«Περί εκπαίδευσης»

Όπου χτίζεται ένα σχολείο, κλείνει μια φυλακή…
Β. Ουγκώ

Καθώς ο Σεπτέμβρης μας αποχαιρετά λέω να κλείσω το κεφάλαιο «παιδεία» που ομολογουμένως είναι από τα βασικότερα και μας αφορά όλους.
«Όλα τα κακά σε όλους τους ανθρώπους έχουν τη ρίζα τους στην αμάθεια» έλεγε ο Πλάτωνας…
«Η σοφία είναι το πιο καλό από όλα τα αποκτήματα, ακόμα και από τον πλούτο. Η αμορφωσιά είναι το χειρότερο»
«Ένα παιδί, ένας δάσκαλος και ένα μολύβι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο…»

Σύμφωνα με την UNESCO 78 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο είναι αναλφάβητοι. Μπορεί στη χώρα μας η στοιχειώδης εκπαίδευση να είναι υποχρεωτική, στις υποανάπτυκτες χώρες του Ισλάμ είναι απαγορευμένη η μόρφωση στα κορίτσια. Η μόρφωση των γυναικών απαγορεύεται γιατί όταν μια γυναίκα πλατύνει τους ορίζοντες της, πράγμα που μόνο με τη μόρφωση επιτυγχάνεται, είναι σίγουρο πως θα επαναστατήσει στις αποφάσεις των δικών της όπως π.χ. να την παντρέψουν πριν καν μπει στην εφηβεία. Δεν τους συμφέρει να υψώνει ανάστημα η γυναίκα.

Τη θέλουν υποδεέστερο ον. Οι άντρες ορίζουν τη μοίρα της.
Ο αναλφαβητισμός στη χώρα μας τείνει να εκλείψει οριστικά. Αναλφάβητος θεωρείται αυτός που δεν μπορεί να διαβάσει ή να γράψει μια απλή λέξη. Υπάρχουν και στη χώρα μας κάποιες μεμονωμένες ομάδες. (Ρομά, Πρόσφυγες, λαθρομτανάστες).

Η εκπαίδευση αποβλέπει στην πλήρη ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας και αξιοπρέπειας. Αποτελεί το ισχυρότερο όπλο στα χέρια των φτωχών ανθρώπων ώστε να βελτιώσουν τη ζωή τους. Είναι το θεμέλιο για ίσες ευκαιρίες στη ζωή, για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Τεράστιο μειονέκτημα να είσαι αγράμματος. Για θυμηθείτε τους παππούδες μας που ήταν αμόρφωτοι. Τι σκοταδισμός και τι δεισιδαιμονίες. Επικρατούσαν τότε στις κοινωνίες.

Η εκπαίδευση αποτελεί πρωτεύον ανθρώπινο δικαίωμα διότι χωρίς αυτήν δεν μπορούν να ασκηθούν και να υλοποιηθούν όλα τα άλλα ανθρώπινα δικαιώματα. Ίσες ευκαιρίες λοιπόν σε όλα τα σχολεία. Ίσες ευκαιρίες στα παιδιά φτωχών οικογενειών που φοιτούν σε δημόσια σχολεία. Ίσες ευκαιρίες και στα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Γι αυτά τα παιδιά ειδικά πρέπει να υπάρχει μέριμνα.

Και κλείνω με κάποιες επισημάνσεις στους εκπαιδευτικούς. Ο μαθητής γίνεται καθρέφτης και αντίγραφο του δασκάλου. Γι αυτό ο δάσκαλος πρέπει να αγαπάει τη δουλειά του. Δάσκαλος είναι αυτός που  πλάθει και διδάσκει , ο δεύτερος γονιός για τους μαθητές. Και υπάρχουν πράγματι εκπληκτικοί παιδαγωγοί που χαίρουν άκρας εκτίμησης από γονείς και μαθητές. Ρόλος του δασκάλου είναι να διαμορφώσει ήθη χρηστά και σωστούς ανθρώπους. Δάσκαλοι και μαθητές συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο.

Να διατηρείς μια καλή ανάμνηση από το δάσκαλο-άνθρωπο και όχι από αυτόν που σου μετέδωσε μια στείρα μόρφωση. Γιατί ο σωστός παιδαγωγός είναι εργάτης της γνώσης  και της ανθρωπιάς, «πλάστης» του ήθους και του πνεύματος.

Κάθε παιδί είναι ιδιαίτερο. Έργο του εκτός από τα εφόδια που θα του παράσχει είναι να εισβάλει στον ψυχικό του κόσμο και να τον αφουγκραστεί. Στον καλό δάσκαλο οφείλουμε το «ευ ζειν».

Και οι γονείς επίσης, στους οποίους οφείλουμε το «ζειν», πρέπει να ενημερώνονται και να έχουν τακτή συνεργασία με τον εκπαιδευτικό. Να τον ενημερώνουν για τις ιδιαιτερότητες των παιδιών τους π.χ. αν είναι επιθετικό. Να τον ενημερώνει για κάποια προβλήματα που υπάρχουν  στην οικογένεια και επηρεάζουν αρνητικά το παιδί. Να συζητούν την εκπαίδευση και τη διαπαιδαγώγηση.

Να συζητούν για την επίδοση και τη διαπαιδαγώγισητου παιδιού. Να αναζητούν από κοινού τα αίτια της ξαφνικής αδιαφορίας του μαθητή, τις απουσίες του, την ψυχολογία του, την εριστικότητα σου.

Οι δάσκαλοι πρέπει να ενεργούν έτσι ώστε ο κάθε γονιός να ξέρει ότι κοντά του θα βρει τον συμπαραστάτη, τον παιδαγωγό το σύμβουλο. «Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει…»

«Χωρίς εκπαίδευση δεν θα υπήρχε πολιτισμός.»

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο