Στη Βουλή οι εξελίξεις με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Επίκαιρη επερώτησαν κατέθεσαν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ αυτών και η βουλευτής Έβρου Νατάσα Γκαρά

Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέθεσαν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με πρωτοβουλία του αναπλ. Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ Ανδρέα Μιχαηλίδη την οπία συνυπογράφει και η βουλευτής Εβρου Νατάσα Γκαρά και θέμα: «Η Λιμενική Πολιτική της Κυβέρνησης ξεκινάει και τελειώνει με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, την υποβάθμιση και τον μαρασμό των τοπικών οικονομιών».
Επερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  • Ποιος ο στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης για τη λιμενική πολιτική της χώρας;
  • Η Κυβέρνηση αντιλαμβάνεται την σύνδεση της ανάπτυξης των λιμένων σε σχέση με την γεωπολιτική θέση της χώρας και πως αυτό υλοποιείται μέσα από την διαδικασία πώλησης μετοχών των περιφερειακών λιμανιών;
  • Σε τι φάση βρίσκεται η κάθε διαγωνιστική διαδικασία για κάθε ένα από τα Περιφερειακά Λιμάνια, για τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκδηλώσει την πρόθεση να προχωρήσει σε πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών τους;
  • Γιατί ενώ η ευρωπαϊκή και παγκόσμια εμπειρία έχει αποδείξει ότι η υπο-παραχώρηση δραστηριοτήτων αποτελεί την βέλτιστη για τις τοπικές και εθνικές οικονομίες πρακτική αξιοποίησης των Λιμένων, η Κυβέρνηση γυρίζει την χώρα και τα λιμάνια σε εποχές σκληρών νεοφιλελεύθερων ιδεοληπτικών πολιτικών;
  • Η συγκεκριμένη διαδικασία που ακολουθείται πως διασφαλίζει τον έλεγχο του Δημοσίου στην τήρηση των συμφωνηθέντων, ποιος θα επιτηρεί την υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων του επενδυτή και πως θα υπάρξει εγγύηση για την απρόσκοπτη συνέχιση των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών στα λιμάνια, δεδομένου και του γεγονότος ότι όλοι οι ελεγκτικοί/ γνωμοδοτικοί μηχανισμοί (ΔΑΛ, ΡΑΛ, ΕΣΑΛ), είτε καταργήθηκαν, είτε υπέστησαν αφαίρεση αρμοδιοτήτων;
  • Τι οδήγησε την Κυβέρνηση στην ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης; Προτίθεται να ακολουθήσει το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων για το συγκεκριμένο λιμάνι, υιοθετώντας τον σχετικό Νόμο του ΣΥΡΙΖΑ ή θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός;
  • Πως διασφαλίζονται οι συνθήκες εργασίας των εργαζομένων στα Λιμάνια που τελούν υπό πώληση;
  • Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης χώρων στις τοπικές κοινωνίες που είχε εκκινήσει η προηγούμενη Κυβέρνηση;

Οι αναφορές για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Τα 10 περιφερειακά λιμάνια (Ηράκλειο, Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα, Βόλος, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Κέρκυρα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) της χώρας έχουν σημαντική συμβολή στην τοπική και περιφερειακή οικονομία, ενώ εμφανίζουν σπουδαίες αναπτυξιακές δυνατότητες. Το κάθε λιμάνι έχει τη δική του δυναμική, εξυπηρετεί διαφορετικές ανάγκες και εμφανίζει ξεχωριστές προοπτικές ανάπτυξης σε διαφορετικούς τομείς.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσέγγισε τα Περιφερειακά Λιμάνια υπό το πρίσμα μιας συνολικότερης λιμενικής στρατηγικής που λάμβανε, παράλληλα, υπόψη τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, τις διεθνείς οικονομικές σχέσεις της χώρας και τη θέση της, τη δημιουργία ενός πλαισίου για την ισόρροπη ανάπτυξη των λιμανιών και των τοπικών κοινωνιών. Με στόχο την προστασία του δημόσιου συμφέροντος, της οικονομίας, των εργαζομένων και του περιβάλλοντος, έθεσε τις βάσεις για την αξιοποίηση των λιμένων με το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων, αφήνοντας στην άκρη την προβληματική πρακτική των ιδιωτικοποιήσεων.
Στις 31 Μαρτίου του 2020, αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ Πρόσκληση Υποβολής Προσφοράς για πρόσληψη Συμβούλου σύνταξης έκθεσης οικονομικού ελέγχου σε σχέση με το έργο αξιοποίηση των 10 Λιμανιών. Το έργο επικεντρωνόταν στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Βόλου. Όπως ήταν αναμενόμενο, η μεθοδολογία που επελέγη είναι αυτή της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Προχωρώντας η σχετική διαδικασία όμως, διαπιστώνονται παλινωδίες, ελλιπής σχεδιασμός και ανακολουθίες που βάζουν σε αγωνία τις τοπικές κοινωνίες και θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον των Λιμανιών της χώρας. Παράλληλα δημιουργούνται στρεβλές συνθήκες που δεσμεύουν την χώρα, αδυνατίζουν τις ευκαιρίες ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας και προκαλούν αναταράξεις στον οικονομικό και κοινωνικό ιστό των παραλιμένιων περιοχών.
Η δε περίπτωση του Λιμένα Αλεξανδρούπολης αποτελεί τρανό παράδειγμα της έλλειψης κυβερνητικής στρατηγικής για τους ΟΛ. Ενώ από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ είχε εγκαίρως επισημανθεί ότι το συγκεκριμένο Λιμάνι φέρει ένα μεγάλο γεωστρατηγικό και γεω-οικονομικό βάρος, εντούτοις, η εμμονή στην πώληση των μετοχών του και η μετατροπή του σε αμερικανική βάση διακίνησης στρατευμάτων και πολεμικού υλικού προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, αποτέλεσε πολλές αντικείμενο θριαμβολογιών από την πλευρά της Κυβέρνησης. Παρά ταύτα, με πρόσφατη δήλωσή του ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για κυβερνητική απόφαση ακύρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για λόγους γεωπολιτικών εξελίξεων, ενώ ακολούθησε σχετική ανακοίνωση από το ΤΑΙΠΕΔ. Πρέπει όμως να επισημανθεί ότι ενώ οι διαδικασίες είχαν φτάσει μέχρι το σημείο της ανακοίνωσης των ενδιαφερόμενων μερών- κοινοπραξιών για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας, καμία συζήτηση δεν είχε γίνει για τα κρίσιμα ζητήματα ανάπτυξης του λιμανιού, όπως οι υποχρεωτικές επενδύσεις, η ελάχιστη διακίνηση φορτίων, θέσεις εργασίας, προστασία περιβάλλοντος, κα.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο