Ωστόσο η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα τέλη του Ιουλίου θα φωτίσει για μια ακόμη φορά τις συνέπειες των τεχνητών εμποδίων που στήθηκαν τα τελευταία χρόνια με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στις πανελλαδικές εξετάσεις με τις εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων.
Να θυμίσουμε ότι τα προηγούμενα χρόνια (2021 και 2022) που εφαρμόστηκε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), με τα «μαγικά» του υπουργείου Παιδείας έμειναν κενές συνολικά πάνω από 28.000 θέσεις. Για παράδειγμα το 2021, πρώτη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), έμειναν 17.000 κενές θέσεις! Το 2022, λόγω ΕΒΕ, έμειναν κενές σε πανεπιστημιακά τμήματα περί τις 11.000 θέσεις.
Τι θα γίνει φέτος
Σύμφωνα με στοιχεία και εκτιμήσεις περισσότερα από 130 τμήματα των ΑΕΙ θα δεχθούν φέτος λιγότερους έως και πολύ λιγότερους εισακτέους από όσους ζήτησαν. Μάλιστα σε πολλά από αυτά θα μείνουν κενές το 30-50% των προσφερόμενων θέσεων. H εκτίμηση είναι ότι φέτος θα μείνουν συνολικά 8.000-10.000 κενές θέσεις.
Πώς φτάσαμε να καθορίζεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως συγκεκριμένος «αριθμός εισακτέων» στα ΑΕΙ, αλλά να είναι «πουκάμισο αδειανό»; Η ΕΒΕ «τρούπωσε» στις πανελλαδικές εξετάσεις και δημιούργησε εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων από τα ΑΕΙ.
Τμήματα ΑΕΙ που αναμένεται να μην καλύψουν μεγάλο μέρος των προσφερόμενων θέσεων εισακτέων
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – Αειφορικής Γεωργίας (Αγρίνιο)
● ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΔΙΠΑΕ) – Νοσηλευτικής (Διδυμότειχο)
● ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΑΣΠΑΙΤΕ) – Εκπαιδευτικών Πολιτικών Μηχανικών (Αθήνα)
● ΓΕΩΠΟΝΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος (Καρπενήσι)
● ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑΠΘ) – Θεολογίας – Μουσουλμανικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (Μεσολόγγι)
● ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΔΙΠΑΕ) – Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (Δράμα)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – Μηχανικών Ορυκτών Πόρων (Κοζάνη)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ – Μεσογειακών Σπουδών (Ρόδος)
● ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ – Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας (Κέρκυρα)
● ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ – Ιστορίας (Κέρκυρα)
● ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΑΣΠΑΙΤΕ) – Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών Μηχανικών – Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών (Αθήνα)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – Θεατρικών Σπουδών (Πάτρα)
● ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑΠΘ) – Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής (Λάρισα)
● ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΔΙΠΑΕ) – Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής (Σέρρες)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ – Μαθηματικών (Ιωάννινα
● ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΑΣΠΑΙΤΕ) – Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Εκπαιδευτικών Ηλεκτρονικών Μηχανικών – Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών (Αθήνα)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ – Γεωπονίας (Μεσολόγγι)
● ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑΠΘ) – Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού (Θεσσαλονίκη)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ – Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής (Ιωάννινα)
● ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ (ΔΠΘ) – Ιστορίας και Εθνολογίας (Κομοτηνή)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ – Φυσικής (Ιωάννινα)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – Συστημάτων Ενέργειας (Λάρισα)
● ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ (ΕΛΜΕΠΑ) – Νοσηλευτικής (Ηράκλειο)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – Μαθηματικών (Καστοριά)
● ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑΠΘ) – Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Θεσσαλονίκη)
● ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΑΠΘ) – Θεολογίας (Θεσσαλονίκη)
● ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών (Ηράκλειο)
Σε ποια Τμήματα του 2ου Επιστημονικού Πεδίου αναμένονται 100άδες κενές θέσεις;
Πτώση των βάσεων εισαγωγής αναμένονται φέτος στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο (Θετικών Επιστημών), καθώς στα θέματα της Φυσικής και των Μαθηματικών καταγράφονται χειρότερες βαθμολογίες από τις περσινές.
Παράλληλα είναι σίγουρο ότι σε δυο τουλάχιστον βασικές ομάδες τμημάτων του Πεδίου (Τμήματα Μαθηματικών και Τμήματα Φυσικής) αναμένεται να μείνουν, όπως και πέρσι εκατοντάδες κενές θέσεις.
Θυμίζουμε ότι στις περσινές Πανελλήνιες Εξετάσεις (2023) από τις 1.018 διαθέσιμες θέσεις στα επτά Τμήματα Φυσικής για αποφοίτους ημερησίων ΓΕΛ έμειναν κενές 564 θέσεις!
Παρόμοια ζοφερή κατάσταση καταγράφηκε και στα Τμήματα Μαθηματικών, με 556 κενές θέσεις από τις 1.165 διαθέσιμες για αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ της χώρας.
Είναι ξεκάθαρο: από τη μια, η κυβέρνηση αυστηροποιεί (και παράλληλα ακριβαίνει) τα κριτήρια εισαγωγής στη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και, από την άλλη, αφού εξίσωσε τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των δημοσίων Πανεπιστημίων όσον αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα (και τα Ακαδημαϊκά οσονούπω με τον νόμο για τη Σύμβαση της Λισαβόνας), επιχειρεί τώρα να ενισχύσει τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια μέσω της τροφοδότησής τους με φοιτητές – πελάτες.
Χρήστος Κάτσικας
efsyn.gr