Περιβαλλοντικό «πράσινο φως» για το mega σιδηροδρομικό έργο στον Έβρο

Ο λόγος για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, αρχικής εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δις ευρώ

Τους περιβαλλοντικούς όρους για ένα μεγάλο project στον τομέα των μεταφορών ενέκρινε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο λόγος για τη «Σιδηροδρομική Γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο στο νομό Έβρου», αρχικής εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ, που προβλέπει τη βελτίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών της γραμμής (ταχύτητα, χωρητικότητα της γραμμής) και της ποιότητας της υποδομής με όρους ασφαλείας (safety και security) και αποτελεσματικότητας (εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης ERTMS), παρεμβάσεις που εκτιμάται ότι θα βελτιώσουν την προσπελασιμότητα της περιοχής και θα ενισχύσουν σημαντικά την εμπορευματική ανταγωνιστικότητα του δικτύου, όπως και το ρόλο της χώρας.
Το έργο εντάσσεται στις βασικές προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μάλιστα, προ ημερών ο κ. Σταϊκούρας, σε σχέση με σιδηροδρομικά έργα, ανέφερε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης στο κοινοτικό εργαλείο CEF 2 μέσω της οποίας η χώρα θα διεκδικήσει 1,3 – 1,4 δισ. ευρώ για τα έργα ΣΚΑ – Οινόη, Λιόσια – Κόρινθος, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Αλεξαδρούπολη – Ορμένιο, Ρίο – Πάτρα, που αποτελούν βασικές προτεραιότητες και δείχνουν ωριμότερα.

Το έργο
Όπως αναφέρεται στην απόφαση έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, πάντα με τους σχετικούς όρους και τις σχετικές προϋποθέσεις, πρόκειται για έργο σταθερής τροχιάς που αφορά στην αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής «Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο», η οποία περιλαμβάνεται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης του σιδηροδρομικού άξονα «Θεσσαλονίκη – Τοξότες – Αλεξανδρούπολη», για την άμεση σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία.
Η αρχή του έργου είναι στην περιοχή του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης και το τέλος στην ΧΘ 174+682,23 που βρίσκεται πριν την είσοδο της γραμμής στη Βουλγαρία. Η όδευση της γραμμής στο πρώτο τμήμα έως τις Καστανιές βαίνει παράλληλα με τον ποταμό Έβρο και τα ελληνοτουρκικά σύνορα. Στη συνέχεια με κατεύθυνση δυτική κινείται παράλληλα με τα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα έως το Ορμένιο.

Ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός του έργου με το τεχνικό αντικείμενο του (ήτοι επιλεγείσα λύση οδοποιίας με μηκοτομή και οριζοντιογραφία και τα όρια/ζώνη απαλλοτρίωσης), περιλαμβάνει τις απαραίτητες εργασίες και έργα για την αναβάθμιση της υφιστάμενης κανονικού εύρους σιδηροδρομικής γραμμής «Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο» μήκους 175 km. περίπου, με τα χαρακτηριστικά και τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας (π.χ διπλασιασμό πλάτους, τοπικές οριζοντιογραφικές παραλλαγές, εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης, εγκατάσταση συστημάτων σύγχρονης σηματοδότησης και τηλε-διοίκησης [ETCS Level – 1 & ETRMS], εφαρμογή ασύρματης φωνητικής επικοινωνίας [GSM-R] κ.α.), και ακολούθως στη λειτουργία του, προς εξασφάλιση όσο το δυνατόν ασφαλέστερων κυκλοφοριακών συνθηκών. Κατά πόσο πλέον, λόγω ευρύτερου ανασχεδιασμού, προκύψουν αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο, προφανώς θα αποκαλυφθεί στην πορεία.

Η σημασία του
Σύμφωνα με το insider.gr, η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Δικτύου “C 70/2 Strymonas – Alexandroupolis – Pythion (-Uzunköprü ) – Dikea (-Svilengrad)”. Η βελτίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών της γραμμής (ταχύτητα, χωρητικότητα της γραμμής) και της ποιότητας της υποδομής με όρους ασφαλείας (safety και security) και αποτελεσματικότητας (εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, τηλεπικοινωνιών και σηματοδότησης ERTMS) θα βελτιώσει την προσπελασιμότητα της περιοχής και θα ενισχύσει την εμπορευματική ανταγωνιστικότητα του δικτύου, όπως και το ρόλο της χώρας, ως κόμβο για τις εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου.
Επιπλέον, ως επέκταση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη – Τοξότες – Αλεξανδρούπολη και σε συνδυασμό με το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βουλγαρίας (και τις συνδέσεις του με τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας), η σιδηροδρομική γραμμή θα αποτελέσει εναλλακτική δίοδο και αναμένεται να ανταγωνιστεί τις θαλάσσιες μεταφορές που διέρχονται από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία (διάδρομος Sea2sea που συνδέει τα λιμάνια της Βουλγαρίας με τη Μεσόγειο θάλασσα αποφορτίζοντας τα στενά του Βοσπόρου).
Όπως σημειώνεται, ως στρατηγικός στόχος για τον τομέα των μεταφορών τίθεται η ένταξη της Περιφέρειας στα ευρύτερα διεθνή δίκτυα μεταφορών, ως πύλη του Βόρειο-ανατολικού άξονα προσανατολισμού (ανάπτυξης) της χώρας, αλλά και ως διέξοδος των χωρών της ΝΑ Ευρώπης προς τη Μεσόγειο. Ταυτόχρονα, διατυπώνεται η ανάγκη ενίσχυσης της προσπελασιμότητας σε ενδοπεριφερειακό επίπεδο.

info
Στρατηγικές κατευθύνσεις του έργου αποτελούν:
• Η ανάπτυξη της διατροπικότητας των μεταφορών, με στόχο την ανάπτυξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Περιφέρειας
• Η αύξηση της προσπελασιμότητας και η βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών, έναντι του προγραμματισμού νέων,
• Η σταδιακή αποκατάσταση της ισορροπίας μεταξύ οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, τόσο στο επίπεδο των εμπορευματικών όσο και των επιβατικών ροών.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο

Δικαιούχος ονόματος τομέα (domain name)
Ε. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
ΑΦΜ: 082164919
ΔΟΥ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Ιδιοκτήτης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Νόμιμος εκπρόσωπος: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής σύνταξης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διαχειριστής: Λασκαράκης Εμμανουήλ

Η ΓΝΩΜΗ - Καθημερινή Εφημερίδα της Θράκης

Τέρμα Αγίου Δημητρίου, Αλεξανδρούπολη

Τηλ 25510 24222, 29888

Fax : 25510 80606

email :  gnomi@gnomionline.gr

              Μέλος του