«Μαζί για το Παιδί»: Πώς να νικήσετε το άγχος των πανελλαδικών εξετάσεων

Η επιστημονική ομάδα της Ένωσης απαντά στη ΓΝΩΜΗ για τις επιπτώσεις της τηλεκπαίδευσης και της πανδημίας γενικότερα, στην ψυχολογία των μαθητών
Πολύτιμος «σύμμαχος» η συμβουλευτική Πανελλαδική γραμμή 11525 που βρίσκεται κοντά σε γονείς και εφήβους για μια πληθώρα θεμάτων που τους απασχολούν

Της Κικής Ηπειρώτου

Το γεγονός ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια ιδιαίτερα στρεσογόνο περίοδο, τόσο για τους υποψήφιους, όσο και για τις οικογένειές τους, είναι αδιαμφισβήτητο. Ωστόσο, η φετινή χρονιά, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία, φαίνεται πως είναι ακόμη πιο δύσκολη και απαιτητική.

Στο άγχος για τις επιδόσεις του  μαθητή, κατά την οποία, η εκπαιδευτική διαδικασία ήταν, για μήνες, πολύ διαφορετική σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, έρχεται να προστεθεί και το άγχος για το ενδεχόμενο να νοσήσει λίγο πριν τις εξετάσεις.  Ένα τέτοιο ενδεχόμενο, θα έχει ως αποτέλεσμα να μετατεθεί η εξεταστική του τον Σεπτέμβριο και μαζί με αυτό να παραταθεί το υπάρχον άγχος για την απόδοσή του.

«Σύμμαχος» μαθητών, αλλά και γονέων, για διάφορα ζητήματα,  εν προκειμένω και για τη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων, αποτελεί σταθερά τα τελευταία χρόνια η συμβουλευτική Πανελλαδική γραμμή 11525 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί».

Σύμφωνα με την επιστημονική ομάδα, που μιλά σήμερα στη «ΓΝΩΜΗ», από τις κλήσεις που έλαβε η γραμμή, διαπιστώνεται ότι η φετινή χρονιά μοιάζει να αποσυντόνισε ορισμένους από τους εφήβους. Έτσι, παρατηρείται μια μικρή αποεπένδυση από το διάβασμα, ως αποτέλεσμα της υπερβολικής έκθεσης σε οθόνες και της συσσωρευμένης κούρασης. Η τηλεκπαίδευση σε ορισμένους μαθητές λειτούργησε αρνητικά, καθώς υπήρχε έλλειψη άμεσης αλληλεπίδρασης μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών. Την τρέχουσα περίοδο, όπου τα σχολεία λειτουργούν και πάλι, ναι μεν θεωρητικά έχει δημιουργηθεί  ένα κλίμα αποσυμπίεσης και η δυνατότητα να ξανασυνδεθούν με το πλαίσιο και τους συνομηλίκους τους υπό τη σκιά όμως του φόβου του κορωνοϊού.

Η συνέντευξη

Η περίοδος των πανελληνίων είναι μία περίοδος μεγάλου άγχους, για μαθητές, αλλά και γονείς. Πώς μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη διαχείριση τέτοιων καταστάσεων το «Μαζί για το παιδί» ;

Η συμβουλευτική Πανελλαδική γραμμή 11525 της Ένωσης Μαζί για το Παιδί βρίσκεται κοντά σε γονείς και εφήβους για μια πληθώρα θεμάτων για τα οποία μπορεί κανείς να λάβει υποστήριξη. Στελεχώνεται από έμπειρους ειδικούς ψυχικής υγείας, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς με στόχο την παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης οποιουδήποτε καλέσει. Σε θέματα που αφορούν το άγχος εξετάσεων, και πώς μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά το οικογενειακό πλαίσιο μια τέτοια περίοδο, καθώς και τρόπους με τους οποίους μπορεί ένας έφηβος να διαχειριστεί πιο λειτουργικά τα συναισθήματά του που πιθανώς τον κατακλύζουν, αρκεί κανείς να καλέσει προκειμένου να μιλήσει με κάποιο σύμβουλο.

Το «Μαζί για το Παιδί» είναι μια ανεξάρτητη ένωση οργανώσεων που ακολουθεί τις αρχές της διαφάνειας, της ουδετερότητας και της λογοδοσίας, τοποθετώντας τον άνθρωπο και τις ανάγκες του στο επίκεντρο των προγραμμάτων που αναπτύσσει.

Μερικές συμβουλές που μπορούν να ακολουθήσουν οι υποψήφιοι, αλλά και το οικογενειακό τους περιβάλλον;

Προτού μιλήσουμε για “συμβουλές” και “tips”, πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό να υπάρχει άγχος πριν και κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων, μιας και οι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν μια σημαντική γι’ αυτούς  πρόκληση. Απαραίτητο είναι οι γονείς να βρίσκονται δίπλα στον έφηβο, να δημιουργήσουν μαζί ένα περιβάλλον που να ευνοεί την έκφραση συναισθημάτων, προκειμένου να μπορεί να εκφράσει συναισθήματα, σκέψεις, αγωνίες και φόβους.

Μπορούν έτσι οι γονείς, να τον στηρίξουν μέσω της αποδοχής, της κατανόησης και της στοργής. Επίσης, μπορούν να βοηθήσουν τον έφηβο στο να οργανώσει έτσι το πρόγραμμα του ή και την καθημερινότητα του, ώστε να είναι πιο λειτουργικός και ήρεμος. Να τον βοηθήσουν να ξεκαθαρίσει τι είναι βοηθητικό και τι όχι σε αυτήν την απαιτητική περίοδο και να του επιτρέψουν να πει όχι σε πράγματα που δεν τον διευκολύνουν, έστω και αν αυτό σημαίνει να πει όχι σε πράγματα που επιθυμούν οι γονείς. Επιπλέον, είναι βοηθητικό να είναι ρεαλιστικοί στην αντιμετώπισή τους σε ό,τι αφορά τις εξετάσεις, χωρίς να έχουν υπερβολικές προσδοκίες. Δεν είναι βοηθητικό να γίνονται συγκρίσεις με άλλα πρόσωπα και τις επιδόσεις τους, ούτε να επισημαίνει κανείς τι μπορεί να μην έχει γίνει καλά έως τώρα, παρά μόνο να εστιάζει στο «εδώ και τώρα» και πώς μπορεί να λειτουργήσουν τα πράγματα από εδώ και πέρα.

Από τη πλευρά τους, οι έφηβοι, την ημέρα των εξετάσεων, μπορούν να ξεκινήσουν από αυτά που γνωρίζουν καλά και αισθάνονται πιο σίγουροι. Να χρησιμοποιήσουν το πρόχειρο για να οργανώσουν τις σκέψεις και τον χρόνο τους. Σε περίπτωση που “κολλήσουν” σε κάποια ερώτηση, μπορούν να την αφήσουν για λίγο, να προχωρήσουν στην επόμενη και να επανέλθουν αργότερα. Τέλος, να αφήσουν χρόνο για να ελέγξουν τις απαντήσεις τους, πριν παραδώσουν το γραπτό τους.

Πόσο πολύ μπορεί να επηρεάσει στην απόδοση ενός μαθητή το άγχος; Ποια είναι τα βαθύτερα αίτια; Υπάρχει ‘παραγωγικό’ άγχος; Πώς καταλαβαίνει κανείς ότι η κατάσταση τείνει να ξεφύγει;

Tο άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του ατόμου απέναντι σε μια απαιτητική και άγνωστη κατάσταση στην οποία καλείται να αποδώσει. Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια τέτοιου είδους δοκιμασία κατά την οποία ο μαθητής καλείται, όπως το νιώθει, να αποδείξει την αξία του και να επιτύχει ένα στόχο που έχει θέσει. Είναι μια δοκιμασία που έχει “υπερεπενδυθεί” συναισθηματικά και πρακτικά πολλά χρόνια, από τον ίδιο το μαθητή, την οικογένειά του, αλλά και από τα εκπαιδευτικά πλαίσια.

Το φυσιολογικό άγχος είναι που κρατάει ένα άτομο σε εγρήγορση, το βοηθάει να οργανωθεί προκειμένου να αντιμετωπίσει μια κατάσταση και το βοηθά να μένει παραγωγικό και προσηλωμένο στον στόχο του. Το άγχος που συνοδεύει τις εξετάσεις, και συγκεκριμένα τις πανελλαδικές εξετάσεις, εκφράζεται με συναισθήματα έντασης και αγωνίας πριν ή και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Στην πραγματικότητα κρύβει από κάτω το φόβο μιας πιθανής αποτυχίας. Όταν όμως αρχίζει και εκφράζεται με συχνές αρνητικές σκέψεις ” δε θα τα καταφέρω, θα αποτύχω, τι θα συμβεί αν κολλήσω την ώρα της εξέτασης?” κ.ά. συνοδευόμενο από έντονα αρνητικά συναισθήματα αγωνίας, φόβου που δεν επιτρέπουν στο μαθητή να συγκεντρωθεί και να παραμένει παραγωγικός, είναι το σημείο όπου ο μαθητής θα χρειαστεί βοήθεια. Το μη παραγωγικό άγχος μπορεί να εκφραστεί με πολλούς τρόπους και συχνά με σωματικά συμπτώματα όπως: κοιλιακό άλγος, πονοκεφάλους, γαστρεντερικά προβλήματα, έντονη εφίδρωση, ταχυκαρδία, διαταραχές ύπνου κ.ά. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι σημαντικό ο έφηβος να αναζητήσει και να λάβει βοήθεια, προκειμένου να μπορεί να διαχειριστεί τα συναισθήματά του με ένα πιο λειτουργικό τρόπο, για να μπορέσει να συνεχίσει να υποστηρίζει την προσπάθειά του.

Για οτιδήποτε σε προβληματίζει ή σε αγχώνει, μπορείς να καλέσεις καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00- 21:00 στο 11525, την τηλεφωνική γραμμή στήριξης της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί». Ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και ειδικοί ψυχικής υγείας είναι εδώ προκειμένου να σε βοηθήσουν.

 

 

 

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο