Τι προβλέπει η προγραμματική σύμβαση που υπογράφει ο ΟΛΑ με την Περιφέρεια ΑΜΘ
Ξεκινούν οι μελέτες για τη ριζική αναμόρφωση της ζώνης ακτοπλοΐας, με δημιουργία επιβατικού σταθμού, εκδοτηρίων, νέας πύλης εισόδου-εξόδου, κτιρίων για Λιμεναρχείο & ΟΛΑ
Της Κικής Ηπειρώτου
Το πρώτο βήμα για ένα έργο που θα βάλει σε τάξη λειτουργικά, κυκλοφοριακά και οργανωτικά ζητήματα που ταλανίζουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έγινε πριν λίγες ημέρες, με την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Οργανισμού Λιμένα και της Περιφέρειας ΑΜΘ.
Οι δύο πλευρές, θα συνεργαστούν για την εκπόνηση μίας μελέτης – μαμούθ, για την υλοποίηση σημαντικών έργων, τα οποία στοχεύουν στον γενικότερο εκσυγχρονισμό της ζώνης ακτοπλοΐας του λιμένα, δίνοντας παράλληλα λύσεις σε ζητήματα, που αφορούν τόσο στην καλύτερη λειτουργία του λιμένα και των υπηρεσιών του, αλλά και στην αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας ενέκρινε τη συγκεκριμένη σύμβαση και έτσι, ΟΛΑ (Κύριος του έργου) και Περιφέρεια (Φορέας υλοποίησης) θα συνεργαστούν για την υλοποίηση της Πράξης με τίτλο: «Μελέτη κτιρίου επιβατικού σταθμού και εκσυγχρονισμού ζώνης ακτοπλοΐας Λιμένα Αλεξανδρούπολης», προϋπολογισμού 1.182.762,52 ευρώ.
Οι βασικότερες παρεμβάσεις
Ο ΟΛΑ, στο πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων 2021 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για τη μελέτη των έργων. Η μελέτη θα αφορά στην κατασκευή νέου κτιρίου τερματικού επιβατικού σταθμού και στέγασης υπηρεσιών λιμένα, καθώς και σε έργα επιδομής στη ζώνη ακτοπλοΐας λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις και τους όρους δόμησης και χρήσεις γης του εγκεκριμένου MasterPlan.
Οι βασικότερες παρεμβάσεις που προβλέπονται, είναι οι εξής:
Α. Κατασκευή Τερματικού Σταθμού Επιβατών και Στέγασης Υπηρεσιών Ο.Λ.Α. και Λιμεναρχείου.
Αριθμός ορόφων: Δύο
Εμβαδόν: 2Χ800=1600 m2
Κατασκευή εξωτερικού στεγάστρου επιβατών: 400 m2
Β. Κατασκευή Συγκροτήματος Πύλης Εισόδου – Εξόδου στην περιοχή ακτοπλοΐας.
Οικίσκοι εκδοτηρίων εισιτηρίων + φυλάκια ελέγχου: Συνολικά 50μ2 (περίπου).
Η σημασία και το προφίλ του έργου
Η υλοποίηση της Μελέτης, στην παρούσα φάση, είναι αναγκαία για την έγκαιρη ωρίμανση ενός εξαιρετικά σημαντικού έργου για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε εν συνεχεία αυτό να είναι σε θέση να χρηματοδοτηθεί και να υλοποιηθεί με αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων της νέας Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.
Με το συγκεκριμένο έργο υλοποιείται ο εγκεκριμένος χωροταξικός και λειτουργικός σχεδιασμός στο δυτικό τομέα του λιμανιού Αλεξανδρούπολης και ειδικότερα στη ζώνη ακτοπλοΐας και αντιμετωπίζονται λειτουργικά, κυκλοφοριακά και οργανωτικά προβλήματα που σχετίζονται με τις λιμενικές και λοιπές δραστηριότητες στην συγκεκριμένη ζώνη, όπως:
α. Οι διαστάσεις και η συνολική διαθέσιμη επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του δυτικού κρηπιδώματος του λιμένα, η οποία εξυπηρετεί σήμερα τις ανάγκες της ακτοπλοΐας, κρίνονται από το MasterPlan ανεπαρκείς, κυρίως λόγω ακατάλληλης οργάνωσης και δεν επιτρέπουν πλήρη ανάπτυξη στίχων αναμονής των οχημάτων που αναμένουν προς φόρτωση. Με τις υφιστάμενες ρυθμίσεις, η περιοχή ακτοπλοΐας δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στους αυξημένους φόρτους που (σύμφωνα με το Master Plan) αναμένεται να εμφανισθούν μεσοπρόθεσμα.
β. Το κρηπίδωμα ακτοπλοΐας δε διαθέτει σύστημα οργανωμένης εισόδου, ελέγχου, εκδοτηρίων εισιτηρίων κλπ. Από την άποψη αυτή αδυνατεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις ασφαλούς λειτουργίας που επιβάλλει στους σύγχρονους λιμένες η εφαρμογή κανονισμών όπως ο ISPS (International Ship and Port Security Code) και ο (ΕΕ) 2017/2226 Κανονισμός για το Σύστημα Εισόδου Εξόδου (ΣΕΕ) σε χώρο Schengen.
Με τις προτεινόμενες παρεμβάσεις:
– Η περιοχή του κρηπιδώματος ακτοπλοΐας αναδιαμορφώνεται εκ βάθρων, προκειμένου να αποκτήσει την αναγκαία χωρητικότητα για την εξυπηρέτηση των προβλεπόμενων αναγκών, τόσο στο χερσαίο, όσο και στο θαλάσσιο μέτωπο.
– Οργανώνεται πλήρως η είσοδος – έξοδος και αναμονή οχημάτων και επιβατών μέσω νέας Πύλης Εισόδου, όπου και προβλέπεται κατασκευή οικίσκων προς έκδοση των εισιτηρίων, της διαμόρφωσης χώρου αναμονής επιβατών και οχημάτων προς επιβίβαση, καθώς και νέας ανεξάρτητης Πύλης Εξόδου των αποβιβαζόμενων οχημάτων.
– Με την κατασκευή του νέου κτιρίου Τερματικού Σταθμού Επιβατών, επιτυγχάνεται:
i) η δημιουργία των κατάλληλων, σύγχρονων υποδομών εξυπηρέτησης επιβατικού κοινού,
ii) η λειτουργία του Συστήματος Εισόδου- Εξόδου στο πλαίσιο του Κανονισμού (Ε.Ε.) 2017/2226, μέσω σχεδιασμού κατάλληλης διάταξης των χώρων αναμονής επιβατών και πρόβλεψης γραφείων στέγασης των αναγκαίων υπηρεσιών Τελωνείου και Αστυνομίας, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις πρόσφατης μελέτης της Διεύθυνσης Προστασίας Συνόρων του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας
iii) η στέγαση των βασικών διοικητικών υπηρεσιών του λιμένα (Ο.Λ.Α. Α.Ε. και Κεντρικού Λιμεναρχείου), μέσω της αύξησης της συνολικής επιφάνειας του κτιρίου σε σχέση με αυτή που προβλέπει το Master Plan λιμένα, με την ανάπτυξη ενός επιπλέον ορόφου.