alexis-800x140

Νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης

Πρόταση για αντιδρόμηση της οδού Καραϊσκάκη με φορά νότια προς την παραλιακή οδό. Υιοθετείται η πρόταση του Γ. Λασκαράκη η οποία είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ στις 20 Νοεμβρίου 2019

Του Γιώργου Πανταζίδη

Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης σε συνεργασία με την Τεχνική Υπηρεσία του, προκειμένου να βελτιώσει τις συνθήκες κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, έχει μελετήσει τη σκοπιμότητα και τις θετικές συνέπειες που θα έχει μια νέα ρύθμιση επί της οδού Καραϊσκάκη. Ειδικότερα, εξετάζεται η αντιδρόμηση της οδού με φορά νότια (προς την παραλιακή οδό).

Η συγκεκριμένη κυκλοφοριακή παρέμβαση, εκτιμάται ότι θα βελτιώσει το επίπεδο κυκλοφορίας και ασφάλειας επί της κεντρικής περιοχής της Αλεξανδρούπολης και θα εξομαλύνει τις δυσκολίες σύνδεσής της με την παραλιακή οδό (π.χ. μετά την πεζοδρόμηση της οδού Κύπρου κλπ).

Ο Δήμος Αλεξανδρούπολης, καλεί σε ανοικτή διαβούλευση για τις επόμενες 15 ημέρες, τους φορείς και τους πολίτες της πόλης, με αφορμή τη συγκεκριμένη νέα κυκλοφοριακή πρόταση.

Για περισσότερες πληροφορίες επί των κειμένων, των ερευνών και λοιπών στοιχείων της πρότασης, παρακαλούμε να απευθυνθείτε στο τηλ. 2551350037 και email: kport@alexpolis.gr.

Δικαιώνεται η πρόταση της ΓΝΩΜΗΣ, υιοθετείται η πρόταση Λασκαράκη

 Με την παραπάνω ανακοίνωση της δημοτικής αρχής, στην ουσία υιοθετείται η πρόταση του κου Γιάννη Λασκαράκη, η οποία είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ στο φύλλο της 20ης Νοεμβρίου. Σύμφωνα με αυτήν,  αναφερόταν ρητά ότι «ένας δρόμος που θα μπορούσε να αντικαταστήσει την Κύπρου προς το λιμάνι είναι η οδός Καραϊσκάκη, ο δρόμος της Αστυνομικής Διεύθυνσης, αντιστρέφοντας  την μονοδρόμησή του και με απαγόρευση στάθμευσης, ως συνέχεια της Ιωακείμ Καβύρη», με οφέλη για διάφορους λόγους.

 Η πρόταση Γ. Λασκαράκη όπως είχε δημοσιευτεί στην ΓΝΩΜΗ  20 Νοεμβρίου

 Υπάρχουν μερικές άμεσες λύσεις, μερικές μεσοπρόθεσμες και μερικές μακροπρόθεσμες. Τις καταθέτω χωρίς να διεκδικώ το αλάθητο, για περαιτέρω συζήτηση, για να ακουσθούν και άλλες από ειδικότερους εμού.

Οι άμεσες λύσεις είναι οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, σε συνεργασία με τους μελετητές που έχουν την εμπειρία και τα κυκλοφορικά δεδομένα της Αλεξανδρούπολης και με την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου που διαθέτει ειδικούς επιστήμονες.

Κατ’ αρχή να μην κάνουμε τα λάθος να διορθώσουμε την κατάσταση με ένα άλλο λάθος. Ο πεζόδρομος της Κύπρου είναι όμορφος και δίνει χρώμα στην πόλη και στη μικρή πλατεία του παλιού Δημαρχείου. Να μη ξεχνάμε επίσης ότι όλη αυτή η έκταση από Νικηφόρου Φωκά μέχρι την Κύπρου σχεδιάστηκε από τους Ρώσου μηχανικούς το 1878 και έχει μεγάλη ιστορική αξία.

Ο χάρτης της πρότασης Λασκαράκη με την αντιδρόμηση της οδού Καραισκάκη, ο οποίος είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ τον περασμένο Νοέμβριο

Ένας δρόμος που θα μπορούσε να αντικαταστήσει την Κύπρου προς το λιμάνι είναι η οδός Καραϊσκάκη, ο δρόμος της Αστυνομικής Διεύθυνσης, αντιστρέφοντας  την μονοδρόμησή του και με απαγόρευση στάθμευσης, ως συνέχεια της Ιωακείμ Καβύρη.  Με αυτόν τον τρόπο θα είχαμε δύο οφέλη. Ένα του ότι θα ελαφρύναμε τον κόμβο δίπλα στο δημαρχείο με μια λιγότερη εισροή και το άλλο ότι  θα κατευθύναμε απευθείας στη παραλιακή όσους έχουν αυτόν τον προορισμό. (Πάντα αναρωτιόμουν γιατί η Καβύρη δε συνέχιζε προς τη θάλασσα, γιατί δεν οδηγούσε τον επισκέπτη σε αυτό που ήθελε πρωτίστως να αντικρίσει. Το απέραντο γαλάζιο του θρακικού πελάγους). Εάν μάλιστα συνδυάζαμε αυτή την αλλαγή με την κατάργηση της στροφής αριστερά των αυτοκινήτων που κατεβαίνουν από την Καβύρη, θα ελαφρύναμε πολύ την κυκλοφορία στο τμήμα από την Καβύρη μέχρι  το φανάρι της Τζαβέλα (Αστικά).  Σημειωτέο ότι τα τρία φανάρια από την Καβύρη μέχρι τη Τζαβέλα είναι τοποθετημένα πολύ κοντά και συχνά δημιουργείται μποτιλιάρισμα, λόγω της αδυναμίας απορρόφησης της οριζόντιας κίνησης στους χρόνους του «πρασίνου». Βέβαια προϋπόθεση αυτής της λύσης είναι η εξαίρεση του τμήματος από την Καραϊσκάκη μέχρι την Κύπρου, από  το κλείσιμο  της παραλιακής, κατά τα καλοκαιρινά βράδια, Έτσι και αλλιώς όμως αυτή η «συνήθεια» άλλων εποχών, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στο κυκλοφοριακό και θα πρέπει να αναθεωρηθεί στο μέλλον, με εναλλακτικές προτάσεις.

Αν χαράξουμε ένα ημικύκλιο με κέντρο τη Δημαρχεία και ακτίνα ένα χιλιόμετρο, αυτό θα συμπεριλάβει τη γέφυρα του Βανικιώτη δυτικά , τις σιδηροδρομικές γραμμές, ανατολικά, το παλιό-παλιό νοσοκομείο και την οδό Θράκης βόρεια, όλη την Καλλιθέα και τον Άγιο Ελευθέριο, δηλαδή το 80% του αστικού πληθυσμού της λεξανδρούπολης

Η αντιστροφή της μονοδρόμησης της Καραϊσκάκη και η  υποχρεωτική κίνηση από την Καβύρη  ευθεία ή δεξιά, θα έχει ως επακόλουθο την μείωση των κινήσεων στον κόμβο αυτό (από έξι σε τέσσερις), άρα και την επιτάχυνση ροής επί της Δημοκρατίας. Επίσης   θα αναγκάσει τα αυτοκίνητα που έχουν  προορισμό προς ανατολάς, να βρουν εναλλακτικές διαδρομές προς τον προορισμό τους, είτε μέσω παράλληλων δρόμων, είτε μέσω της παραλιακής. Η στροφή αριστερά θα μπορούσε να απαγορευθεί  επίσης και στην Άνοδο για όσους κινούνται επί της Δημοκρατίας προς ανατολάς. Η εκ δυσμών πρόσβαση προς την 14η Μαΐου θα μπορούσε να γίνεται από την Παλαιολόγου και την Εθνικής Αντιστάσεως. Και επειδή ακούω ήδη τις διαμαρτυρίες όσων έχουν κάνει το αυτοκίνητο προέκταση του εαυτού τους, θα πω ότι ακριβώς αυτό επιδιώκει μια ανθρωποκεντρική θεώρηση του κυκλοφορικού: Να κάνει δύσκολη την εισροή των αυτοκινήτων για ψύλλου πήδημα στο κέντρο της πόλης και να χρησιμοποιηθούν  άλλα μέσα και κυρίως τα ποδήλατα και τα ποδαράκια των οδηγών, που στη μικρή μας πόλη είναι και ευχάριστο και υγιεινό. Και κυρίως πιο σύντομο και λιγότερο εκνευριστικό.  Αν χαράξουμε ένα ημικύκλιο με κέντρο τη Δημαρχεία και ακτίνα ένα χιλιόμετρο, αυτό θα συμπεριλάβει τη γέφυρα του Βανικιώτη δυτικά , τις σιδηροδρομικές  γραμμές, ανατολικά,   το παλιό-παλιό νοσοκομείο και την  οδό Θράκης βόρεια, όλη την Καλλιθέα και τον Άγιο Ελευθέριο, δηλαδή το 80% του αστικού πληθυσμού της Αλεξανδρούπολης. Για όλους αυτούς μόλις 5-7 λεπτά είναι ο μέσος χρόνος και 10-15 ο μέγιστος που χρειάζεται ο πεζός για να φθάσει στο κέντρο (για τους ποδηλάτες μειώνεται στο 1/3).  Με το αυτοκίνητο ο χρόνος είναι μεγαλύτερος, αν συνυπολογίσουμε την εξεύρεση πάρκινγκ και πιο οικονομικός αν μετρήσουμε τη βενζίνη, το αντίτιμο του πάρκινγκ, τις γρατζουνιές  και τα  …πρόστιμα της τροχαίας.

Στις μεσοπρόθεσμες λύσεις θα προτείνω τη δημιουργία δύο μεγάλων χώρων στάθμευσης. Ένα στον χώρο του γηπέδου, μετά τη κατεδάφιση του παλιού κολυμβητηρίου και τη μεταφορά των αθλοπαιδιών σε άλλο χώρο εκτός πόλης. Ο άλλος στο ανατολικό τμήμα, στον χώρο όπισθεν των αποθηκών της ΚΥΔΕΠ, ο οποίος σήμερα είναι σκουπιδότοπος, σε συνεννόηση με τον ΟΛΑ και τον ΟΣΕ. Παράλληλα θα μπορούσε να βελτιωθεί η πρόσβαση από την οδό Θράκης προς την Άβαντος και από εκεί προς την γέφυρα Μαΐστρου, ως μια εναλλακτική διαδρομή προς τα ανατολικά.

Μακροπρόθεσμες λύσεις είναι η κατασκευή του Περιφερειακού κλειστού αυτοκινητόδρομου (αυτός που υπάρχει σήμερα δεν είναι κλειστός περιφερειακός) και η απομάκρυνση από το κέντρο των πολυπρόσωπων υπηρεσιών που συναλλάσσονται με τους πολίτες και κυρίως  του  ΚΤΕΛ, το οποίο θα πρέπει να γειτονεύει  με τα άλλα μέσα μεταφοράς, στο ίδιο σημείο ή πολύ κοντά. Η απελευθέρωση της Βενιζέλου από το ΚΤΕΛ  θα δώσει νέες λύσεις για την αποκέντρωση της κυκλοφορίας. Απαραίτητη είναι η  μεταφορά της ζώνης αναψυχής από την παραλιακή λεωφόρο στον χώρο κάτω από το φάρο, δίπλα στη θάλασσα, αλλά και μπροστά από τις υπό διαμόρφωση  αποθήκες του ΟΣΕ (που θα έχουν και ψυχαγωγική λειτουργία) και μέχρι το ΝΟΑ.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο