ΚΤΕΛ Αλεξανδρούπολης: Αργεί η ώρα απομάκρυνσης από το κέντρο…

Όλα όσα ειπώθηκαν στη συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξανδρούπολης για το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Κατά 1960 στρέμματα και 4.000 κατοίκους προτείνεται να «μεγαλώσει» η Χιλή

της Κικής Ηπειρώτου

Η απομάκρυνση του ΚΤΕΛ από το κέντρο της Αλεξανδρούπολης δεν αναμένεται να γίνει σύντομα. Αντιθέτως προβλέπεται πως θα είναι μία σύνθετη και αρκετά χρονοβόρα διαδικασία. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξανδρούπολης, το απόγευμα της Δευτέρας 28 Νοεμβρίου, όπου το κορυφαίο όργανο του Δήμου κλήθηκε να αποφασίσει για την «Παραλαβή και γνωμοδότηση για τη Β1 Φάση Μελέτης “Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Αλεξανδρούπολης” και τη “Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ)” και Γεωλογική Καταλληλότητα (Β ́Φάση)».
Στη μελέτη, αναφέρονται οι επιλογές για τη μετεγκατάσταση του ΚΤΕΛ, από το κέντρο της Αλεξανδρούπολης και την οδό Βενιζέλου, σε ιδιόκτητο οικόπεδο της ΑΕ, στα δυτικά, παραπλεύρως του δρόμου Αλεξανδρούπολης-Χιλής, σε οικόπεδο στα ανατολικά της πόλης, δίπλα από τον Γαλλικό Σταθμό, αλλά και βόρεια, στην περιοχή του Άβαντα.
Για την επιλογή στα δυτικά, το ΚΤΕΛ αγόρασε το συγκεκριμένο οικόπεδο πριν περίπου 20 χρόνια, ωστόσο, στην πορεία, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, πετυχαίνοντας την ακύρωση της μετεγκατάστασης. Το ΣτΕ, για την απόφασή του αυτή, είχε βασιστεί στο γεγονός ότι το ΓΠΣ δεν προέβλεπε τέτοιου είδους χρήση στην εν λόγω περιοχή. Κάτι που με το νέο ΓΠΣ επιχειρείται να αλλάξει, ώστε η μετεγκατάσταση να γίνει απρόσκοπτα. Βεβαίως, όπως αναφέρθηκε και από τον εισηγητή Κώστα Πορτοκαλίδη, για να γίνει αυτό, θα χρειαστούν, πέρα από προσαρμογή ή τροποποίηση του ΓΠΣ και μία σειρά άλλων υποστηρικτικών μελετών της κυκλοφορίας και των λοιπών χρήσεων γης, ώστε να τροποποιηθεί το ρυμοτομικό σχέδιο. Σε τελική ανάλυση, όπως τόνισε, πρόκειται για ένα σύνθετο ζήτημα και μία διαδικασία που θα κριθεί στο επίπεδο της έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος, όπου θα γνωμοδοτήσουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς και θα αποφασίσουν αναλόγως.
Για την επιλογή μετεγκατάστασης στα ανατολικά της πόλης, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Σταμάτης Ντούμπας, που ήταν παρών στη συνεδρίαση, σημείωσε πως υπάρχει εγκεκριμένη χρήση γης μόνο για έκταση 1.500 στρεμμάτων και πως για ο,τιδήποτε πέρα από αυτό, θα χρειαστεί τοπικό ρυμοτομικό και Προεδρικό Διάταγμα, αφού είναι ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ. «Και ανατολικά και δυτικά χρειάζονται τα ίδια πράγματα για να προχωρήσουμε. Δεχόμαστε να διεκδικήσουμε τη μεταφορά μας στα δυτικά, κι αν ‘στραβώσει’ να πάμε στα ανατολικά» τόνισε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Βαγγέλης Λαμπάκης, σημείωσε πως ήδη υπάρχουν 12 μελέτες έτοιμες για τα ανατολικά, με το ΓΠΣ να είναι ήδη καθορισμένο για τη συγκεκριμένη χρήση, στην περιοχή εκείνη. Έκανε λόγο για κατάντια του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς την στιγμή που γίνεται ο σχεδιασμός της πόλης για τα επόμενα 50 χρόνια, κάποιοι δεν αφήνουν ούτε την παραμικρή χαραμάδα για να δεχθούν την αντίθετη άποψη. Μάλιστα, έκανε ιδιαίτερη μνεία σε μία αναφορά του Γιάννη Λασκαράκη για το ΓΠΣ, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του 2013, τότε που οι συγκρούσεις παρήγαγαν αποτέλεσμα, όπως είπε. Σαφώς υπέρ της μετεγκατάστασης του ΚΤΕΛ στα ανατολικά, ο κ. Λαμπάκης σημείωσε πως όπως είχε αναφέρει ο κ. Λασκαράκης, «η διοίκηση του ΚΤΕΛ οφείλει να σεβαστεί τον σχεδιασμό του Δήμου καθώς είναι μοναδικό πλεονέκτημα να διαθέτεις σε μικρή απόσταση τις απολήξεις όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς» και συνέχισε λέγοντας: «Στα δυτικά απαγορεύεται από το ΓΠΣ να γίνει τέτοια χρήση, θα πάμε στην Αποκεντρωμένη για επικύρωση, μετά θα χρειαστούμε Προεδρικό Διάταγμα, ενώ μόνο για να ανατρέψεις παλαιότερη απόφαση του ΣτΕ θέλεις 5 χρόνια!» και κατέληξε λέγοντας: «Ανατολικά δεν θα υπάρχει πρόβλημα, ο Γαλλικός σταθμός, καθορίστηκε ως επισκέψιμο μνημείο, θα το ανακαινίσουμε και θα λειτουργεί ως μουσείο».

Ο επικεφαλής της «Αδέσμευτης Νέας Ανασυγκρότησης» Βαγγέλης Μυτιληνός σημείωσε πως ίσως είναι όντως η καλύτερη θέση για το ΚΤΕΛ στα ανατολικά, όμως, όπως είπε, έχουν επενδυθεί χρήματα για το οικόπεδο στα δυτικά, ενώ υπάρχει πλέον και ο μικρός περιφερειακός και δεν θα επιβαρύνεται η κίνηση στον δρόμο Αλεξ/πολης-Χιλής. «Μας απασχολεί η αποσυμφόρηση του κέντρου, το ΚΤΕΛ πρέπει να φύγει… το θέμα δεν πρέπει να μας απασχολεί μόνο στις εκλογές, δεν μας τιμά αυτό».

Ο Χρήστος Βαρσαμάκης από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» εξέφρασε τον προβληματισμό του για το γεγονός ότι για ένα τόσο σημαντικό θέμα, όπως το νέο ΓΠΣ, το Δημοτικό Συμβούλιο έχει απλώς γνωμοδοτικό χαρακτήρα, αφού η τελική απόφαση θα παρθεί από την Αποκεντρωμένη. Επισήμανε ότι το ΚΤΕΛ πρέπει να φύγει από το κέντρο, σημειώνοντας πως η καλύτερη λύση είναι στα ανατολικά, ωστόσο και στα δυτικά δεν υπάρχει αντίρρηση, αφού, το θέμα είναι να μην διαιωνίζεται άλλο αυτή η κατάσταση που δεν συμφέρει καμία πλευρά.

Παρών και ο πολιτικός μηχανικός και πρώην αντιδήμαρχος και δημοτικός σύμβουλος Γιάννης Λασκαράκης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι γίνεται συζήτηση για το ΓΠΣ, το οποίο, όπως είπε, «ήταν μία δική μου εμμονή προς τον κ. Λαμπάκη, που, με τα πολλά, τελικώς, το δέχθηκε… Όταν συζητάμε για το ΓΠΣ, συζητάμε για το μέλλον της πόλης, σε ορίζοντα 50 ετών… Μερικά σημεία από λάθη παλαιότερα μας ταλαιπωρούν σήμερα, κυρίως επειδή κάποιος είχε ένα δικό του συμφέρον. Δεν σημαίνει ότι ήταν άνομα συμφέροντα, ήταν νόμιμα, όμως, πρωτεύοντα ρόλο σε αυτή τη διαδικασία παίζει ο πολίτης, γι’ αυτόν γίνεται το σχέδιο… Ονειρευόμαστε για την πόλη μας, έχει τεράστιο μέλλον, μπορεί να μην αυξήθηκε πληθυσμιακά την τελευταία 5ετία, όμως, από το ’80 και μετά σχεδόν διπλασιάστηκε. Υπάρχει  μεγάλη προσμονή, αν όλα αυτά που βλέπουμε γύρω μας, για τα οποία μιλά όλος ο κόσμος, γίνουν κάποτε πράξη. Υπάρχει προοπτική να γίνει η περιοχή δίοδος για το Τσανάκαλε,  αυτό που λέω συχνά, για τα Δαρδανέλια της ξηράς… Είμαστε ο μόνος δήμος, όχι πόλη, αλλά δήμος στην Ελλάδα που συνδυάζουμε όλα τα μέσα μεταφοράς. Αυτά τα μέσα πρέπει να είναι κοντά, να αποτελούν ένα συνδυασμένο κέντρο μεταφορών. Αυτά τα κέντρα, παντού στον κόσμο, φέρνουν ανάπτυξη, γίνονται γύρω τους ξενοδοχεία, εστιατόρια, εμπορικά κέντρα, δημοτικά, λαϊκές αγορές. Πιστεύω πως αν το δει έτσι το ΚΤΕΛ, θα πάει μόνο του στα ανατολικά».

Ο Δήμαρχος Γιάννης Ζαμπούκης σημείωσε πως πριν 2-2,5 χρόνια, έγινε συνάντηση στην Αθήνα μεταξύ Δήμου, ΚΤΕΛ και ΟΣΕ για το  θέμα, όπου συμφωνήθηκε πως καμία πλευρά δεν θέλει την μεταφορά του ΚΤΕΛ στα ανατολικά, όπου, εξάλλου, υπάρχει ο Γαλλικός Σταθμός, ο οποίος πρέπει να αναδειχθεί ως τοπόσημο της πόλης. Επιπλέον, σημείωσε πως όταν ελήφθη η προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ για το οικόπεδο στα δυτικά,  δεν υπήρχε ο δυτικός περιφερειακός. Ανέφερε ακόμη πως σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΚΤΕΛ, στα δυτικά, εφόσον λειτουργήσει, θα υπάρχει μόνο ο τερματικός σταθμός, η έκδοση εισιτηρίων θα γίνεται ψηφιακά, αποθήκες για τα δέματα θα υπάρχουν μόνο στο κέντρο, και η μεταφορά τους προς τον νέο σταθμό, όταν χρειάζεται, θα γίνεται με κούριερ. Πρότεινε μάλιστα στην γνωμοδότηση του Δήμου να αναφέρεται ότι προτείνεται μόνο η μεταφορά στα δυτικά, ώστε να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την Αποκεντρωμένη.

Τελικώς, έγινε αποδεκτή κατά πλειοψηφία η εισήγηση με τις τρεις επιλογές, με πρώτη στα δυτικά, μετά στα ανατολικά και τέλος στα βόρεια της πόλης.

 

Για την επέκταση της Χιλής

Αρκετή συζήτηση έγινε και για την επέκταση της Χιλής, που από 802 στρέμματα των αρχικών μελετών, προωθείται η επέκταση για σύνολο 1960 στρεμμάτων. Τις ενστάσεις του εξέφρασε ο κ. Λαμπάκης,  ο οποίος έκανε λόγο για μία μελέτη 9 ετών, «που ξαφνικά την αλλάζουμε, βασιζόμενοι σε προφητείες για το μέλλον». Σημείωσε πως δεν υπάρχει κανένας λόγος για να επεκταθεί τόσο πολύ εκείνη η περιοχή, διερωτώμενος αν με τον τρόπο αυτό εξυπηρετούνται ιδιωτικά συμφέροντα.

Από την πλευρά του, ο κ. Μυτιληνός εξέφρασε τον προβληματισμό του για την επέκταση, για την οποία απαιτείται να γίνει είτε μετακίνηση της υφιστάμενης γραμμής υψηλής τάσης της ΔΕΗ είτε να γίνει εφαρμογή «ζώνης προστασίας  δουλείας». Σε αυτό, ο κ. Πορτοκαλίδης απάντησε πως εφόσον οριστικοποιηθεί η επέκταση, σε συνεργασία με το ΔΕΔΔΗΕ θα γίνει ό,τι θα κριθεί ως τεχνικά καλύτερο. Ο κ. Μυτιληνός πρότεινε να υποβληθεί η πρόταση του Δήμου για την επέκταση στα 1960 στρέμματα κι αν υπάρξει κάποιο θέμα με την Αποκεντρωμένη, τότε να επιστρέψει ο Δήμος στην προηγούμενη πρότασή του.
Από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» η Νίκη Δραμανίδου διερωτήθηκε αν υπάρχει κάποιο σχέδιο για τόσο μεγάλη μετακίνηση πληθυσμού προς τη Χιλή που να αιτιολογεί τη μεγάλη αυτή επέκταση. Σημείωσε ακόμη πως δεν υπάρχει πρόβλεψη στο ΓΠΣ για νέα σχολεία και για νέο Κέντρο Υγείας, ούτε συγκεκριμένο σχέδιο για την πολύπαθη περιοχή της Αβάντος.  Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Βαρσαμάκης από την ίδια παράταξη σημείωσε πως δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε για λαϊκές κατοικίες, πουθενά, αλλά ούτε και για νέους χώρους πρασίνου που έχει ανάγκη ο Δήμος.

Ο ανεξάρτητος σύμβουλος Παύλος Μιχαηλίδης εκτίμησε ότι το πολύ σημαντικό θέμα του πεδίου βολής μπαίνει κάτω από το χαλί, κάτι που είναι αδιανόητο την στιγμή που βρίσκεται δίπλα στο ΠΓΝΑ, την στιγμή που η πόλη επεκτείνεται διαρκώς. Αναφερθείς σε υπόμνημα που κατατέθηκε υπόψιν του κ. Πορτοκαλίδη, μίλησε ακόμη για την ανάγκη μεταφοράς του επιβατικού σταθμού του ΟΣΕ, την αποκατάσταση των λατομείων, αλλά και τη χωροθέτηση ενός νέου δικαστικού μεγάρου και ενός νέου διοικητηρίου.

Για το θέμα των επεκτάσεων επιφυλάξεις εξέφρασε και ο κ. Λασκαράκης, λέγοντας πως είναι καλές όταν υπάρχει ανάγκη, αλλιώς, αν γίνουν μεγαλύτερες απ’ ό,τι πρέπει, τότε ο Δήμος θα πρέπει να διαθέσει χρήματα για νέες υποδομές, νέα σχολεία, δρόμους, πάρκα. Παράλληλα, αναρωτήθηκε πού μπορεί να φτάσει σε μία τέτοια περίπτωση η αξία της γης.

Ο μελετητής Αναστάσιος Λεπεσης, αφού απάντησε σε αρκετά ερωτήματα, συμπερασματικά, τόνισε πως «ο θεσμός των ΓΠΣ είναι κάτι που βρίσκεται προς την ολοκλήρωση του, γι’ αυτό, αυτό το σχέδιο είναι μία τελευταία ευκαιρία για να μπορέσουμε να κατοχυρώσουμε κάποια πράγματα, με έγκριση σε περιφερειακό επίπεδο, από την Αποκεντρωμένη. Είναι μία ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί από την πόλη, αλλιώς, αν χαθεί για οποιοδήποτε λόγο, θα μείνει η πόλη με τον σχεδιασμό του 1988».

Ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Πόλη και Πολίτες» Θέμης Κυριακίδης για την επέκταση σημείωσε ότι ως μηχανικός δεν είναι αντίθετος, όμως έκρινε πως ο Δήμος προτρέχει στην προκειμένη περίπτωση, καθώς δεν υφίσταται λόγος για τόσο μεγάλη επέκταση. Εξέφρασε προβληματισμό για τις κολώνες υψηλής τάσης, αλλά και για την Αλεξανδρούπολη που δημιουργείται η τάση, ώστε, πληθυσμιακά, να συνεχίσει την αφαίμαξη άλλων περιοχών, τόσο του Δήμου, όσο και του υπόλοιπου Έβρου.

Ο ανεξάρτητος Κυριάκος Αραμπατζής σημείωσε πως πρώτη φορά, στα 9 χρόνια που είναι στο δημοτικό συμβούλιο, βλέπει την υπηρεσία ουσιαστικά να μην απαντά σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Όπως είπε, πρόκειται για εξαιρετικούς επιστήμονες, «το γεγονός ότι δεν απαντούν, δείχνει ξεκάθαρα ότι δέχθηκαν την εντολή να κάνουν αυτό… Νιώθω τεράστια ανασφάλεια για το σχέδιο που καταθέτουμε… θα χάσουμε πολύτιμο χρόνο, ενώ όλη η αγορά περιμένει να γίνει αλλαγή χρήσεων γης για να αξιοποιήσουν την ακίνητη περιουσία».

Ο Δήμαρχος σημείωσε από την πλευρά του ότι η Αλεξανδρούπολη μεγαλώνει και αυξάνεται πληθυσμιακά, πως η απογραφή δεν έγινε με σωστό τρόπο λόγω πανδημίας και ψηφιοποίησης, με αποτέλεσμα, πολύς κόσμος να μην έχει απογραφεί. Υπερασπίστηκε την επιπλέον επέκταση προς τη Χιλή, με στόχο να κεντροποιηθεί ο Δήμος προς τη Χιλή, ενώ όπως είπε υπάρχει σχέδιο για επέκταση της παραλιακής ως το ύψος του ξενοδοχείου Hili, ώστε να υπάρχουν διαδρομές δίπλα στη θάλασσα με τα πόδια, το ποδήλατο, ακόμη και το αμάξι. Για τους πυλώνες υψηλής τάσης, σημείωσε ότι δεν θα καθορίσουν τις τύχες 100 οικογενειών, κι ότι είναι αυτονόητο ότι θα μετακινηθούν.

Τελικώς, το δημοτικό συμβούλιο ψήφισε υπέρ της παραλαβής της Β1 Φάσης της Μελέτης για το νέο ΓΠΣ, με 21 ψήφους υπέρ. Κατά ψήφισαν οι κκ Δραμανίδου, Βαρσαμάκης, Αραμπατζής, ενώ υπέρ της πρότασης Λαμπάκη για την χωροθέτηση του ΚΤΕΛ ανατολικά και δυτικά και την επέκταση της Χιλής μόνο ως 802 στρέμματα, ψήφισαν 9 σύμβουλοι.

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο