Λιμάνι Αλεξανδρούπολης : Από την «πολύφερνη νύφη»… στο ναυάγιο

Πώς σχολιάζουν τις εξελίξεις ο Αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς και η βουλευτής Εβρου Ν. Γκαρά  

της Κικής Ηπειρώτου
Και ξαφνικά, εκεί που οι διαδικασίες είχαν προχωρήσει και όλοι περίμεναν το επόμενο «αφεντικό» του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης… αλλαγή ρότας. Μετά από παρατάσεις επί παρατάσεων, έντονο γεωπολιτικό και επιχειρηματικό παρασκήνιο για τα ενδιαφερόμενα σχήματα, δημόσιες δηλώσεις για τη γεωπολιτική του σημασία, αλλά και το αναπτυξιακό του μέλλον, το λιμάνι Αλεξανδρούπολης κατέληξε εκεί που είχε ξεκινήσει πριν 2-3 χρόνια: Στην “αγκαλιά” του κράτους.
Η ματαίωση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ήταν μια σταθμισμένη απόφαση εκ μέρους της κυβέρνησης που ελήφθη την περασμένη εβδομάδα. Το λιμάνι θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο και το ΤΑΙΠΕΔ θα εκπονήσει και θα προωθήσει το απαραίτητο πλάνο ενίσχυσης των υποδομών του λιμένα που αν δεν υπήρχε η αλλαγή στρατηγικής θα αναλάμβανε να υλοποιήσει ο ιδιώτης που θα πλειοδοτούσε στον εν εξελίξει διαγωνισμό.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε «μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας» το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μιλώντας τη Δευτέρα στον ΑΝΤ1 και επιβεβαίωσε την απόφαση να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση. «Η πληροφορία αυτή είναι ακριβής», ανέφερε. «Η κυβέρνηση αποφάσισε ότι στην παρούσα συγκυρία η Αλεξανδρούπολη είναι τόσο μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για τη χώρα μας, ώστε πρέπει να παραμείνει στη κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου και συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει και τη δυνατότητα να αναπτύξει το λιμάνι και να αξιοποιήσει πλήρως όλες του τις δυνατότητες», πρόσθεσε. «Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθώ πολύ περισσότερο γιατί στην παρούσα συγκυρία δεν βλέπαμε το λόγο να πουληθεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε κάποιον ξένο επενδυτή», ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Με την απόφαση αυτή παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν, σύμφωνα με το businessdaily.gr ότι η κυβέρνηση αποφεύγει τις…κακοτοπιές –υπενθυμίζεται πως από το διαγωνισμό είχαν υποχρεωθεί σε αποχή μεγάλα εγχώρια ιδιωτικά συμφέροντα που γκρίνιαζαν- χωρίς να διαταράσσει τις σχέσεις της με τον αμερικανικό παράγοντα που ενδιαφέρεται σφόδρα για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του λιμανιού. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της ΓΝΩΜΗΣ, το αμερικανικό λόμπι διατείνεται προς πάσα κατεύθυνση τις τελευταίες ώρες ότι δεν έπαιξε απολύτως κανένα ρόλο στην εξέλιξη της υπόθεσης.
Ο βασικός λόγος που οδήγησε το Μέγαρο Μαξίμου στην απόφαση ματαίωσης του διαγωνισμού, ενώ δύο σχήματα είχαν υποβάλει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την απόκτησή του, ήταν ακριβώς ο ενισχυμένος ρόλος του λιμανιού σε στρατιωτικό, ενεργειακό και εμπορικό επίπεδο που «επιτάσσει να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο», όπως σημείωναν αρμόδιες πηγές στo BD.
Το λιμάνι πριν τον πόλεμο της Ουκρανίας, με τη συμφωνία της ελληνικής κυβέρνησης με το ΝΑΤΟ είχε μετατραπεί σε ένα δυναμικό κόμβο στρατιωτικών επιχειρήσεων, όπου κυρίως μονάδες των ΗΠΑ διεξήγαν ασκήσεις και επιχειρήσεις στα Βαλκάνια, την Ανατολική Μεσόγειο και την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Άρματα μάχης, τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, ελικόπτερα και άλλα πτητικά μέσα, οπλισμός και εφόδια προωθούνταν από τον ελληνικό διάδρομο θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών. Με τον πόλεμο όμως στην Ουκρανία απέκτησε δυσανάλογο για το μέγεθός του γεωστρατηγικό ρόλο.

Ο αναβαθμισμένος ρόλος του λιμανιού
Και αυτό γιατί παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Επίσης, μέσω της Αλεξανδρούπολης παρακάμπτεται η Μαύρη Θάλασσα, στην οποία έχει δυνάμεις η Ρωσία, και ο Βόσπορος που ελέγχεται από την Τουρκία.
Παράλληλα, έχουν τεθεί οι βάσεις για να καταστεί ενεργειακός κόμβος με τον σταθμό επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) της Gastrade λίγα χιλιόμετρα εξώ από το λιμάνι. Μια υποδομή που θα περιορίσει περαιτέρω την ενεργειακή εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Στο εμπορικό του σκέλος, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, υποβοηθούμενο από τις σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις που διαθέτει, μπορεί να αποτελέσει κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ανατολής και Δύσης, ενώ μειώνει και το χρόνο παράδοσης εμπορευμάτων προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Τσεχία, η Ουγγαρία κ.ά. Για αυτό άλλωστε και έχει προταθεί να διακινούνται από τις εγκαταστάσεις του τα ουκρανικά σιτηρά ,αφού παρέχει πρόσβαση στην Ουκρανία μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, με τον λιμένα ως ενδιάμεσο σταθμό. Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να διακινούνται 200.000 τόνοι σιτηρών από την Ουκρανία κάθε μήνα από το λιμάνι
Εν τω μεταξύ, η αλλαγή στρατηγικής της ελληνικής κυβέρνησης και η παραμονή του λιμανιού υπό δημόσιο έλεγχο δεν ενοχλεί τις ΗΠΑ. Βασικός στόχος όλων των τελευταίων ετών εκ μέρους της αμερικανικής πρεσβείας στην Ελλάδα ήταν το λιμάνι κατά τη διάρκεια της ιδιωτικοποίησής του να μην περάσει σε ιδιώτες που είχαν επιρροές από τη Ρωσία.

Ποιες επενδύσεις καλείται να δρομολογήσει το ΤΑΙΠΕΔ
Με την παραμονή υπό δημόσιο έλεγχο η συνθήκη αυτή υπηρετείται. Απλώς από την πρεσβεία έχουν διαμηνύσει στην ελληνική κυβέρνηση πως θα πρέπει να μην καθυστερήσουν οι επενδύσεις επέκτασης του λιμανιού και να ληφθούν οι απαραίτητες πρόνοιες ώστε να μην κολλήσουν οι εργασίες αναβάθμισης του λιμένα στη γραφειοκρατία. To TAIΠΕΔ στη συνεδρίαση του ΔΣ της ερχόμενης Πέμπτης θα ανακηρύξει επίσημα τη ματαίωση του διαγωνισμού και θα ξεδιπλώσει το επενδυτικό σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του λιμανιού.
Το λιμάνι χρειάζεται οπωσδήποτε εξοπλισμό με σύγχρονα μηχανήματα, αποθήκες εμπορευμάτων αλλά και μεγαλύτερα βυθίσματα στους προβλήτες, του παλιού αλλά και του νέου εμπορικού λιμανιού. Το παλιό λιμάνι έχει βύθισμα 8 μέτρων και, το νέο (ανατολικότερο), βύθισμα 12 μέτρων. Το λιμάνι όμως χρειάζεται μεγαλύτερα βάθη αλλά και μήκη στα κρηπιδώματα.
Σημειώνεται πως οι υποδομές του λιμανιού θα αναβαθμιστούν περαιτέρω, με το έργο προϋπολογισμού 1,08 δισ. ευρώ του υπουργείου Υποδομών για τη βελτίωση της χερσαίας σιδηροδρομικής σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο.
Τοπικοί παράγοντες εκτιμούν ότι η αναβάθμιση του λιμανιού θα προσελκύσει επενδύσεις και σε άλλους τομείς οικονομικής δραστηριότητας της πόλης μετατρέποντας την Αλεξανδρούπολη σε εμπορικό κόμβο για την κοντινή Βουλγαρία και τη Ρουμανία
Υπενθυμίζεται πως δύο σχήματα με έντονο το αμερικανικό στοιχείο είχαν καταθέσει οικονομικές προσφορές στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για την κοινοπραξία που απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP (επενδυτικό fund από τις ΗΠΑ) – EUROPORTS (Βέλγιο) -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε., θυγατρική της επίσης αμερικάνικης QUINTANA INFRASTRUCTURE & DQEVELOPMENT.
Τα ερωτήματα
Με βάση γνώστες της υπόθεσης αρκετά είναι τα ερωτήματα που τίθενται:
-Άραγε, στην Ελλάδα που είχε και έχει γίνει “σημαία” η αξιοποίηση – παραχώρηση της δημόσιας περιουσίας ειδικά από αυτήν την κυβέρνηση, υπάρχει αλλαγή ρότας στο θέμα υποδομών;
-Η όλη προβολή του λιμανιού και η “παρέλαση” αξιωματούχων που “μπράνταραν” την ιδιωτικοποίηση ήταν άραγε εκτός στρατηγικής;
-Επίσης είναι μόνο το υψηλό αμερικανικό ενδιαφέρον που οδήγησε σε αυτήν την επιλογή ή μήπως μια μη ικανοποιητική οικονομική προσφορά, αφής στιγμής μάλιστα είχε συρρικνωθεί και ο αριθμός των ενδιαφερομένων με την αποχώρηση και δυο σημαντικών σχημάτων.
Σύμφωνα με το news247.gr, και όπως, αναφέρεται κι από πηγές κοντά στο ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι υπήρχαν σοβαρά “τεχνικά ζητήματα” με τους δυο ενδιαφερόμενους, που έχουν να κάνει με θέματα οικονομικής ευρωστίας και διαφάνειας του ενός σχήματος αλλά και ικανότητας του άλλου σε θέματα διαχείρισης λιμένων.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι για το λιμάνι με τη μεγάλη γεωστρατηγική σημασία, από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους ομίλους οι οποίοι είχαν περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, δύο δεν κατέθεσαν προσφορά (ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, όπου μετέχει σχήμα του Ιβάν Σαββίδη και η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, με συμμετοχή του Ομίλου Κοπελούζου, δυο σχημάτων που εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να “φουσκώσουν” τις προσφορές τους (ειδικά αναφέρεται το σχήμα Κοπελούζου από παράγοντες με γνώση των εξελίξεων ) και έτσι έμειναν δύο μόνο επενδυτικά σχήματα:
1. Από την κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP (Αδελφοί Χαραλαμπάκη)- EUROPORTS-EFAGROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
2. Από την LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗΑ.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT)

Από την «πολύφερνη νύφη», στο ναυάγιο
Ήταν Ιούλιος του 2020 όταν ο τότε πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος ανακοίνωνε από την Αλεξανδρούπολη την απόφαση της κυβέρνησης και του ταμείου για πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΑ σε ιδιώτη, για 60 χρόνια, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Η απόφαση αυτή ανέτρεπε τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, που είχε επιλέξει το μοντέλο της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων των 10 περιφερειακών λιμένων της χώρας με τον έλεγχο να παραμένει στα χέρια του δημοσίου, δίνοντας παράλληλα ευκαιρίες προσέλκυσης ιδιωτών επενδυτών.
«Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αναδειχθεί σε πυρήνα της οικονομικής ζωής της πόλης και της ευρύτερης περιοχής της Θράκης, τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές της. Συνδέεται με την Εγνατία Οδό, ενώ διαθέτει σιδηροδρομική διασύνδεση δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα», είχε δηλώσει τότε ο κ. Ξενόφος μετά το τέλος των επαφών που είχε με στελέχη του ΟΛΑ.
Οι εξελίξεις αυτές είχαν προκαλέσει τη σφοδρή αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, με τον τομεάρχη Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό να δηλώνει ότι η ανακοίνωση από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την παραχώρηση του 67% των μετοχών σε ιδιώτη επενδυτή μάς «φέρνει μνήμες της σκληρής εποχής των μνημονίων 2010-2014. Οι δεσμεύσεις για πώληση των δέκα περιφερειακών λιμανιών της χώρας, που είχε αναλάβει η τότε κυβέρνηση Σαμαρά, υλοποιούνται με καθυστέρηση 4,5 χρόνων, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε και αντέκρουσε τα σχέδια ιδιωτικοποιήσεων των Οργανισμών Λιμένων».
Από τότε και μέχρι σήμερα, κύλησε πολύ νερό στο «αυλάκι». Δημοσιεύματα επί δημοσιευμάτων, σε τοπικά και πανελλαδικά, ακόμη και ευρωπαϊκά ή αμερικάνικα ΜΜΕ, που έκαναν λόγο για το ρόλο και τις προοπτικές του λιμένα, χαρακτηρίζοντας την Αλεξανδρούπολης, ακριβώς λόγω του λιμανιού της, ως «πολύφερνη νύφη» που ξυπνά από λήθαργο δεκαετιών και αναμένεται να συμβάλει δραστικά στην οικονομική ανάπτυξη όλης της χώρας, αλλά και στην ενίσχυση του γεωστρατηγικού ρόλου της ευρύτερης περιοχής. Από την περιοχή μας, τα τελευταία χρόνια, δεν έλειψαν επισκέψεις εκπροσώπων επιχειρηματικών ομίλων, από διάφορες χώρες του κόσμου, που εκδήλωναν το ενδιαφέρον τους, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, για την επόμενη μέρα στο λιμάνι, αλλά και ξένων αξιωματούχων, κυρίως από τις ΗΠΑ, με χαρακτηριστικότερη την πολύ συχνή παρουσία του τέως πρέσβη των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ . Ήταν Δεκέμβριος του 2020 όταν ο ίδιος δήλωνε σε συνέντευξή του πως «οι ΗΠΑ θα διασφαλίσουν ότι οι λιμενικές υποδομές σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα θα παραμείνουν σε δυτικά χέρια».
Ο διαγωνισμός, πέρασε από 40 κύματα κι από ακόμη τόσες αναβολές, έως ότου προκηρυχθεί, και στη συνέχεια έως ότου ολοκληρωθούν όλες οι φάσεις του. Η συμμετοχή μόλις δύο εταιρειών στην τελική φάση, προκάλεσε προβληματισμό και εν μέρει ίσως διέψευσε προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο, κανείς δεν περίμενε ότι η πολυδιαφημισμένη αυτή πώληση θα περνούσε στην ιστορία, εν μία νυκτί. Ο αιφνιδιασμός ήταν απόλυτος, τόσο στο υπουργείο Ναυτιλίας, όσο και στον ΟΛΑ, όπως λένε οι πληροφορίες.

Ο ρόλος Μαρινάκη
Εντωμεταξύ, μία άλλη διάσταση στην υπόθεση δίνει το παρακάτω σχόλιο της ιστοσελίδας koutipandoras.gr:
«Ο πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της συνέντευξή τους στον τηλεοπτικό σταθμό Ant1 το βράδυ της Δευτέρας, ανακοίνωσε ότι δεν πωλείται το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς στην παρούσα συγκυρία δεν υπάρχει λόγος να περιέλθει στα χέρια ενός ξένου επενδυτή. Η διαφορά είναι ότι οι διεκδικητές του μεγάλου λιμανιού της Θράκης σε αυτή την διαγωνιστική φάση ήταν οι Quintana Infrastructure & Development και η κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, στην οποία συμμετέχει μαζί με τις BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS-EFA GROUP και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στην τελευταία είχε «μπει» πριν από έναν χρόνο ο Βαγγέλης Μαρινάκης με ποσοστό 6%».
Σιωπή από ΟΛΑ
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ Κώστας Χατζηκωνσταντίνου με μία σύντομη δήλωσή του στην ΕΡΤ επιβεβαίωσε τη Δευτέρα ότι δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση για το θέμα: «Δεν μπορώ να σχολιάσω δημοσιεύματα, επίσημα δεν έχουμε κάποια ενημέρωση».
Θα πρέπει πάντως, τις επόμενες μέρες, μετά και τη συνέντευξη-επιβεβαίωση της ματαίωσης του διαγωνισμού από τον Πρωθυπουργό, η διοίκηση του Οργανισμού να ενημερωθεί ενδελεχώς και να πάρει θέση για τα από εδώ και πέρα τεκταινόμενα.

Πέτροβιτς: «Αναμένουμε από το ΤΑΙΠΕΔ έμπρακτες αποδείξεις εμπορικής και οικονομικής ανάπτυξης του λιμένα μας»
Για εύλογες απορίες που δημιουργήθηκαν στην τοπική κοινωνία μετά από τη ματαίωση του διαγωνισμού κάνει λόγο ο Αντιπεριφερειάρχης Έβρου Δημήτρης Πέτροβιτς, με δήλωσή του στη ΓΝΩΜΗ:
«Η ματαίωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης σίγουρα προκάλεσε απορία στην κοινωνία της περιοχής και όχι μόνο, καθώς το θέμα είχε λάβει μεγάλη δημοσιότητα το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Εν τούτοις η απόφαση της Κυβέρνησης να παραμείνει στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου και συγκεκριμένα στο ΤΑΙΠΕΔ, αφού πρόκειται για δυναμικά αναπτυσσόμενο γεωστρατηγικό και ενεργειακό κόμβο, εκτιμώ πως δεν μπορεί να αμφισβητηθεί, καθώς σίγουρα εδράζεται σε δεδομένα που εξυπηρετούν τα εθνικά και οικονομικά μας συμφέροντα.
Η δήλωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη σε πρόσφατη συνέντευξη του για το θέμα, ότι στην παρούσα συγκυρία δεν υπάρχει λόγος να πουληθεί σε ξένο επενδυτή, ήταν ξεκάθαρη, τον έχουμε εμπιστοσύνη, καθώς είναι έμπρακτο το ενδιαφέρον του για τον Έβρο.
Βέβαια στο επόμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να ενισχύσει αυτή την απόφαση της κυβέρνησης με έμπρακτες αποδείξεις εμπορικής και οικονομικής ανάπτυξης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, που θα άρουν και τις οποιεσδήποτε απορίες προκάλεσε σήμερα η ματαίωση του διαγωνισμού».

Γκαρά: «Η Κυβέρνηση της ΝΔ εμπαίζει για άλλη μία φορά τους κατοίκους του Έβρου»
Η βουλευτής Έβρου του ΣΥΡΙΖΑ Νατάσα Γκαρά μίλησε στη ΓΝΩΜΗ για την εξέλιξη αυτή:
«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει εκφράσει από την πρώτη μέρα την κάθετη διαφωνία του με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Αλεξανδρούπολης. Ένα λιμάνι υψηλής στρατηγικής σημασίας για την ανάδειξη της περιοχής σε διαμετακομιστικό κι ενεργειακό κόμβο σταθερότητας, ανάπτυξης κι ασφάλειας. Θέσαμε σε πρώτη προτεραιότητα την αξιοποίησή του υπό δημόσιο έλεγχο και την ανάπτυξη του εμπορικού του χαρακτήρα με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Προφανώς, καταψηφίσαμε το σχετικό νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης, ασκώντας έντονη κριτική στις λανθασμένες επιλογές της Κυβέρνησης που επηρεάζουν το σύνολο της δραστηριότητας στη Θράκη.
Το βασικό ερώτημα είναι γιατί άλλαξε γνώμη τόσο απότομα η Κυβέρνηση. Γιατί ξαφνικά ανακάλυψε τη στρατηγική σημασία του λιμανιού και την ανάγκη αξιοποίησης υπό δημόσιο έλεγχο, ενώ λίγες μέρες πριν εξήρε σε φιέστες την πώληση; Ωστόσο, υπάρχουν πολλά σκοτεινά σημεία στον τρόπο με τον οποίο έγινε διαγωνισμός. Η Κυβέρνηση της ΝΔ με τον τρόπο που χειρίστηκε το θέμα εξέθεσε τη χώρα ως επενδυτικό προορισμό, έπαιξε στα ζάρια τη δημόσια περιουσία, έχασε πολύτιμο χρόνο και πόρους για την αξιοποίηση του λιμανιού και την ανάπτυξη της περιοχής, εμπαίζει για άλλη μία φορά τους κατοίκους του Έβρου».

ΣΥΡΙΖΑ: Γιατί άλλαξε γνώμη τόσο απότομα η κυβέρνηση για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει εκφράσει από την πρώτη μέρα την κάθετη διαφωνία του με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού Αλεξανδρούπολης. Ένα λιμάνι υψηλής στρατηγικής σημασίας για την ανάδειξη της περιοχής σε διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο σταθερότητας ανάπτυξης και ασφάλειας. Θέσαμε σε πρώτη προτεραιότητα την αξιοποίησή του υπό δημόσιο έλεγχο και την ανάπτυξη του εμπορικού του χαρακτήρα με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Προφανώς, καταψηφίσαμε το σχετικό νομοσχέδιο ιδιωτικοποίησης, ασκώντας έντονη κριτική στις λανθασμένες επιλογές της Κυβέρνησης που επηρεάζουν το σύνολο της δραστηριότητας στη Θράκη. Το βασικό ερώτημα είναι γιατί άλλαξε γνώμη τόσο απότομα η Κυβέρνηση. Γιατί ξαφνικά ανακάλυψε τη στρατηγική σημασία του λιμανιού και την ανάγκη αξιοποίησης υπό δημόσιο έλεγχο, ενώ λίγες μέρες πριν εξήρε σε φιέστες την πώληση;Ωστόσο, υπάρχουν πολλά σκοτεινά σημεία στον τρόπο με τον οποίο έγινε ο διαγωνισμός.

Η Κυβέρνηση της ΝΔ με τον τρόπο που χειρίστηκε το θέμα εξέθεσε τη χώρα ως επενδυτικό προορισμό, έπαιξε στα ζάρια τη δημόσια περιουσία, έχασε πολύτιμο χρόνο και πόρους για την αξιοποίηση του λιμανιού και την ανάπτυξη της περιοχής, εμπαίζει για άλλη μία φορά τους κατοίκους του Έβρου.

 

ΜΕΡΑ 25: Το εθνικό συμφέρον κ. Μητσοτάκη θυσιάστηκε όταν το λιμάνι παραδόθηκε στην Τρόικα (ΤΑΙΠΕΔ) & τον Αμερικανικό Στρατό

Το ΜέΡΑ25 αντιπαλεύει την ιδιωτικοποίηση, το ξεπούλημα και την εκποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, όπως και όλων των λιμανιών και στρατηγικών υποδομών της χώρας, για λόγους οικονομικού, δημόσιου και εθνικού συμφέροντος. Ο κ. Μητσοτάκης όψιμα ανακάλυψε το εθνικό συμφέρον στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, επειδή όμως απλώς υπάρχουν αντιμαχίες μεταξύ των μετόχων της Μητσοτάκης Α.Ε.. Η Κυβέρνηση, ωστόσο, θεωρεί δεδομένο ότι είναι καλή η εκχώρηση του λιμανιού στον αμερικανικό στρατό και απλά την «προβληματίζει» αν θα παραχωρεί το λιμάνι στο νατοϊκό ορμητήριο ιδιωτικά ή «δημόσια».

Εμείς θεωρούμε την παραχώρηση αυτή εξ’ ορισμού επιζήμια για το εθνικό συμφέρον, ιδίως δε αν λάβουμε υπόψη μας την χθεσινή συνέντευξη του Αμερικανού Πρέσβη που στο ζήτημα των ελληνοτουρκικών διενέξεων εμφανίστηκε για άλλη μία φορά ως «Πόντιος Πιλάτος». Τέλος, η παραμονή του λιμανιού στο ΤΑΙΠΕΔ, την οποία παρουσίασε ως θετική κιόλας ο Πρωθυπουργός, δηλαδή στην τρόικα και τους δανειστές, αποδεικνύει ακόμα περισσότερο το πόσο όψιμο και υποκριτικό είναι το ενδιαφέρον του κ. Μητσοτάκη για το εθνικό συμφέρον. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπως και όλα τα λιμάνια της χώρας πρέπει να παραμείνουν στα χέρια του ελληνικού δημοσίου, ούτε να περάσουν στα χέρια των ολιγαρχών, ούτε να λειτουργούν ως ορμητήρια του αμερικανικού στρατού, ούτε όμως και να βρίσκονται στον έλεγχο του κατάπτυστου ΤΑΙΠΕΔ, μόνο έτσι μπορούν να διασφαλιστούν πραγματικά τα συμφέροντα του λαού μας.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο