Ένα «πακέτο» έργων προϋπολογισμού 91,7 εκ ευρώ σκοπεύει να κατευθύνει το Ταμείο προς το λιμάνι μέσα στην επόμενη πενταετία
Τα βασικά σημεία του σχεδιασμού του ΤΑΙΠΕΔ όπως παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση
Της Κικής Ηπειρώτου
Ένα «πακέτο» έργων και παρεμβάσεων συνολικού προϋπολογισμού 91,7 εκ ευρώ σκοπεύει να κατευθύνει το ΤΑΙΠΕΔ προς το λιμάνι Αλεξανδρούπολης μέσα στην επόμενη πενταετία, όπως ανακοινώθηκε την Πέμπτη 16 Μαΐου, από κλιμάκιο του Ταμείου, το οποίο διοργάνωσε στην πρωτεύουσα του Έβρου εκδήλωση με θέμα τις αναπτυξιακές προοπτικές του λιμένα.
Ένα από τα δύο πρώτα έργα, αυτό της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα με τη νέα περιφερειακή οδό, συμβασιοποιήθηκε χθες, παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστου Στυλιανίδη και του Προέδρου του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Παναγιώτη Σταμπουλίδη.
Το έργο αυτό προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού και εντάσσεται στο ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών του ΟΛΑ Α.Ε., συνολικού ύψους 18,2 εκατ. ευρώ. Τη σύμβαση αξίας 4 εκατ. ευρώ για το έργο της οδικής σύνδεσης υπέγραψαν ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της αναδόχου εταιρείας ΤΕΚΑΛ, Παναγιώτης Ψαλτάκος. Η υλοποίησή του θα συμβάλλει στην εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα απευθείας προς την Εγνατία Οδό και τη συνεπακόλουθη κυκλοφορική αποσυμφόρηση της πόλης, καθώς μέχρι σήμερα το αστικό οδικό δίκτυο επιφορτίζεται το σύνολο της κίνησης του λιμένος.
Το δεύτερο έργο, η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, αναμένεται επίσης να συμβασιοποιηθεί εντός του μήνα. Πρόκειται για δύο έργα – ορόσημα, τα οποία, όπως αναφέρθηκε, θα ανοίξουν τον δρόμο για την επόμενη μέρα στο λιμάνι της πρωτεύουσας του Έβρου, προκειμένου να αναπτυχθεί, πρωτίστως στον τομέα της διακίνησης σιτηρών, διεκδικώντας το 7-10% των συνολικών φορτίων που διακινούνται στην περιοχή από άλλες διαδρομές.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ παρουσίασαν τους βασικούς άξονες του Σχεδίου Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης (Business Plan) του λιμένα. Το Business Plan, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει την υλοποίηση επενδύσεων για την προμήθεια εξοπλισμού για φορτοεκφορτώσεις, σιτηρά και καλλιέργειες αλλά και επενδύσεις για τη συνολική αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής, προκειμένου το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μπορεί να προσελκύσει ναυτιλιακή κίνηση που τώρα διέρχεται από τον Βόσπορο και να ανταγωνιστεί γειτονικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα. Επιπλέον, προβλέπεται να εξεταστεί η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού πολλαπλών χρήσεων στο ανατολικό μέρος προκειμένου να μπορεί να εξυπηρετηθεί η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Χατζηκωνσταντίνου: «Έχουμε σήμερα μία υγιή ανάπτυξη του λιμένα»
Κατά την τοποθέτησή του στην έναρξη της εκδήλωσης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Νομαρχείο, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ Κώστας Χατζηκωνσταντίνου, τόνισε πως «μας τιμά η παρουσία του ΤΑΙΠΕΔ». Όπως σημείωσε, μετά τη ματαίωση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση, η δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ανάπτυξη του λιμένα από το κράτος, υλοποιείται στην πράξη. Επισήμανε ότι ένα δείγμα της υγιούς ανάπτυξης του λιμένα, τα τελευταία χρόνια, είναι τα οικονομικά στοιχεία του ΟΛΑ. Σύμφωνα με αυτά, το 2019 ο τζίρος ήταν 911 χιλ ευρώ και τα κέρδη 61 χιλ, ενώ το 2023 ο τζίρος έφτασε περίπου στα 2,5 εκ ευρώ και τα κέρδη στο 1,5 εκ ευρώ.
Στυλιανίδης: «Νέα, κρίσιμη πύλη για τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας»
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, χαρακτήρισε την χθεσινή ημέρα ως σημείο καμπής στην ιστορία του λιμένα Αλεξανδρούπολης και της ευρύτερης περιφέρειας. Σημείωσε πως το έργο της οδικής σύνδεσης είναι μία ψηφίδα στο σύνολο του σχεδιασμού για την ανάπτυξη του λιμανιού, ένα εναρκτήριο λάκτισμα «για να ξεκινήσουμε να βλέπουμε την Αλεξανδρούπολη να απογειώνεται», όπως χαρακτηριστικά είπε. Στόχος της κυβέρνησης, υπογράμμισε, είναι να ενισχυθεί η οικονομική δραστηριότητα της περιοχής, να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας, ώστε να παραμείνει ο κόσμος στην περιοχή. Τα έργα που προγραμματίζονται για το λιμάνι, όπως σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης, θα το καταστήσουν νέα, κρίσιμη πύλη για τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας και παράλληλα θα ενισχύσει τα μεταφορικά δίκτυα, τη διαφάνεια και τη διαλειτουργικότητα της Εγνατίας οδού με τις άλλες κύριες αρτηρίες της χώρας.
Πολίτης: «Η οδική σύνδεση θεμέλιος λίθος του αναπτυξιακού μας πλάνου»
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης υπογράμμισε τη δουλειά που έχει γίνει τόσο από στελέχη του Ταμείου όσο και από διεθνή οίκο μελετών με εξειδίκευση στις λιμενικές υποδομές, προκειμένου να σκιαγραφηθεί με κάθε λεπτομέρεια η επόμενη μέρα για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης, όχι μόνο τεχνικά, αλλά και επιχειρησιακά μέσα από το νέο business plan. Χαρακτήρισε το έργο της οδικής σύνδεσης του λιμανιού με την περιφερειακή οδό ως έναν από τους θεμέλιους λίθους του πλάνου ανάπτυξής του. Σημείωσε πως η ανάπτυξη αυτή δεν θα έρθει με ένα λιμάνι χωρίς τρένα και φορτία, όπως σχεδιάζονταν τα προηγούμενα χρόνια, ούτε με αποσπασματικές ενέργειες και χρηματοδοτήσεις χωρίς πλάνο. Ζήτησε από τοπικούς φορείς, επιχειρήσεις και κοινωνία να αγκαλιάσουν τον σχεδιασμό αυτόν, ώστε το λιμάνι να περάσει στην επόμενη μέρα.
Σταμπουλίδης: «Δεν θα εγκαταλείψει η πολιτεία το λιμάνι Αλεξανδρούπολης»
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης και εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης σημείωσε πως πολλοί θεώρησαν ότι η ματαίωση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης θα αποτελούσε ταφόπλακα για την περαιτέρω αναβάθμιση του λιμένα, όμως, δεν επιβεβαιώθηκαν. «Ευρέθησαν 20 εκ ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών. Η πολιτεία δεν θα εγκαταλείψει το λιμάνι», είπε ο κ. Σταμπουλίδης κάνοντας λόγο για ένα ρεαλιστικό business plan που αντιμετωπίζει με μεγάλη σοβαρότητα τις προκλήσεις και τη δυναμική της περιοχής.
Το ΤΑΙΠΕΔ, όπως τόνισε, υλοποιεί έργα ύψους 137 εκ ευρώ στην περιοχή, που είναι η μεγαλύτερη παρέμβαση, μετά από τα «πακέτα» των πρώτων ΕΣΠΑ. Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται έργα περιβαλλοντικής προστασίας και αποκατάστασης, μετά την περσινή καταστροφή, αλλά και η αναβάθμιση του τελωνείου των Κήπων που ανακοινώθηκε πρόσφατα.
«Εμπιστευτείτε μας. Το είχαμε ζητήσει πριν καιρό και αποδείξαμε ότι φέρνουμε αποτελέσματα. Ελπίζω πως του χρόνου, τέτοιον καιρό, θα έχουμε να πούμε ακόμη περισσότερα», κατέληξε ο ίδιος.
Τζήμος: «Πρώτος στόχος τα σιτηρά»
Ο Κωνσταντίνος Τζήμος, υπεύθυνος των έργων του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρθηκε στις αναλυτικές μελέτες που έγιναν το προηγούμενο διάστημα με στόχο να καταγραφούν όλα τα προβλήματα, οι δυνατότητες και οι ανάγκες του λιμένα. Από τις καταγραφές αυτές, τις οικονομικές παραμέτρους, τα είδη των φορτίων και τις συνομιλίες με όλους τους νυν και εν δυνάμει χρήστες του λιμανιού, προέκυψαν οι βασικές κατευθυντήριες γραμμές για την επόμενη πενταετία.
Σύμφωνα με τον κ. Τζήμο, τα φορτία που εξυπηρετεί σήμερα το λιμάνι είναι παρά πολύ μικρά. «Ζει από τα ενοίκια και τη χερσαία ζώνη», σημείωσε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε: «Αυτό πρέπει να αλλάξει».
Όπως προκύπτει από την ανάλυση των ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων, το αναπτυξιακό μέλλον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης περνά πρωτίστως μέσα από τη διακίνηση σιτηρών, καθώς στην ευρύτερη περιοχή διακινούνται, σε ετήσια βάση, 12 εκατομμύρια τόνοι, μέσω άλλων διαδρομών. Όπως εκτιμάται, με τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών και υποδομών, το λιμάνι Αλεξανδρούπολης μπορεί να διεκδικήσει τη διακίνηση ενός ποσοστού 7-10% από αυτά τα φορτία.
Το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, σύμφωνα με τον κ. Τζήμο, είναι η σύνδεση της περιφερειακής οδού με το λιμάνι και το σιδηρόδρομο, στη συνέχεια η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης, ώστε να προσεγγίζουν μεγάλα πλοία και σε επόμενη φάση η δημιουργία συνολικά 5 σιλό ως το 2032. Το ένα από αυτά, στόχος είναι να κατασκευαστεί ως τα τέλη του 2025. Προς την κατεύθυνση αυτή, προβλέπεται και η προμήθεια απαραίτητου εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης μέσα στα επόμενα χρόνια. Συνολικά, τα έργα στο λιμάνι, συμπεριλαμβανομένων της οδικής σύνδεσης και της εκβάθυνσης, φτάνουν στα 91,7 εκ ευρώ.
Από εκεί και πέρα, στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ είναι η παράλληλη εξυπηρέτηση πλοίων του ΝΑΤΟ μέσα από την αμυντική συμφωνία Ελλάδας-ΗΠΑ, η συνεργασία με τη Gastrade για το FSRU, καθώς και η βελτίωση των υποδομών για τους υφιστάμενους χρήστες, οι οποίοι δικαίως διατυπώνουν κατά καιρούς παράπονα, η διερεύνηση συνεργασιών με ενδιαφερόμενες εταιρείες στο χώρο των logistics, η ολοκλήρωση των ηλεκτρομηχανολογικών υποδομών, η διευκόλυνση του ΟΛΑ ώστε να έχει δυνατότητα προσλήψεων κτλ
Επιπλέον, θα υπάρξει διερεύνηση δυνατότητας υποστήριξης στην ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων, καθώς, όπως σημείωσε ο κ. Τζήμος, υπάρχει χώρος ανεκμετάλλευτος στο λιμάνι και εταιρίες που εκδηλώνουν σχετικό ενδιαφέρον.
Δράσεις σε εξέλιξη
- Επικαιροποίηση Master Plan ΟΛΑ ώστε να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες και ανάγκες περιβαλλοντικής και χωροταξικής αδειοδότησης.
- Οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή: 4 εκατ. ευρώ.
- Αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) λιμενολεκάνης και διαύλου ναυσιπλοΐας του λιμένα: 14,2 εκατ. ευρώ.
- Ολοκλήρωση ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και εγκαταστάσεων του εμπορικού προβλήτα: 1,2 εκατ. ευρώ.
- Συνεργασία με Gastrade για την εξυπηρέτηση FSRU – Παραχώρηση αποθηκευτικών & λιμενικών χώρων.
- Διαβουλεύσεις με βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες (τσιμεντοβιομηχανία & logistics) για την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του ΟΛΑ.
- Διερεύνηση δυνατότητας υποστήριξης στην ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Επόμενα Βήματα Ανάπτυξης
- Έως το τέλος του 2025 δημιουργία 1 Σιλό δυναμικότητας10 τόνων και συνολικά 5 έως το 2032.
- Εντός του 2025 εξοπλισμός φορτοεκφόρτωσης φορτίων από το σιλό στο πλοίο.
- Έως το τέλος του 2027 βαγόνι & ιμάντας μεταφοράς για τη μεταφορά φορτίων στα σιλό.
- Έως το τέλος του 2025 1 γερανογέφυρα (40 ton / 40 m) για την φορτοεκφόρτωση containers από πλοία και 1 ακόμα έως το τέλος του 2030.
- Έως το τέλος του 2027 2 φορτωτές για την φορτοεκφόρτωση containers από φορτηγά/τρένα.
- 2027 – 2033: 3 ανυψωτές για τη διακίνηση άδειων εμπορευματοκιβωτίων και άλλων φορτίων & 2 γερανών για τη μεταφορά containers σε αποθηκευτικούς χώρους.