Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Τα επόμενα βήματα που θα καθορίσουν το νέο «αφεντικό»

Όπως αναμενόταν, προσφορές κατέθεσαν δύο όμιλοι αμερικανικών, κυρίως, συμφερόντων. Χατζημιχαήλ: «Ταχύτερες, από εδώ και πέρα, οι διαδικασίες»

της Κικής Ηπειρώτου

Σε αµερικανική υπόθεση, όπως αρκετοί προεξοφλούσαν, εξελίχθηκε ο διαγωνισµός για την απόκτηση του 67% του µετοχικού κεφαλαίου του Οργανισµού Λιµένος Αλεξανδρούπολης, καθώς στον σχετικό διαγωνισµό του ΤΑΙΠΕ∆ υποβλήθηκαν µόνο δύο προσφορές, αµερικανικών συµφερόντων αµφότερες.

Τα σχήματα που κατέθεσαν δεσµευτικές προσφορές είναι αφενός η Quintana Infrastructure & Development και αφετέρου η κοινοπραξία των Black Summit Financial, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Εκτός παιχνιδιού ετέθησαν οικειοθελώς την τελευταία στιγμή ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης στον οποίο το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ανήκει ως γνωστόν στον όμιλο του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, στην οποία συμμετέχει και η πλευρά Κοπελούζου. Όπως αναφέρει η «Μακεδονία», οι αμερικανοί δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι την ανάμειξη του Ιβάν Σαββίδη, ενώ εξέφραζαν επιφυλάξεις και ως προς την κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε ο Κοπελούζος. Για τον μεν Σαββίδη ο λόγος είναι η εκλεκτική σχέση του με το ρωσικό κατεστημένο, πράγμα που αυτή τη στιγμή, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις γεωστρατηγικές ανακατατάξεις που ενδέχεται να πυροδοτήσει, καθιστούσε περίπου σαν casus belli για τον αμερικανικό παράγοντα την πιθανότητα το ακριτικό λιμάνι να καταλήξει στα χέρια του ελληνορώσου επιχειρηματία. Οι επιφυλάξεις, όσον αφορά τον Κοπελούζο αφορούσαν τις επιχειρηματικές συνεργασίες του με τον ρωσικό κολοσσό της Gazprom.

Στέλεχος το οποίο βρίσκεται κοντά στη διαδικασία παραχώρησης του ΟΛΑ Α.Ε. εξηγεί ότι “η απόσυρση των δύο οφείλεται προφανώς στην πεποίθησή τους πως μετά την νέα ελληνοαμερικανική αμυντική συμφωνία, δεν υπήρχε καμία πιθανότητα το λιμάνι να περιέλθει σε άλλα χέρια, πλην αμερικανικών”. Πέρα από τους γεωστρατηγικούς λόγους, για τους αμερικανούς ήταν και “θέμα τιμής” να μην χάσουν και αυτό το λιμάνι, μετά την αποτυχία τους να πάρουν το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΘ Α.Ε. Η αποτυχία τους εκείνη είχε προκαλέσει μάλιστα τότε και έντονες τριβές στο εσωτερικό της αμερικανικής διπλωματίας, σε στελέχη της οποίας είχε καταλογιστεί μειωμένη ικανότητα αντίληψης σχετικά με τις εξελίξεις για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Χατζημιχαήλ: «Βρισκόμαστε προς το τέλος»

Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Κων/νος Χατζημιχαήλ μιλώντας στην εκπομπή «Εβροσκόπιο» του Ράδιο Έβρος, εκτίμησε πως πλέον, η διαδικασία πώλησης του 67% του λιμενα, έχει μπει στην τελική ευθεία
«Μετά από κάποιες αναβολές, ολοκληρώθηκε η β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Βρισκόμαστε προς το τέλος… Είναι ένα ιδιαίτερο γεγονός για εμάς, καθώς αυξάνονται οι ανάγκες για εξυπηρέτηση ολοένα και μεγαλύτερων φορτίων, τόσο εμπορικών όσο και στρατιωτικών, αντιλαμβάνεστε ότι ο λιμένας χρήζει ανάγκη βελτιώσεων, επενδύσεων και αγορών μηχανολογικού εξοπλισμού. Άρα λοιπόν, περνάμε στην επόμενη σελίδα που αφορά το μέλλον του λιμένα και του συνόλου της περιοχής. Σε αυτά τα πλαίσια, προσδοκούμε κι εκτιμούμε ότι θα τρέξει ταχύτερα από εδώ και πέρα η διαδικασία», ενώ, εξηγώντας τα επόμενα βήματα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και την ανάδειξη του νέου ιδιοκτήτη του λιμένα, ανέφερε: «Αναμένουμε τον ορισμό της συνεδρίασης του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να ανοιχτούν οι φάκελοι με τις δεσμευτικές προσφορές. Αν η απόσταση των τιμημάτων που αναγράφονται στις προσφορές είναι μικρότερη από 20%, τότε ο μέτοχος που διεξάγει το διαγωνισμό θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από τις δύο εταιρείες. Αν η διαφορά των τιμημάτων είναι άνω του 20%, τότε θα έχουμε τον προσωρινό ανάδοχο. Σε αυτή την περίπτωση, θα τρέξει κατευθείαν η διαδικασία, θα περάσουμε στην τρίτη φάση, που αφορά τον έλεγχο της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αμέσως μετά, θα ακολουθήσει η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από την Ελληνική Βουλή, ώστε να γίνει νόμος του κράτους και να ξεκινήσει η διαδικασία παραχώρησης των 40 ετών».

Αναφορικά με τις εταιρείες που αποσύρθηκαν από το διαγωνισμό, ο κ. Χατζημιχαήλ έκανε λόγο για μία συνήθη πρακτική σε τέτοιου είδους διαδικασίες.
«Εφόσον πληρούσε τα κριτήρια της α’ φάσης, κατά την πρόσκληση ενδιαφέροντος, η κάθε εταιρεία περνούσε στη β’ φάση. Εκεί, υπογράφοντας μία ρήτρα εμπιστευτικότητας, αποκτούσε πρόσβαση στα εμπιστευτικά στοιχεία του ΟΛΑ. Σε αυτό το σημείο, μία εταιρεία μπορεί να κρίνει ότι αυτό που είχε στο μυαλό της να υλοποιήσει ως επιχειρηματικό πλάνο, δεν μπορεί να υλοποιηθεί, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα από τα εμπιστευτικά στοιχεία που έλαβε γνώση και να μην καταθέσει προσφορά».

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο