Φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν το όχημα να οδηγείται πάνω στο ιστορικό δάπεδο του μνημείου
Ανησυχία έχει επικρατήσει τις τελευταίες ημέρες στην Κωνσταντινούπολη καθώς η παρουσία ενός βαρέος φορτηγού – γερανού στον εσωτερικό χώρο του μνημείου της Αγίας Σοφίας έχει προκαλέσει έντονες αμφιβολίες σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής των εργασιών αποκατάστασης που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν το όχημα να οδηγείται πάνω στο ιστορικό δάπεδο και να σταθμεύει πάνω σε προσωρινά προστατευτικά πάνελ, εγείροντας ερωτήματα για το αν το εύθραυστο έδαφος προστατεύεται επαρκώς. Μια εικόνα δείχνει μάλιστα τον γερανό στην περιοχή της Αυτοκρατορικής Πύλης, της κύριας τελετουργικής εισόδου.
Οι επιφυλάξεις για την ασφάλεια του μνημείου
- Το βάρος του οχήματος (εκτιμάται μεταξύ 20 και 26 τόνων) θα μπορούσε να μεταφέρει πίεση στα υποκείμενα στοιχεία και να προκαλέσει τοπική καθίζηση.
- Οι δονήσεις από το όχημα θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τρούλο και τους τοίχους μέσω μικρο-ρωγμών.
Σύμφωνα με ειδικό αναστηλωτή που μίλησε ανώνυμα στην εφημερίδα «Türkiye Today», το δάπεδο της Αγίας Σοφίας δεν αποτελείται από ένα ενιαίο, συμπαγές στρώμα. Κάτω από την ορατή επιφάνεια υπάρχουν ψηφιδωτά, αρχαία λιθόστρωτα και, σε ορισμένα σημεία, κενά που περιγράφονται ως κρύπτες. Επιπλέον, τα πάνελ που φαίνονται στις φωτογραφίες χαρακτηρίστηκαν από ειδικούς ως «σχετικά απλά» και επίπεδα φύλλα που θα μπορούσαν να γλιστρήσουν, αντί για τα παχύτερα, αλληλοεμπλεκόμενα σύνθετα πάνελ που συνήθως απαιτούνται.
Τι απάντησε το τουρκικό ΥΠΠΟ
Μετά τον θόρυβο που προκλήθηκε, η Γενική Διεύθυνση Βακουφίων εξέδωσε αναλυτική ανακοίνωση, τονίζοντας ότι το έργο εκτελείται υπό την επίβλεψη Επιστημονικού Συμβουλίου για να διασφαλιστεί η αντισεισμική θωράκιση χωρίς να διακυβεύεται η αυθεντικότητα του μνημείου.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού υποστήριξε ότι εγκαταστάθηκε ένα ειδικά σχεδιασμένο, πολυεπίπεδο σύστημα προστασίας, το οποίο περιλαμβάνει:
- Προστατευτική μεμβράνη διαπερατή από υδρατμούς
- Στρώμα τσόχας
- Κλίνη πυριτικής άμμου (~5 cm)
- Κόντρα πλακέ 18 mm
- Ξύλινο πλέγμα 10×10 cm με μόνωση XPS
- Ακουστικό μονωτικό στρώμα
- Τελικό στρώμα από χαλύβδινα φύλλα
Σύμφωνα με τους αξιωματούχους, οι δοκιμές έδειξαν ότι το δάπεδο αντέχει έως και 25 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο. Με την πλατφόρμα, το φορτίο που μεταφέρεται στο δάπεδο από το βαρύτερο όχημα (45 τόνοι) μειώνεται σε μόλις 6 τόνους ανά τ.μ., παραμένοντας πολύ κάτω από το όριο ασφαλείας. Επιπλέον, χρησιμοποιούνται συσκευές δέσμευσης καυσαερίων για την αποφυγή ρύπανσης στο εσωτερικό. Ο Υπουργός Μεχμέτ Νουρί Ερσόι είχε δηλώσει νωρίτερα ότι ο κύριος τρούλος εισέρχεται στην «πιο ολοκληρωμένη διαδικασία αποκατάστασης στην ιστορία του».


