Το καλοκαίρι, ο οδικός άξονας θα είχε ολοκληρωθεί κατά 45% και σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών θα παραδίδονταν στην κυκλοφορία ένα τμήμα του, ως το τέλος του ‘24
Για αρκετούς μήνες ακόμη θα βρίσκεται υπό κατασκευή η ανατολική περιφερειακή οδός Αλεξανδρούπολης, η οποία μπορεί να έχει μήκος μόλις 3,5 χιλιόμετρα, ωστόσο περιλαμβάνει αρκετούς κόμβους και γέφυρες που σε συνδυασμό με ορισμένα απρόβλεπτα εμπόδια που προέκυψαν στην πορεία, έχουν θέσει τελείως εκτός αρχικού χρονοδιαγράμματος το πολυαναμενόμενο έργο.
Ήταν αρχές Μαϊου του 2022, τρεις μήνες μετά την έναρξη των εργασιών, όταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πραγματοποίησε επίσκεψη στο εργοτάξιο της ανατολικής περιφερειακής οδού. Ο τότε Υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης είχε διαβεβαιώσει τον Πρωθυπουργό ότι και τα 3,5 χιλιόμετρα θα ήταν έτοιμα στο τέλος του 2023. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το έργο είναι εθνικής σημασίας και οι ρυθμοί του ήταν ικανοποιητικοί, χωρίς προβλήματα στη ροή χρηματοδότησης, αποδείχθηκε περισσότερο απαιτητικό απ’ όσο αρχικά είχε εκτιμηθεί σε επίπεδο κατασκευαστικό. Εχουν προκύψει ζητήματα με τις προδιαγραφές του ΟΣΕ για τις γέφυρες, με απαλλοτριώσεις, αλλά και με παράλληλα έργα για τη μετακίνηση δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας.
Υπενθυμίζεται πως ο δρόμος των 3,5 χιλιομέτρων περιλαμβάνει πέντε κόμβους, από τους οποίους οι τέσσερις θα είναι ισόπεδοι και ο ένας (στην περιοχή της γέφυρας Μαΐστρου) ανισόπεδος, καθώς και 4 γέφυρες.
Η νέα ημερομηνία παράδοσης
Τον Ιούνιο του ‘24 το έργο έλαβε τη δεύτερη παράταση για την ολοκλήρωσή του, ως τις 24 Μαρτίου 2025. Είχε δοθεί πριν τα τέλη του ’23 η πρώτη παράταση 297 ημερών, δηλαδή ως τέλη Μαΐου του ’24.
Τον περασμένο Ιούλιο, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, είχε εκτιμήσει από τη Βουλή ότι ως το τέλος του ’24 θα είχε ολοκληρωθεί περίπου κατά το ήμισυ το έργο και ότι κατά πάσα πιθανότητα θα ήταν εφικτό να δοθεί τότε προς χρήση το τμήμα από τη σύνδεση του κόμβου με την οδό Ηροδότου με τον ισόπεδο κόμβο στην περιοχή του νεκροταφείου.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Οκτώβριο, από την Ορεστιάδα, ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε πως η οδός θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025. Είχε ζητήσει, μάλιστα, τη συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκησης για την περίπτωση κάποιων ακινήτων σε τμήματα του έργου. Ο λόγος για κτίσματα στην περιοχή της Άβαντος, από τα οποία δεν επιθυμούν να αποχωρήσουν οι κάτοικοι ώστε να απαλλοτριωθούν.
Τα εμπόδια
Κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου προέκυψαν τα εξής:
1ον. Αλλαγές στην κατασκευή δύο μεγάλων γεφυρών, λόγω των πρόσθετων γεωμετρικών απαιτήσεων που επέβαλε ο ΟΣΕ για τις νέες σιδηροδρομικές γραμμές, οι οποίες θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν μελλοντικά, προκειμένου να περιοριστούν και να εξαλειφθούν οι κίνδυνοι και να βελτιωθεί η ασφάλεια και η διαλειτουργικότητα του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού συστήματος και δικτύου.
Προκειμένου να ικανοποιηθούν οι πρόσθετες αυτές απαιτήσεις του ΟΣΕ, υποβλήθηκαν από τον ανάδοχο εκ νέου οι μελέτες των δύο γεφυρών, καθώς και οι μελέτες που επηρεάζονται από τις αλλαγές και αφού δόθηκε η σύμφωνη γνώμη του ΟΣΕ, αναμένεται η σχετική απόφαση έγκρισης και στη συνέχεια η υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών που περιλαμβάνει τις εργασίες αυτές.
2ον. Απαιτήθηκε μετακίνηση διαφόρων δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, κυρίως, όμως, της ΔΕΥΑ Αλεξανδρούπολης, σε πολλά τμήματα του έργου που επηρέασαν την αλληλουχία καθώς και την πρόοδο υλοποίησης του έργου.
3ον. Προέκυψαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτριώσεων και στην απόδοση των χώρων για την εκτέλεση εργασιών του έργου.
Οδική σύνδεση με λιμάνι
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι καθυστερήσεις αυτές λειτούργησαν ως «ντόμινο» και για το έργο της οδικής σύνδεσης του λιμένα με την ανατολική περιφερειακή οδό.
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης έδωσε παράταση 4 μηνών στην εταιρεία ΤΕΚΑΛ για την αποπεράτωση του έργου «Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή Οδό» /ΤΜΗΜΑ Β: «Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή Οδό».
Η σύμβαση κατασκευής του έργου με την ανάδοχο εταιρεία «ΤΕΚΑΛ Α.Ε.» υπογράφηκε στις 16-05-2024, με προθεσμία περαίωσης 8 μήνες, δηλαδή ως τις 16-01-2025.
Ωστόσο, επειδή οι ημερομηνίες περαίωσης των εργασιών συνδέονται άρρηκτα με την έγκριση της μελέτης εφαρμογής, καθώς και με τις λοιπές απαραίτητες αδειοδοτήσεις και μέχρι σήμερα δεν έχει εγκριθεί η μελέτη εφαρμογής, αποφασίστηκε να δοθεί παράταση 4 μηνών ως τα μέσα Μαΐου του ’25.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση Στυλιανίδη, αναφορικά με τη μελέτη εφαρμογής, χρειάστηκε περαιτέρω επικοινωνία με ενδιαφερόμενους φορείς, προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν και συνδέονται τόσο με το φυσικό αντικείμενο του έργου όσο και με το οικονομικό.
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι η καθυστέρηση εκτέλεσης του συνόλου των εργασιών δεν οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου, ο οποίος, εξάλλου, δεν υπέβαλε αίτημα παράτασης.
Κ.Η.