Με θέμα την “Οριζόντια μείωση 20% της εισφοράς σε χρήμα για τους 1.969 ιδιοκτήτες της επέκτασης του σχεδίου πόλης”
Του Δημήτρη Μακροδημόπουλου
Κύριε Δήμαρχε
- Όπως γνωρίζετε, με τους Ν. 4315/2014 και Ν. 4415/2017 επιβάλλονταν οριζόντια μείωση 20% στην εισφορά σε χρήμα κατά τις επεκτάσεις των σχεδίων πόλεων σε ολόκληρη την επικράτεια της χώρας. Συγκεκριμένα:
Α. Στην παράγραφο 4, του άρθρου 3, του νόμου 4315/2014 (ΦΕΚ 269/Α/24-12-2014) αναγράφεται: «παρ. 4. Στο τέλος του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 προστίθενται παράγραφοι 7 και 8 ως εξής: «7. Σε πράξεις επιβολής εισφοράς σε χρήμα που εκδόθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2009 έως και την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, εφαρμόζεται ενιαία ποσοστιαία μείωση επί του αρχικού ποσοστού εισφοράς σε χρήμα ίση με είκοσι τοις εκατό (20%)….».
Β. Mε την παράγραφο 1, του άρθρου 142, του νόμου 4495/2017 επεκτάθηκε χρονικά η παραπάνω ποσοστιαία μείωση που εφαρμόζεται ενιαία: «παρ. 1. Οι παράγραφοι 7 και 8 του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 αντικαθίστανται ως εξής: «Σε πράξεις επιβολής εισφοράς σε χρήμα που εκδόθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2009 και μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019 εφαρμόζεται ενιαία ποσοστιαία μείωση επί του αρχικού ποσοστού εισφοράς σε χρήμα ίση με είκοσι τοις εκατό (20%)….».
Μάλιστα το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας/Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας, απευθυνόμενο στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και Πολεοδομίας του Δήμου Κορινθίων, που ζήτησε διευκρινήσεις, με έγγραφο (αριθμ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΔΤΟΠΕΦ/1293/26 της 13/02/2018) με θέμα “Ερμηνευτικές οδηγίες για την εφαρμογή του άρθρου 142 του Ν. 4495/2017”, διευκρίνιζε ότι:
«8. Σε πράξεις επιβολής εισφοράς σε χρήμα που εκδίδονται για πρώτη φορά μετά την έκδοση του Ν. 4495/2017 εξακολουθεί να ισχύει η έκπτωση 20% της εφάπαξ καταβολής του άρθρου 2 του Ν. 4315/2014, εφόσον επιλεγεί από τον οφειλέτη η καταβολή του συνολικού ποσού εντός προθεσμίας ενός (1) έτους από την πράξη επιβολής της εισφοράς, ταυτόχρονα με την έκπτωση που προβλέπει ο νέος νόμος. Συγκεκριμένα, θα εφαρμοστεί πρώτα η έκπτωση 20% του Ν. 4495/2017 και ακολούθως, εφόσον ο οφειλέτης επιλέξει την εφάπαξ καταβολή, θα υπολογιστεί και η έκπτωση 20% της παρ. 3 του άρθρου 9 του Ν. 1337/1983, όπως τροποποιήθηκε από την παρ. 1 του άρθρου 2 του Ν. 4315/2014». Δηλαδή συνολική έκπτωση 36% της εισφοράς σε χρήμα στην περίπτωση και της εφάπαξ καταβολής της εισφοράς.
2.. Τα ανωτέρω ήσαν γνωστά στο Δήμο μας. Θυμάμαι ότι στις αρχές του 2019 είχα ρωτήσει αρμόδιο υπάλληλο της Πολεοδομίας αν οι διαδικασίες για την επέκταση του σχεδίου της πολης θα είχαν ολοκληρωθεί μέχρι τις 31/12/2019 ώστε οι ιδιοκτήτες να επωφεληθούν από την οριζόντια μείωση του 20%. Αλλά και τον Σεπτέμβριο του 2024 είχε δημοσιευθεί στον Τύπο της πόλης μας και είχε αναρτηθεί σε ιστοσελίδες (π.χ. radiomax.gr, κ.α.), άρθρο με θέμα «Επέκταση του σχεδίου πόλης στην ΠΕ IV “Νέα Χιλή”: Εξοντωτικές πράξεις επιβολής εισφοράς σε χρήμα. Ποιός ευθύνεται;» το οποίο αναφέρονταν αναλυτικά στη νομοθεσία που προέβλεπε την οριζόντια μείωση της εισφοράς σε χρήμα κατά 20% από 1/1/2009 έως 31/12/2019 και ΘΑ αφορούσε το σύνολο των 1.969 ιδιοκτητών της επέκτασης, εφόσον θα γίνονταν το αυτονόητο:
Η προσπάθεια δηλαδή της δημοτικής Αρχής και των εκπροσώπων του τόπου (βουλευτές, κ.α.) για την χρονική επέκταση της ισχύος της οριζόντιας μείωσης της εισφοράς σε χρήμα κατά 20% ώστε να συμπεριλαμβάνει και την περίπτωση της Αλεξανδρούπολης. Οι συνθήκες ήσαν και παραμένουν πολύ ευνοϊκές: Οι πρόσφατες πυρκαγιές στην ευρύτερη περιοχή της πόλης μας και η ερημοποίηση του Νομού μας δημιούργησαν συνθήκες που συνηγορούν στην ικανοποίηση του αιτήματος. Ας μην ξεχνάμε ότι τον περασμένο Οκτώβριο επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός το Νομό μας και εξήγγειλε μέτρα που, κατά την εκτίμησή του, θα ανασχέσουν την περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή μας. Λογικά δεν θα μπορούσε να αρνηθεί ένα μέτρο πού ίσχυσε για ολόκληρη της επικράτεια της χώρας για μια περιοχή που είναι σε μόνιμη κρίση και ερημοποιείται βαθμιαία.
- Σημειώνω ότι το θέμα αυτό τέθηκε με το έγγραφο 12399/03-04-2025 υπόψη του Δημοτικού Συμβουλίου και κοινοποιήθηκε προς εσάς. Επίσης με το έγγραφο 1814/20-01-2025 τέθηκε και το θέμα των ακραίων ασυμμετριών στην επιβολή της εισφοράς σε χρήμα χωρίς ποτέ να συζητηθούν ώστε το Δημοτικό Συμβούλιο να λάβει γνώση για ένα σοβαρό θέμα που αφορά τους δημότες τους οποίους εκπροσωπεί.
- Οι ευθύνες του Δήμου μας για το ύψος της εισφοράς σε χρήμα που επιβλήθηκε είναι τεράστιες λόγω της μεγάλης καθυστέρησης ολοκλήρωσης της διαδικασίας ένταξης που είχε ως αποτέλεσμα οι Τιμές Ζώνης Αντικειμενικού Προσδιορισμού με τις οποίες υπολογίστηκε η εισφορά σε χρήμα να αυξηθούν υπερβολικά.. Διότι, όπως γνωρίζετε, σύμφωνα με τον Ν. 4315/2014 (ΦΕΚ 269/Α’/24-12-2014), άρθρο 2, παράγραφος 1: «Η εισφορά σε χρήμα υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της ιδιοκτησίας, όπως αυτή διαμορφώνεται με την πράξη εφαρμογής και την τιμή ζώνης του οικοπέδου κατά τον χρόνο κύρωσης της πράξης εφαρμογής». Πάνω από 20 χρόνια διήρκεσε η ολοκλήρωση της διαδικασίας ένταξης με αποτέλεσμα η εισφορά σε χρήμα να υπολογιστεί με τις αντικειμενικές αξίες του 2021.
Να θυμίσουμε ότι ο Δήμος της πόλης μας ζήτησε από τους όλους ιδιοκτήτες της υπό ένταξη περιοχής, με το έγγραφό του 47225/30-7-2004, δηλαδή πριν 21 χρόνια να καταβληθεί χρηματική προκαταβολή, «κατ’ αναλογία της επιφάνειας της ιδιοκτησίας προς την επιφάνεια της συνολικά πολεοδομούμενης έκτασης, σε ποσοστό 10% επί της προεκτεινόμενης εισφοράς σε χρήμα», όπως αναφέρονταν στο έγγραφο. Η προκαταβολή ζητήθηκε βάσει του Ν. 2508/1997 με την παράγραφο 6 που προστέθηκε στο άρθρο 21 με το Ν. 3044/2002, άρθρο 10, παράγραφος 2. Ποιό ήταν το αποτέλεσμα της πολύχρονης καθυστέρησης; Δύο παραδείγματα: α. Στην περίπτωση ένταξης αγρού 3.100 τ.μ. δυτικά της Ν. Χηλής ζητήθηκε και καταβλήθηκε προκαταβολή συνολικά 971,12 ευρώ. Η προεκτιμώμενη εισφορά σε χρήμα θα έπρεπε να ανέρχεται στο ποσό των 9.711 ευρώ και όχι στις 58.878,80 ευρώ που επιβλήθηκε. β. Στην ίδια περιοχή για αγρό 4.000 τ.μ. στην ίδια περιοχή ζητήθηκε και καταβλήθηκε προκαταβολή συνολικά 1252.26 ευρώ..Η προεκτιμώμενη εισφορά σε χρήμα θα έπρεπε να ανέρχεται στο ποσό των 12.523 ευρώ και όχι στις 78.249,72 ευρώ που επιβλήθηκε. Εξαπλασιάστηκε η αξία γης από το 2004 ώστε να εξαπλασιαστεί και η προεκτιμηθείσα εισφορά σε χρήμα;
- Ως εκ τούτου αποτελεί αυτονόητη υποχρέωση του Δήμου μας προς τους δημότες να μεριμνήσει, έστω καθυστερημένα, ώστε το ανακουφιστικό μέτρο της οριζόντιας μείωσης της εισφοράς σε χρήμα κατά 20% που ίσχυσε για ολόκληρη τη χώρα να ισχύσει και για την περίπτωση της πρόσφατης επέκτασης του σχεδίου της πόλης μας με μια απλή τροπολογία σε ένα νομοσχέδιο, πρακτική που εφαρμόζεται κατά κόρον ακόμη και για ασήμαντα θέματα ρουσφετολογικού χαρακτήρα. Στην προκειμένη περίπτωση δεν πρόκειται για αίτημα ευνοϊκής κατ’ εξαίρεση αντιμετώπισης της περιοχής μας αλλά για αίτημα ίσης αντιμετώπισης της παρακμάζουσας περιοχής μας προς την υπόλοιπη Ελλάδα. Αν μάλιστα δράσετε άμεσα, πχ το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο, οι δημότες θα μπορέσουν να αξιοποιήσουν προσθετικά έκπτωση 36%.
Αλεξανδρούπολη 29 Απριλίου 2025
Μακροδημόπουλος Δημήτρης
Δημότης Αλεξανδρούπολης