- Τρία τμήματα της Β’ Γυμνασίου, με απόφαση της Δευτεροβάθμιας, προβλέπεται να γίνουν δύο, με 24 και 25 μαθητές αντίστοιχα
- Οι γονείς απευθύνουν έκκληση προς κάθε αρμόδιο να σεβαστεί τη νομοθεσία και την ιδιαιτερότητα των μουσικών σχολείων
Έντονη ανησυχία προκαλεί στους γονείς και κηδεμόνες της Β΄Γυμνασίου του Μουσικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης η απόφαση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου για σύμπτυξη των τριών υφιστάμενων τμημάτων σε δύο. Η απόφαση, η οποία γνωστοποιήθηκε πρόσφατα, έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς οι γονείς θέτουν σοβαρά νομικά, παιδαγωγικά και πρακτικά ζητήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτουν οι γονείς σε επιστολή τους προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας, το Μουσικό Γυμνάσιο και το Υπουργείο Παιδείας, αυτή την στιγμή στη Β΄ Γυμνασίου φοιτούν 49 μαθητές, κατανεμημένοι στα τμήματα ως εξής:
- Β1: 13 μαθητές
- Β2: 19 μαθητές
- Β3: 17 μαθητές
Η σχεδιαζόμενη σύμπτυξη προβλέπει τη δημιουργία δύο τμημάτων, με 24 και 25 μαθητές αντίστοιχα.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι γονείς, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που διέπει τα Μουσικά Σχολεία, και συγκεκριμένα την υπουργική απόφαση που ρυθμίζει τη λειτουργία τους, ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα ορίζεται στους 24. Η απόφαση επιτρέπει προσαύξηση μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις μετεγγραφών από άλλα σχολεία, φτάνοντας το όριο στους 26 μαθητές. Δεν προβλέπεται προσαύξηση με απόφαση του Διευθυντή Εκπαίδευσης, σε αντίθεση με τις γενικές διατάξεις για τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες είναι γενικότερης φύσεως και όχι εξειδικευμένες για τα μουσικά σχολεία.
Έλλειψη υποστηρικτικών δομών
Ένα ακόμα σοβαρό επιχείρημα των γονέων αφορά την παρουσία μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες στα τμήματα της Β΄Γυμνασίου. Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει επίσημη καταγραφή του αριθμού τους, σύμφωνα με πληροφορίες που λαμβάνονται προφορικά από τα ίδια τα παιδιά, ο αριθμός δεν είναι αμελητέος. Παράλληλα, στο σχολείο δεν λειτουργεί τμήμα ένταξης, ούτε υπάρχουν εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης.
Όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν περισσότεροι του ενός μαθητές με ειδικές ανάγκες και απουσιάζει η απαραίτητη υποστήριξη, ο αριθμός μαθητών ανά τμήμα μπορεί να μειωθεί κατά τρεις, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από συγκεκριμένες εισηγήσεις και γνωμοδοτήσεις αρμοδίων φορέων.
«Ακατάλληλες αίθουσες για μεγάλους αριθμούς»
Την ήδη δύσκολη κατάσταση επιβαρύνει το σοβαρό κτηριακό πρόβλημα του σχολείου. Όπως καταγγέλλουν οι γονείς, από τις 12 αίθουσες γενικής παιδείας, μόνο τέσσερις μπορούν να φιλοξενήσουν 24-25 μαθητές. Μία από αυτές βρίσκεται στο ημιυπόγειο και χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα υγρή, ανήλια και ψυχρή, με τους μαθητές να αναφέρουν δυσκολίες – ειδικά όσοι αντιμετωπίζουν άσθμα ή αλλεργίες.
Μέχρι σήμερα, η σχολική μονάδα εφάρμοζε κυλιόμενη χρήση των αιθουσών του ημιυπογείου, ώστε να αποφεύγεται παρατεταμένη έκθεση των παιδιών στις προβληματικές συνθήκες. Με τη σύμπτυξη, αυτός ο μηχανισμός καθίσταται πρακτικά ανέφικτος, καθώς οι μεγάλες αίθουσες θα είναι διαρκώς κατειλημμένες από τα πολυπληθή τμήματα.
Η απόφαση, σύμφωνα με τους γονείς, δημιουργεί αναστάτωση και στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η σύμπτυξη έρχεται ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, επηρεάζοντας τη δομή του ωρολογίου προγράμματος, τη διδασκαλία των μουσικών οργάνων (που είναι ατομική), καθώς και τη διδασκαλία ξένων γλωσσών – ειδικά το Β3, το οποίο διδάσκεται εξολοκλήρου στα γερμανικά.
Οι γονείς επισημαίνουν επίσης ότι η όποια νέα κατανομή μαθητών θα πρέπει να λάβει υπόψη και την ισόρροπη κατανομή των μαθητών με ειδικές ανάγκες ανά τμήμα, γεγονός που κάνει ακόμα πιο περίπλοκη την αναδιάρθρωση.
Τα αιτήματα των γονέων
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι γονείς απευθύνουν έκκληση προς όλες τις εμπλεκόμενες αρχές, ζητώντας:
-Ο σύλλογος διδασκόντων να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που παρέχεται από τη σχετική νομοθεσία, να εξετάσει μία προς μία τις περιπτώσεις των μαθητών και να εισηγηθεί τη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.
-Η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου και η Περιφερειακή Διευθύντρια Αν. Μακεδονίας – Θράκης να ενεργήσουν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών, σύμφωνα με τα όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία για περιπτώσεις όπως η παρούσα.
-Το Υπουργείο Παιδείας να τοποθετηθεί επισήμως στο ερώτημα: αν η γενική διάταξη που επιτρέπει αύξηση μαθητών ανά τμήμα μπορεί να εφαρμοστεί και στα μουσικά σχολεία ή αν υπερισχύει η ειδική ρύθμιση που ορίζει ως ανώτατο όριο τους 24 μαθητές.
Τέλος, οι γονείς απευθύνουν έκκληση προς κάθε αρμόδιο να αναλάβει την ευθύνη που του αναλογεί, να σεβαστεί τη νομοθεσία, την ιδιαιτερότητα των μουσικών σχολείων και την πραγματικότητα των παιδιών τους. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν: «Σεβόμαστε την αγάπη των παιδιών μας για τη μουσική και, παρά τα κτηριακά προβλήματα, συνεχίζουμε να τα στέλνουμε στο σχολείο αυτό. Όμως, δεν μπορούμε να δεχτούμε αποφάσεις που επιβαρύνουν την εκπαιδευτική και ψυχολογική τους καθημερινότητα».


