efhmerida1

Τουρισμός… ευχή ή κατάρα ;

“Η Γνώμη μας”… από το Σύλλογο Οικονομολόγων Ελεύθερων Επαγγελματιών Έβρου

Η Αλεξανδρούπολη, είναι μια πόλη με πλούσια ιστορία, φυσική ομορφιά και πλεονεκτική γεωγραφική θέση που την καθιστούν τα τελευταία χρόνια ελκυστικό, αναπτυσσόμενο τουριστικό προορισμό. Η ανάπτυξη αυτή είναι σε αρχικό στάδιο, όμως τα θέματα της βιώσιμης ανάπτυξης και του τουριστικού προϊόντος της πόλης, αρχίζουν σιγά-σιγά να μας απασχολούν ως κοινωνία.

Ο Βιώσιμος Τουρισμός στην Αλεξανδρούπολη

Ο βιώσιμος τουρισμός είναι μια μορφή τουρισμού που σέβεται το περιβάλλον, προωθεί την πολιτιστική κληρονομιά και υποστηρίζει την τοπική οικονομία. Στην Αλεξανδρούπολη, ο βιώσιμος τουρισμός μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση των φυσικών πόρων και την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής. Η πόλη και η ευρύτερη περιοχή της, συμπεριλαμβανομένου της Σαμοθράκης προσφέρουν πολλές δυνατότητες για βιώσιμο τουρισμό όπως: Οικοτουρισμός, Πολιτιστικός τουρισμός, Γαστρονομικός τουρισμός, Θαλάσσιος τουρισμός, Αθλητικός τουρισμός, Οικογενειακός τουρισμός, Συνεδριακός τουρισμός, City-break τουρισμός.

Όλες οι παραπάνω εναλλακτικές μορφές τουρισμού, προσφέρουν ήπια τουριστική ανάπτυξη με επίκεντρο την βιωσιμότητα και την αειφορία. Το βιώσιμο ταξίδι δεν αποτελεί απλά μια νέα τάση στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία, αλλά πραγματική ανάγκη της νέας γενιάς ταξιδιωτών, υψηλού μορφωτικού επιπέδου, ευαισθητοποιημένους σε περιβαλλοντικά θέματα, που επιλέγουν σε όλες της έκφανσης του ταξιδιού τους, διαμονή, σίτιση, μετακίνηση και διασκέδαση «πράσινες» λύσεις, χαμηλής περιβαλλοντικής όχλησης.

Σε αντίθεση λοιπόν με τον μαζικό τουρισμό που εγκυμονεί κινδύνους για την τοπική κοινωνία, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης.

Οι Κίνδυνοι του Υπέρ Τουρισμού

Παρά τα πλεονεκτήματα, ο τουρισμός μπορεί να γίνει επικίνδυνος όταν είναι άναρχος. Ο υπέρ τουρισμός, δηλαδή η υπερβολική και απότομη τουριστική ανάπτυξη, μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις.

Η Μύκονος πρόσφατά έγινε επιστημονικό case study στο πλαίσιο μελέτης του υπερτουρισμού, αφού διασύρθηκε στον αμερικάνικο και ευρωπαϊκό Τύπο και τα social λόγω μαζικών διαμαρτυριών όπου δέσποζε το hashtag #NoMykonos, με το φόβο για τον ελληνικό τουρισμό το NoMykonos να γίνει NoGreece.

Παραδείγματα (case studies) υπερτουρισμού που τώρα αρχίζουν να απασχολούν την χώρα μας, και κυρίως τα διεθνή τουριστικά brands Μύκονο και Σαντορίνη, παγκοσμίως είναι πάρα πολλά.

Αποτελούν αντικείμενο μελετών και αναλύσεων πολλά και διαφορετικά τουριστικά μέρη από εξωτικούς προορισμούς όπως τα Κανάρια νησιά και οι Μαλδίβες μέχρι και πόλεις όπως η Βαρκελώνη και το Ντουμπρόβνικ, με κοινό παρονομαστή τον υπερ τουρισμό.

Τα κυριότερα προβλήματα στις περιπτώσεις αυτές περιλαμβάνουν :

  • τις επιπτώσεις στη στέγαση, λόγω της ανεξέλεγκτης αύξησης της βραχυχρόνιας μίσθωσης,
  • την αλλοίωση της πολιτιστικής και ανθρωπο – γεωγραφικής ταυτότητας της περιοχής, αφού όλες οι δραστηριότητες προσαρμόζονται στις ανάγκες των επισκεπτών
  • την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής και της καθημερινότητας των ντόπιων
  • το υψηλό κόστος διαβίωσης και την ακρίβεια,
  • τον συνωστισμό και τα θέματα ασφάλειας,
  • τα προβλήματα ρύπανσης του νερού και της αλλοίωσης του φυσικού περιβάλλοντος

Άρα ποια είναι η λύση; Να μην έχουμε τουρισμό; Όχι βέβαια. Η λύση είναι σε πρώτη φάση να κατανοήσουμε ότι η λογική “ήλιος, θάλασσα” ως περιεχόμενο δεν αποτελεί την μοναδική κατεύθυνση.

Για να αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες του υπέρ τουρισμού, είναι απαραίτητο να υιοθετηθούν στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης στα πλαίσια ενός 10ετούς σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης:

  1. Διαχείριση επισκεπτών : Η διασπορά των τουριστικών δραστηριοτήτων σε όλη την περιοχή και σε διαφορετικές περιόδους του έτους μπορεί να μειώσει την πίεση στις πιο δημοφιλείς τοποθεσίες.
  2. Εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση : Οι τουρίστες και οι ντόπιοι πρέπει να ενημερώνονται για τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  3. Επενδύσεις σε υποδομές: Η βελτίωση και η συντήρηση των υποδομών είναι απαραίτητες για να αντιμετωπιστεί η αυξημένη ζήτηση κατά την τουριστική περίοδο.
  4. Προώθηση τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών: Η υποστήριξη της τοπικής οικονομίας μέσω της προώθησης των τοπικών προϊόντων και επιχειρήσεων μπορεί να εξασφαλίσει ότι τα οικονομικά οφέλη του τουρισμού διαχέονται στην κοινότητα.
  5. Προώθηση του τουριστικού brand της περιοχής (Destination Marketing) με επικέντρωση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που προσφέρουν βιώσιμη ανάπτυξη.

evroeconomists@gmail.com

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο

Δικαιούχος ονόματος τομέα (domain name)
Ε. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
ΑΦΜ: 082164919
ΔΟΥ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Ιδιοκτήτης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Νόμιμος εκπρόσωπος: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής σύνταξης: Γιώργος Πανταζίδης
Διαχειριστής: Λασκαράκης Εμμανουήλ

Αρ. Μ.Η.Τ.: 232167

LOGO MHT RGB

              Μέλος του

media
Η ΓΝΩΜΗ - Καθημερινή Εφημερίδα της Θράκης

Τέρμα Αγίου Δημητρίου, Αλεξανδρούπολη

Τηλ 25510 24222, 29888

Fax : 25510 80606

email :  gnomi@gnomionline.gr