64 ζώα (τσακάλια, αγριόγατες, αλεπούδες κλπ) βρέθηκαν νεκρά λόγω σύγκρουσης, σε λιγότερο από ένα χρόνο, στο δρόμο Δαδιάς-Διδυμοτείχου!
Αποκαλυπτικά τα στοιχεία μελέτης: Χάνουμε 4 -5 άγρια ζώα κάθε μέρα!
Μία μεγάλη, ανοιχτή «πληγή» κι ένα θλιβερό φαινόμενο που συναντάμε κατά κόρον στους ελληνικούς δρόμους, εντός κι εκτός αστικών κέντρων, αναδεικνύει η μελέτη επιστημόνων στο οδικό δίκτυο που συνδέει το Εθνικό Πάρκο του Δάσους Δαδιάς-Λευκίμης-Σουφλίου με την πόλη του Διδυμοτείχου. Σε μία διαδρομή 42 χιλιομέτρων, σε διάστημα 298 ημερών, εντοπίστηκαν νεκρά 64 ζώα, από 15 διαφορετικά είδη, μετά από σύγκρουση με διερχόμενα οχήματα. Μιλάμε, δηλαδή, για ένα μέσο όρο 4-5 νεκρών ζώων κάθε μέρα.
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές Δημήτρης Βασιλάκης, Δήμητρα Γκεζερλή και Helena Correia, στον πρόλογο της μελέτης τους, «οι αυτοκινητόδρομοι συνδέονται άμεσα με την πρόοδο και την ευημερία των κοινωνιών, αλλά έρχονται σε αντίθεση με τη διατήρηση της βιοποικιλότητας λόγω των Συγκρούσεων Οχημάτων-Άγριας Ζωής (ΣΟΑΖ), που προκαλούνται όταν δεν λαμβάνονται μέτρα για τον μετριασμό τους».
Θνησιμότητα
Πεδίο έρευνας και αξιολόγησης της θνησιμότητας της άγριας ζωής ήταν ο δρόμος μήκους 42 χιλιομέτρων (εκ των οποίων το 86% αποτελεί την ευρωπαϊκή διαδρομή Ε85, Α21) που συνδέει το Εθνικό Πάρκο Δαδιάς με την πόλη του Διδυμοτείχου. Το 50% του δρόμου βρίσκεται εντός του Εθνικού Πάρκου (6χλμ) και κατά μήκος των ανατολικών συνόρων του (15χλμ).
Κατά την οδήγηση χαρτογραφήθηκαν οι συγκρούσεις οχημάτων – άγριας ζωής για 298 ημέρες (82% του έτους, Ιαν 2021-Ιαν. 2022).
Εντοπίστηκαν νεκρά λόγω σύγκρουσης 64 άτομα από 15 διαφορετικά είδη ζώων (12-θηλαστικά, 3-πουλιά): 15 τσακάλια, 11 αγριόγατες, 8 αλεπούδες, 8 ασβοί, 8 κουνάβια, 1 ενυδρίδα, 1 αγριογούρουνο, 1 λαγός και 11 άτομα από άλλα είδη.
Κατάσταση περίφραξης
Όπως επισημαίνεται, από τη Δαδιά ως τη Μάνδρα, το 50% του δρόμου δεν διαθέτει περίφραξη, ούτε κάποια πινακίδα για την ύπαρξη / διέλευση άγριων ζώων.
Στο 30% του περιφραγμένου τμήματος του οδικού δικτύου, υπάρχου τουλάχιστον 20 σημεία, όπου η περίφραξη έχει υποστεί σοβαρές ζημιές.
Προτεινόμενες λύσεις
«Συνιστούμε την άμεση περίφραξη του αυτοκινητοδρόμου, την σωστή σήμανση και την κατασκευή κατάλληλων διόδων διέλευσης της άγριας ζωής για τη μείωση των συγκρούσεων οχημάτων με άγρια ζώα» αναφέρουν οι ερευνητές.
Επιπλέον, προτείνεται να οριοθετηθούν, στην εν λόγω διαδρομή, ζώνες χαμηλής ταχύτητας, να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένα, επικίνδυνα σημεία σαμαράκια, να βελτιωθεί ο φωτισμός και να γίνει καθαρισμός της βλάστησης κατά μήκος του δρόμου, ώστε να εξασφαλιστεί καλύτερη ορατότητα τόσο για τα ζώα, όσο και για τους οδηγούς.
Κ.Η.
INFO
Τη μελέτη υπογράφουν οι :
-Δημήτρης Βασιλάκης, Ο Δρ. Βασιλάκης Δημήτριος είναι δασολόγος του Δασαρχείου Διδυμοτείχου και έχει υπηρετήσει στο Δασαρχείο Σουφλίου και στη Διεύθυνση Δασών Ν. Έβρου. Έχει μεταπτυχιακό στην Περιβαλλοντική Πολιτική και Διαχείριση (Σχολή Περιβάλλοντος Π. Αιγαίου) και διδακτορικό στην διατήρηση και διαχείριση της άγριας πανίδας & το χωρικό σχεδιασμό (Εργαστήριο Διατήρηση και Διαχείριση της Βιοποικιλότητας, Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος & ΦΠ, Πολυτεχνική Σχολή Π. Πατρών). Όπως αναφέρει ο ίδιος «η έρευνα αυτή είναι απότοκο της καλοσύνης των μετακινητών μου, στους οποίους και αφιερώνεται».
-Δήμητρα Γκεζερλή, στέλεχος του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου Δαδιάς και του Δέλτα του Έβρου
-Helena Correia, Freelancer Βιολόγος