Από την έλευση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και μέχρι πριν τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας, η χώρα μας έπαιρνε ρωσικό αέριο μέσω του αγωγού που έφτανε, μέσω Ουκρανίας, στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Η αντίστροφη πορεία, το να διοχετεύεται δηλαδή αέριο μέσω αγωγών από την Ελλάδα μέχρι την Ουκρανία φάνταζε ως απίθανο σενάριο.
Την Παρασκευή, ειδικότερα, καταγράφηκε ισχυρό ενδιαφέρον στη νέα δημοπρασία για το μηνιαίο ειδικό προϊόν μεταφοράς φυσικού αερίου «Route 1», που πραγματοποιήθηκε από κοινού από τον ΔΕΣΦΑ και τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς της Βουλγαρίας (Bulgartransgaz), της Ρουμανίας (Transgaz), της Μολδαβίας (VestMoldTransgaz) και της Ουκρανίας (GTSOU).
Συγκεκριμένα, στη δημοπρασία που αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Ουκρανία μέσω της Διαβαλκανικής οδού (Trans-Balkan), δεσμεύτηκε για τον μήνα Νοέμβριο συνολική ποσότητα 6.320.000 KWh/ημέρα (6,32 GWh/ημέρα) από τρεις χρήστες. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, μαζί με την ελβετική Axpo Trading και την ουκρανική DTEΚ «καπάρωσαν» ουσιαστικά το 30% της δυναμικότητας.
Πρόκειται για την πρώτη δημοπρασία του βελτιωμένου προϊόντος δυναμικότητας «Route 1», το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές προς διάθεση για περίοδο έξι (6) μηνών, έως και τον Απρίλιο του 2026, με στόχο την κάλυψη των άμεσων ενεργειακών αναγκών της Ουκρανίας.
Μετά την εξέλιξη αυτή, καθίσταται σαφές ότι η συνάντηση των Διαχειριστών που έλαβε χώρα τον Οκτώβριο στην Αθήνα, παρουσία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αποτέλεσμα τη μεσοσταθμική μείωση των τελών διέλευσης κατά 10%, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επιτυχή έκβαση της δημοπρασίας.
Τη συμβολή της Ελλάδας στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού χάρτη υποδομών φυσικού αερίου ανέδειξε, μεταξύ άλλων, και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαος Τσάφος μιλώντας στην Υπουργική Σύνοδο για την ενεργειακή συνδεσιμότητα της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CESEC) στο Βουκουρέστι.
Επιπρόσθετα, ο Υφυπουργός τόνισε ότι η προσήλωση στην ανάπτυξη και βελτιστοποίηση των υποδομών θα πρέπει να συνοδεύεται και από ανάλογη επιμονή στην προώθηση της συμφωνίας ολικής απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο σε βάθος τριετίας χωρίς να φεύγει από τον προσανατολισμό των κρατών-μελών της περιοχής η διακύμανση των τιμών του καυσίμου μιας και πλέον ζούμε σε μια αγορά με βασικά γνωρίσματα τη μεταβλητότητα και την αστάθεια.
Υπό αυτό το πρίσμα, η κατεύθυνση, όπως υποστήριξε ο Υφυπουργός θα πρέπει να είναι η περαιτέρω αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών, «φωτογραφίζοντας» τη διαδρομή του «Κάθετου Διαδρόμου» θέμα το οποίο απασχόλησε τις εργασίες της Συνόδου από τη σκοπιά πως η εν λόγω όδευση θα καταστεί περισσότερο ανταγωνιστική στη διαμετακόμιση φορτίων LNG από την Ελλάδα προς τον Βορρά.
Το επόμενο «ορόσημο» για περαιτέρω εξελίξεις στον ευρύτερο «ενεργειακό χάρτη» της περιοχής τοποθετείται στις 6-7 Νοεμβρίου όταν και αναμένεται να πραγματοποιηθεί το διήμερο συνέδριο για τη «Διατλαντική Συνεργασία για την Ενέργεια» (P-TECC) με τη συμμετοχή κυβερνητικών αξιωματούχων από τις 24 χώρες μέλη και πάνω από 400 εκπροσώπους επιχειρήσεων του κλάδου και από τις δύο μεριές του Ατλαντικού.
news247


