Τα ΙΧ, σε μία περίοδο τριών ετών, θα καταλήξουν να πληρώνουν για να διασχίσουν την Εγνατία, από 38,4 ευρώ σήμερα, 85,5 ευρώ
Εκτίναξη του μεταφορικού κόστους και «ταφόπλακα» για τις επιχειρήσεις της Θράκης
Της Κικής Ηπειρώτου
Τα ιλιγγιώδη ποσά που θα πληρώνουν οι οδηγοί με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στα διόδια. Για τη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Κήποι με επιστροφή, μία απόσταση συνολικά 1.316 χιλιομέτρων, τα διόδια προβλέπεται να αυξηθούν κατά 120%.
Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού παραχώρησης, τα διόδια θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν άμεσα στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Με την έναρξη της παραχώρησης θα χρειαστεί και νέα αναπροσαρμογή ώστε το κόμιστρο να φτάσει στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο όταν σήμερα είναι κάτω από τα 3 λεπτά. Η σύμβαση προβλέπει και τρίτη αναθεώρηση των τιμών σε μια περίοδο τριών ετών, στα 6,3 λεπτά.
Έτσι, το τελικό κόστος ανά κατηγορία οχήματος διαμορφώνεται ως εξής:
– Τα ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητα θα πληρώνουν 85,5 ευρώ από 38,4 σήμερα
– Τα λεωφορεία και φορτηγά 214 ευρώ από 96 σήμερα
– Οι νταλίκες 300 ευρώ από 134,4 σήμερα
Είδος πολυτελείας οι μετακινήσεις
Με αυτά τα δεδομένα, και σε συνδυασμό με τις μονίμως αυξημένες τιμές των καυσίμων, οι μετακινήσεις για τους κατοίκους του Έβρου και της Θράκης, θα μετατραπούν σε είδος πολυτελείας. Ιδιαίτερα μάλιστα την στιγμή που, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση των εργαζομένων, η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους τοπικούς χρήστες (Θεσπρωτία, Ιωάννινα, Ξάνθη, Ροδόπη, Έβρος) που είναι σήμερα σε ισχύ, αλλά και την άμεση κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τους ανέργους.
Οι επερχόμενες αυξήσεις δεν θα επηρεάσουν αρνητικά μόνο την κίνηση των ντόπιων, από νομό σε νομό, αλλά και το τουριστικό ρεύμα, είτε από το εξωτερικό είτε από άλλες περιοχές της χώρας προς τη Θράκη. «Αν ισχύσουν αυτές οι τιμές στα διόδια, ο οδικός τουρισμός θα εξελιχθεί σε σπορ για προνομιούχους», σχολίασε χαρακτηριστικά στη ΓΝΩΜΗ επαγγελματίας του χώρου από την Αλεξανδρούπολη, σημειώνοντας πως θα επηρεαστεί όλη η ΑΜΘ, αφού θα υπάρχουν δεύτερες σκέψεις ακόμη και για ημερήσιες εκδρομές εντός της Περιφέρειας, από τουρίστες που έχουν ως έδρα την Καβάλα ή τη Θάσο και επιθυμούν να επισκεφτούν για λίγο, για παράδειγμα, και την Αλεξανδρούπολη.
Αβάσταχτο κόστος για τις επιχειρήσεις
Ήταν Ιανουάριος του 2023 όταν κατά την επίσκεψή του στην Κομοτηνή, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε τη θεσμοθέτηση ενός νέου χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμο για την Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Όπως είχε υπογραμμίσει στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός, μειώνοντας το μεταφορικό κόστος τα προϊόντα γίνονται πιο ανταγωνιστικά: «Έχει τεράστια σημασία αυτό για έναν τόπο ο οποίος φιλοξενεί σημαντικές μεταποιητικές μονάδες γάλακτος, αλλαντικών, ζυθοποιίας, αλευρόμυλους, βιομηχανίες πλαστικών, επεξεργασίας ξυλείας αλλά και πολύ καινοτόμες βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας, μπαταρίες, φάρμακα», είπε χαρακτηριστικά επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως οι ανάγκες δεν μπορούν πάντα να περιμένουν και απαιτούνται άμεσες λύσεις γρήγορα.
«Θέλω μια παραγωγική μονάδα, παραδείγματος χάρη, στην Ορεστιάδα να μπορεί να εφοδιάζεται με πρώτες ύλες και να διανέμει έτοιμα προϊόντα στην Αθήνα με το ίδιο κόστος που θα εφοδιάζεται ένα εργοστάσιο στα Οινόφυτα Βοιωτίας ή στη Σίνδο Θεσσαλονίκης» εξήγησε ανακοινώνοντας το κατ’ ουσίαν όμοιο, με αυτό που ισχύει για τα νησιά, χερσαίο μεταφορικό.
Ένα χρόνο μετά, οι υποσχέσεις έμειναν στα λόγια και με δεδομένη την απουσία λειτουργικού σιδηροδρομικού δικτύου και την απουσία υποδομών στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης, η είδηση για την υπέρογκη αύξηση των διοδίων οδηγεί στην απόγνωση τους επιχειρηματίες του Έβρου και της Θράκης.
Ερωτηθείς για τη δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη από τον «Παρατηρητή της Θράκης» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών – Βιοτεχνιών Έβρου και πρόεδρος του Δικτύου Συνδέσμου Βιομηχάνων Θράκης κ.Χρήστος Γιορδαμλής, εξήγησε πως οι εξελίξεις μετέφεραν το ενδιαφέρον αλλού και ως εκ τούτου τα αρμόδια υπουργεία δεν έχουν τοποθετηθεί επί του θέματος, θέλοντας να υπογραμμίσει πως «η απλή πολιτική βούληση όπως αποδεικνύεται δεν αρκεί».
Εμμένοντας στην αναγκαιότητα του μέτρου που όπως φαίνεται δεν θα βγει σύντομα από το συρτάρι, ο κ.Γιορδαμλής τόνισε πως «σε όλη την Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο, η ύπαρξη ικανού σιδηροδρομικού δικτύου, επιτρέπει αφ’ ενός την μετακίνηση των ανθρώπων με τον φιλικότερο δυνατό προς το περιβάλλον τρόπο, και ίσως και ιδιαίτερα ασφαλή, και κατά δεύτερον, επιτρέπει τις μεταφορές εμπορευμάτων και αγαθών με ένα συγκεκριμένο και ανταγωνιστικό τρόπο, εφόσον βέβαια ολοκληρωθούν όλες οι υποδομές. Άρα το να μπορεί κάποιος στη Θράκη μέσα σε μισή ώρα να είναι με το τρένο από Αλεξανδρούπολη στην Κομοτηνή ή στην Ξάνθη και αντίστοιχα να ξέρει ότι θα στείλει το απόγευμα τα εμπορεύματά του και την επόμενη μέρα το πρωί αυτά θα είναι εύκολο να παραδοθούν στην Αθήνα, είναι δείγμα μιας κοινωνίας προηγμένης και ανταγωνιστικής».
Εξάλλου ο ίδιος, από τα τέλη του 2022 ακόμη έκανε λόγο για δυσβάσταχτο μεταφορικό κόστος σε συνέντευξή του στον Xronos 87,5: «Είναι απίστευτο αυτό που συμβαίνει: από τη μία συζητούμε για την προοπτική της περιοχής κι από την άλλη στραγγαλίζεται η οικονομική ευμάρεια του τόπου, με δεδομένο ότι το ήδη μεγάλο μεταφορικό κόστος έχει γίνει δυσβάσταχτο» δήλωσε χαρακτηριστικά παρατηρώντας ότι υπάρχει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα της Ελλάδας σε σύγκριση με τις αγορές όμορων χωρών, οι οποίες διαθέτουν ένα χαμηλότερο κόστος ενέργειας και καυσίμων».
Σημειώνεται πως το αίτημα του χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου, αλλά και της επαναθέσπισης της εργοδοτικής εισφοράς του 12% για τις επιχειρήσεις της Θράκης, υπέβαλε από το βήμα του 2ου East Macedonia & Thrace Forum ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης Αντώνης Γραβάνης.
Όπως σημείωσε, σύμφωνα με τον «Παρατηρητή», το μεταφορικό ισοδύναμο είναι απαραίτητο, προκειμένου το πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Θράκης, να γίνει πλεονέκτημα και στην πράξη.
«Καθώς δεν υπάρχει σιδηροδρομικό δίκτυο και τα λιμάνια είναι υποβαθμισμένα, το μεταφορικό κόστος είναι υψηλότερο των υπολοίπων στη χώρα, με το πλεονέκτημα της περιοχής να μετατρέπεται σε μειονέκτημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γραβάνης, ενώ ζήτησε να υπάρξει σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης-Ορεστιάδας.