«Να προχωράνε μαζί» αποφάσισαν οι δήμοι Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης

Μαραθώνια η συνεδρίαση των δυο ΔΣ– Στο επίκεντρο η συγκοινωνία και τα προβλήματα των λιμανιών.

Προβληματισμός για το επιτυχημένο δίπολο Καβάλας-Θάσου – Φωνές υπέρ της συνένωσης των δύο δήμων.

Μαραθώνια και με πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις ήταν η κοινή συνεδρίαση των δημοτικών συμβουλίων Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης το απόγευμα της Τετάρτης, η οποία πραγματοποιήθηκε στην πρωτεύουσα του Έβρου, με το επόμενο ραντεβού των δύο δημοτικών συμβουλίων να έχει ήδη οριστεί για τον ερχόμενο Μάιο στο νησί.

Μετά από περίπου 4 ώρες συνεδρίασης, τα μέλη των δύο δημοτικών συμβουλίων συμφώνησαν, με εξαίρεση την παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης Αλεξανδρούπολης, να καταθέσουν κοινό αίτημα προς την κυβέρνηση με τα παρακάτω αιτήματα:

– Παράταση του χρόνου επιδότησης της γραμμής Σαμοθράκη – Λαύριο, που από φέτος το καλοκαίρι επαναδρομολογείται, για ακόμη δύο μήνες, δηλαδή από Μάιο ως Σεπτέμβριο.

– Επιδότηση από το υπουργείο ναυτιλίας για τη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη-Λήμνο-Λέσβο, για ένα δρομολόγιο τη βδομάδα.

– Παράταση επιδότησης στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, για 12 μήνες το χρόνο, με στόχο τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων, μόνο εάν δεν δημιουργείται κόλλημα με άλλες προσδοκώμενες επιδοτήσεις.

Σχολιάζοντας τα αιτήματα, ο κ. Λαμπάκης σημείωσε πως το θέμα της χρονικής επέκτασης για τη γραμμή με το Λαύριο θεωρείται «εύκολη υπόθεση», ενώ για την γραμμή με τα νησιά, τόσο ο υπουργός, όσο και ο πρωθυπουργός, ζήτησαν να υπάρξει «απόδειξη της βιωσιμότητας» της σύνδεσης, κάτι που σύμφωνα με το δήμαρχο θα γίνει, τόσο με το πλούσιο ιστορικό των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των περιοχών, όσο και με τα πρακτικά του κοινού δημοτικού συμβουλίου.

Μαραθώνια και με πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις ήταν η κοινή συνεδρίαση των δημοτικών συμβουλίων Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης.

Οι τοποθετήσεις των δημάρχων

Ανοίγοντας τη συνεδρίαση, ο δήμαρχος Αλεξανδρούπολης Βαγγέλης Λαμπάκης αναφέρθηκε σε όλα όσα ΔΕΝ έγιναν στους δύο δήμους, με έμφαση την Αλεξανδρούπολη, τα τελευταία 25 χρόνια. Όπως είπε, υπήρξαν πολλές υποσχέσεις, δίχως όμως να υλοποιηθεί τίποτα. Έφερε ως παράδειγμα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, στο οποίο, «έπεσαν αρκετά χρήματα, αλλά μένει ανενεργό λόγω της κεντρικής πολιτικής της Αθήνας», αλλά και τον κάθετο άξονα, που δεν λέει να ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να χάνονται συνεχώς ζωές στο δρόμο.

«Πού βοηθήθηκε η Αλεξανδρούπολη από το κράτος τα τελευταία 25 χρόνια;» διερωτήθηκε ο δήμαρχος, σχολιάζοντας και την ομιλία Μητσοτάκη, στην οποία ζήτησε εμπιστοσύνη, εκφράζοντας τη δυσκολία του να δείξει εμπιστοσύνη στην Αθήνα, όταν όλα τα προηγούμενα χρόνια έδειξε τέτοια αδιαφορία για την περιοχή μας. «Όταν επισκεπτόμασταν τα υπουργεία, η απάντηση πάντα, σε όλα, ήταν ότι δεν μπορεί να γίνε. Αισθάνομαι ότι μιλάω σε ανθρώπους που δεν με ακούν. Παρ’ όλα αυτά, εμείς έχουμε μάθει να είμαστε μόνοι μας και να παλεύουμε, αυτό θα κάνουμε και τώρα, για τους δύο δήμους μας», επισήμανε ο κ. Λαμπάκης.

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Σαμοθράκης Θανάσης Βίτσας, σημείωσε πως βλέποντας από μία αισιόδοξη οπτική την κατάσταση στο νησί, θα λέγαμε πως υπάρχει στασιμότητα. Έκανε λόγο για μία απερίγραπτα κακή οικονομική και οργανωτική κατάσταση, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Αγωνιζόμαστε πολύ δύσκολες συνθήκες, ξεπερνώντας τους εαυτούς μας. Επιβιώνουμε με αξιοπρέπεια, αλλά απλά επιβιώνουμε. Μας έχει αφαιρεθεί η χαρά της δημιουργίας. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι σταδιακά και με την προϋπόθεση ότι δεν θα βρούμε άλλες νάρκες στην πορεία μας, από τη φετινή χρονιά, θα γίνουν ορατά τα αποτελέσματα της προσπάθειάς μας. Σε όλα αυτά, υποστηρικτής και βασικότερος αρωγός μας είναι ο δήμος Αλεξανδρούπολης», σχολίασε ο δήμαρχος, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις συζητήσεις για συνένωση των δύο δήμων, αποκλείοντας ένα τέτοιο σενάριο.

Τοποθετήσεις φορέων

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλως κ. Άνθιμος μίλησε με θερμά λόγια, τόσο για τη Σαμοθράκη, την οποία χαρακτήρισε «διαμαντόπετρα του τόπου μας», τονίζοντας πως ο συνδυασμός της ομορφιάς του νησιού με τη δυναμικότητα της πόλης μπορούν να φέρουν πολύ θετικά αποτελέσματα για τον τόπο και τους κατοίκους του. Τόνισε ακόμη πως τέτοιου είδους συμπράξεις είναι «μεγάλη ευλογία».

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλως κ. Άνθιμος μίλησε με θερμά λόγια, τόσο για τη Σαμοθράκη, την οποία χαρακτήρισε «διαμαντόπετρα του τόπου μας».

Ο πρώην υπουργός και βουλευτής Γιώργος Ντόλιος επισήμανε πως η Σαμοθράκη αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα για την Αλεξανδρούπολη, τον Έβρο και όλη τη Θράκη, ένα πλεονέκτημα που, όπως είπε, δεν το αξιοποιούμε τα τελευταία χρόνια, ενώ παλαιότερα το είχαμε αξιοποιήσει με πετυχημένα αποτελέσματα. Χαρακτήρισε την έλλειψη ακτοπλοϊκών συνδέσεων ως βασικό παράγοντα υπανάπτυξης και απομόνωσης.

Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Χρήστος Δούκας αναφέρθηκε στο γεγονός ότι τα δύο λιμάνια της Σαμοθράκης είναι αυθαίρετα, με αποτέλεσμα να χρειάζεται να γίνουν μία σειρά από διαδικασίες για να μπορέσουν να γίνουν οι όποιες παρεμβάσεις είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη της περιοχής, όπως, για παράδειγμα, η εκβάθυνση του λιμανιού της Καμαριώτισσας. Ο οργανισμός, όπως είπε, προχωρά σε αυτά τα βήματα, εκπονώντας ήδη μελέτες και βάζοντας ως προτεραιότητα το σχετικό master plan. Όπως είπε, «είμαστε μαζί σας», ζητώντας όμως να υπάρχει ρεαλισμός στις προτάσεις και ιεράρχηση στους στόχους.

Για τα οφέλη που θα υπάρξουν για τις δύο περιοχές με τις επιπλέον συνδέσεις τόσο με το Λαύριο, όσο και με Λήμνο και Λέσβο μίλησε ο λιμενάρχης Αλεξανδρούπολης Δημήτρης Συμεωνίδης.

Υπογράμμισε, ωστόσο, ότι θα πρέπει να υπάρξουν και οι ανάλογες υποδομές στα λιμάνια, προκειμένου να γίνει σωστά η υποδοχή περισσότερων πλοίων και επιβατών.

Για τις ενέργειες του Επιμελητηρίου Έβρου προκειμένου να λειτουργήσει το τελωνείο της Σαμοθράκης, έστω για το καλοκαίρι, ώστε να είναι εφικτή η έκδοση επιτόπιας βίζας για τους Τούρκους επισκέπτες, μίλησε ο πρόεδρός του Χριστόδουλος Τοψίδης.

Για τη λογική βάσει της οποίας η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, τις καλές εποχές, «έριξε λεφτά» για το αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης μίλησε ο αερολιμενάρχης Στέλιος Ζαντανίδης. Όπως ανέφερε, η βασική σκέψη ήταν η ανάπτυξη του δίπολου Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, στα πρότυπα του Καβάλα-Θάσος. «Όσο τουρισμό και να φέρετε, μπορούμε να εξυπηρετήσουμε 40 φορές την κυκλοφορία που έχουμε σήμερα», είπε ο κ. Ζαντανίδης.

Εκπροσωπώντας τη Saos Ferries, ο Δημήτρης Λαζόπουλος σημείωσε πως ενόψει της φετινής σεζόν, στην οποία, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα θα δραστηριοποιηθούν, από τη Saos, δύο ταχύπλοα επιβατηγά πλοία, μαζί με τα ΣΑΟΣ και ΣΑΟΝΗΣΟΣ (και ένα ακόμη πλοίο 200 θέσεων από άλλη εταιρεία), ζήτησε να δοθούν απαντήσεις για μία σειρά έργων, τα οποία είναι απαραίτητα για την υλοποίηση των παραπάνω σχεδιασμών: η εκβάθυνση λιμενολεκάνης Καμαριώτισσας, η διάνοιξη και εκβάθυνση του λιμανιού στα Θέρμα, η κατασκευή και εγκατάσταση ικανού αριθμού ραμπών (σταθερών ή πλωτών) στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, η κατασκευή χώρων αναμονής επιβατών σε Καμαριώτισσα, Σαμοθράκη και Αλεξανδρούπολη.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι

Από τους δημοτικούς συμβούλους της Σαμοθράκης εκφράστηκε η αγωνία για το μέλλον του νησιού, για τα λάθη που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια και για τις μελλοντικές προοπτικές του. Ο κ. Φώτης Φωτεινός σημείωσε πως ο δήμος αποψιλώνεται μέρα με τη μέρα, πως δεν υπάρχουν κίνητρα για να μείνει ο κόσμος στο νησί και πως, παρά τις θετικές προθέσεις, το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων πέφτει διαρκώς. Πρότεινε την εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της περιοχής, το οποίο θα είναι επ’ ωφελεία και των δυο δήμων.

Ο επικεφαλής παράταξης της αντιπολίτευσης Παναγιώτης Ατζανός σημείωσε πως θα χρειαστούν τουλάχιστον 4-5 χρόνια για να ολοκληρωθούν οι υποδομές και τα έργα στο λιμάνι της Καμαριώτισσας, επαναφέροντας την πρότασή του για συνένωση των δύο δήμων, αφού, όπως είπε, με 1,5 εκ ευρώ χρέη και διαρκώς μειούμενη κρατική χρηματοδότηση, το νησί δεν μπορεί να σταθεί στα πόδια του.

Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Σαμοθράκης Παναγιώτης Παπάς εξέφρασε τον προβληματισμό του για τη φοβική συμπεριφορά που εμφανίζει η Αλεξανδρούπολη προς τη θάλασσα, όλα αυτά τα χρόνια, αφού έχει περιοριστεί μόνο στη σύνδεση με τη Σαμοθράκη, όταν η Καβάλα, για παράδειγμα, έχει αναπτύξει εμπορικές και τουριστικές σχέσεις, από το λιμάνι της, με διάφορες περιοχές. Αρνητικά σχολίασε και την τιμολογιακή πολιτική της Saos, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «πήρε τα εισιτήρια από 2,5 ευρώ και τα πήγε στα 16».

Για όσα έγιναν τα προηγούμενα χρόνια για την Αλεξανδρούπολη και τη Σαμοθράκη, με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, τα έργα στα λιμάνια και τις υποδομές, μίλησε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στο ΔΣ Αλεξανδρούπολης Απόστολος Φωτιάδης, τονίζοντας ότι θα πρέπει η συνεργασία αυτή να εμπλουτιστεί και να συνεχιστεί, αφού τα αποτελέσματα θα είναι προς όφελος των κατοίκων και των δύο δήμων.

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Αλεξανδρούπολης Σάββας Δευτεραίος σημείωσε ότι θα πρέπει άμεσα, η κυβέρνηση, με ένα νόμο και ένα άρθρο, εφόσον δεν κατήργησε τα μνημόνια, τουλάχιστον να νομιμοποιήσει τα λιμάνια της Σαμοθράκης. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις ευθύνες που δεν έχουν αποδοθεί για την οικονομική κατάσταση του δήμου, ενώ υπήρξε λάβρος για τα εισιτήρια της SAOS, ζητώντας τη μείωσή τους κατά 40-50%.

Θέμα της περιφέρειας είναι τα προβλήματα στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Σαμοθράκης, τόνισε ο επικεφαλής της «ΑΝΑΣΑ» Παύλος Μιχαηλίδης, τονίζοντας πως θα πρέπει αυτά να προωθηθούν για επίλυση με ενδοπεριφερειακή συνεργασία, δίνοντας έμφαση στο ρόλο της ΠΕΔ, στην οποία, μάλιστα, πρόεδρος είναι δήμαρχος Αλεξανδρούπολης. Σημείωσε πως στον περιφερειακό σχεδιασμό του 2013, όπου αναφέρεται ο ρόλος των λιμανιών, για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναφέρονται 7 ξεχωριστές λειτουργίες, κάτι πρωτοφανές, όπως είπε, για τα ναυτιλιακά δεδομένα. Όσο για το θέμα της κρουαζιέρας, επισήμανε πως στο μάστερ πλαν του λιμανιού δεν υπάρχει καμία προβλεπόμενη υποδομή για την έλευση τόσο μεγάλων πλοίων, οπότε, είναι μάταιο να περιμένουμε την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Παρόντες ο πρώην υπουργός Γ. Ντόλιο και ο πρόεδρος του ΟΛΑ Χρ. Δούκας.
Ο τελευταίος αποχώρησε, κάποιοι τον αναζητούσαν αλλά παρόν έδωσε
σε όλη τη διάρκειά του ο εκπρόσωπος της τεχνικής υπηρεσίας του Οργανισμού,
ο κ. Χρήστος Γκαζέπης.

Παραλειπόμενα

• Αρνητικά σχολιάστηκε από αρκετούς δημοτικούς συμβούλους η αποχώρηση του προέδρου του ΟΛΑ Χρήστου Δούκα, λίγο μετά την τοποθέτησή του, η οποία έγινε σχεδόν στην έναρξη της κοινής συνεδρίασης. Ωστόσο, παρών σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης ήταν εκπρόσωπος της τεχνικής υπηρεσίας του Οργανισμού, ο κ. Χρήστος Γκαζέπης, ο οποίος κατέγραψε τα ζητήματα που τέθηκαν και αναφέρθηκε σε όλες τις μελέτες που «τρέχουν» για τη νομιμοποίηση των λιμανιών και τα έργα σε Καμαριώτισσα και Θέρμα. Συγκεκριμένα για την Καμαριώτισσα και την εκβάθυνση, είπε πως θα χρειαστούν περίπου 3 χρόνια.

• Την «έκρηξη» του δημοτικού συμβούλου Αλεξανδρούπολης από την πλειοψηφία Χρήστου Μπίκου προκάλεσε η χρονική διάρκεια και το περιεχόμενο της τοποθέτησης του Απόστολου Φωτιάδη. Ο κ. Μπίκος διαμαρτυρήθηκε, καθώς ο κ. Φωτιάδης μιλούσε επί 17 λεπτά για όσα έκαναν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, στις οποίες ήταν μέλος.

• Υπέρ της συνένωσης των δύο δήμων και ο αντιδήμαρχος Αλεξανδρούπολης Στέλιος Βραχιόλογλου, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη καλύτερης προβολής του τουριστικού προϊόντος που προσφέρουν οι δύο περιοχές.

• Πολλές φορές αναφέρθηκε το επιτυχημένο παράδειγμα Καβάλας-Θάσου, με τους τουρίστες να συρρέουν κάθε καλοκαίρι και με τις συγκρίσεις να προκαλούν θλίψη: πάνω από ένα εκατομμύριο τουρίστες φέτος επισκέφθηκαν τη Θάσο, ενώ τα Σαμοθράκη μόλις 75.000. Στο θέμα αυτό έγιναν αναφορές και στο ιδιαίτερα ανεπτυγμένο αεροδρόμιο της Καβάλας, σε αντιδιαστολή με τη φτώχεια του αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης. «Φαίνεται πως κάτι καλύτερο έκαναν εκεί, κάτι που εμείς εδώ, για κάποιο λόγο, όλα αυτά τα χρόνια, ούτε καν σκεφτήκαμε», είπε κάποιος σύμβουλος, εκφράζοντας τον προβληματισμό όλων.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο