Εκπόνηση μελέτης από το υπουργείο υποδομών, για την οριστική προστασία της εισόδου του αλιευτικού καταφυγίου, το οποίο λόγω κακοκαιρίας έχει αποκλειστεί ολοκληρωτικά.
Τέλη Φεβρουαρίου Ο.Λ.Α. και τοπικές αρχές ξεκινούν έργα εκβάθυνσης, ώστε το καλοκαίρι το λιμάνι στα Θέρμα να είναι έτοιμο για να υποδεχθεί τουρίστες.
Η πρόσφατη κακοκαιρία έφερε για ακόμη μία φορά στην επιφάνεια το σοβαρό πρόβλημα των προσχώσεων στο αλιευτικό καταφύγιο των Θερμών στη Σαμοθράκη. Μεγάλες ποσότητες φερτών υλικών απέκλεισαν ολοκληρωτικά το λιμάνι, αφού υπό αυτές τις συνθήκες δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετήσει κανένα σκάφος ακόμη και τα μικρά πλοιάρια, χωρίς να κινδυνεύει η ασφάλεια αυτών και των επιβαινόντων.
Λίγες μέρες νωρίτερα εξαιτίας της σφοδρής κακοκαιρίας που έπληξε την περιοχή και των ισχυρών βόρειων ανέμων, η είσοδος του αλιευτικού καταφυγίου έκλεισε με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα εισόδου και εξόδου ακόμη και μικρών σκαφών και να εγκλωβιστούν όσα σκάφη ήταν ελλιμενισμένα. Ο ΟΛΑ με μηχάνημα που ήταν στο νησί προχώρησε στην εκβάθυνση μιας μικρής λωρίδας στην είσοδο του λιμανιού ούτως ώστε να επιτραπεί ο απεγκλωβισμός των ελλιμενισμένων σκαφών, δίχως ωστόσο αυτό να λύσει το πρόβλημα.
Η κατάσταση αυτή δημιουργεί επιπλέον ‘πονοκέφαλο’ στις αρμόδιες αρχές, αφού, όπως έγινε πριν λίγο καιρό γνωστό, από το φετινό καλοκαίρι, το λιμάνι των Θερμών μπαίνει στον ακτοπλοϊκό και τουριστικό χάρτη, με δρομολόγια που θα το συνδέουν με την Αλεξανδρούπολη. Για τον σκοπό αυτό, ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης, ο Δήμος Σαμοθράκης και η Περιφέρεια ΑΜΘ ξεκινούν έναν αγώνα δρόμου, προκειμένου να προλάβουν να δώσουν μία σοβαρή λύση στο πρόβλημα και να μην υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ», ο πρόεδρος του ΟΛΑ Χρήστος Δούκας σημείωσε πως υπάρχουν δύο ζητήματα: πρώτον, εκείνο της οριστικής προστασίας του λιμανιού που απαιτεί σχετική μελέτη, την οποία έχει αναλάβει το Υπουργείο Υποδομών και δεύτερον, εκείνο της συντήρησης από τις προσχώσεις (εκβάθυνση μπούκας και τμήματος λιμένα) ενόψει της φετινής, ιδιαίτερα κρίσιμης σεζόν.
«Με δεδομένο ότι αναμένεται να δρομολογηθούν ταχύπλοα σκάφη για μεταφορά επιβατών στη Γραμμή Αλεξανδρούπολη – Θέρμα, έχουμε εκπονήσει ένα σχέδιο. Η περιφέρεια έχει ανταποκριθεί θετικά για να μας διαθέσει τα μηχανήματα και προσωπικό, ώστε με δικούς μας πόρους, να κάνουμε μία σοβαρή και προφανώς εντελώς απαραίτητη εκβάθυνση του λιμένα και της εισόδου από τις προσχώσεις, κάτι που πιθανότατα θα ξεκινήσει στα τέλη Φεβρουαρίου», επισημαίνει ο κ. Δούκας.
Η οριστική λύση
Η οριστική λύση στο πρόβλημα των προσχώσεων στο λιμάνι των Θέρμων θα έρθει μετά από την εκπόνηση μελέτης για την ολοκληρωμένη προστασία του.
Η Διεύθυνση Δ4 του υπουργείου υποδομών, ύστερα από ανάλογα έγγραφα αλλά προσωπικές συναντήσεις εδώ και μήνες με τη διοίκηση του ΟΛΑ, δεσμεύτηκε να προχωρήσει στην σύνταξη μελέτης προστασίας του λιμένα των Θερμών από τις προσχώσεις, από το υπόλοιπο των χρημάτων που υπάρχουν (ΠΔΕ , ΣΑΜ 070, Ε.Ε. 2015ΣΜ07000000) για την χρηματοδότηση του έργου «ΜΕΛΕΤΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΡΓΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΠΕΑΛ) ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΜΑΡΙΩΤΙΣΑΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ» .Η μελέτη αυτή αποτελεί προϋπόθεση για να εκτελεσθούν τα έργα εκείνα που είναι αναγκαία για την οριστική εξάλειψη του φαινομένου των προσχώσεων, σύμφωνα με τον ΟΛΑ.
Παράλληλα, ο Οργανισμός θέτει ακόμη ένα πολύ σημαντικό θέμα που αφορά στη θεσμική δυνατότητα της αειφόρου αξιοποίησης των βυθοκορημάτων των προσχώσεων από την Ο.Λ.Α. ΑΕ και τον Δήμο Σαμοθράκης.
Με την ισχύουσα νομοθεσία, τα πολύ καλής ποιότητας υλικά των προσχώσεων για τα τεχνικά έργα ως αδρανή υλικά για κατασκευή σκυροδέματος και για την οδοστρωσία αποτελούν κινητή περιουσία του Δημοσίου και ανήκουν στην οικεία Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου.Η μη δυνατότητα εκμετάλλευσης των βυθοκορημάτων από τον Οργανισμό Λιμένα και από τον Δήμο Σαμοθράκης οδηγεί αφενός σε οικονομική αφαίμαξη του Οργανισμού και αφετέρου στην αδυναμία αξιοποίησης υλικών που τα έχει απόλυτη ανάγκη το νησί για την εκτέλεση έργων υποδομής, με αποτέλεσμα το κόστος κατασκευής των έργων να είναι εξαιρετικά μεγάλο. Γι’ αυτό και θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει το θέμα της βελτίωσης των διατάξεων σε όφελος της ΟΛΑ, του Δήμου Σαμοθράκης και της οικονομίας εκτέλεσης έργων, κάτι που ανήκει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών.