Η μέση πληρότητα ετησίως το 2019 ήταν 33%, το 2023 85%, ενώ το 2024 έκλεισε στο 90-92% – Μαζί με τις ευκαιρίες, η μεγάλη επισκεψιμότητα προκαλεί και προβλήματα
Ντοκουμέντο: Από το 2016 διαφήμιζε ο τουρκικός τύπος την Αλεξανδρούπολη ως «τοπ προορισμό»
Εκτοξεύτηκε το 2024 το τουριστικό ρεύμα που δέχθηκε η Αλεξανδρούπολη από την Τουρκία, με τους επισκέπτες της γειτονικής χώρας να μην περιορίζονται πια σε γιορτές και Σαββατοκύριακα, αλλά να προτιμούν την πρωτεύουσα του Έβρου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Όπως λένε οι ίδιοι, η Αλεξανδρούπολη τους αρέσει πολύ, τόσο για το φαγητό και τη διασκέδαση, όσο και για τις πολύ προσιτές τιμές της. Τιμούν με το παραπάνω καφέ κι εστιατόρια, διαμένουν τόσο σε ξενοδοχεία, όσο και σε Airbnb, ψωνίζουν από τα τοπικά σούπερ μάρκετ είδη όπως ελαιόλαδο, απορρυπαντικά και αλκοολούχα ποτά, ενώ δείχνουν μεγάλη προτίμηση σε τυριά, γλυκά και άλλα τοπικά εδέσματα. Η πόλη έχει καθιερωθεί ως προορισμός για διασκέδαση, φαγητό και παραλίες, ενώ το ενδιαφέρον για τα μνημεία και την τοπική πολιτιστική κληρονομιά παραμένει περιορισμένο.
Εξάλλου, το πόσο πολύ έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα το 2024, η επισκεψιμότητα από την Τουρκία, αποτυπώθηκε εύγλωττα και στην έρευνα του Δήμου Αλεξανδρούπολης «Τουριστικό βαρόμετρο» που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο.
Η μελέτη περιλάμβανε 14 εις βάθος συνεντεύξεις με εκπροσώπους φορέων και επιχειρηματίες τουριστικών επιχειρήσεων της περιοχής, καθώς και 445 προσωπικές συνεντεύξεις με επισκέπτες της πόλης, στοχεύοντας στην κατανόηση των αναγκών και των προτιμήσεων των τουριστών. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η Αλεξανδρούπολη προσελκύει κυρίως τουρίστες από την Τουρκία και τη Βουλγαρία, με τους επισκέπτες από την Τουρκία να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο και να προέρχονται από ανώτερες οικονομικές τάξεις.
Κι όλα αυτά, παρά την τεράστια ταλαιπωρία που υφίστανται Έλληνες και Τούρκοι στα σύνορα και συγκεκριμένα στα ελληνικά τελωνεία. Παρά τις διαχρονικές εκκλήσεις των τοπικών φορέων, κανένα ουσιαστικό βήμα δεν έχει γίνει ακόμη για τη δημιουργία νέου τελωνείου στους Κήπους, εφάμιλλου με αυτού στην τουρκική πλευρά.
Κάθε χρόνο και μεγαλύτερη πληρότητα
Για 100% πληρότητα τα Σαββατοκύριακα που επιτυγχάνεται κυρίως από Τούρκους, κάνει λόγο ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Πέτρος Κυριακίδης, ενώ εντυπωσιάζουν τα στοιχεία που δίνει για τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας. «Η μέση πληρότητα ετησίως το 2019 ήταν στο 33%, το 2023ι έφτασε στο 85%, ενώ το 2024 ήταν στο 90-92%. Βασικοί επισκέπτες μας είναι οι Τούρκοι, οι Βούλγαροι και φυσικά οι Έλληνες», δηλώνει.
Προβλήματα
Φυσικά, και σε αυτό το ζήτημα, υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος. Το πολύ μεγάλο αυτό τουριστικό κύμα, έχει επιβαρύνει σημαντικά τις υποδομές της Αλεξανδρούπολης, που δεν ήταν προετοιμασμένη για κάτι τέτοιο. Το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης έχει γίνει ακόμη εντονότερο, δίχως να λείπουν οι παραβάσεις του ΚΟΚ και τα ατυχήματα, κάποιες φορές με ευθύνη των ξένων επισκεπτών μας. Η λειτουργία Airbnb μέσα σε μέχρι πρόσφατα ήσυχες γειτονιές έχει δημιουργήσει διάφορα ζητήματα, με την παράνομη στάθμευση των ογκωδών οχημάτων των γειτόνων μας να είναι ένα από τα βασικότερα. Πέρα από τους μεμονωμένους επισκέπτες, υπάρχουν και αυτοί που έρχονται μαζικά, με λεωφορεία, τα οποία έχουν ως βασικούς σταθμούς μεγάλα σούπερ μάρκετ και πολυκαταστήματα, δημιουργώντας εικόνες πολυκοσμίας και διάφορες καθυστερήσεις. Είναι επόμενο όλη αυτή η κατάσταση να προκαλεί κατά καιρούς διαμαρτυρίες από ορισμένους, ωστόσο, είναι οι περισσότεροι συμφωνούν και αναγνωρίζουν ότι το τουριστικό αυτό ρεύμα έχει περισσότερο θετικό αντίκτυπο, κυρίως στην τοπική οικονομία, παρά τα όποια προβλήματα προκύπτουν στην καθημερινότητα των κατοίκων.
Από το 2016 μας διαφήμιζαν
Ως έναν «ιδανικό προορισμό», με προϊόντα και υπηρεσίες «σε εξαιρετικά προσιτές τιμές» παρουσίαζε από το 2016 ο τουρκικός τύπος την Αλεξανδρούπολη. Τότε που είχαν ξεκινήσει δειλά – δειλά οι πρώτοι επισκέπτες να κάνουν την εμφάνισή τους, κάποια Σαββατοκύριακα μέσα στον χρόνο, κυρίως τους θερινούς μήνες.
Γράφαμε στη ΓΝΩΜΗ, αρχές του 2016 για σχετικό δημοσίευμα της 5ης μεγαλύτερης σε κυκλοφορία καθημερινής εφημερίδας της Τουρκίας, Sabah:
«Σε εκτενές της δημοσίευμα, γίνεται αναφορά στην ιστορία της πόλης, στις ομορφιές της, στα καφέ, τα εστιατόρια, τα καταστήματα, τονίζοντας πως η πρωτεύουσα του Έβρου «προσφέρει πολλές εναλλακτικές λύσεις για διασκέδαση», αναγνωρίζοντας ότι τα τελευταία χρόνια αποτελεί αγαπημένο προορισμό για τους Τούρκους. Στο κείμενο γίνεται αναφορά στην ιστορία της Αλεξανδρούπολης, η οποία ιδρύθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα από αλιείς και έγινε γνωστή ως Δεδέαγατς, δηλαδή «δέντρο του παππού» και βασιζόταν σε τοπική παράδοση σχετικά με ένα σοφό δερβίση, που πέρασε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στη σκιά ενός δέντρου και, τελικά, τάφηκε δίπλα σε αυτό. Επισημαίνεται ακόμη η ανάπτυξη του σιδηροδρόμου και του λιμανιού και η έντονη επαγγελματική δραστηριότητα εμπόρων και τεχνιτών.
Ο συντάκτης επισημαίνει ακόμη την εγγύτητα του προορισμού, ιδιαίτερα από την Κωνσταντινούπολη, και τον «γρήγορο έλεγχο των διαβατηρίων στα σύνορα».
«Στους κεντρικούς δρόμους της Αλεξανδρούπολης μπορεί κανείς να βρει τα πάντα», αναφέρεται στο δημοσίευμα. «Στη Λεωφόρο Δημοκρατίας υπάρχουν πολλά καφέ και καταστήματα. Στην παραλιακή οδό, επίσης πολλά εστιατόρια και καφέ. Ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, ο δρόμος αυτός είναι κλειστός τα βράδια για τα αυτοκίνητα και πολύς κόσμος κάνει βόλτα. Ξεκινήστε μια όμορφη μέρα σε μια από τις καφετέριες που βρίσκονται σε αυτή την όμορφη ακτογραμμή. Ολοι οι δρόμοι της περιοχής είναι γεμάτοι με ευχάριστες καφετέριες. Περπατώντας στους δρόμους αισθάνεστε ότι βρίσκεστε σε ένα ψαροχώρι, κάπου στο Αιγαίο. Κάποιοι βλέπουν έναν αγώνα σε μία μεγάλη οθόνη από τη μία πλευρά, από την άλλη πλευρά, κάποιοι άλλοι παίζουν τάβλι. Έτσι, αν και μιλούν διαφορετικές γλώσσες από μας, το μυαλό πηγαίνει εύκολα στην Τουρκία. Μετά από μια βόλτα στην παραλία, και μετά από τις απαραίτητες φωτογραφίες στο Φάρο, μπορείτε να περπατήσετε στη Λεωφόρο Δημοκρατίας και να ψωνίσετε από τα καταστήματα. Οφείλω να υπενθυμίσω ότι στους Έλληνες αρέσει τόσο η διασκέδαση, όσο και η χαλάρωση. Έτσι, τα μεσημέρια δύσκολα θα βρείτε ανοικτά καταστήματα. Το καλοκαίρι τα μαγαζιά ανοίγουν και πάλι νωρίς το απόγευμα. Το χειμώνα είναι πιο ήσυχα τα πράγματα».
Για το φαγητό, ο συντάκτης τονίζει τις μεγάλες μερίδες που σερβίρονται στα τοπικά εστιατόρια και στα πεντανόστιμα θαλασσινά και τους μεζέδες.
Ενδεικτικά, αναφέρονται μέρη για φαγητό στη Μάκρη, αλλά και διασκέδαση μέχρι το πρωί που προσφέρουν νυχτερινά μαγαζιά στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης. Το άρθρο κλείνει με τη φράση του συντάκτη: «Στην Αλεξανδρούπολη ξέρουν πώς να ψυχαγωγούν τους γείτονες!».