Απαγόρευση αλιείας κάθε μορφής στους χώρους του λιμένα Αλεξανδρούπολης

Η απόφαση του Λιμεναρχείου, ο ρόλος του ΟΛΑ και οι λόγοι που αναφέρονται
Αντιδράσεις από ερασιτέχνες ψαράδες

 

Της Κικής Ηπειρώτου

Σαν βόμβα έπεσε στην τοπική κοινωνία η είδηση ότι από τις 19 Ιανουαρίου 2022, μετά από απόφαση του Λιμεναρχείου Αλεξανδρούπολης, απαγορεύεται κάθε μορφής αλιείας, με οποιοδήποτε αλιευτικό εργαλείο, σε όλη την έκταση του λιμανιού. Παρά τα όποια προβλήματα, η παρουσία των αλιέων, μέσα στο λιμάνι, έχει συνδεθεί με την ιστορική, οικονομική και κοινωνική ταυτότητα της πόλης και η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι το λιγότερο δυσάρεστη, ακόμη κι αν οι λόγοι που θα διαβάσετε παρακάτω, για κάποιους, έχουν βάση.

Στην απόφαση που υπογράφει ο Λιμενάρχης Ευστράτιος Ψύλλας, μεταξύ άλλων, λαμβάνεται υπόψη έγγραφο του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, με θέμα: «Μέτρα τήρησης ασφάλειας και αποφυγής ατυχημάτων», αλλά και η «ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας του λιμένα» .

Σύμφωνα με την απόφαση, «απαγορεύεται κάθε μορφή αλιείας από την στεριά και πάνω από πλοία – σκάφη, με οποιοδήποτε αλιευτικό εργαλείο, στο λιμένα Αλεξανδρούπολης και συγκεκριμένα στους εξής τομείς:

-Στον επιβατικό λιμένα, από τον δυτικό προβλήτα αυτού (θέσεις πρόσδεσης Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων) και σε  όλο το μήκος του νότιου προσήνεμου λιμενοβραχίονα.

-Πέριξ του Ναυταθλητικού Ομίλου Αλεξανδρούπολης.

-Στο λιμενίσκο μικρών σκαφών και την είσοδο αυτού.

-Στον εμπορικό λιμένα και συγκεκριμένα από την πύλη β’ (είσοδος λιμένα από την πλατεία Ελευθερίας) μέχρι τον ανατολικό προσήνεμο λιμενοβραχίονα (εκβολές χειμάρρου Μαΐστρου).

Όπως επισημαίνεται στο τέλος, οι παραβάτες της απόφασης, που ξεκινά να εφαρμόζεται από 19/1/2022,  ανεξάρτητα από τις συντρέχουσες ποινικές ή αστικές ευθύνες κατά την ισχύουσα νομοθεσία, υπόκεινται και στις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται από την λιμενική αρχή σύμφωνα με το άρθρο 157 του ΝΔ 187/73 (ΦΕΚ 261 Α) κτλ.

Οι λόγοι πίσω από την απόφαση

Η απόφαση, όπως ήταν αναμενόμενο, έχει προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως σε ερασιτέχνες αλιείς, οι οποίοι ήδη έχουν εκφράσει τις διαμαρτυρίες τους προς τον ΟΛΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΓΝΩΜΗΣ, το αίτημα του Οργανισμού Λιμένα αφορούσε το τμήμα του επιβατικού σταθμού, από την περίφραξη και πέρα. Στη συγκεκριμένη έκταση ζητήθηκε να κλείνει η περίφραξη, τις ώρες που δεν υπάρχει προγραμματισμένη άφιξη/αναχώρηση του πλοίου και να φυλάσσεται ο χώρος, προκειμένου να μην εισέρχεται κανείς. Επιπλέον, ζητήθηκε να ληφθεί απόφαση απαγόρευσης αλιείας στην ίδια περιοχή.  Η κίνηση αυτή του ΟΛΑ, όπως πληροφορούμαστε, δεν σχετίζεται με την ιδιωτικοποίηση του λιμένα, ούτε με την παρουσία των Αμερικάνων, αλλά με την ανάγκη εφαρμογής του κώδικα ΙSPS που αφορά στην ασφάλεια των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων στο χώρο του λιμανιού.

Παράλληλος στόχος είναι και η αποφυγή ατυχημάτων, καθώς είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα, με την αύξηση του όγκου του λιμένα, έχει αυξηθεί και η κίνηση των φορτίων. Τουλάχιστον 60 με 70 φορτηγά κινούνται καθημερινά στους χώρους του λιμανιού, ενώ, όταν υπάρχει παρουσία των ΗΠΑ στην περιοχή, σε αυτή την κίνηση προστίθενται και άλλα τόσα στρατιωτικά οχήματα.

Όπως ανέφεραν πηγές της ΓΝΩΜΗΣ, η προηγούμενη απόφαση του Λιμεναρχείου, που ήταν σε ισχύ από το 2007, απαγόρευε την αλιεία σε όλα τα σημεία του λιμένα, εκτός από τον επιβατικό σταθμό, καθώς το λιμάνι ορίζεται ως χώρος εργασίας και όχι ως χώρος αλιείας/αναψυχής. Η νέα απόφαση περιλαμβάνει, μετά το αίτημα του ΟΛΑ, και την απαγόρευση της αλιείας στον επιβατικό σταθμό, δηλαδή, πλέον, σε ολόκληρη την έκταση του λιμένα (εκτός από τη δυτική χερσαία ζώνη, δηλαδή το πάρκινγκ και την ανάπλαση της παραλίας).

Παρά την απαγόρευση, για την οποία, πολύς κόσμος δεν γνώριζε κι είναι φυσιολογικό να αντιδρά σήμερα, ακόμη και να τη συνδέει με την παρουσία των Αμερικάνων, το Λιμεναρχείο, επιδείκνυε ανοχή και δεν προχωρούσε, όλα αυτά τα χρόνια, σε επιβολή προστίμων. Ωστόσο, με τη νέα απόφαση, το προηγούμενο καθεστώς αλλάζει, τόσο λόγω της αύξησης της κίνησης και της ανάγκης για μεγαλύτερη ασφάλεια εντός του λιμένα, όσο και λόγω παραπόνων που κατά καιρούς υπάρχουν για την απόρριψη εργαλείων ψαρέματος, όπως μπετονιές και αγκίστρια, εντός του λιμανιού, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα τόσο στα δίχτυα και τα σκοινιά όσο και σε παρακείμενα σκάφη.

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο