Μαλτέζος: Η Ελάχιστη Βάση εισαγωγής και η υποχρηματοδότηση προοιωνίζουν το δυσοίωνο μέλλον του ΔΠΘ

Άρθρο του Οικονομολόγου, Μέλους της Κεντρικής Διοίκησης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος & Εκπροσώπου των Προοδευτικών Οικονομολόγων Ελλάδας
Το Δ.Π.Θ. από την σύσταση του μέχρι σήμερα ήταν πάντα και ευελπιστούμε να συνεχίσει να είναι ένας από τους βασικούς  πυλώνες  ανάπτυξης αυτού του τόπου. Ο ρόλος του στις τοπικές κοινωνίες είναι τεράστιος γιατί, μέσα από τα θέματα έρευνας, καινοτομίας και εκπαίδευσης, πολιτισμού με τα οποία ασχολείται, συμβάλλουν  στην πρόοδο τον εκσυγχρονισμό και την εξέλιξή τους.

Πέραν των προβλημάτων της υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης το Δ.Π.Θ δέχθηκε ένα βαρύ πλήγμα  το ακαδημαϊκό έτος 2021 -2022 απ την νομοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ το 2021 απ την Κυβέρνηση του κ Μητσοτάκη με επισπεύδουσα την Υπουργό παιδείας κ Κεραμέως. Η κ.Κεραμέως, αγαπημένη υπουργός των σχολαρχών ιδιοκτητών των ιδιωτικών κολλεγίων, μιας και εκείνη φροντίζει για την πελατεία τους με το να μην υπάρχει οποιοδήποτε κριτήριο εισαγωγής σ’ αυτά και παράλληλα, έχει χορηγήσει στους απόφοιτους τους ισότιμα επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των Α.Ε.Ι.
Το  Δ.Π.Θ είδε τους εισακτέους του να μειώνονται ραγδαία σε Ορεστιάδα (7 εισακτέοι γενικής σειράς ΓΕΛ για 220 θέσεις στο Τμήμα Δασολογίας-Διαχείρισης Περιβάλλοντος, 17 εισακτέοι για 293 θέσεις στο Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης), στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ξάνθης (0 εισακτέοι γενικής σειράς ΓΕΛ για 108 θέσεις) και Ιστορίας-Εθνολογίας Κομοτηνής (88 εισακτέοι για 196 θέσεις), εξαιτίας εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.Η μείωση των εισακτέων στο  Δ.Π.Θ, τόσο ως αποτέλεσμα της ΕΒΕ αλλά και λόγο του δημογραφικού απ’ την υπογεννητικότητα δίνει κάθε χρόνο λιγότερους υποψήφιους φοιτητές. Ο καινούργιος τρόπος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων (80% αντικειμενικά κριτήρια και 20% «ποιοτικά» κριτήρια) το  Δ.Π.Θ χάνει  μία σημαντική χρηματοδότηση από τα αντικειμενικά κριτήρια, που ξεπερνάει τις 600-700.000€ στον τακτικό του  προϋπολογισμό φέτος και αυτό, αδιαμφισβήτητα, δυσχεραίνει την κατάσταση ακόμα πιο πολύ.
Αυτό οφείλεται στο ότι η χρηματοδότηση βασίζεται κυρίως στους ενεργούς φοιτητές οι οποίοι μειώθηκαν λόγω ΕΒΕ.
Προχθές, η αδιάλλακτη υπουργός Παιδείας απέρριψε χωρίς δεύτερη συζήτηση και τα τέσσερα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας που κατατέθηκαν στην Βουλή απ τον  ΣΥΡΙΖΑ ως τροπολογίες για τα παρακάτω κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης:

  • την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής,
  • την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων,
  • τη μείωση της εξεταστέας ύλης για το 2022 στις Πανελλαδικές και την
  • κατάργηση των υποκειμενικών κριτηρίων για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ.

Η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η οποία είναι ένα ταξικά  τιμωρητικό και κοινωνικά άδικο μέτρο της κυβέρνησης Ν.Δ. εξαιτίας του οποίου οδηγηθήκαμε και στην πρωτοφανή μείωση του αριθμού των εισακτέων στα Α.Ε.Ι. Η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων σε όλες τις τάξεις κάθε τύπου Λυκείου ως παιδαγωγικά αδόκιμη και ατελέσφορη πρακτική.
Η μείωση της εξεταστέας ύλης για το 2022 για τα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση λόγω των σοβαρών προβλημάτων που έχει προκαλέσει η πανδημία.
Η τέταρτη τροπολογία αφορούσε την κατάργηση της τακτικής επιχορήγησης στα ΑΕΙ σε ποσοστό 20% βάσει υποκειμενικών κριτηρίων. Η κατάργηση της ρύθμισης αυτής, εναρμονίζεται με τη βασική αρχή ότι η τακτική επιχορήγηση των ΑΕΙ αποτελεί συνταγματική υποχρέωση του κράτους και κρίνεται απαραίτητη για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των δημόσιων Πανεπιστημίων.
Με βάση τα παραπάνω δηλαδή την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής αλλά και την θεσμοθετημένη υποχρηματοδότηση απ’ την κυβέρνηση της ΝΔ τίθεται εν αμφιβόλω  η μελλοντική βιωσιμότητα του Δ.Π.Θ και δει των σχολών  με έδρα τους Δήμους Ορεστιάδας και Διδυμοτείχου.
Με τις ευλογίες των βουλευτών της ΝΔ του Ν. Έβρου βάλλεται ένας απ’ τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης αυτού του τόπου, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Η Διοίκηση του Δ.Π.Θ και η Πανεπιστημιακή Κοινότητα μαζί με τις τοπικές κοινωνίες πρέπει να αναλάβουν ενεργό ρόλο για να σταματήσει η υποβάθμιση που συντελείται με ευθύνη της κυβέρνησης έτσι  ώστε το Πανεπιστήμιο να παραμείνει βασικός εκπαιδευτικός, κοινωνικός και αναπτυξιακός παράγοντας στην περιοχή.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο