Η «τρέλα» της Black Friday επανέρχεται

Tα καταστήματα του Έβρου συμμετέχουν σήμερα στη διοργάνωση Black Friday με μεγάλες εκπτώσεις στα προϊόντα τους. Αντιδράσεις από το σωματείο εμποροϋπαλλήλων Έβρου «Η Ενότητα» και από άλλους φορείς – Οδηγίες προς καταναλωτές και επαγγελματίες.

Μία «Μαύρη Παρασκευή» ξημέρωσε σήμερα για την αγορά σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, κι όσο δυσοίωνο κι αν ακούγεται αυτό, είναι μια μέρα που η πλειοψηφία καταναλωτών και εμπόρων περιμένει με μεγάλη ανυπομονησία. Το ξενόφερτο έθιμο της Black Friday δεν είναι τίποτε άλλο από μία ημέρα (ή και ολόκληρη εβδομάδα σε κάποιες περιπτώσεις), όπου τα καταστήματα προχωρούν σε πολύ μεγάλες εκπτώσεις, με αποτέλεσμα να επικρατεί, σε πολλές περιπτώσεις, κάτι σαν φρενίτιδα.

Η Black Friday πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά πέρσι στην Αλεξανδρούπολη, κυρίως από καταστήματα μεγάλων αλυσίδων που πλέον λειτουργούν στην περιοχή, αλλά όχι μόνο. Ακολούθησαν, ίσως κάπως διστακτικά, και μικρές, τοπικές επιχειρήσεις, προχωρώντας σε μεγάλες προσφορές που έφεραν σε ορισμένες περιπτώσεις έναν απρόσμενα θετικό τζίρο. Έτσι, ο Εμπορικός Σύλλογος αποφάσισε να καλέσει και φέτος τις επιχειρήσεις να συμμετέχουν, πραγματοποιώντας και σχετική καμπάνια. Στόχος είναι η σημερινή μέρα, καλύτερα προετοιμασμένη αυτή τη φορά, να θυμίσει κάτι από Λευκή Νύχτα, άλλον έναν θεσμό της αγοράς, που στην Αλεξανδρούπολη στέφεται κάθε φορά με μεγάλη επιτυχία.

Πετυχημένη η περσινή Black Friday και στην Αλεξανδρούπολη

Σύμφωνα με την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), η  περυσινή δοκιμαστική εφαρμογή της Black Friday αποδείχθηκε επιτυχημένη, ιδιαίτερα σε περιοχές όπου λειτουργούν Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου, συμπεριλαμβανομένης της Αλεξανδρούπολης.

H πρακτική της Black Friday φαίνεται να έχει πολύ μεγαλύτερη απήχηση στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου (ΑΚΕ) (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Αλεξανδρούπολη), με το ποσοστό αυτών που θα συμμετέχουν φέτος να αποτελούν την πλειονότητα (52%), σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της περυσινής περιόδου (40%). Γενικότερα, πάντως, οι επιχειρήσεις των ΑΚΕ, στο βαθμό που είναι εγκατεστημένες σε κεντρικές εμπορικές αγορές λόγω της φύσης του θεσμού των «Open mall», είναι εύλογο να σημειώνουν μεγαλύτερη συμμετοχή σε σχέση με το γενικό πληθυσμό, σε πρωτοβουλίες που σχετίζονται με εκπτώσεις.

«Δεδομένου ότι αυτή η προωθητική ενέργεια πραγματοποιήθηκε πέρυσι κατά κύριο λόγο από πολύ μεγάλες επιχειρήσεις με επιτυχία, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να αφήσουμε την ημέρα αυτή ανεκμετάλλευτη, αλλά να τη κάνουμε γνωστή και στους μικρούς και μεσαίους εμπόρους της ελληνικής αγοράς» αναφέρει η Συνομοσπονδία.

Βάσει της κλαδικής ανάλυσης, οι επιχειρήσεις ένδυσης/υπόδησης εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής τόσο φέτος, όσο και το 2016. Ακολουθούν οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές κτλ), ενώ ο κλάδος των επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια κτλ) καταγράφει ισχνό ποσοστό συμμετοχής.

Από τις εκτιμήσεις των τοπικών συλλόγων, προκύπτει ότι η παρότρυνση προς τα καταστήματα για τη συμμετοχή τους σε αυτήν την προωθητική ενέργεια, αποτελεί ουσιαστικά μια προσπάθεια να μην «χαθεί» ένα κομμάτι του «τζίρου» τη συγκεκριμένη ημέρα, δεδομένου ότι πρόκειται για μια πρακτική, που έχει υιοθετηθεί σε μεγάλο βαθμό ως φαίνεται από τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, ενισχύοντας την επισκεψιμότητα της εκάστοτε αγοράς.

Αντιδράσεις από την «Ενότητα»

Σε ανακοίνωσή του, το Σωματείο Εμποροϋπαλλήλων – Ιδιωτικών Υπαλλήλων Αλεξανδρούπολης-Φερών-Σουφλίου «Η Ενότητα», επισημαίνει πως οι προσφορές αυτές δείχνουν το μεγάλο περιθώριο κέρδους των μεγάλων αλυσίδων, οι  οποίες , όπως αναφέρεται, προκύπτουν σε πολλές περιπτώσεις από τους πολύ χαμηλούς μισθούς των υπαλλήλων.

Αναλυτικά: «Σε συνέχεια των θεσμών της λευκής νύχτας, του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές, βλέπουμε πως επεκτείνεται πια και ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής», τον οποίο εγκαινίασαν και στη χώρα μας οι μεγάλες αλυσίδες στο χώρο του εμπορίου, φέτος και με τις “ευλογίες” των εμπορικών συλλόγων.
Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν έχουμε κάποιο ζήτημα με τις προσφορές, αλλά δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε το γεγονός ότι αυτές οι «χαμηλές» τιμές δείχνουν το περιθώριο κέρδους που έχουν αυτές οι αλυσίδες όλη την υπόλοιπη χρονιά, πόσο μας κλέβουν δηλαδή όλο τον χρόνο. Παράλληλα, καταγγέλλουμε το γεγονός ότι αυτές οι χαμηλές «για λίγες ώρες» τιμές προκύπτουν από τους ακόμα πιο χαμηλούς «για όλο το χρόνο» μισθούς των συναδέλφων εμποροϋπαλλήλων, των εργασιακών σχέσεων λάστιχο, κτλ.
Θα μπορούσε κανείς να το παραλληλίσει με το κοινωνικό μέρισμα που εξήγγειλε η κυβέρνηση αυτές τις μέρες. Από τη μια, μας αδειάζει τις τσέπες όλη τη χρονιά και από την άλλη, μας δίνει κανένα ψίχουλο, με το σταγονόμετρο και αυτό μια φορά το χρόνο. Κανείς μας να μην συμβιβαστεί με αυτή τη κοροϊδία.
Πέρυσι, το σωματείο μας προειδοποιούσε ότι επρόκειτο να αυξηθεί η εντατικοποίηση των εργαζομένων αυτές τις μέρες και ήδη έχουν αρχίσει οι προτροπές προς τους εργαζόμενους να πηγαίνουν νωρίτερα στη δουλειά, σε ευέλικτα ωράρια ώστε να εξυπηρετούν τις ώρες αιχμής κοκ. Καλούμε τους συναδέλφους να συσπειρωθούν στο σωματείο μας, διαπιστώνουμε όλοι πως η επιθετικότητα των αφεντικών δεν έχει σταματημό, αν δεν υψώσουμε τον δικό μας φραγμό.
Οργάνωση – αγώνας – αντεπίθεση, κοινή πάλη με όλους τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα για φτηνά προϊόντα όλο το χρόνο και δουλειά με δικαιώματα».

Οδηγίες προς εμπόρους και καταναλωτές

Οδηγίες προς εμπόρους και καταναλωτές για το τι ακριβώς ισχύει για σήμερα, 24 Νοεμβρίου, τη γνωστή πλέον και στην ελληνική αγορά «Black Friday», εξέδωσε η Ελληνική Συνομποσνδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.

Ειδικότερα, η ΕΣΕΕ επισημαίνει τα εξής:

  • Ως «Black Friday» ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου.
  • Δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις, αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
  • Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
  • Στα προϊόντα που προσφέρονται, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
  • Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
  • Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα.
  • Χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα και αχρείαστα.

«Η τήρηση των προϋποθέσεων αυτών είναι αυτονόητη, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται πρόστιμα λόγω λάθους και μάλιστα σε αυτήν την δύσκολη εποχή» προειδοποιεί η ΕΣΕΕ συμπληρώνοντας: «Συγκεκριμένα, για τους παραβάτες προβλέπεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Εάν οι προσφορές είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω μπορεί να επιβάλλεται και αυτοτελές πρόστιμο 1.000 έως 3.000 ευρώ για κάθε μία από τις παραβάσεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 78 των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ».

Κική Ηπειρώτου 

η αφίσα κάλεσμα του εμπορικού συλλόγου Αλεξανδρούπολης

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο