Έβρος: 1 στους 10 μαθητές ανησυχεί μέσα στους χώρους του σχολείου 

Ενδιαφέροντα συμπεράσματα από δύο έρευνες που έγιναν σε 181 μαθητές του 1ου ΓΕΛ Ορεστιάδας για τον σχολικό εκφοβισμό και τα στερεότυπα   

Σε ενδιαφέροντα συμπεράσματα κατέληξαν δύο έρευνες που έγιναν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μεταξύ των μαθητών του 1ου Λυκείου Ορεστιάδας, σχετικά με το σχολικό bullying και τα στερεότυπα. Και στις δύο έρευνες συμμετείχαν 181 μαθητές και των τριών τάξεων του σχολείου, οι οποίοι απάντησαν ανώνυμα στα σχετικά ερωτηματολόγια που είχαν ετοιμάσει συμμαθητές τους σε συνεργασία με τις δύο εκπαιδευτικούς που συντόνισαν τις δράσεις. 
Στην έρευνα για τον σχολικό εκφοβισμό και τη σχολική βία, η οποία έγινε στο πλαίσιο της Πανελλήνιας Ημέρας κατά του σχολικού bullying (6 Μαρτίου), η ομάδα των μαθητών συνεργάστηκε με τη μαθηματικό του 1ου Λυκείου, Εύη Σταφίδα, ενώ για την έρευνα με θέμα τα στερεότυπα, για την οποία η ιδέα «γεννήθηκε» την ώρα του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και κατά την ανάλυση ενός σχετικού κειμένου, οι μαθητές συνεργάστηκαν με τη φιλόλογο του σχολείου, Ελένη Βενετίδου.  

Συμπεράσματα έρευνας για το σχολικό byllying 

Στα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας για το bullying, όπως προκύπτει από την επεξεργασία των απαντήσεων των ίδιων των μαθητών, φαίνεται ότι είναι αυτό που δείχνει ότι το 82% των παιδιών το θεωρεί «πολύ σοβαρή υπόθεση», το 7% νιώθει «συνεχώς ανασφάλεια στον χώρο του σχολείου», σε ίδιο ποσοστό (7%) οι μαθητές χαρακτηρίζουν «αρνητικό» το σχολικό κλίμα και ένα 10% δηλώνει ότι ανησυχεί μέσα στους χώρους του σχολείου.
Κανείς, πάντως, δεν απάντησε θετικά στο ερώτημα εάν έχει αποφύγει να πάει στο σχολείο την επόμενη ημέρα, μετά από περιστατικό βίας ή εκφοβισμού που δέχτηκε. Ωστόσο, υπήρχε ένα 2% που δήλωσε ότι πέφτει «συχνά» θύμα κάποιας μορφής bullying, το 24% δήλωσε ότι δέχεται «σπάνια» εκφοβισμό ή βία και το 65% δήλωσε ότι δεν αντιμετώπισε «ποτέ» τέτοιο περιστατικό.  Όσον αφορά τα συναισθήματα που νιώθουν οι μαθητές για συμμαθητές τους που έχουν εμπλακεί σε περιστατικά βίας ή εκφοβισμού, υπερισχύουν η «στενοχώρια» και ο «θυμός». 
Παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας στην ΕΡΤ Ορεστιάδας, ένας εκ των μαθητών της ομάδας, που συμμετείχε στη διενέργειά της, ο 16χρονος Βασίλης Σπανδονίδης, ανέφερε ότι «παρότι τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί πανελλαδικά τα περιστατικά σχολικού bullying, στην περιοχή μας δεν είναι πολλά», και σε αυτό, καθοριστικό ρόλο φαίνεται ότι παίζει η στενότερη επαφή που έχουν μεταξύ τους τα παιδιά στο περιβάλλον μίας μικρότερης πόλης.
Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της ίδιας έρευνας, η καθηγήτρια που συνεργάστηκε με τους μαθητές, εκτίμησε ότι «τα φαινόμενα του σχολικού εκφοβισμού και της σχολικής βίας είναι συχνότερα στις ηλικίες του Γυμνασίου». Η κα. Σταφίδα τόνισε επίσης ότι εκτός από τον ρόλο των εκπαιδευτικών στην αποτροπή τέτοιων φαινομένων, «πολύ σημαντικός είναι και ο ρόλος της οικογένειας».  

Συμπεράσματα έρευνας για τα στερεότυπα  

Στον ρόλο του οικογενειακού περιβάλλοντος βρίσκονται πολλές απαντήσεις και στην έρευνα για τα στερεότυπα, όπως δήλωσε η καθηγήτρια που συντόνισε τη μαθητική ομάδα του 1ου Λυκείου Ορεστιάδας, που αναζήτησε τις στερεοτυπικές αντιλήψεις μέσα στη μαθητική κοινότητα του σχολείου. Όπως είπε η κα. Βενετίδου στην ΕΡΤ Ορεστιάδας, το πρώτο “τσίγκλισμα” ήρθε από τους ίδιους τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, μέσα από ένα μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. 
“Σε κάποια παιδιά έκανε εντύπωση το ότι ορισμένοι συμμαθητές τους ήταν αγκυλωμένοι σε κάποιες στερεοτυπικές αντιλήψεις και αποφασίσαμε να το “ψάξουμε” περισσότερο”, σχολίασε συγκεκριμένα. Η ίδια υπογράμμισε ότι “πίσω από κάθε παιδί φαίνεται η οικογένειά του”, ενώ παραδέχτηκε ότι “υπήρξαν συμπεράσματα της έρευνας που εξέπληξαν”. Την ίδια έκπληξη για ορισμένες απαντήσεις εξέφρασαν και οι δύο μαθήτριες που παρουσίασαν την έρευνα από τον ραδιοφωνικό “αέρα”. Η Αναστασία Δρογγίτη και η Ιωάννα Καραγιώργου δεν έκρυψαν ότι “είναι προβληματικά” κάποια στοιχεία που ανέδειξε η έρευνα, όπως αυτά που αφορούν τη θέση της γυναίκας, και δήλωσαν πως “χρειάζεται δουλειά από όλους για να καταρριφθούν οι αντιλήψεις αυτές”. 

Ανάμεσα στα αποτελέσματα από τις απαντήσεις των μαθητών, ξεχωρίζει το 67,4% που παραδέχτηκε ότι στη σημερινή εποχή “συνεχίζουν να αναπαράγονται τα στερεότυπα”. 
Στα επιμέρους ερωτήματα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το 18,8% των μαθητών που δήλωσαν ότι εμπιστεύονται “πολύ λίγο” ή “καθόλου” τις γυναίκες οδηγούς για ένα μακρινό ταξίδι, το 36,5% που θεωρεί ότι “οι γυναίκες κλίνουν περισσότερο στο κουτσομπολιό” και το 11,6% που πιστεύει ότι “οι δουλειές του σπιτιού είναι για τις γυναίκες”. Σε άλλα συμπεράσματα, ξεχωρίζει το μόλις 2% που θεωρεί ότι είναι κατακριτέο να κλαίει ένα αγόρι, το 21% που απάντησε ότι νιώθει “περίεργα” ή “άβολα” με ένα άτομο διαφορετικής, από τη δική του, σεξουαλικής προτίμησης και το 8,8% που επέλεξε να απαντήσει ότι θεωρεί “αρκετά” ή “πολύ” πιο επιρρεπή σε εγκληματικές πράξεις, άτομα διαφορετικής εθνικότητας.
ΕΡΤ Ορεστιάδας  

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο