Αιχμές από στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη για έλλειψη διαφάνειας στη διαδικασία
Την αντίδρασή του εξέφρασε το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ σχετικά με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτη την επόμενη 35ετία κάνοντας λόγο για διαδικασία που έγινε σε καταστάσεις αδιαφάνειας.
«Η Κυβέρνηση ακόμα και τώρα οφείλει να δημοσιοποιήσει τους ακριβείς όρους της σύμβασης με τους οποίους πραγματοποιείται η παραχώρηση της οδού όπως το ακριβές τίμημα και το πραγματικό οικονομικό κέρδος για το δημόσιο σε βάθος 35 ετών, τις πιθανές μελλοντικές οικονομικές υποχρεώσεις του δημοσίου έναντι του ιδιώτη επενδυτή για συμπληρωματικά έργα της οδού, το καθεστώς της καταβολής των υπέρογκων αποζημιώσεων στις περιπτώσεις έκτακτων φαινομένων που συνήθως επιβαρύνει μόνο το Ελληνικό δημόσιο και φυσικά τις δεσμεύσεις που θα έχουν οι κυβερνήσεις για τα επόμενα 35 έτη, σχετικά με την τιμολογιακή και κοινωνική πολιτική της λειτουργίας της οδού, καθώς προβλέπεται σημαντική αύξηση των διοδίων και κατάργηση απαλλαγών που ισχύει σήμερα», τονίζει μεταξύ άλλων η Χαριλάου Τρικούπη.
Αναλυτικά:
Σήμερα (σ.σ. χθες) υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Oδού σε ιδιώτη επενδυτή για τα επόμενα 35 έτη, μετά από μια πολυετή και πολυτάραχη διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ. Σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών της χώρας και στο μεγαλύτερο έργο της Βορείου Ελλάδος θα περιμέναμε μεγαλύτερη διαφάνεια και πληρέστερη τεκμηρίωση.
Η Κυβέρνηση ακόμα και τώρα οφείλει να δημοσιοποιήσει τους ακριβείς όρους της σύμβασης με τους οποίους πραγματοποιείται η παραχώρηση της οδού όπως το ακριβές τίμημα και το πραγματικό οικονομικό κέρδος για το δημόσιο σε βάθος 35 ετών, τις πιθανές μελλοντικές οικονομικές υποχρεώσεις του δημοσίου έναντι του ιδιώτη επενδυτή για συμπληρωματικά έργα της οδού, το καθεστώς της καταβολής των υπέρογκων αποζημιώσεων στις περιπτώσεις έκτακτων φαινομένων που συνήθως επιβαρύνει μόνο το Ελληνικό δημόσιο και φυσικά τις δεσμεύσεις που θα έχουν οι κυβερνήσεις για τα επόμενα 35 έτη, σχετικά με την τιμολογιακή και κοινωνική πολιτική της λειτουργίας της οδού, καθώς προβλέπεται σημαντική αύξηση των διοδίων και κατάργηση απαλλαγών που ισχύει σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προβεί σε μείωση του τιμήματος παραχώρησης κατά 170 εκ. ευρώ κατά το στάδιο υποβολής των τευχών στο ελεγκτικό συνέδριο. Η μείωση αυτή αν ισχύει, επιφέρει σημαντικά νομικά και θεσμικά ερωτήματα. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει άμεσα να δημοσιοποιηθούν τα σχετικά στοιχεία και η νομική διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Τέλος, σχετικά με την υπηρεσιακή εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης κατά το διάστημα των 35 ετών, η οποία είναι μια απαιτητική διαδικασία παρακολούθησης και ελέγχου των όρων της σύμβασης, θα πρέπει να εκτελείται από οργανωμένη υπηρεσιακή δομή υψηλής τεχνογνωσίας επί του αντικειμένου.
Για μας είναι δεδομένο ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η εταιρεία που υλοποίησε το έργο της κατασκευής της Εγνατίας οδού και πολλά τεχνικά έργα στην ελληνική και βαλκανική επικράτεια, που διαθέτει οργανωμένη υπηρεσιακή δομή υψηλής τεχνογνωσίας επί των υποδομών ανάπτυξης, δεν πρέπει να διατηρείται από την κυβέρνηση σε καθεστώς αδράνειας, χωρίς συμμετοχή στην εθνική ατζέντα των έργων, αντιθέτως προέχει να ενισχυθεί ώστε να συνεχίσει ως πυλώνας ανάπτυξης έργων στη Βόρεια Ελλάδα και γενικότερα. Επιπλέον, θεωρούμε αυτονόητο στις αρμοδιότητες της εταιρείας να περιλαμβάνεται εκτός των άλλων η απαιτητική διαδικασία της εποπτείας και του ελέγχου των όρων της σύμβασης παραχώρησης της οδού.
voria.gr