ΙΕΛΚΑ: Μόλις 1 στους 5 κρίνει θετικά το “καλάθι του νοικοκυριού”

Αλλαγές στο «καλάθι του νοικοκυριού» – Στο ΦΕΚ η επικαιροποιημένη λίστα προϊόντων

Το 22%, δηλώνει ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι), αλλά συγχρόνως το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι όπως κρεοπωλεία και αρτοποιία. Το 39% του κοινού δηλώνει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το “καλάθι του νοικοκυριού” με βάση ευρήματα της έρευνας που διεξήγαγε το Ινστούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) από τις 8 έως τις 11 Νοεμβρίου σε δείγμα 1.000 καταναλωτών.

Ωστόσο, μόνο το 22%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία. Πάντως το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι. Επίσης το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι. Το 51% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που κυνηγούν τις προσφορές.

Μάλιστα το κοινό που επέλεξε τις πρώτες 7-10 ημέρες της πρωτοβουλίας να αγοράσει κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη στο σούπερ μάρκετ, 81,65 ευρώ έναντι 93,35 ευρώ του συνόλου.

Το στοιχείο αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αποδίδεται στην τάση το καλάθι να επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο σούπερ μάρκετ. «Δεν υπάρχουν ακόμα επαρκή στοιχεία που να υποστηρίζουν σχέση αιτίου-αιτιατού ανάμεσα στη χρήση του καλαθιού και τη μειωμένη εβδομαδιαία δαπάνη, κάτι που ενδεχομένως να προκύψει σε επόμενα ευρήματα μελετών», αναφέρει στην έρευνα. Παρά τις μικρές διαφορές η διείσδυση του καλαθιού φαίνεται προς το παρόν να είναι μεγαλύτερη στην Αττική 42% έναντι της Θεσσαλονίκης 38% και της υπόλοιπης Ελλάδας 37%.

Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις το 18% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σούπερ μάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού. «Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί», αναφέρει το ΙΕΛΚΑ. Οι έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα με περισσότερα στοιχεία.

Αλλαγές στο «καλάθι του νοικοκυριού» – Στο ΦΕΚ η επικαιροποιημένη λίστα προϊόντων

Δημοσιεύθηκε αργά χθες το βράδυ στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως η υπουργική απόφαση η οποία επικαιροποιεί τη λίστα των κατηγοριών προϊόντων του «καλαθιού του νοικοκυριού» που θα ισχύσει από αύριο και παράλληλα επιβάλει νέες υποχρεώσεις στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ για την ομαλή τήρηση του μέτρου.

Σε ό,τι αφορά τη λίστα με τις κατηγορίες των προϊόντων δεν υπάρχουν επί της ουσίας διαφορές με αυτές που ισχύουν σήμερα καθώς υπάρχει μόλις μία τροποποίηση σε κατηγορία και εκείνη έγινε περισσότερο διευκρινιστικά. Συγκεκριμένα η «φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)» αντικαταστάθηκε με το «κρέμα βρεφικής ηλικίας».

Αναλυτικά η λίστα έχει ως εξής:

Κατηγορία Προϊόντων

  • 1 Ρύζι
  • 2 Ψωμί για τoστ
  • 3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
  • 4 Φρυγανιές
  • 5 Μακαρόνια Νο 6
  • 6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
  • 7 Όσπρια (ένα τουλάχιστον είδος)
  • 8 Γαλοπούλα ή/και πάριζα
  • 9 Κατεψυγμένα ψάρια
  • 10 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
  • 11 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
  • 12 Γάλα φρέσκο πλήρες
  • 13 Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
  • 14 Γάλα εβαπορέ
  • 15 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
  • 16 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
  • 17 Τυρί φέτα
  • 18 Τυρί γκούντα
  • 19 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
  • 20 Χυμός τομάτας διατηρημένος
  • 21 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
  • 22 Μαργαρίνες
  • 23 Παρθένο ελαιόλαδο
  • 24 Ηλιέλαιο
  • 25 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον ένα από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
  • 26 Λευκή ζάχαρη
  • 27 Κρέμα βρεφικής ηλικίας
  • 28 Γάλα βρεφικής ηλικίας
  • 29 Ελληνικός καφές
  • 30 Στιγμιαίος καφές
  • 31 Γαλλικός καφές
  • 32 Τσάι ή χαμομήλι
  • 33 Κακάο σε σκόνη
  • 34 Χυμός πορτοκάλι
  • 35 Απολυμαντικά χεριών / αντισηπτικά
  • 36 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
  • 37 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
  • 38 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
  • 39 Χαρτί κουζίνας
  • 40 Χαρτί υγείας
  • 41 Οδοντόκρεμες
  • 42 Σερβιέτες
  • 43 Ταμπόν
  • 44 Σαμπουάν
  • 45 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
  • 46 Πάνες ακράτειας
  • 47 Πάνες για μωρά
  • 48 Μωρομάντηλα
  • 49 Σαμπουάν για μωρά
  • 50 Τροφές για σκύλους
  • 51 Τροφές για γάτες

Με βάση τις παραπάνω κατηγορίες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που συμμετέχουν στο μέτρο θα πρέπει ως αύριο, Τετάρτη, στις 9.00 το πρωί να έχουν κοινοποιήσει τις λίστες με τα προϊόντα τους.

Οι νέες αλλαγές
Η υπουργική απόφαση επίσης εισάγει νέες υποχρεώσεις για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, κυρίως σε ό,τι αφορά τη διαδικασία – και όχι μόνο – που τηρείται για το μέτρο.
Συγκεκριμένα:
-καθορίζει ως υποχρεωτική την τοποθέτηση του σήματος του «καλαθιού» και στα διαφημιστικά φυλλάδια των Σούπερ Μάρκετ που προβάλλουν τα προϊόντα που έχουν τοποθετήσει στις λίστες τους. Επίσης προσδιορίζει το μέγεθος των έγχρωμων σημάτων που θα πρέπει να τοποθετούνται στα ράφια των Σούπερ Μάρκετ, το οποίο πρέπει να είναι 8χ8 εκατ. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, θα ενεργοποιηθεί την 1η Δεκεμβρίου.
-Απαγορεύει τη σήμανση προϊόντων που δεν συμμετέχουν στη λίστα με το σηματάκι του «καλαθιού του νοικοκυριού» προειδοποιώντας με διοικητικό πρόστιμο.
-Επιβάλει την υποχρέωση επάρκειας όλων των προϊόντων της λίστας σε κάθε κατάστημα αλυσίδας. Εάν τα αποθέματα ενός προϊόντος της λίστας τελειώσουν σε ένα κατάστημα θα δίδεται περιθώριο δύο ημερών για την προμήθεια του απ’ το δίκτυο της αλυσίδας. Σε διαφορετική περίπτωση θα υποχρεούται η αλυσίδα να το αντικαταστήσει στη λίστα για το σύνολο των καταστημάτων της. Επίσης θα επιτρέπεται μόνο μία φορά η αντικατάσταση του συγκεκριμένου προϊόντος εώς ότου υποβληθούν οι νέες λίστες, σε διάστημα δηλαδή μίας εβδομάδας. Εφόσον διαπιστωθεί κάτι διαφορετικό το πρόστιμο ανά κατάστημα είναι 2.000 ευρώ.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο