efhmerida1

«Με το νέο ρόλο του λιμανιού η Αλεξανδρούπολη έχει αναγνωρισιμότητα σχεδόν σε όλο τον πλανήτη»

Συνέντευξη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Οργανισμού Λιμένος (Ο.Λ.Α.) Κώστα Χατζηκωνσταντίνου

Εφόλης της ύλης συζήτηση για τα θέματα που έχουν σχέση με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Το παρόν και οι προοπτικές του. Ο νέος γεωστρατηγικός, στρατιωτικός, ενεργειακός ρόλος, τα μελλοντικά σχέδια, η σχέση με τον Δήμο και η διεκδίκηση της δυτικής χερσαίας ζώνης.

 Επιμέλεια: Κική Ηπειρώτου

Για τη νέα πραγματικότητα γύρω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και τις εξελίξεις που σηματοδοτούνται για την τοπική κοινωνία και οικονομία, μέσα από τα νέα ενεργειακά, οικονομικά, γεωπολιτικά, εμπορικά δεδομένα, σε συνδυασμό  με την αμερικανική στρατιωτική παρουσία, μίλησε στο webTV της ΓΝΩΜΗΣ και τον Γιώργο Πανταζίδη ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Κώστας Χατζηκωνσταντίνου.

Ο κ. Χατζηκωνσταντίνου αναφέρθηκε σε όλα τα έργα που προγραμματίζονται για το λιμάνι το επόμενο διάστημα, μετά και την ακύρωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης, ενώ μίλησε και για τις σχέσεις του ΟΛΑ με το Δήμο, που τελευταία έχουν οξυνθεί, με αφορμή τη διεκδίκηση και αξιοποίηση της Δυτικής Χερσαίας Ζώνης.

 

Τα τελευταία χρόνια το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης πρωταγωνιστεί στις συζητήσεις παγκοσμίως….Από τα διεθνή φόρουμ έως και τον Λευκό Οίκο, ενώ ο ρόλος και η γεωστρατηγική του σημασία τονίζεται ακόμη περισσότερο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία …. Το φανταζόσασταν αυτό, λίγα χρόνια πριν;

Αυτό είναι μία πραγματικότητα και συνηθίζω να λέω στους διάφορους επισκέπτες, και είναι πολλοί, ότι επ’ ευκαιρία της παρούσας συγκυρίας, γεωπολιτικής, επενδυτικής, ξανανακαλύφθηκε ο λόγος για τον οποίο φτιάχτηκε η Αλεξανδρούπολη. Είναι αυτό που λένε οι Αγγλοσάξωνες, location, location, location. Αναδείχθηκε ξανά ότι δεν είμαστε η γωνία της Ελλάδος, αλλά το επίκεντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, κι όχι μόνο. Αυτή η προνομιακή θέση, την οποία έχει από τη φύση της, από τη γεωγραφία, η Αλεξανδρούπολη, ήρθαν οι οικονομικές, γεωπολιτικές συγκυρίες να την αναδείξουν και πάλι και να τη φέρουν στο προσκήνιο, σε σημείο, δυστυχώς, όσον αφορά τον πόλεμο της Ουκρανίας, με δυσάρεστο τρόπο, αλλά ευχόμαστε κι ελπίζουμε αυτός να τελειώσει σύντομα.

Η ανάδειξη του γεωστρατηγικού ρόλου της Αλεξανδρούπολης την επόμενη μέρα, και  μετά τον τερματισμό του πολέμου, αλλά και στην επόμενη μέρα της ίδιας της Ευρώπης και της ευρύτερης γειτονιάς της Ευρώπης, είναι και θα είναι, πια, πολύ σημαντική. Ανακαλύφθηκε η Αλεξανδρούπολη και από τον Λευκό Οίκο και από το Κρεμλίνο και από όλο τον πλανήτη και πλέον δρομολογούνται εξελίξεις, οι οποίες νομίζω ότι αναδεικνύουν αυτό τον ρόλο και μας βάζουν το στοίχημα αν θα μπορέσουμε κι εμείς ως κάτοικοι της Αλεξανδρούπολης να ανταποκριθούμε στην πρόκληση που  μας παρουσιάζεται.

 

Έχει γραφτεί και ειπωθεί ότι το λιμάνι μας θα μπορούσε να υποκαταστήσει τα Δαρδανέλλια, συμφωνείτε με αυτή την προσέγγιση;

Απόλυτα. Αναδεικνύεται αυτός ο ρόλος. Αυτή την στιγμή στον Βόσπορο, για να περάσει ένα πλοίο, έχει χρόνο αναμονής 3-4 μέρες, το οποίο σημαίνει κόστος . Και λόγω του πολέμου, αλλά και άλλων συγκυριών, τα τέλη διέλευσης έχουν αυξηθεί 3 και 4 φορές. Τα ασφάλιστρα στη Μαύρη Θάλασσα για τα εμπορικά πλοία έχουν εκτοξευθεί,  άρα, δημιουργούν κάποια κόστη, τα οποία, σε κάποιες περιπτώσεις, είναι απαγορευτικά. Η ανάγκη, λοιπόν, εναλλακτικών διαδρομών, και μάλιστα πολύ πιο ασφαλών, και από άποψη ευρύτερης ασφάλειας αλλά και περιβαλλοντικής ασφάλειας, είναι επιβεβλημένη. Κι εδώ έρχεται να αναδειχθεί ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης, με το λιμάνι της σαν σημείο εισόδο-εξόδου για την βαλκανική και ευρωπαϊκή ενδοχώρα, αλλά και ο ρόλος των συνδυασμένων μεταφορών, κυρίως μέσω σιδηροδρόμων. Υπάρχει ο παλιός διάδρομος 9 Αλεξανδρούπολη-Ελσίνκι, ο οποίος στην καινούρια του μορφή, με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, βρίσκει οντότητα κι έχει χαραχθεί στις πολιτικές της ΕΕ για να υλοποιηθεί με απόληξή του το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Αυτό το  πλαίσιο των συνδυασμένων μεταφορών σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα;

Προχωράει με ρυθμούς που πρέπει να τρέξουμε για να τους προλάβουμε. Παρουσίασα πρόσφατα και στο Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από προσπάθειες και δεν περιαυτολογούμε αν πούμε ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια να ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, τα οποία ανοίγουν μεγάλα κεφάλαια χρηματοδότησης, προτεραιοποίησης έργων, ανάδειξης ενός τόπου. Μπήκε λοιπόν το λιμάνι και δεν μπήκε μόνο του, μπήκε και η οδική του σύνδεση, Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η αντίστοιχη σιδηροδρομική σύνδεση, μπήκε το αεροδρόμιο και όλη η γεωγραφική οντότητα της Αλεξανδρούπολης, ως εμπορικός κόμβος. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορέας μπορεί από τη δημοσίευση της πράξης ένταξης και μετά να απευθυνθεί σε πρόσθετα χρηματοδοτικά εργαλεία και να έχουν ευκαιρίες, οι οποίες μέχρι τώρα ήταν πραγματικά αδύνατες. Για παράδειγμα, το να μιλήσει κανείς για επενδύσεις 200 και 300 εκ ευρώ μέσα στο λιμάνι, πριν ήταν αδύνατο, είναι τεράστια ποσά. Σήμερα, αυτά τα κεφάλαια υπάρχουν και  δεν είναι μόνο για το λιμάνι, απλά εστιάζω εκεί. Αντίστοιχα, έχουμε και τον σιδηρόδρομο. Η ΕΡΓΟΣΕ θα παρουσιάσει την πρόταση για τη αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Θα είναι διπλή και ηλεκτροκίνητη γραμμή, με σύγχρονα συστήματα τηλεσήμανσης, όχι μόνο για εμπορικούς σκοπούς. Είχα τη χαρά να το προτείνω στον ίδιο τον πρωθυπουργό πρόσφατα. Αναδείξαμε τον ρόλο του σιδηρόδρομου σε συνδυασμό με το λιμάνι, για εμπορικούς σκοπούς, βέβαια, αλλά ανοίγεται ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας για να αποκτήσει ο Έβρος προαστιακό σιδηρόδρομο.

Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος έχει κόστος μεταφοράς 50% κάτω σε σχέση με τον ντιζελοκίνητο, και βεβαίως είναι πολύ πιο φιλικός για το περιβάλλον. Το χρονοδιάγραμμα για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι ολοκλήρωση ως το 2028. Είναι ένα τεράστιο έργο. Και για τα έργα  του λιμανιού, ήδη έχουν εξαγγελθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση κάποια πρώτα έργα που προτεραιοποιήσαμε ως διοίκηση του λιμανιού με ορίζοντα ολοκλήρωσης ως το τέλος 2025.

 

Σας αιφνιδίασε η ανακοίνωση της κυβέρνησης για ακύρωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης;

Ζούμε σε ένα πολύ δυναμικό περιβάλλον, με πολύ ραγδαίες αλλαγές, με πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα μέχρι χθες να ανατρέπονται ξανά και  ξανά και να επανασχεδιάζονται.

Ο ιστορικός του μέλλοντος νομίζω θα καταγράψει ότι αυτή η περίοδος είναι μία περίοδος πραγματικά μεγάλων ανακατατάξεων. Δεν θέλω να κάνω προβλέψεις, αλλά σίγουρα το περιβάλλον μέσα στο οποίο επιχειρούμε, ειδικά στην Αλεξανδρούπολη, είναι στο κέντρο των εξελίξεων. Υπό αυτό το πρίσμα, έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην κρίση του Πρωθυπουργού,  με την έννοια ότι είδε αυτές τις αλλαγές, και είδε αυτό το δυναμικό περιβάλλον, ότι επιβάλλει να αναθεωρηθούν κάποιες αποφάσεις.  Βλέπετε ότι σε άλλα λιμάνια, δεν υπήρξε κάποια αλλαγή πολιτικής. Υπάρχει προσαρμογή. Με την έννοια ότι στην Αλεξανδρούπολη υπήρξαν αυτές οι ανατροπές, κι έπρεπε να αλλάξει και η απόφαση.

Δρομολογούσαμε κάποιες εξελίξεις, οι οποίες στο παρά πέντε ανετράπησαν. Όπως συνηθίζω να λέω, δεν έχει σημασία ποια είναι η μετοχική σύνθεση μιας ΑΕ όπως είναι ο ΟΛΑ. Μπορεί να έχει σημασία από άποψη πολιτική, από άποψη του επιχειρείν δεν έχει σημασία. Ο αντισυμβαλλόμενος, δηλαδή ο χρήστης του λιμανιού, ναυτιλιακές, εμπορικές εταιρείες, δεν ενδιαφέρονται αν είναι σε δημόσιο έλεγχο, σε ιδιωτικό ή σε μεικτό σχήμα. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι το λιμάνι να μπορεί να επιτελεί το ρόλο για τον οποίο υπάρχει. Εκεί λοιπόν πρέπει να τρέξουν διάφορες εξελίξεις, να προχωρήσει επενδυτικά, να προσαρμοστεί στις ανάγκες οι οποίες έχουν προκύψει. Εκεί υπήρξε η άμεση εντολή του πρωθυπουργού και η οποία ήδη μετουσιώνεται σε πράξη, σε συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες μάλιστα ίσως να είναι και πιο προωθημένες από αυτές που θα έκανε ενδεχομένως ένας ιδιώτης.

 

Ακόμη και από επίσημα, κυβερνητικά χείλη έχει ακουστεί ο όρος «Military logistic» για το λιμάνι μας. Η χρήση για στρατιωτικούς σκοπούς είναι ορατή, πόσο συμβαδίζει με τα σχέδια αυτά;

Θα σας πω τι συμβαίνει τα τρία τελευταία χρόνια. Η νατοϊκή χρήση στο λιμάνια υπάρχει από το 2017. Εγώ είμαι εκεί από το 2019. Πράγματι, υπάρχει και νατοϊκή χρήση, military logistics. Φορτοεκφόρτωση στρατιωτικού υλικού, στα πλαίσια συμφωνιών που έχει η χώρα για διεξαγωγή ασκήσεων κλπ

Αυτό επιτάχυνε ορισμένα πράγματα. Θα ξέρετε ότι για 12 χρόνια, αν δεν με απατά η μνήμη  μου, στην καλύτερη προβλήτα του λιμανιού, ακριβώς στη  μέση, ήταν βυθισμένη μία βυθοκόρος. 500 μέτρα κρηπίδωμα, τα έκοβε στη μέση και δεν μπορούσε να δέσει μεγάλο πλοίο. Είχαν προσπαθήσει προηγούμενες διοικήσεις να το ανελκύσουν 3 φορές, ποτέ δεν κατέστη εφικτό.

Λόγω του ότι μπήκε η στρατιωτική χρήση, ήρθε το αμερικανικό ναυτικό, χρηματοδότησε την ανέλκυση και σε λίγους μήνες μέσα αυτή η βυθοκόρος έφυγε. Ελευθερώθηκε ένα τεράστιο κρηπίδωμα. Λειτούργησε πλέον το καλύτερο κομμάτι του λιμανιού, όπως πρέπει να λειτουργεί ένα λιμάνι.

Η παρουσία από καιρού εις καιρόν, γιατί δεν είναι μόνιμη η παρουσία στρατιωτικής χρήσης, δεν παρεμποδίζει καθόλου την εμπορική χρήση. Δεν υπάρχει περίπτωση να χρειάζεται κάποιος χρήστης του λιμανιού, κάποιος έμπορος, κάποια εταιρεία να φορτώσει, να ξεφορτώσει υλικό και να έχει υπάρξει έστω και μία μέρα καθυστέρηση.

Άρα, είχαμε μία βαριά υποδομή, για την οποία δαπανήθηκαν εθνικοί και ευρωπαϊκοί πόροι η οποία  υπολειτουργούσε. Κι αυτό το ξέρουμε όλοι. Βρήκαμε την ευκαιρία ότι υπάρχει αυτό το ενδιαφέρον, αξιοποιούμε αυτή την υποδομή, με αντάλλαγμα. Δεν είναι δωρεάν αυτή η χρήση. Ακόμη και για τη στρατιωτική δραστηριότητα πληρώνεται το τιμολόγιο που προβλέπεται. Άρα, επιτάχυνε η στρατιωτική παρουσία ορισμένα πράγματα, αξιοποίησε μία βαριά υποδομή, και μάλιστα ανέδειξε κάποια συγκριτικά πλεονεκτήματα. Ένα παράδειγμα, εξίσου χαρακτηριστικό: Στον καινούριο εμπορικό λιμένα, υπήρχε από το 2015 κατασκευασμένη μία  υπέροχη σιδηροδρομική σύνδεση. Επί 5 χρόνια ήταν ανενεργή. Δεν είχε φορτωθεί ή εκφορτωθεί ούτε ένα βαγόνι. Ήρθε η ανάγκη για μεταφορά βαρέων στρατιωτικών φορτίων και πήραμε την ευκαιρία, προτείναμε στους χρήστες ότι υπάρχει αυτή τη δυνατότητα και αυτά τα δυο χρόνια έχουν φύγει κι έχουν έρθει 54 συρμοί με διάφορα φορτία. Αναδείξαμε ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο του Έβρου είναι στην πλειονότητά του σύγχρονο, και μπορεί να αντέξει βαριά φορτία.

Βλέπετε λοιπόν, ότι κανείς πρέπει να δει τη συγκυρία ως ευκαιρία, γιατί αυτό αποτελεί  και τον προπομπό, ένα χειροπιαστό παράδειγμα για την υπόλοιπη οικονομία, πχ για μεταφορά σιτηρών από Βουλγαρία εμείς αποδείξαμε ότι το σιδηροδρομικό  δίκτυο μπορεί να ανταποκριθεί. Έτσι, μεγαλώνει μέρα με τη μέρα το οικονομικό αντικείμενο που διακινείται από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

 

Να πάμε στις εξελίξεις γύρω από το ενεργειακό κομμάτι. Έχουμε πρόσφατα την αναβίωση, με αντίστροφη φορά του αγωγού Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς, όπως και τον LNG. Είναι έτοιμη η Αλεξανδρούπολη για όλα αυτά;

Έχουμε μπροστά μας προκλήσεις. Έτσι πρέπει να το δούμε. Ευτυχώς από καλή συγκυρία η Αλεξανδρούπολη είναι μία σωστά σχεδιασμένη πόλη, πολεοδομικά. Σας το λέω σαν μηχανικός. Στη δυτική ζώνη έχει τουριστικές, οικιστικές δραστηριότητες, ανατολικά έχει τη βιοτεχνία – βιομηχανία και στο κέντρο το λιμάνι, γύρω από το οποίο χτίστηκε η πόλη. Δεν έχουμε εμπλεκόμενες χρήσεις. Πρέπει σήμερα σαν τοπική κοινωνία με το Δήμο μπροστάρη να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα. Αλλάζει  η χωροταξία όταν προστίθενται νέες χρήσεις. Πρέπει να δεις επόμενη μέρα, να ξανασχεδιάσεις. Να τρέξουμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε έγκαιρα. Δεν μπορεί να είμαστε μια πόλη που ξεκινάμε ένα σχέδιο πόλης σήμερα και έχουν περάσει 17 χρόνια και δεν το έχουμε ολοκληρώσει, δεν περιποιεί τιμή αυτό για κανέναν. Απαξιώνεται και αλλάζουν τα δεδομένα σχεδιασμού. 

Κεφάλαιο συνεργασία με ΟΛΑ – Δήμου….

 Ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να βοηθά την απρόσκοπτη λειτουργία του ΟΛΑ και ο ΟΛΑ από τη φύση του να εντάξει αρμονικά στα σχέδια του και τη λειτουργία πόλης. Υπάρχει συνέργεια, δίαυλοι επικοινωνίας και συνεννόησης;

 Σε ό,τι με αφορά, η πρώτη μου συνάντηση όταν ανέλαβα τον Οκτώβριο του 2019 ήταν να συναντήσω τον Δήμαρχο, ως όφειλα και με όλα τα στελέχη του Δήμου. Πρόσφατα ξανασυναντηθήκαμε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ο ΟΛΑ βεβαίως και βλέπει και έχει τείνει χείρα συνεργασίας προς την πόλη, και δεν θα μπορούσε κι αλλιώς, αλίμονο. Δεν είναι αντικρουόμενα τα συμφέροντα. Απλά, είναι διακριτοί οι ρόλοι κι αυτό πρέπει να το αντιληφθούμε όλοι. Ένα μεγάλο εμπορικό λιμάνι, όπως είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και μάλιστα όπως θα είναι και στο μέλλον, έχει έναν πολύ εξειδικευμένο σχεδιασμό, έχει κάποιες πολύ συγκεκριμένες δραστηριότητες, οι οποίες πρέπει να είναι διακριτές σε σχέση με την πόλη. Ευχής έργον είναι που ευτυχώς κατασκευάζεται ο ανατολικός περιφερειακός ο οποίος θα διασυνδέσει απευθείας το λιμάνι με την Εγνατία Οδό, κι έτσι η διακίνηση βαρέων, ειδικών φορτίων, όπως ένα πτερύγιο ανεμογεννήτριας που μπορεί να περάσει τώρα μόνο μέσα από την πόλη, δεν θα επιβαρύνει καθόλου τη λειτουργία της. Τέλος του 2024 πιστεύω ότι θα είναι ολοκληρωμένη η ανατολική περιφερειακή. Θα λειτουργεί το λιμάνι χωρίς να ενοχλεί την πόλη. Τώρα, η συνεργασία πρέπει να είναι καθημερινή. Από εκεί και πέρα, εμείς έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις, εναπόκειται στον Δήμο και στους δικούς του σχεδιασμούς. Δεν προσπαθήσαμε να επιβάλλουμε την άποψή μας, αλλά δεν δεχόμαστε να μας επιβάλλουν και τις απόψεις τους. H συνεργασία πρέπει να είναι win – win.

Αν μη τι άλλο, το νέο πλαίσιο των αλλαγών αγγίζει και τις δυο πλευρές…

Σαφέστατα, αγγίζει τον καθένα μας. Δεν είναι κάτι ξέχωρο. Υπάρχει μόχλευση και αμοιβαία οφέλη. Δεν είναι μία ανταγωνιστική σχέση, δεν πρέπει να είναι. Εδώ είμαστε, ώριμοι άνθρωποι, βλέπουμε την ευκαιρία του αιώνα και δεν είναι υπερβολή αυτό, πρέπει να σχεδιάσουμε με σοβαρότητα. Δεν υπάρχει πεδίο για οποιαδήποτε αντιπαράθεση ή μικροπολιτική.

Το κομμάτι που το προηγούμενο διάστημα υπήρξε μία όξυνση των σχέσεων, για τη δυτική χερσαία ζώνη, ένα πεδίο ιδιαίτερα σημαντικό για την πόλη και τους δημότες, Μιλάμε για το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Έρχονται κάποιες εξελίξεις γι’ αυτό;

Το καθεστώς προβλέπεται από το νόμο, δεν είναι ιδιοτροπία κανενός. Όπου προβλέπεται λιμενική δραστηριότητα, αυτό παραμένει στα χέρια του οικείου Οργανισμού Λιμένα. Σε αυτή τη δυτική χερσαία ζώνη προβλέπεται να γίνει μαρίνα. Ήδη, το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά στο business plan και στο master plan. Master plan για να καταλάβετε, είναι το σχέδιο πόλης, εντός λιμένα. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί, νομίζω όλοι μας το θέλουμε, μία πόλη παραθαλάσσια, στη βόρεια Ελλάδα όπου υπάρχει έλλειψη σε μαρίνες, η Αλεξανδρούπολη να αποκτήσει μαρίνα. Θυμίζω ότι παλιά ήταν υποχρέωση του καζίνο Ξάνθης. Ξέρουμε πώς χάθηκε αυτή η υποχρέωση. Δεν πρέπει λοιπόν να στρουθοκαμηλίζουμε. Εμείς θα θέλαμε τη συμπαράσταση του Δήμου στον σχεδιασμό της μαρίνας και της ζώνης από το λιμάνι περίπου μέχρι την Αργώ. Είχαμε καταθέσει πρόταση να γίνει διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Δεν είναι της παρούσης να επαναλάβω γιατί αυτό δεν έγινε, αλλά, εμείς, το βάλαμε στο τραπέζι. Δεν διεκδικούμε το αλάθητο και ότι εμείς τα ξέρουμε όλα. Μην ξεχνάμε ότι ο πρωθυπουργός προχθές ανακοίνωσε με υπερηφάνεια το αποτέλεσμα του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για το Εθνικού Μουσείο την Αθήνα. Διαδικασίες υπάρχουν, το ερώτημα είναι:  θέληση υπάρχει; Ας απαντήσει ο καθένας μόνος του. Εγώ, από τη δική μου  πλευρά και εκπροσωπώντας τον ΟΛΑ καταθέτω ότι  υπάρχει μεγάλη θέληση για συνεργασία, υπάρχει και όραμα, αρκεί να συμφωνήσουμε σε αυτά. Αν κάποιοι ονειρεύονται, όμως, στη ΔΧΖ να κάνουν μία λαϊκή αγορά, νομίζω λίγοι  θα συμμεριστούν ένα τέτοιο όραμα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθούμε στη σχέση ΟΛΑ-ΤΑΙΠΕΔ. Πρόσφατα ανακοινώθηκαν  έργα προς υλοποίηση. Πού βρίσκονται αυτά τα ζητήματα;

Υπάρχει μία πολύ στενή συνεργασία, γιατί το ΤΑΙΠΕΔ, όπως ξέρετε, είναι μέτοχός μας, έχει το 100% του μετοχικού  κεφαλαίου. ΜΕ εντολή του Πρωθυπουργού, την επόμενη μέρα της ακύρωσης της ιδιωτικοποίησης, ακριβώς για να καταδείξει ότι δεν απαξιώνεται το λιμάνι, αλλά το αντίθετο, η ελληνική κυβέρνηση βλέπει ότι πρέπει να επενδύσεις, όπως είπα ίσως και περισσότερα απ’ όσα θα επένδυε ένας ιδιώτης επενδυτής. Προχωρήσαμε, λοιπόν, σε προτεραιοποίηση έργων. Είχαμε και έχουμε απολυτή ετοιμότητα και προτείναμε 4 έργα.

Το πρώτο είναι η συντήρηση των βαθών στη λιμενολεκάνη κυρίως στο νέο εμπορικό και στο δίαυλο προσέγγισης, ώστε παντού να υπάρχουν εξασφαλισμένα 12.-12.5 μέτρα βάθος. Αυτό έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης με 18,5 εκ ευρώ και προχωρά η μελέτη του

Το δεύτερο έργο που έχει εγκριθεί είναι η εσωτερική οδοποιία περίπου 2 χλμ δρόμος, εντός λιμανιού που θα διασυνδέσει το παλιό και νέο κομμάτι του εμπορικού λιμένα με την ανατολική περιφερειακή, γιατί η εργολαβία της περιφερειακής καταλήγει μέσα στη χερσαία ζώνη δίπλα στο ρέμα Μαΐστρου. Από εκεί και πέρα, τα Μαϊστριανά είναι χωράφια που  πρέπει να γίνουν έργα υποδομής για να γίνει λειτουργικό. Και αυτό χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. με περίπου 5 εκ ευρώ. Αυτά τα δυο έργα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025.

Επίσης, έργο  αντικατάστασης και εγκατάσταση φωτισμού και εγκαταστάσεων Η/Μ καθώς και προμήθεια ενός ειδικού γερανού,  ο οποίος είναι κατάλληλος για φόρτωση χύδην φορτίων. Αυτός θα μας δώσει μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα ταχείας φόρτωσης μεγάλων πλοίων και μάλιστα θα είμαστε ίσως το μόνο λιμάνι που θα μπορεί να φορτώνει αυτά τα φορτία με γρηγορότερο τρόπο, σεβόμενοι απόλυτα το περιβάλλον, με ειδικά φίλτρα, και χωρίς όχληση περιβάλλοντος και περιοίκων. Κοιτάμε να ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ το συγκεκριμένο, ίσως με έναν μικρό παράλληλο δανεισμό.

 

Ποιο είναι το δικό σας μήνυμα για τον ρόλο του λιμανιού και της Αλεξανδρούπολης του αύριο, σε ό,τι αφορά τον ΟΛΑ;

Σαν γέννημα – θρέμμα Αλεξανδρουπολίτης, θεωρώ μεγάλη τύχη το να διευθύνω το λιμάνι σε αυτή τη συγκυρία. Είναι ένα στοίχημα ζωής και μία παρακαταθήκη για τα παιδιά μας να μεταμορφώσουμε αυτή την όμορφη πόλη σε ένα δημιουργικό, εμπορικό, πολιτιστικό κόμβο, γιατί μέσα από το εμπόριο αναδεικνύονται κι άλλες δραστηριότητες, έρχονται  οι λαοί πιο κοντά και μαθαίνεται ήδη κι με χαροποιεί ότι η Αλεξανδρούπολη έχει αναγνωρισιμότητα σχεδόν σε όλο τον πλανήτη. Μόνο οι πρέσβεις που έχουν περάσει από το λιμάνι νομίζεις ότι είσαι στο Υπουργείο Εξωτερικών. Αυτό δεν είναι τυχαίο.

Αυτό σημαίνει ότι ο πήχης έχει ανέβει πολύ ψηλά για μας που έχουμε καθημερινά δραστηριότητα μέσα  στο λιμάνι και για όλη την τοπική κοινωνία. Πρέπει αυτό το όραμα να το συμφωνήσουμε μεταξύ μας, να το μοιραστούμε, να το περάσουμε στα παιδιά μας και να τους δώσουμε τη βεβαιότητα ότι αξίζει κανείς να ζει στην Αλεξανδρούπολη και οι επόμενες μέρες μπορεί να είναι πολύ  καλύτερες από τις προηγούμενες. Με ένα πολύ λαμπρό μέλλον, αρκεί να αδράξουμε την ευκαιρία, από εμάς εξαρτάται.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο

Δικαιούχος ονόματος τομέα (domain name)
Ε. ΛΑΣΚΑΡΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΕΕ
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΝΩΜΗ
ΑΦΜ: 082164919
ΔΟΥ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

Ιδιοκτήτης: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Νόμιμος εκπρόσωπος: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής: Λασκαράκης Εμμανουήλ
Διευθυντής σύνταξης: Γιώργος Πανταζίδης
Διαχειριστής: Λασκαράκης Εμμανουήλ

Αρ. Μ.Η.Τ.: 232167

LOGO MHT RGB

              Μέλος του

media
Η ΓΝΩΜΗ - Καθημερινή Εφημερίδα της Θράκης

Τέρμα Αγίου Δημητρίου, Αλεξανδρούπολη

Τηλ 25510 24222, 29888

Fax : 25510 80606

email :  gnomi@gnomionline.gr