- Πρώτο κουδούνι με χιλιάδες κενά σε όλη τη χώρα – Με το σταγονόμετρο οι αναπληρωτές στις τάξεις – Αλλαγές στη διδακτέα ύλη
- «Χιλιάδες χαμένες ώρες μαθημάτων με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας» τονίζουν οι εκπαιδευτικοί
Το πρώτο κουδούνι στα σχολεία χτυπησε στις, 11 Σεπτεμβρίου, όμως για ακόμη μια χρονιά η μάστιγα των κενών σε καθηγητές συνεχίζεται με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες να καταγγέλλουν ότι η επιστροφή στα θρανία θα συνοδευτεί από χιλιάδες χαμένες ώρες μαθημάτων με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας.
Κατά τη νέα σχολική χρονιά, θα εφαρμοστεί ένα νέο σχέδιο για τη διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου, με στόχο να δοθεί περισσότερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς, κάτι που από πλευράς υπουργείου και ΙΕΠ συνεπάγεται ευκαιρία για «πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας».
Οι μαθησιακοί στόχοι κάθε γνωστικού αντικειμένου έχουν αναδιοργανωθεί, όντας χωρισμένοι σε δύο κατηγορίες:
- Βασικοί – υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
- Πρόσθετοι – προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο νέος αυτός σχεδιασμός της διδακτέας ύλης βρίσκεται σε αρμονία με εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.
Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι τελικές ανακοινώσεις για τη νέα διάρθρωση της ύλης αναμένονται άμεσα, πριν από το άνοιγμα των σχολείων.
Στον δρόμο για το πολλαπλό βιβλίο
Τα βιβλία που θα παραλάβουν οι μαθητές φέτος θα είναι τα ίδια σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο από τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να παραδοθούν στους εκπαιδευτικούς, μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, τα νέα σχολικά βιβλία για όλες τις τάξεις μέχρι και την Α’ λυκείου. Έτσι, θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να επιλέξουν τα βιβλία με τα οποία θα δουλέψουν στο πλαίσιο του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου και να προετοιμάσουν κατάλληλα τη διδασκαλία τους. Σκοπός είναι, την άνοιξη του 2026 να γίνει η τελική επιλογή των βιβλίων που θα χρησιμοποιήσουν για κάθε μάθημα. Σε έντυπη μορφή, τα νέα βιβλία αναμένεται να διανεμηθούν στα σχολεία τον Σεπτέμβρη του 2026, αντικαθιστώντας τα σημερινά.
Η «φιλοσοφία» του πολλαπλού βιβλίου, ωστόσο, θα έρθει πιο κοντά στους μαθητές, μέσω των βιβλίων με τα ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα στο μάθημα της Λογοτεχνίας, αλλά και με την πλατφόρμα eVivlio (https://evivlio.gov.gr/), όπου είναι διαθέσιμα εκπαιδευτικά και λογοτεχνικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή για αναπαραγωγή (audiobooks).
Οικονομικά στο γυμνάσιο
Οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου θα έχουν από φέτος ένα νέο μάθημα, αυτό των Οικονομικών. Σκοπός του υπουργείου είναι, μέσω του οικονομικού εγγραμματισμού, τα παιδιά να εξοικειωθούν με έννοιες, όπως η αξία της αποταμίευσης, η διαχείριση εισοδήματος, η λειτουργία των αγορών, η έννοια της επιχειρηματικότητας.
Λαχανόκηποι σε νηπιαγωγεία και δημοτικά
Σε επιλεγμένα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, θα εφαρμοστεί κατά τη φετινή σχολική χρονιά (2025-26) το πρόγραμμα «Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε», με στόχο να συνδυάσει τη βιώσιμη ανάπτυξη με την παιδαγωγική πράξη.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα προμηθευτούν μεταλλικά παρτέρια, χώμα, φτυαράκια κηπουρικής, θερμοκήπια, ποτιστήρια και σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή για την υλοποίηση των δράσεων.
Δεύτερη «σεζόν» για το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Το πρόγραμμα του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, το οποίο χαρακτηρίζεται από πλευράς υπουργείου Παιδείας «εξαιρετικά επιτυχημένο», θα συνεχίσει τη λειτουργία του και φέτος. Ενδεικτικά, την περασμένη χρονιά, πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 3.500 χιλιάδες ώρες ζωντανών διαδικτυακών μαθημάτων, ενώ παρεχόταν η δυνατότητα παρακολούθησης με υπότιτλους και στη νοηματική.
Προβλήματα , κενά, απουσίες
Η έναρξη των μαθημάτων σε Γυμνάσια και Λύκεια αναμένεται να γίνει μετ’ εμποδίων καθώς παρά το γεγονός ότι μόλις την περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών, εντούτοις, η κάλυψη των κενών ήταν ψαλιδισμένη, καθώς, όπως αποδεικνύεται από τα επίσημα στοιχεία, ούτε το 50% των θέσεων δεν καλύφθηκε.
Συνολικά, τον Αύγουστο 2025 πραγματοποιήθηκαν 8.223 διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών: 5.627 εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης και 3.196 εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Παράλληλα, διορίστηκαν 993 μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό διορισμών στην εκπαίδευση για το 2025 στους 9.816.
Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε η πρώτη φάση πρόσληψης 18.566 αναπληρωτών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και στην Γενική Εκπαίδευση, ώστε να είναι στα σχολεία της επικράτειας εγκαίρως, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία τους. Ταυτόχρονα, ανακοινώθηκε η πρόσληψη 6.225 μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) για τα σχολεία Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ), την παράλληλη στήριξη, τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) και τα Σχολικά Δίκτυα Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (ΣΔΕΥ) στα ΚΕΔΑΣΥ.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς η Α’ φάση κινήθηκε σε χαμηλές πτήσεις με τα σχολεία σε πολλές περιπτώσεις να ανοίγουν με ελάχιστους εκπαιδευτικούς και τις αντίστοιχες συνέπειες στην κάλυψη των μαθημάτων. Εξάλλου το αρμόδιο Υπουργείο έχοντας πλήρη επίγνωση της κατάστασης δρομολογεί άμεσα την υλοποίηση της Β Φάσης αναπληρωτών καθώς τα υπάρχοντα κενά δεν αφήνουν περιθώρια να κυλήσει ομαλά η επανεκκίνηση των μαθημάτων.
Παρά τους αρχικούς πανηγυρισμούς της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘΑ ότι τα σχολεία θα ανοίξουν με λιγότερα κενά η πραγματικότητα είναι αδυσώπητη και απαιτούνται άμεσα κινήσεις ώστε να αναστραφεί η απογοητευτική εικόνα των υποστελεχωμένων τάξεων σε Γυμνάσια και Λύκεια. Βέβαια η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στην Πρωτοβάθμια, όμως, η Δευτεροβάθμια, λόγω και των Πανελληνίων, πάντα αποτελεί προτεραιότητα.
Διαμαρτυρία φιλολόγων
Χαρακτηριστική η διαμαρτυρία του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων που όπως καταγγέλλουν «στη Γενική Εκπαίδευση καταγράφηκαν 1.287 κενά φιλολόγων (Γενικής Παιδείας, Πανελλαδικώς Εξεταζόμενα Μαθήματα, Πρότυπα), από τα οποία καλύφθηκαν μόλις τα 627 – ποσοστό 48.7, αν και ανάγκες είναι επιτακτικές. Στην Ειδική Αγωγή, όπου οι ανάγκες είναι εξίσου πιεστικές, τα 2.466 κενά καλύφθηκαν με 1.295 προσλήψεις. Οι αριθμοί αυτοί σημαίνουν ότι εκατοντάδες τμήματα ξεκινούν χωρίς τον απαραίτητο φιλόλογο και χιλιάδες μαθητές, μεταξύ αυτών και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στερούνται από την πρώτη κιόλας ημέρα σχολείου το δικαίωμα στη σταθερή και ποιοτική διδασκαλία.
Η πραγματικότητα αυτή επιβαρύνει διπλά το εκπαιδευτικό έργο: αφενός, οι υπάρχοντες εκπαιδευτικοί καλούνται να καλύψουν κενά πέραν των δυνάμεών τους, αφετέρου, οι μαθητές δεν έχουν την πλήρη στήριξη που δικαιούνται. Η εκπαίδευση, όμως, δεν μπορεί να λειτουργεί με προσωρινές λύσεις και πρόχειρες ισορροπίες· απαιτεί σταθερότητα, συνέχεια και πλήρη στελέχωση. Για τον λόγο αυτό, θεωρούμε επιτακτική την άμεση ανακοίνωση και υλοποίηση της Β΄ φάσης προσλήψεων, με στόχο την πλήρη κάλυψη όλων των κενών. Ζητούμε επίσης την επίσπευση της διαδικασίας, καθώς και την ένταξη στη Β΄ φάση των προγραμμάτων ΥΜΕΠΑΛ, ΖΕΠ και Ενισχυτικής Διδασκαλίας, ώστε να μην υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις και να ξεκινήσουν έγκαιρα οι δράσεις που στηρίζουν ουσιαστικά τους μαθητές και το δημόσιο σχολείο.»
«Μπάχαλο με τις φετινές προσλήψεις αναπληρωτών»
Σε δηλώσεις του στο Dnews ο Δημήτρης Ακτύπης Οργανωτικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ παρέθεσε τα επίσημα στοιχεία για τα κενά στην Δευτεροβάθμια που αναδεικνύουν με τον πιο ηχηρό τρόπο την κατάσταση με τα κενά σε καθηγητές.
«Οι ανάγκες είναι τεράστιες στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, αλλά, δυστυχώς, δεν υπήρξε διάθεση από το Υπουργείο για να καλυφθούν εγκαίρως και να μην δημιουργηθούν προβλήματα. Οι ανάγκες αυτή τη στιγμή σε εκπαιδευτικό προσωπικό υπολογίζονται πάνω από 40.000 παρότι ο πρωθυπουργός τόνισε ότι συνολικά θα προσληφθούν 36.000 αναπληρωτές τόσο σε Πρωτοβάθμια όσο και Δευτεροβάθμια. Για να μιλήσουμε αποκλειστικά για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια πρέπει να τονίσουμε ότι έχουν προκύψει 12.000 κενά στην Δευτεροβάθμια που αφορούν 6.100 στην Γενική Παιδεία και 5884 στην Ειδική εκ των οποίων μέσω της Α φάσης ικανοποιήθηκαν συνολικά μόλις τα 5.500 που μεταφράζονται σε 2.504 και 3.044 αντίστοιχα. Η κάλυψη που προέκυψε μετά την Α’ φάση αντιστοιχεί σε 41% κάλυψη για την Γενική και 52% για την Ειδική. Οι πληττόμενες ειδικότητες είναι πολλές με τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής, τους Μουσικούς, τους Φιλόλογους αλλά και λοιπούς καθηγητές ειδικοτήτων να αναζητούνται με το «κιάλι» στις σχολικές τάξεις».
Οι εκπαιδευτικοί τόσο Πρωτοβάθμιας όσο και Δευτεροβάθμιας ετοιμάζονται για κινητοποίηση στο Υπουργείο Παιδείας την επόμενη Πέμπτη με κεντρικά ζητήματα την στέγαση και την άμεση κάλυψη όλων των κενών.
Στα κάγκελα και οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής
Την ελλιπή στελέχωση των δημόσιων σχολείων καταγγέλλει και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πληροφορικής (ΠΑΣΕΠ). «Λιγότερο από το 50% των πραγματικών κενών καλύφθηκε», επισημαίνει ο Σύλλογος, υπογραμμίζοντας ότι αυτό σημαίνει «χιλιάδες μαθητές χωρίς εκπαιδευτικούς από την πρώτη μέρα, χαμένος διδακτικός χρόνος και σοβαρές ανισότητες». Ο ΠΑΣΕΠ τονίζει στην ανακοίνωσή του ότι «είναι αδιανόητο να μιλάμε για “σχολεία της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης”, όταν λείπει ο εκπαιδευτικός από την τάξη». «Ο κλάδος της Πληροφορικής, αλλά και συνολικά το Δημόσιο Σχολείο, έχουν ανάγκη από πραγματική στήριξη, με μόνιμο προσωπικό, αυξημένες πιστώσεις και σύγχρονα εργαστήρια. Ο εκπαιδευτικός είναι η ψυχή της τάξης, ο οδηγός και το στήριγμα των μαθητών. Χωρίς αυτόν, κανένα σχολείο – όσο σύγχρονο και αν το παρουσιάζουν – δεν μπορεί να σταθεί όρθιο.»
Συντονιστικό αναπληρωτών: «Τα κενά στα σχολεία είναι συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης»
Αξιοσημείωτη είναι και η άποψη του Συντονιστικού Αναπληρωτών/τριών Αδιόριστων Εκπαιδευτικών που όπως τονίζουν: «Η ανακοίνωση των ονομάτων για την α’ φάση πρόσληψης αναπληρωτών έγινε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, λίγο πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά, και φυσικά δεν καλύπτει επ’ ουδενί τις πραγματικές ανάγκες των σχολικών μονάδων. Στην πρώτη φάση προσλήφθηκαν μόλις 13.018 άτομα, ενώ ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε δηλώσει πως φέτος θα γίνουν συνολικά 37.000 προσλήψεις.
Δεν λέμε ότι ο αριθμός αυτός αντανακλά με ακρίβεια τις πραγματικές ελλείψεις αλλά η πραγματικότητα είναι πως δεν προσελήφθη ούτε το ένα τρίτο όσων το ίδιο το Υπουργείο έχει αναφέρει ότι θα χρειαστούν για τη φετινή χρονιά! Η ευθύνη για αυτή την πρώτη φάση των ελάχιστων προσλήψεων βαραίνει, ξεκάθαρα, τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, οι οποίες απέστειλαν προς το Υπουργείο μικρότερο αριθμό κενών από τα πραγματικά, παρόλο που είναι ενήμερες για τις ελλείψεις ανά ειδικότητα και σχολείο.Δεν θα επιτρέψουμε να κρυφτούν τα κενά κάτω από το χαλί, εις βάρος των μαθητών. Οι διευθύνσεις οφείλουν να αναλάβουν την ευθύνη τους και μην μετακυλήσουν τα προβλήματα – για άλλη μια φορά – στους εκπαιδευτικούς και στους Συλλόγους Διδασκόντων».