«Εγνατία οδός: Ο μόνος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα χωρίς Σταθμούς Εξυπηρέτησης»

Επερώτηση από την Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία προς τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ και τον Αντιπεριφερειάρχη Υποδομών. Ανάγκη για άσκηση πιέσεων προς τη διοίκηση της Εγνατίας Οδού

Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας με συνολικό μήκος 670 χιλιόμετρα,   ο οποίος δεν διαθέτει ούτε έναν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Κήποι Εβρου. Το θέμα αναδεικνύει εκ νέου η παράταξη του Κώστα Κατσιμίγα «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία», με επερώτηση που κατέθεσε υπόψιν του Περιφερειάρχη ΑΜΘ Χρήστου Μέτιου

Η απουσία οργανωμένου ΣΕΑ στον αυτοκινητόδρομο, που συνδέεται με τα σύνορα 5 χωρών μέσω 9 κάθετων αξόνων, σε τμήμα άνω των 300 χιλιομέτρων, δημιουργεί εκ των πραγμάτων δυσχέρειες σε ένα εθνικό έργο υποδομής, που εξυπηρετεί το 36% του ελληνικού πληθυσμού.

Έγγραφο της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που κοινοποίησε πριν περίπου ένα χρόνο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, αποκαλύπτει: «Αναφορικά με την κατασκευή και λειτουργία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) σε τμήματα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Εβρου, ο προγραμματισμός της “Εγνατία Οδός ΑΕ” προέβλεπε τη λειτουργία ΣΕΑ σε 6 θέσεις», αναφέρεται στο έγγραφο. Εξ αυτών, η «Εγνατία Οδός ΑΕ» δημοπράτησε και ανέθεσε το 2011 και 2012 σχετικές συμβάσεις για 3 ΣΕΑ στις θέσεις Αρδανίου Εβρου, Σώστη Ροδόπης και Ωραιοκάστρου Θεσσαλονίκης.

«Η υλοποίηση των υπόψη ΣΕΑ δεν ολοκληρώθηκε από τους αρχικούς αναδόχους λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων σε συνδυασμό με την οικονομική ύφεση. Το 2020 έγινε αποδεκτό το αίτημα των αναδόχων των ανωτέρω ΣΕΑ για υποκατάστασή τους και η υπογραφή των συμβάσεων εκκρεμεί στο ΣτΕ μετά από προσφυγές».

Δεν προχώρησε όμως ούτε η δημοπράτηση των υπολοίπων 3 ΣΕΑ. «Ο προγραμματισμός δημοπράτησης των λοιπών προβλεπόμενων ΣΕΑ της Εγνατίας Οδού έχει παγώσει καθότι με την απόφαση διυπουργικής επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ 2316Β/2012), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει (ΦΕΚ 2221Β/2013), μεταβιβάστηκε στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) το δικαίωμα της “Εγνατία Οδός ΑΕ” για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και των παρόδιων αυτού εκτάσεων».

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», στο τμήμα της Εγνατίας Οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και Εβρου υφίστανται και λειτουργούν ειδικά διαμορφωμένοι Χώροι Στάθμευσης και Αναψυχής (ΣΧΑ) σε 6 θέσεις (Ανάληψη, Βαγιοχώρι, Μουσθένη, Αμαξάδες, Αμάραντα, Δωρικό), οι οποίοι παρέχουν στους χρήστες χώρους υγιεινής και τη δυνατότητα στάσης και ανάπαυσης.

Η επερώτηση Κατσιμίγα

Η επερώτηση υπογράφεται από όλους τους Περιφερειακούς Συμβούλους της παράταξης, θα αναπτυχθεί από τον επικεφαλής της παράταξης Κώστα Κατσιμίγα και θα συζητηθεί στο προσεχές Περιφερειακό Συμβούλιο.

Όπως επισημαίνεται, σε όλο το μήκος του Αυτοκινητόδρομου ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α2 από τους Κήπους στα Ελληνοτουρκικά Σύνορα μέχρι την Ηγουμενίτσα, έχουν κατασκευαστεί μόνο δύο Σταθμοί εξυπηρέτησης Οχημάτων στον Πλάτανο Ημαθίας, ενώ οι προβλεπόμενες εκτάσεις σε διάφορα σημεία έχουν απαλλοτριωθεί, διαμορφωθεί, περιφραχθεί και έχουν γίνει και οι κυκλοφοριακές συνδέσεις.

«Το θέμα μας αφορά σαν Περιφέρεια για δύο λόγους:

Ο πρώτος είναι ότι η Περιφέρεια μπορεί να μην κατασκευάζει και να μη συντηρεί αυτοκινητόδρομους αλλά κατ επανάληψη εχει χρηματοδοτήσει έργα που αφορούν την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ (πρόσφατα τους Κόμβους ΒΙΠΕ Κομοτηνής και Αεροδρομίου Χρυσούπολης Καβάλας).

Ο δεύτερος είναι ότι πολλοί οδηγοί, μεγάλων οχημάτων κυρίως,  αποφεύγουν την ΕΓΝΑΤΙΑ, όχι μόνο για την αποφυγή των διοδίων, αλλά πρωτίστως για τον ανεφοδιασμό τους σε καύσιμα, για φαγητό, για χρήση χώρων υγιεινής και για ανάπαυση σε ασφαλές περιβάλλον, υπηρεσίες που δεν παρέχονται κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου.  Η χρήση της παλαιάς  Εθνικής Οδού αλλά και επαρχιακών οδών που ανήκουν στη δική μας αρμοδιότητα επιβαρύνονται και κυκλοφοριακά με αυξημένους κινδύνους, αλλά και προκαλούνται φθορές στο οδόστρωμα με αποτέλεσμα να απαιτούνται συχνότερες παρεμβάσεις συντήρησης όπως η κατασκευή ασφαλτοταπήτων, διαγραμμίσεις κλπ

Ερωτάται ο Κος Περιφερειάρχης

  • Γιατί η Εγνατία Οδός είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος στη χώρα χωρίς Σταθμούς Εξυπηρέτησης Οχημάτων (ΣΕΑ);
  • Γιατί άλλοι αυτοκινητόδρομοι που ολοκληρώθηκαν δεκαετίες μετά από την ΕΓΝΑΤΙΑ (όπως η ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ και η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ)) έχουν πλήρως ανεπτυγμένο δίκτυο Σ.Ε.Α.);
  • Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί η Περιφέρεια προκειμένου να πιέσει την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ να προχωρήσει άμεσα στη δημοπράτηση και εκχώρηση της εκμετάλλευσης Σταθμών Εξυπηρέτησης Οχημάτων, προκειμένου και οι πολίτες Έλληνες και αλλοδαποί να εξυπηρετούνται, αλλά και το οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας να υφίσταται μικρότερες φθορές και να είναι περισσότερο ασφαλές με λιγότερο κυκλοφοριακό φόρτο;»

Οι επερωτώντες Περιφερειακοί Σύμβουλοι

Κώστας Κατσιμίγας, Επικεφαλής, Περ. Σύμβουλος Ροδόπης

Νίκος Αργυρίου, Περ. Σύμβουλος Έβρου

Ριτβάν Κουράκ, Περ. Σύμβουλος Ξάνθης

Δημήτρης Λυμπεράκης, Περ. Σύμβουλος Καβάλας

Σερκάν Μαχμούτ, Περ. Σύμβουλος Ξάνθης

Χρήστος Χατζηπέμου, Περ. Σύμβουλος Ροδόπης

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο