Βαθαίνει το «ρήγμα» στις σχέσεις Δημοτικού Συμβουλίου και Οργανισμού Λιμένα Αλεξ/πολης

Με τη δυτική χερσαία ζώνη στο επίκεντρο, ο δ/νων σύμβουλος Κ. Χατζηκωνσταντίνου ενημέρωσε το σώμα για τις εξελίξεις – Η φράση του, που προκάλεσε ενόχληση και αντιδράσεις

Ο Δήμος ως φτωχός συγγενής, οι Αμερικάνοι και η μεγάλη ευκαιρία της Αλεξανδρούπολης

Της Κικής Ηπειρώτου

Ακόμη πιο βαρύ είναι το κλίμα στις σχέσεις μεταξύ Δήμου και Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, μετά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το απόγευμα της Δευτέρας, στην οποία συμμετείχε και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ Κώστας Χατζηκωνσταντίνου, ενημερώνοντας το σώμα για τις εξελίξεις και απαντώντας στις απορίες των δημοτικών συμβούλων.

Μετά την απόφαση της κυβέρνησης να ματαιώσει το διαγωνισμό πώλησης του 67% των μετοχών του λιμένα, η δυτική χερσαία ζώνη εξελίσσεται σε ένα πρώτης τάξης «μήλον της έριδος» μεταξύ των δύο φορέων, με τη διοίκηση του ΟΛΑ να υποστηρίζει πως για το μέλλον της συγκεκριμένης έκτασης δεν μπορεί να αποφασίσει ούτε ο ΟΛΑ ούτε ο Δήμος και τον Δήμο να υποστηρίζει πως ο χώρος ανήκει στην τοπική κοινωνία, ο εκπρόσωπος της οποίας, δηλαδή το Δημοτικό Συμβούλιο, θα πρέπει να έχει λόγο και συμμετοχή σε ό,τι σχεδιάζεται για την περιοχή.

Το κλίμα μεταξύ Δήμου και ΟΛΑ είναι τεταμένο εδώ και καιρό, κάτι που επιβεβαιώθηκε στη συνεδρίαση της Δευτέρας, ιδιαίτερα κατά την αρχική τοποθέτηση – ερώτηση του Δημάρχου Γιάννη Ζαμπούκη και την απάντηση του κ. Χατζηκωνσταντίνου, κατά την οποία ήταν εμφανέστατη η ενόχλησή του.

Αρχικά, ο κ. Χατζηκωνσταντίνου σημείωσε πως διεθνείς μελετητικοί οίκοι εγνωσμένου κύρους έχουν αναλάβει να ετοιμάσουν το επικαιροποιημένο business και master plan του λιμένα, στα οποία θα καταδεικνύεται ποια σημεία της χερσαίας ζώνης του λιμένα θα εξυπηρετήσουν λιμενικές δραστηριότητες. Οι μελέτες αυτές θα πρέπει να είναι έτοιμες ως τα τέλη του καλοκαιριού του 2023, ώστε να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από το ΤΑΙΠΕΔ. Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου, προτού γίνει αυτό, θα υπάρξει ανοιχτή διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Παράλληλα, αναφέρθηκε στη σημασία της ένταξης του λιμένα, αλλά και ολόκληρου του Δήμου, ως αστικού ιστού και εμπορικού κόμβου, στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, με συμμετοχή και χρηματοδότηση μελετών και έργων, με πολύ μεγάλο ποσοστό επιδοτήσεων, μέσα από το πρόγραμμα CEF2.

«Ανοίγονται δυνατότητες για το σύνολο της περιοχής, στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών, με έργα υπερτοπικής κλίμακας… Δεν καταφέραμε να συνεργαστούμε ως τώρα. Όπου καταφέρουμε να συνεργαστούμε από εδώ και πέρα, θέλω να γνωρίζετε ότι υπάρχουν πόροι για να κάνουμε έργα που μέχρι χθες ήταν στη σφαίρα της φαντασίας μας μόνο… Αν μέχρι χθες ψάχναμε ιδιώτη για το λιμάνι και είχαμε σκοπό να ζητήσουμε την κατασκευή μαρίνας ως ανταποδοτικό έργο, τώρα έχουμε την ευκαιρία να ωριμάσουμε μόνοι μας τη μελέτη, που θα τύχει 100% χρηματοδότησης», τόνισε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου και υπογράμμισε πως αν μία έκταση της χερσαίας ζώνης περιλαμβάνεται στο σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, τότε δεν παραχωρείται σε κανέναν, αν όμως δεν περιλαμβάνεται, τότε αποδεσμεύεται.
Από την πλευρά του, ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Παύλος Μιχαηλίδης, ως εισηγητής του θέματος, είχε νωρίτερα αναφερθεί στην από το νόμο προβλεπόμενη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει το δημοτικό συμβούλιο, προκειμένου να επιτύχει τον αποχαρακτηρισμό της δυτικής χερσαίας ζώνης και την απόδοσή της στο δήμο, σημειώνοντας πως η διαδικασία αυτή δεν αφορά την κυβέρνηση. «Ο νόμος 2971/2001 αναφέρει ότι μόνος αρμόδιος να κρίνει και να προωθήσει αίτημα αποχαρακτηρισμού είναι ο οικείος φορέας διοίκησης του λιμένα… Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε όποτε πλέον μπορούμε να προχωρήσουμε, είναι λάθος να καθυστερούμε περιμένοντας την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ… Το ΔΣ του ΟΛΑ θα πρέπει να απαντήσει αν θέλει το χώρο αυτό για το λιμάνι, ειδάλλως οφείλει να μας τον παραχωρήσει. Με το αίτημά μας θα πιέσουμε να απαντήσουν και να βάλουν αντίστοιχα την υπογραφή τους».


Στην ανάγκη για σύμπνοια και συνεργασία, προτού αρχίσουν… τα όργανα, αναφέρθηκε στο πρώτο του σχόλιο ο ανεξάρτητος σύμβουλος Δημήτρης Κολιός, εστιάζοντας στη μεγάλη επιτυχία που συνιστά η ένταξη όχι μόνο του λιμένα, αλλά ολόκληρου του Δήμου στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. «Είναι ίσως η μοναδική ευκαιρία που δίνεται να συνεργαστούν τόσο αρμονικά οι δύο φορείς, ώστε να ευνοηθεί όλος ο δήμος. Θα πρέπει να υπάρξει υπευθυνότητα και σοβαρότητα από όλο το Δημοτικό Συμβούλιο και τον ΟΛΑ, ώστε  να συμφωνήσουμε σε μία κοινή συνισταμένη».

«Ο καθένας τη δουλειά του»

Παίρνοντας το λόγο, ο Δήμαρχος ζήτησε από τον κ. Χατζηκωνσταντίνου να απαριθμήσει, στη δυτική χερσαία ζώνη, ποιες χρήσεις είναι προς λιμενικό όφελος. «Αν είναι οι 3-4 που μονοπωλούν τις συζητήσεις, δεν βρισκω το λόγο να μην δεν είναι συνεταίρος ή συνδιαχειριστής ο Δήμος, καθόσον λιμενικές χρήσεις μέχρι σήμερα δεν είχατε κάνει». Σημείωσε πως αν στο σχεδιασμό είναι η δημιουργία μαρίνας, τότε την ίδια επιθυμία έχει και ο Δήμος, εξάλλου, η μελέτη για την κατασκευή της έχει περιληφθεί στο τεχνικό πρόγραμμα του 2023. Επίσης, αν υπάρχει άλλη λιμενική χρήση που θα μπορούσε να συνδυαστεί με αξιοποίηση από τον Δήμο, θα μπορούσαν οι δύο πλευρές να είναι συνδιαχειριστές.

Ο κ. Ζαμπούκης εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για το αν θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα των 8 μηνών για την επικαιροποίηση του master και του business plan, σημειώνοντας: «Μας είπατε για οκτάμηνο, χρόνος ήταν και για το διαγωνιστικό κομμάτι του λιμένα και πήρε 2,5 χρόνια. Δεν μας εγγυάται κανείς ότι το 8μηνο δεν θα διαρκέσει 2,5 χρόνια κι ότι με τη λήξη του 8μηνου, οι λατρευτοί αυτοί, που θα κάνουν το master plan, μας πουν ότι εκεί (σ.σ. δυτική χερσαία ζώνη) δεν θα κάνουμε τίποτα που να ωφελεί την τοπική κοινωνία. Και τι είναι ωφέλεια της τοπικής κοινωνίας, είναι ο αθλητισμός, ο πολιτισμός, η αναψυχή, η φιλοζωία, χρήσεις που ήδη υπάρχουν δηλαδή κάτω, και προσθέτω εγώ και το πάρκινγκ. Φωνάζει ότι αυτό το πάρκινγκ  πρέπει να δοθεί στην κοινωνία για τους μόνιμους κατοίκους και τους επισκέπτες. Ποιος εγγυάται σε μάς ότι σε ένα  8μηνο -όπως λέτε εσείς- σε ένα 2χρονο, 3 χρονο, όπως φαντάζομαι εγώ, εξάλλου δεν είναι συμπτωματικό το ότι στα μισά του Νοεμβρίου, αποφασίστηκε η ματαίωση του διαγωνισμού και 15 μέρες μετά μας έρχεται αυτή η όντως πολύ σπουδαία συμμετοχή του λιμένα στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Αυτά θα θέλαμε να μας ξεκαθαρίσετε, νομίζω ότι ή μας περνάνε κάποιοι σαν φτωχούς συγγενείς της όλης διαπραγμάτευσης ή ότι θα είμαστε πάλι ακόλουθοι γεγονότων που δεν περνούν από μας και πώς να περνούν όταν η μοναδική πληροφόρηση που έχει ο Δήμος είναι μέσα από δελτία τύπου», ανέφερε ο Δήμαρχος, σημειώνοντας πως στο ΔΣ του ΟΛΑ συμμετέχει μέχρι και εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Έβρου, αλλά όχι ο Δήμος. Όπως είπε, έχει υποβάλει αίτημα στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο είναι υπό εξέταση, ώστε είτε να συμμετέχει και ο Δήμος με εκπρόσωπό του στο ΔΣ, ή, έστω να παρακολουθεί ως παρατηρητής τις συνεδριάσεις του ΔΣ του Οργανισμού.

«Μάλλον δεν καταλάβατε την εισήγησή μου και λυπάμαι που το ακούω από το στόμα σας» είπε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου παίρνοντας το λόγο και δείχνοντας αμέσως την ενόχλησή του για όσα προηγήθηκαν.
«Έκανα μία πολύ ξεκάθαρη τοποθέτηση, χωρίς να εκφέρω προσωπική γνώμη, την οποία φυσικά έχω, ως πολίτης και ως μηχανικός, εδώ, όμως, σήμερα είμαι με τον θεσμικό μου ρόλο κι έτσι οφείλω να μιλάω.  Σας είπα ότι δια στόματος Πρωθυπουργού έχει εξαγγελθεί η αξιοποίηση, με τον καλύτερο τρόπο, με ό,τι σημαίνει αυτό, του λιμένα… Είπα ότι εγνωσμένου κύρους και αδιαμφισβήτητης αξιοπιστίας μελετητικοί οίκοι θα ασχοληθούν με την Αλεξανδρούπολη. Θέλετε εσείς από αυτό το βήμα εγώ να προκαταβάλω την γνώμη τους και το πόρισμά τους; Θα ήμουν το λιγότερο αφελής αν το έκανα… Αυτό που μπορώ να πω ότι το λιμάνι, όσο είμαι στη θέση αυτή, θα έχει ανοιχτές πόρτες για να συνεργαστεί με την τοπική κοινωνία, θεσμικά με το Δημοτικό Συμβούλιο και με όλες τις άλλες οντότητες… Λιμενική δραστηριότητα, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, εντός της περιοχής ζώνης ευθύνης,  όπου υπάρχει Οργανισμός Λιμένα, δεν μπορεί να κάνει ταυτόχρονα «ανταγωνιστικά» ο οικείος ΟΤΑ.

Άρα, ο καθένας τη δουλειά του. Καλώς ή κακώς, η δουλειά που κάνει ο ΟΛΑ, και νομίζω την κάνει με αρκετά καλό τρόπο, είναι η ανάπτυξη του λιμανιού. Δόξα τω Θεώ, έχετε περιοχή ευθύνης να διοικήσετε, αφήστε το λιμάνι να το διοικήσουν άλλοι. Γνώμη έχετε, θα συμμετέχετε, αλλά δεν μπορείτε να κάνετε διοίκηση λιμένα, λυπάμαι, αυτή είναι η νομοθεσία, δεν είναι δικιά μου ιδιοτροπία».

Οι αντιδράσεις

Ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης Γιάννης Φαλέκας ήταν μέχρι πριν ένα μήνα μέλος του ΔΣ του ΟΛΑ, από το οποίο υπέβαλε την παραίτησή του. Όπως είπε είναι περήφανος για το έργο που έχει παραχθεί ως σήμερα, τονίζοντας πως θα πρέπει στο νέο master plan ν συμπεριληφθεί η συνεργασία Δήμου – ΟΛΑ και οι δύο πλευρές να εκμεταλλευτούν αυτή τη συγκυρία με σοφία για το καλό των πολιτών.

Στο σημείο αυτό, ο κ. Χατζηκωνσταντίνου, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων αποχώρησε από τη συνεδρίαση.

Ο επικεφαλής της παράταξης Πόλη και Πολίτες Βαγγέλης Λαμπάκης αναφέρθηκε στην προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να διεκδικηθεί η δυτική χερσαία ζώνη, την περασμένη άνοιξη, από την οποία απείχε η παράταξη Ζαμπούκη, με την αιτιολογία ότι θα έπρεπε να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι, προσφεύγοντας μάλιστα κατά της απόφασης στην Αποκεντρωμένη. Αναφέρθηκε στο ταξίδι του Δημάρχου στις Βρυξέλλες, όπου παρακολούθησε τον αγώνα της εθνικής μπάσκετ, την ίδια μέρα που επισκέφθηκε την Αλεξανδρούπολη ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, λίγα 24ωρα μετά την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι. Ο κ. Λαμπάκης κατηγόρησε τον Δήμαρχο για αυτοδιοικητικό έγκλημα και πρότεινε να συσταθεί μία ομάδα συμβούλων που θα επισκεφθεί πολλές φορές κάθε αρμόδιο φορέα για το θέμα, διεκδικώντας τη δυτική χερσαία ζώνη με κάθε τρόπο.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αδέσμευτη Νέα Αυτοδιοίκηση» Βαγγέλης Μυτιληνός σημείωσε πως το συμπέρασμα της συζήτησης είναι ότι δεν πρέπει να τα παρατάμε ποτέ κι ότι το δημοτικό συμβούλιο δικαιώθηκε με την ματαίωση του διαγωνισμού.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης  Σάββας Δευτεραίος στάθηκε στη φράση του κ. Χατζηκωνσταντίνου «εσείς τη δουλειά σας κι εμείς τη δική μας», απαντώντας πως «εσείς τη δουλειά σας κι εμείς την πόλη μας». Σημείωσε πως το ΤΑΙΠΕΔ απλά παρακολουθεί τις εξελίξεις, αφού στην πραγματικότητα θα γίνει ό,τι αποφασίσει η Αμερική και το ΝΑΤΟ. Για τις επενδύσεις που έρχονται, σημείωσε πως θα ωφεληθούν μόνο μεγάλες εταιρείες και θα δοθούν ελάχιστα μεροκάματα στον κόσμο.  «Διεκδικούμε αυτά που μας ανήκουν, όχι κάτι παραπάνω» τόνισε.

Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Δήμος για όλους – Πρώτα Εσύ» Νίκος Ραπτόπουλος εξέφρασε τη μεγάλη ενόχλησή του για την αλαζονεία και έπαρση του κ. Χατζηκωνσταντίνου, όπως είπε, απέναντι σε 41 εκλεγμένους και τον Δήμαρχο, λέγοντας πως ένιωσε προσβεβλημένος. «Έχω την αίσθηση ότι όλα είναι ήδη δρομολογημένα και τελειωμένα και η δική μας παρουσία είναι σαν να χτυπάμε μπουνιά στον αέρα…  Αν οι Αμερικάνοι δεν δώσουν εντολή τι θα γίνει με το λιμάνι, δεν θα γίνει τίποτα, αυτό αποκόμισα από την στάση του, ότι τζάμπα παιδεύεστε, εμείς τα έχουμε λύσει όλα».

Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Καρυπίδης σημείωσε πως όταν είχε αναλάβει την παράταξη ΑΝΑΣΑ, η πρώτη επίσκεψη που πραγματοποίησε ήταν στον ΟΛΑ, όπου είχε τονίσει πως διαφωνεί απόλυτα με την πώληση του λιμένα και πως το λιμάνι απαξιώθηκε από όλες τις κυβερνήσεις για να δοθεί σε ιδιώτες. Εκτίμησε πως δεν θα πρέπει το δημοτικό συμβούλιο να καθυστερήσει και θα πρέπει να αναλάβει δράση, αφού αυτό έχει τον πρώτο λόγο για το μέλλον της πόλης, στην οποία ανήκει και το λιμάνι.

Ο ανεξάρτητος Κυριάκος Αραμπατζής σημείωσε πως τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου δεν ενδιαφέρονται για τα συμφέροντα καμίας εταιρείας, αλλά μόνο για το συμφέρον του Δήμου. Χαρακτήρισε εριστική την αναφορά του διευθύνοντα συμβούλου του ΟΛΑ «ο καθένας τη δουλειά του», διαπιστώνοντας ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση συνεργασίας. Πρότεινε να αγωνιστεί το Δημοτικό Συμβούλιο και να διεκδικήσει να συνταχθεί το νέο master plan με τρόπο που θα επιθυμούσαν οι δημότες.

Ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε σε πρόσφατη συνέντευξη του βουλευτή της ΝΔ Καιρίδη, στο ΘΝΕΤ, ο οποίος είπε λίγο – πολύ ότι η ακύρωση του διαγωνισμού είναι προσωρινή και ότι το λιμάνι αργά ή γρήγορα θα δοθεί σε ιδιώτη. Εκτίμησε ότι ο Δήμος δεν πρέπει να μπει σε κανένα διάλογο με το ΤΑΙΠΕΔ σε αυτή τη φάση, και να επικαιροποιήσει την προηγούμενη απόφαση για υποβολή αιτήματος προς τον ΟΛΑ για τη δυτική χερσαία ζώνη. Είπε ακόμη πως ο κ. Χατζηκωνσταντίνου «είναι σε μία θέση ευθύνης, είναι άξιος και είναι λάθος να τον πυροβολούμε».

Τέλος, ο Δήμαρχος σημείωσε πως θα συσταθεί μία ευρεία επιτροπή, για να εκπροσωπηθούν όλες οι πλευρές μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αναφορικά με το ταξίδι στις Βρυξέλλες, είπε πως «αν κανείς έχει χιούμορ, θα έλεγε ότι ο κύριος Μητσοτάκης έπρεπε να με ρωτήσει αν μεσοβδόμαδα θα έκανε τη ματαίωση του διαγωνισμού ή αν θα περίμενε πότε θα γυρίσω εγώ από το ταξίδι μου, το οποίο ήταν προγραμματισμένο και πληρωμένο πολλούς μήνες πριν. Έχετε την εικόνα ότι εγώ δεν έχω μιλήσει με τον διευθύνοντα σύμβουλο είτε με άλλα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ; Εννοείται… Ήρθε εδώ ολόκληρη ομάδα, με τον διευθύνοντα σύμβουλο, και καλά έκανε, για να διαχειριστεί μία κρίση που όλους μας πάγωσε… Μίλησα μαζί του… Δεν υπάρχει περίπτωση να πέρασε υποψήφιος επενδυτής, πρόξενος, πρεσβευτής, δεν ξέρω τι άλλο που να μη του έγινε ξεκάθαρο ότι η δυτική χερσαία ζώνη, ό,τι κι αν αποφασιστεί είτε στο business είτε στο master plan, με όποιον ανάδοχο, θα ανήκει στην κοινωνία».

Ακόμη αναφέρθηκε σε έργα που γίνονται ή έγιναν για το λιμάνι, όπως ο περιφερειακός, η δεξαμενή καυσίμων στο αεροδρόμιο, ο σιδηρόδρομος και από τα οποία επωφελείται όλη η Αλεξανδρούπολη.  Για τον κ. Χατζηκωνσταντίνου είπε ότι «μας τίμησε με την παρουσία του και που ήρθε να απαντήσει σε ερωτήσεις, άλλοι κρύβονται και δεν έρχονται να λογοδοτήσουν δημόσια».

Σημείωσε πως θα έπρεπε ο Δήμος να είχε ξεκινήσει τη διεκδίκηση τα προηγούμενα χρόνια κι ότι θα πρέπει να αποδοθούν στο Δήμο τα τμήματα της δυτικής χερσαίας ζώνης που ήδη χρησιμοποιεί η κοινωνία. Τέλος, ανέφερε πως έχει υποβληθεί αίτημα για την παραχώρηση της έκτασης στο Δήμο στις 11/11 προς όλους τους εμπλεκόμενους, το οποίο εκτίμησε ότι δεν θα απαντηθεί, και πως το επόμενο διάστημα θα πρέπει να υποστηριχθεί αυτό το αίτημα από την ομάδα που θα συγκροτηθεί και θα προχωρήσει στην λεπτομερή εκπόνηση του σχεδίου του Δήμου ώστε να γίνουν τα επόμενα βήματα που θα αποφασιστούν από κοινού.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο