Πώς η κρίση παράγει πολιτισμό, ή Ο Πολιτισμός σε καιρό κρίσης

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ταξιδεύοντας με την Τέχνη και τον Λόγο», Δημοτική βιβλιοθήκη Αλεξανδρούπολης.

Γράφει η Μαριάννα Παυλίδου εικαστικός, Ε.Ε.Π. Σχολής επιστημών της αγωγής ΔΠΘ

Σε εποχή κρίσεων, πάντα οι τέχνες και ο πολιτισμός εμψύχωναν μια κοινωνία. Η δημιουργικότητα παράγει νέες ιδέες, αναδεικνύει την ουσία, καθοδηγεί εκεί που πρέπει να κοιτάμε: στο αληθινό, το αιώνιο, το αναγκαίο, το ωραίο και το καλό. Στις αιώνιες αξίες που στηρίζουν την ανθρωπότητα.

Η δημιουργία μας κάνει να νιώθουμε δημιουργοί, δηλαδή «κατ΄ εικόνα και ομοίωση με το Θείο», ανοίγει έναν δρόμο για να συναντήσουμε τον Θεό μέσα μας,  να έλθουμε σε επαφή με τον εσωτερικό μας κόσμο, τα συναισθήματά μας και τις σκέψεις μας. Να αντλήσουμε ιδέες και λύσεις για τα προβλήματα εκ των έσω, ως  αποτέλεσμα ενός εσωτερικού διαλόγου, που «ανοίγει», μέσα από την δημιουργική διαδικασία. Αυτό είναι δυνατό, μόνο μέσα σε ένα περιβάλλον σεβασμού και ελευθερίας, όπως και δέους για το μυστήριο της ύπαρξης. Ο δάσκαλος σε αυτό τον ρόλο, είναι κάποιος που πιστεύει στις βαθύτερες δυνάμεις της ζωής και της φύσης, να ολοκληρώνουν μια προσωπικότητα, να επουλώνουν πληγές, να αναδεικνύουν ικανότητες, ταλέντα και βαθιά κρυμμένες δυνάμεις μέσα στον άνθρωπο.

Απλά αυτά πρέπει να βοηθηθούν, να βγουν στην επιφάνεια, να εκδηλωθούν και να αναπτυχθούν. Η υποστήριξη και το ξεδίπλωμα (αποκάλυψη) των δημιουργικών δυνάμεων του ανθρώπου, είναι κατά τη γνώμη μου ο πιο σημαντικός στόχος του σχολείου και μιας υγιούς κοινωνίας.

Όλα αυτά είναι και στόχος της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, του Πανεπιστημίου. Και τι καλύτερο, από το να συνεργάζονται οι διδάσκοντες τα δημιουργικά μαθήματα μιας Παιδαγωγικής Σχολής, για να προσφέρουν το δημιουργικό αγαθό στους μικρούς ανθρώπους, τα παιδιά. Η συνεργασία, το «εμείς», η ομάδα, είναι πάντα αυτή που γράφει την ιστορία. Αυτή είναι μια μικρή εισαγωγή για να παρουσιάσω κάτι όμορφο που ξεκίνησε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της Αλεξανδρούπολης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ταξιδεύοντας με την Τέχνη και τον Λόγο», που έχει σαν κίνητρο την αγάπη για την προσφορά, και την πίστη, ότι πρέπει να εμπνεύσουμε εμπιστοσύνη στους νέους ανθρώπους, τους φοιτητές μας, να τολμήσουν, να δράσουν και να ξεδιπλώσουν τις δυνάμεις τους στην πρώτη τους επαφή με τα παιδιά. Επτά δάσκαλοι των τεχνών, από αυτούς οι τρεις καλλιτέχνες, Κοψαλίδου, Λαντζουράκη, Παυλίδου (όλοι κρύβουμε έναν καλλιτέχνη μέσα μας), μια τέταρτη που δημιουργεί (Μαυρομαρά), και τρεις θεωρητικοί, που ασχολούνται επιστημονικά με τη διδασκαλία της παιδικής λογοτεχνίας (Οικονομίδου, Βασιλούδη, Σιδηροπούλου), ενώσαμε τις δυνάμεις μας σε αυτό το εγχείρημα. Τα βιωματικά εργαστήρια που υλοποιήθηκαν το διάστημα από Οκτώβριο-Δεκέμβριο 2021, κάθε Σάββατο πρωί στη Δημοτική Βιβλιοθήκη, αφορούσαν τα εξής 5 πεδία: τα Εικαστικά,  το θέατρο, την παιδική λογοτεχνία, την αφύπνιση στη Γαλλική γλώσσα και πολιτισμό, την μουσική. Ανάμεσά τους και τρεις διαθεματικές συνεργασίες.

Το αποτέλεσμα: Από τις 9 Οκτωβρίου έως 15 Δεκεμβρίου 2021, όλα τα Σάββατα, πραγματοποιήθηκαν 25 βιωματικά εργαστήρια, στα οποία πήραν  μέρος 69 φοιτητές και τουλάχιστον 400 παιδιά. Από αυτά υπάρχει ένας πυρήνας 167 παιδιών που παρακολουθεί σταθερά και επισκέπτεται τα διάφορα εργαστήρια.

27 φοιτητές παρατήρησαν τις διδασκαλίες, ώστε να προετοιμαστούν για τις επόμενες, ως βασικοί πρωταγωνιστές. (17 στα εικαστικά και 10 στην αφύπνιση στη Γαλλική γλώσσα).

Πραγματοποιήθηκαν 12 εργαστήρια στα εικαστικά, (ταξιδεύοντας στον μαγικό κόσμο των μεγάλων δημιουργών), 7 στην αφύπνιση στην Γαλλική γλώσσα και πολιτισμό, 3 στο θέατρο και 3 στην λογοτεχνία. Επίσης, μια διαθεματική συνεργασία στα εικαστικά και λογοτεχνία, μια στην αφύπνιση και το θέατρο, και μια στην αφύπνιση και τη μουσική.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και εκδηλώσεις για ενήλικες: Υλοποιήθηκαν 5 διαλέξεις (Μαυρομμάτης, Μπούνα, Οικονομίδου, Παυλίδου, Βουλγαρίδου) και ένα βιωματικό εργαστήριο θεάτρου (Λαντζουράκη), δηλαδή 6 συνολικά. Πραγματοποιήθηκαν δύο εκδηλώσεις ανά μήνα, με μέση παρακολούθηση 22-25 πολιτών. Εισηγητές ήταν διδάσκοντες της Σχολής επιστημών της αγωγής ΔΠΘ.

Κατά τη διάρκεια των διακοπών των Χριστουγέννων, πραγματοποιήθηκαν άλλες 3 εμψυχώσεις παραμυθιών της παιδικής λογοτεχνίας, από μια πρώην μεταπτυχιακή  φοιτήτριά μας, εθελοντικά (Θεοδώρα Κουκουρίκου), με μεγάλη συμμετοχή παιδιών, παρά τον φόβο και τα μέτρα κατά της covid19.

Η πρόσκληση για συνεργασία με την Σχολή επιστημών της αγωγής ΔΠΘ, έγινε τον Μάρτιο 2021 από τον Δήμαρχο, και κατοχυρώθηκε επίσημα σε μορφή Μνημονίου, από τον Κοσμήτορα της Σχολής, καθηγητή Θεόδωρο Κεβρεκίδη, και τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Γιάννη Ζαμπούκη, σε συνάντηση με τον Αντιδήμαρχο πολιτισμού Θεόδωρο Βουρδόλη, τις διδάσκουσες και τον Γενικό γραμματέα του Δήμου, στο Δημαρχείο, στις 7 Σεπτέμβρη 2021.

Η συνεργασία μας πραγματοποιείται με το Τμήμα παιδείας του Δήμου. Λόγω covid, αναβλήθηκε η έναρξη του προγράμματος για το 2022. Ελπίζουμε ότι σύντομα θα επανέλθουμε. Πληροφορίες μπορεί να αντλήσει κάποιος που ενδιαφέρεται για συμμετοχή, στην ιστοσελίδα της Βιβλιοθήκης, και την ομάδα «Ταξιδεύοντας με την Τέχνη και τον Λόγο» στο facebook.

Η αντίδρασή μας στον εγκλεισμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έγινε ανάγκη μας για επικοινωνία με τον κόσμο, για να δημιουργήσουμε μια «κοινότητα» μεταξύ μας, και έναν νέο κώδικα επικοινωνίας και εθελοντικής προσφοράς, που ελπίζουμε να δώσει τους δημιουργικούς καρπούς της στα παιδιά και το κοινό που μας συναντά, στον όμορφο χώρο της Δημοτικής μας Βιβλιοθήκης. Υγεία και αισιοδοξία σε όλο τον κόσμο!

«Ταξιδεύοντας στον μαγικό κόσμο του Ανρύ Ματίς», Σάββατο, 27.11.2021.

Με φοιτήτριες Σ.Ε.Α.  ΔΠΘ, και παιδιά, στη Δημοτική Βιλιοθήκη.

Αφύπνιση στη Γαλλική γλώσσα, με την διδάσκουσα Τίνα Μαυρομαρά, την θεατροπαιδαγωγό Μυρσίνη Λαντζουράκη και φοιτήτριες, στην διαθεματική εμψύχωση του παραμυθιού «Τα τρία γουρουνάκια» (27.11.2021).

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο