room-to-grow-bnner

«Ο πύργος της Βαβέλ» για τους πεζόδρομους στο δημοτικό συμβούλιο Αλεξανδρούπολης

Η πρόταση της δημοτικής αρχής για νέο κανονισμό με υπό προϋποθέσεις κυκλοφορία οχημάτων ξεσήκωσε την αντιπολίτευση
«Μπάχαλο» με το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας και για το αν τελικά πέρασε ή δεν πέρασε η αλλαγή του κανονισμού

 

Από μία ψηφοφορία – θρίλερ, με απόλυτη ισοπαλία (20-20) στις ψήφους υπέρ και κατά, που απηχεί απόλυτα και τη διάσταση απόψεων που κυριάρχησε κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, συνοδεύτηκε η συζήτηση της πρότασης της δημοτικής αρχής για νέο κανονισμό λειτουργίας στους πεζόδρομους της Αλεξανδρούπολης, το απόγευμα της Τετάρτης 15/1.

Αν και η πρόταση αναφέρονταν γενικώς στους πεζόδρομους της πόλης, τη συζήτηση μονοπώλησε το μέλλον του πολυσυζητημένου πεζόδρομου της Κύπρου. Η δημοτική αρχή πρότεινε νέο κανονισμό λειτουργίας των πεζοδρόμων, με την προσθήκη παραγράφου, η οποία αναφέρει πως σε 24ωρη λειτουργία ή περιοδικά, θα μπορούν να κινούνται επί των πεζοδρόμων οχήματα προσπέλασης, χωρίς δικαίωμα στάσης ή στάθμευσης. Τέθηκε ακόμη και θέμα εισήγησης της πυροσβεστικής υπηρεσίας, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να διασφαλίζεται η πρόσβασή της σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης, εξέφρασαν τον προβληματισμό τους για μία σειρά ζητημάτων, με κάποιους συμβούλους να μιλούν ακόμη και για αλλαγές που ίσως αποτελέσουν «βόμβα στα θεμέλια όλων των πεζοδρόμων», για οικονομική καταστροφή των επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται σε αυτούς, ενώ κάποιοι έκαναν λόγο για κεκαλυμμένη προσπάθεια κατάργησης του πεζοδρόμου της Κύπρου και μάλιστα, «πονηρά και άκομψα».

 

Τα 5 στάδια

Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Βαγγέλης Λαμπάκης, αρχικά, στάθηκε στο γεγονός ότι ενώ ο Δήμος διαθέτει δύο πολύ καταρτισμένους επιστήμονες γύρω από ζητήματα συγκοινωνιακά και πολεοδομικά, τους κκ Πορτοκαλίδη και Μαστορόπουλο, δεν έχουν υπογράψει την εισήγηση της δημοτικής αρχής, αντιθέτως, αυτό το έκανε ένας τοπογράφος του Δήμου, ενώ εξέφρασε τον προβληματισμό του και για την απουσία τους από τη συνεδρίαση, προκειμένου να δώσουν κάποιες απαντήσεις, όπως κάνουν άλλοι υπηρεσιακοί σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Ο κ. Λαμπάκης έκανε λόγο για κάποια πράγματα που κρύβονται πίσω από αυτή την αλλαγή, ζητώντας την αναβολή του θέματος, προκειμένου να ζητηθεί και η άποψη των εμπόρων που μπορεί να πληγούν από το ενδεχόμενο κυκλοφορίας οχημάτων στους πεζόδρομους, ενώ στη συνέχεια πρότεινε να παραστεί σε επόμενη συνεδρίαση και ο υπεύθυνος μελετητής της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου από την Αθήνα, την οποία, όπως είπε, πληρώσαμε 400 χιλ. ευρώ, ώστε να συζητηθεί το θέμα και της Κύπρου εκτενώς.

Παρεμβαίνοντας, ο Δήμαρχος Γιάννης Ζαμπούκης τόνισε πως αυτό που καλείται να συζητήσει και να αποφασίσει σήμερα το δημοτικό συμβούλιο είναι ο νέος κανονισμός λειτουργίας των πεζοδρόμων, που ένας από αυτούς είναι η Κύπρου, που όμως θα απασχολήσει το σώμα σε ξεχωριστή συνεδρίαση.  Όπως είπε, για να γίνει αυτό,  χρειάζεται να ολοκληρωθούν 5 στάδια. Τα 2 πρώτα, με τις συνεδριάσεις της επιτροπής κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και της επιτροπής ποιότητας ζωής ολοκληρώθηκαν και μετά την απόφαση του ΔΣ, εκκρεμεί  η απόφαση της Αποκεντρωμένης Μακεδονίας-Θράκης και η δημοσίευση της απόφασης του ΔΣ στο ΦΕΚ. Μετά από αυτό το στάδιο, το δημοτικό συμβούλιο θα κληθεί να αποφασίσει τι θα ισχύει για κάθε πεζόδρομο, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Κύπρου.

Από ην πλευρά του, Ο κ. Λαμπάκης κάλεσε τη δημοτική αρχή να αποσύρει το θέμα, κατηγορώντας τη ότι επιδιώκει την κατάργηση του πεζοδρόμου της Κύπρου και προειδοποιώντας πως ακόμη κι αν περάσει σήμερα, θα ‘πέσει’, νομικά, στην Περιφέρεια».

 

«Αποπεζοδρόμηση όλων των πεζοδρόμων»  

Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σάββας Δευτεραίος σημείωσε πως «έμμεσα ψηφίζουμε την άρση της πεζοδρόμησης της Κύπρου», υπογραμμίζοντας πως αν μπορούν να περνάνε οχήματα από τους πεζοδρόμους, τότε, αυτοί, δεν είναι πεζόδρομοι. «Αυτός ο κανονισμός που προτείνετε, ουσιαστικά, σημαίνει την αποπεζοδρόμηση όλων των πεζοδρόμων» είπε χαρακτηριστικά.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Ενότητα για μία νέα πορεία» Δημήτρης Λαζόπουλος σημείωσε πως η ψήφιση της τροποποίησης του κανονισμού, είναι απαραίτητο βήμα για  την επαναφορά  των αυτοκίνητων στην Κύπρου. «Κάθε φορά, ένας κανονισμός έρχεται και προσθέτει αγαθά. Ο συγκεκριμένος δεν προστατεύει τα δικαιώματα ούτε  των πεζών ούτε των ατόμων με κινητικές ανάγκες. Αντιθέτως, κάνει πιο φιλικό το περιβάλλον για τα αυτοκίνητα». Όπως επισήμανε, υπάρχουν δύο λογικές που συγκρούονται, από τη μία η λογική της βιώσιμης κινητικότητας, της προσβασιμότητας, των πεζών και των ποδηλατών, κι από την άλλη η επιβαρυντική λογική με αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες. «Η τοποθέτησή  μας πρέπει να ορίζεται από το τι κέντρο θέλουμε αύριο για την πόλη μας», τόνισε.

Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Παύλος Μιχαηλίδης σημείωσε πως αν η δημοτική αρχή αποφάσισε να φέρει το θέμα του ανοίγματος της Κύπρου για τα αυτοκίνητα, τότε θα έχει την ψήφο του, αφού αυτό αποτελούσε και προεκλογική δέσμευσή του. Αυτό που ζήτησε, σε αυτή την περίπτωση, είναι να υπάρξει μελέτη από την τεχνική υπηρεσία, που θα διαβεβαιώνει ότι η διέλευση των αυτοκινήτων δεν θα προκαλέσει προβλήματα στην κατασκευή και το κόστος που είχε γίνει για την πεζοδρόμηση από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Ωστόσο, με τον τρόπο που ήρθε το θέμα, συμφώνησε με την απόσυρσή του, καθώς αρχικά δεν είναι επείγον και δεύτερον η απόφαση θα ακυρωθεί από την Αποκεντρωμένη.

 

«Δεν ψηφίζουμε για την Κύπρου σήμερα»

Ο κ. Ζαμπούκης, στο σημείο αυτό, πήρε το λόγο και τόνισε και πάλι πως «σήμερα δεν ψηφίζουμε για την Κύπρου, αλλά για τον γενικό κανονισμό λειτουργίας  των πεζοδρόμων», σημειώνοντας πως εφόσον γίνει αυτό και δημοσιευθεί το ΦΕΚ, θα συζητήσει διεξοδικά το δημοτικό συμβούλιο, τις προτάσεις όλων των παρατάξεων και για την Κύπρου, για την οποία «θα αποφασίσουμε αν θα την ανοίξουμε προσωρινά, οριστικά ή δοκιμαστικά, όταν είναι ώριμος ο χρόνος», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Για τις συνέπειες που θα έχει η παρουσία οχημάτων στους πεζοδρόμους στους επαγγελματίες των πεζοδρόμων μίλησε ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης Κων/νος Γκοτσίδης, ενώ προβληματισμό εξέφρασε και ο Γιώργος Κουκουράβας, από την ίδια παράταξη, σημειώνοντας πως θα πρέπει να υπάρξει μία μελέτη που θα αποδείξει ότι κακώς έκλεισε η Κύπρου και ότι πρέπει να ανοίξει. Παράλληλα, σημείωσε πως για να γίνει το ο,τιδήποτε θα πρέπει να γίνει η οριστική παραλαβή του έργου της πεζοδρόμησης που είναι προγραμματισμένη για τον Ιούνιο.

Ο επικεφαλής της «Αδέσμευτης Νέας Αυτοδιοίκησης» Βαγγέλης Μυτιληνός,  πρότεινε την αναβολή του θέματος, ώστε να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση  από τους ειδικούς και αναλυτικότερη συζήτηση, όχι μόνο για τους πεζοδρόμους, αλλά και για την Καραϊσκάκη, τη Νικηφόρου Φωκά, όλο το τμήμα από Ακαδημία ως Τζαβέλλα, και όσα προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου.

Ο επικεφαλής της ΑΝΑΣΑ Γιάννης Καρυπίδης δήλωσε, όπως και προεκλογικά, υπέρ της κατάργησης της πεζοδρόμησης της Κύπρου, υπό προϋποθέσεις, όπως είναι η διασφάλιση της ασφάλειας των πεζών, η κίνηση μόνο μικρών οχημάτων,  αλλά και να μη ξηλωθεί τίποτα, με εκπόνηση μελέτης για όλο το ιστορικό κέντρο.

Ο Δήμαρχος, σημείωσε πως όταν θα συζητηθεί η Κύπρου, θα υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι, όπως έλεγε και προεκλογικά, οι άνθρωποι είναι πάνω από αριθμούς και στοιχεία. «Όσες  στατιστικές και να υπάρχουν για την Κύπρου, η δική μου αίσθηση είναι ότι ο κόσμος θέλει  να ανοίξει». Σημείωσε πως θα προταθεί μία δοκιμαστική περίοδος, χωρίς να ξοδευτεί ούτε ένα ευρώ επιπλέον, με αυτοκίνητα και δίκυκλα που θα μπορούν να διέρχονται, με ένα φανάρι που θα είναι συνεχώς πορτοκαλί, ενώ  θα υπάρξει μέριμνα και για τους καταστηματάρχες. Ωστόσο, τόνισε πως όλα αυτά θα προκύψουν μετά από προετοιμασία και συνεργασία με όλες τις παρατάξεις, ώστε να «καταλήξουμε σε μία πρόταση, μπορεί και η δική μας να είναι λάθος».

 

«Επικίνδυνη απόφαση»

Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Ενότητα για μία νέα πορεία» Γιώργος Καϊσας, έκανε λόγο για μία «αλλαγή κανονισμού που βάζει βόμβα  στα θεμέλια  της λογικής των πεζοδρόμων. Πάμε να αλλάξουμε για την Κύπρου και αφήνουμε περιθώριο να αλλάξουν όλοι οι πεζόδρομοι, είναι επικίνδυνο» προειδοποίησε, προτείνοντας η Κύπρου να παραμείνει ως έχει, αφού, άλλωστε, είναι προϊόν μελέτης που έκαναν συγκοινωνιολόγοι.

Ο αντιδήμαρχος κ. Βουρδόλης υπογράμμισε και πάλι την εισήγηση της πυροσβεστικής, την οποία είπε πως πρέπει να σεβαστούμε, υποστηρίζοντας πως ο νέος κανονισμός είναι πιο λειτουργικός και ξεκάθαρος. «Όταν περάσουμε τα  5 στάδια που προβλέπονται, μετά, στο ΔΣ θα συζητήσουμε ποιον  τι χρήσεις θέλουμε για τους πεζόδρομους. Ο νέος κανονισμός προβλέπει και πεζόδρομους τελείως κλειστούς για πάσης φύσεως οχήματα».

Μέλος της κυκλοφοριακής επιτροπής και τροχονόμος για δεκαετίες, πρώην δημοτικός σύμβουλος, ο Κώστας Χατζηαναγνώστου σημείωσε πως «ο πιο προσβάσιμος πεζόδρομος σε οχήματα έκτακτης ανάγκης είναι ο πεζόδρομος της Κύπρου», επισημαίνοντας πως το άνοιγμα της δεν θα διευκολύνει το κυκλοφοριακό, αφού οι ροές που δέχονταν και πριν ήταν πολύ μικρές, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη. Τέλος, τόνισε πως οι πεζόδρομοι είναι για τους πεζούς, όπως ακριβώς λέει η λέξη…

 

Αλαλούμ…

Από εκεί και πέρα αρχίζει το αλαλούμ. Το σώμα κλήθηκε να ψηφίσει την πρόταση από τον κ. Λαμπάκη για αναβολή του θέματος και νέα συνεδρίαση, παρουσία του υπεύθυνου μελετητή της κυκλοφοριακής μελέτης από την Αθήνα, και την πρόταση της δημοτικής αρχής για τον νέο κανονισμό πεζοδρόμων. Αρχικά, οι ψήφοι υπέρ της πρότασης της δημοτικής αρχής ανακοινώθηκε πως ήταν 24, ακολούθησε όμως επανακαταμέτρηση. Τελικώς,  η πρόταση της δημοτικής αρχής έλαβε 20 ψήφους υπέρ και 20 κατά, με αποτέλεσμα, όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος Δημήτρης Κολιός, να μην περάσει, αφού δεν υπάρχει πλειοψηφία.

Αρκετή ώρα αργότερα, πήρε το λόγο ο Αντιδήμαρχος Γιώργος Κιζιρίδης, ο οποίος είπε πως μετά από επικοινωνία με την νομική υπηρεσία του Δήμου, σε περίπτωση ισοψηφίας, η ψήφος του προέδρου μετρά ως διπλή. Ωστόσο, ο κ. Λαμπάκης σημείωσε πως και πάλι η πρόταση της δημοτικής αρχής δεν μπορεί να περάσει, αφού για το θέμα δεν υπήρχε εισήγηση από το συμβούλιο της κοινότητας, όπως προβλέπεται. Τελικώς, όπως φαίνεται, τη λύση θα δώσει η νομική υπηρεσία του Δήμου ή / και τα αρμόδια όργανα της Αποκεντρωμένης. Για την ώρα, πάντως,  το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν αλλάζει τίποτα στους πεζοδρόμους της Αλεξανδρούπολης.

Κ.Η.

 

 

 

 

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο