναι το τέλος του 2023, που τελειώνει το ΕΣΠΑ και  το έργο στάματα να συγχρηματοδοτείται από την Περιφέρεια. Από εκεί και πέρα, οι επόμενες επεκτάσεις θα είναι με δικές μας δαπάνες μόνο.

Από τον αγωγό του ΤΑΡ θα γίνεται η αεροληψία;

Η αεροληψία θα γίνεται από το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου. Ο  ΤΑΡ αφορά κυρίως τη δυτική Μακεδονία, προς το παρόν.

Οι καταναλωτές τι θα πρέπει να κάνουν για να συνδεθούν με το δίκτυο;

Αυτό είναι κάτι που θα το επικοινωνήσουμε με ιδιαίτερη ένταση, μόλις τα έργα βγουν στον αέρα. Θα αναπτυχθεί μια πλατφόρμα στο site της εταιρείας, μέσω της οποίας θα εκδηλώνεται το ενδιαφέρον από τους πολίτες, εν συνεχεία θα υποβάλλουν αίτηση, θα γίνονται οι συμβάσεις τους και θα εντάσσονται στον σχεδιασμό μας για να γίνει η σύνδεση.

Το κόστος θα είναι χρηματοδοτούμενο από εμάς και την Περιφέρεια, οπότε δεν θα έχει κόστος για να μπει ο μετρητής στην εξώπορτα του κάθε σπιτιού. Στη συνέχεια,  θα πρέπει οι καταναλωτές, απλώς, να ετοιμάσουν την εσωτερική εγκατάσταση, η οποία θα είναι είτε σε επίπεδο πολυκατοικίας είτε διαμερίσματος, ανάλογα τι θα επιλέξουν.

Για τι κόστος μιλάμε για την εσωτερική εγκατάσταση;

Αυτό έχει να κάνει καθαρά με τα χαρακτηριστικά μιας πολυκατοικίας, π.χ αν υπάρχει λέβητας κοινόχρηστος.  Έχει να κάνει και  με τις  ιδιαιτερότητες του κάθε διαμερίσματος,  κάθε πολυκατοικίας. Είμαστε σε συζητήσεις με τον κ. Μέτιο μήπως αφού ξεκινήσουμε τα έργα, να εκδοθεί και κάποια πρόσκληση, ένα πρόγραμμα τύπου «Εξοικονομώ», από την Περιφέρεια, που να είναι εξειδικευμένο για το φυσικό αέριο και να χρηματοδοτεί τις εσωτερικές εγκαταστάσεις , ώστε να μειωθεί το ποσό που πρέπει να καταβάλλουν οι πολίτες. Ωστόσο, να τονίσουμε ότι ακόμη και χωρίς ένα τέτοιο πρόγραμμα, σε σχέση με τα χρήματα που  πληρώνει κανείς τώρα, είναι σίγουρα μία δαπάνη που αποσβένεται πολύ γρήγορα.

Τα οφέλη θα ναι πολλαπλά θα ανοίξει ένας μεγάλος κύκλος οικονομικής δραστηριότητας

Σίγουρα όλοι μας έχουμε κατά νου τα πιθανά οφέλη που μπορεί να προκύψουν για τις τοπικές κοινωνίες ….

Σαφώς και τα οφέλη θα είναι μεγάλα και πολλαπλά. Τόσο για τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών και των οικογενειών κάθε τόπο,  ενώ θα δημιουργηθεί και μια νέα οικονομία σε κάθε πόλη. Θα εμπλακούν πολλοί επαγγελματικοί κλάδοι όπως μηχανικοί, υδραυλικοί κλπ για την κατασκευή και την εγκατάσταση, θα υπάρξει ένας νέος μεγάλος κύκλος οικονομικής δραστηριότητας και εργασιών και καλό θα είναι να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι. Να το αγκαλιάσουμε γρήγορα για να αποτυπωθεί και μεγάλος τζίρος στις τοπικές οικονομίες.

 Θα κατασκευασθεί  πρωτεύον και δευτερεύον δίκτυο; Οι εκσκαφές θα επηρεάσουν δίκτυα ύδρευσης, αποχέτευσης, ΔΕΗ, ΟΤΕ κτλ;

Η εταιρεία μας κατασκευάζει αγωγούς μέσης και χαμηλής πίεσης. Δηλαδή, ξεκινώντας από τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ, από τον αγωγό  υψηλής πίεσης, μπαίνουμε σε μία έξοδο, συνεχίζεται με μέση πίεση και μέσα στις πόλεις μπαίνουμε με χαμηλή πίεση. Άρα, τα δίκτυά μας είναι δύο επιπέδων, μέσης και χαμηλής πίεσης.

Σε ό,τι αφορά τη συνύπαρξη με δίκτυα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, αυτό μελετάται από τον εργολάβο πριν ξεκινήσει και βρίσκεται λύση πάντα ώστε να μην προκύπτουν προβλήματα διακοπής του ενός από του άλλου.

Γι’ αυτό απευθυνόμαστε σε κατασκευαστές που θα συμμετέχουν στους διαγωνισμούς, θέτοντας ως βασικό κριτήριο να έχουν εμπειρία από έργα αερίου, ώστε να έχουν αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις χιλιάδες φορές, κι άρα να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος.

 Θα υπάρξει προτεραιότητα ή θα προχωρήσουν τα έργα παράλληλα σε όλες τις πόλεις;

Μέσα στον μήνα, αναμένεται η δημοπράτηση των έργων που αφορούν την Αλεξανδρούπολη, την Κομοτηνή, την Ξάνθη και τη Δράμα, των πόλεων, δηλαδή, από τις οποίες περνά περιφερειακά ο αγωγός. Την άνοιξη σχεδιάζεται να ακολουθήσει η δημοπράτηση του υποέργου της Ορεστιάδας, για το οποίο, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΔΕΔΑ, έχει δρομολογηθεί λύση για το κώλυμα που υπήρχε σχετικά με τη μεταφορά του αερίου με βυτία, δεδομένου ότι απαιτείται σύμβαση με αδειοδοτημένο μεταφορέα. Η τροφοδοσία θα γίνει με συμπιεσμένο φυσικό αέριο, κι αυτή θα δημοπρατηθεί λίγο πιο αργά από τις υπόλοιπες, αλλά σε επίπεδο ολοκλήρωσης θα συμπέσουν όλες το ίδιο διάστημα

 Μπορούμε να πούμε δηλαδή ότι έχει μπει το νερό στο αυλάκι για το μεγάλο αυτό έργο;

Τώρα μπορούμε να το πούμε, πριν 3 μήνες δεν θα σας το έλεγα. Τώρα μπορώ να μπω ότι είμαστε πάρα πολύ κοντά στην υλοποίηση του έργου. Εχουμε πολύ καλή συνεργασία  με την περιφέρεια, ώστε να προχωρήσουν γρήγορα όσα προαπαιτούμενα υπάρχουν. Νομίζω δεν μπορεί να προκύψει κάποιου άλλου είδους καθυστέρηση, από εδώ και πέρα.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο