Δημιουργικά εργαστήρια αφύπνισης / ευαισθητοποίησης στην Γαλλική γλώσσα και πολιτισμό

Πολυποίκιλες δράσεις εικαστικών, λογοτεχνίας, θεάτρου και αφύπνισης στη γαλλική γλώσσα με την πολύτιμη συμβολή φοιτητών της Σχολής Επιστημών Αγωγής του ΔΠΘ

Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ταξιδεύοντας με την τέχνη και τον λόγο» που πραγματοποιείται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη (2021-2022) του Δήμου Αλεξ/πολης σε συνεργασία με τη Σχολή Επιστημών Αγωγής του ΔΠΘ (Δημοκρίτειου Παν/μίου Θράκης), και συντονίζει η κ. Μαριάννα Παυλίδου, οργανώνονται εργαστήρια εικαστικών, λογοτεχνίας, θεάτρου και αφύπνισης στη γαλλική γλώσσα. Το παρόν άρθρο εστιάζει στο θέμα της «αφύπνισης» στη γαλλική γλώσσα και πληροφορεί πότε και γιατί δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Αφύπνιση στη γαλλική γλώσσα και πολιτισμό», και πώς οι φοιτητές/τριες που συμμετέχουν βιώνουν την εμπειρία τους.

Σε εύκολους, αλλά και σε δύσκολους καιρούς, οι ξένες γλώσσες θα ανοίγουν πάντα νέους ορίζοντες και θα αποτελούν διαβατήριο για το μέλλον. Όσο πιο έγκαιρα έρθει σε επαφή το παιδί με μια ξένη γλώσσα, ιδανικά από τη νηπιακή ηλικία, τόσο πιo εύκολα θα την αγαπήσει και θα κατακτήσει τη σωστή προφορά της,  ενώ παράλληλα θα αναπτύξει γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, αυτοπεποίθηση, καλλιέργεια διαπολιτισμικής συνείδησης και σεβασμού στη διαφορετικότητα, κίνητρα για εκμάθηση και άλλων γλωσσών.

Με βάση τις παραπάνω τοποθετήσεις, που δεν αποτελούν απόψεις αλλά προκύπτουν από επιστημονικές έρευνες, και με  πρωταγωνιστές φοιτητές της Σχολής Επιστημών Αγωγής του ΔΠΘ που επιλέγουν τα γαλλικά ως ξένη γλώσσα, δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Αφύπνιση στη γαλλική γλώσσα και πολιτισμό». Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά  5-8 και 9-11 ετών και έχει στόχο, αφενός, τη δυναμική προσέγγιση από τους φοιτητές της γλώσσας ειδικότητας βασισμένη στην ενεργό μάθηση και δράση, αφετέρου, την ευαισθητοποίηση μικρών παιδιών στη γαλλική γλώσσα και τον πολιτισμό, μέσα από παιγνιώδεις, βιωματικές και δημιουργικές δραστηριότητες. Οι φοιτητές, σε μικρές ομάδες, καλούνται, λειτουργώντας ως εμψυχωτές, μετά από κατάλληλη επιμόρφωση, να δημιουργήσουν πρωτότυπο εκπαιδευτικό υλικό, να σχεδιάσουν, να οργανώσουν και να υλοποιήσουν θεματικά εργαστήρια. Τα παιδιά, έρχονται σε επαφή με την ξένη γλώσσα με ευχάριστο τρόπο, μέσα από δημιουργικό παιγνίδι, τραγούδι, παραμύθι, παντομίμα, κουκλοθέατρο, κατασκευές και ποικίλες άλλες παιγνιώδεις δραστηριότητες.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε και λειτούργησε συστηματικά και με επιτυχία σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ελληνογαλλικής Φιλίας Αλεξ/πολης «Το Σπίτι της Αντουανέτας» (2008–2016)   Συνεχίστηκε με εξαιρετική υποδοχή και αποδοχή στο 23ο Νηπιαγωγείο Αλεξ/πολης διά ζώσης, αλλά και διαδικτυακά λόγω πανδημίας (2017-2021). Ταξίδεψε στο νησί της Τήνου, διαδικτυακά  στο Νηπιαγωγείο Καλλονής Τήνου  και διά ζώσης σε συνεργασία  με τον Σύλλογο Γυναικών Τήνου (2021). Σήμερα υλοποιείται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της Αλεξ/πολης, όπως προαναφέρθηκε, στο πλαίσιο του ευρύτερου εκπαιδευτικού προγράμματος «Ταξιδεύοντας με την τέχνη και τον λόγο», μια συνεργασία του Δημου Αλεξ/πολης με τη Σχολή Επιστημών Αγωγής-ΔΠΘ (2021-2022).

Από την αρχή της ακαδημαϊκής χρονιάς και μέχρι σήμερα πραγματοποιήθηκαν στη Δημοτική Βιβλιοθήκη 10 εργαστήρια «Αφύπνισης στη γαλλική γλώσσα» τα οποία φιλοξένησαν περίπου 150 παιδιά και υποστηρίχτηκαν από 35 εθελοντές φοιτητές. Σε περιγραφική αξιολόγηση, που ζητήθηκε από τους φοιτητές να καταγράψουν την εμπειρία τους, δήλωσαν ότι με την ενεργό  συμμετοχή τους στα εργαστήρια μπόρεσαν να βελτιώσουν το επίπεδο της γαλλικής γλώσσας και την προφορά τους και να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με πολιτιστικά στοιχεία γαλλόφωνων χωρών.

Επίσης αναφέρουν ότι ανέπτυξαν καλές πρακτικές και διδακτικές τεχνικές που θα αξιοποιήσουν αργότερα στο επάγγελμά τους, και βελτίωσαν τις δεξιότητές τους σχετικά με τις νέες τεχνολογίες. Επιπρόσθετα δήλωσαν ότι ανέπτυξαν πρωτότυπες ιδέες και συχνά αυτοσχεδίασαν, προκειμένου να προσαρμόσουν τις προγραμματισμένες δραστηριότητες στις προκείμενες ανάγκες των παιδιών. Παράλληλα εξοικειώθηκαν με την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, την οργάνωση, υλοποίηση και εμψύχωση βιωματικών εργαστηρίων, ενώ ανέπτυξαν διαπροσωπικές σχέσεις και προσωπική ευθύνη σε συνεργατικό κλίμα.

Τέλος, οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το επάγγελμά τους, μοιράστηκαν με τα παιδιά τη χαρά και τον ενθουσιασμό τους για τη γαλλική γλώσσα, ευαισθητοποιήθηκαν σε διδακτικές μεθόδους της 2ης γλώσσας και ανέπτυξαν κίνητρα για την αξιοποίηση ξένων γλωσσών στα σχολεία τους από την νηπιακή ηλικία. Σημαντικά τα οφέλη για τους μελλοντικούς μας νηπιαγωγούς και δασκάλους και, όπως προαναφέραμε, και για τα μικρά παιδιά που μας αποχαιρετούν κάθε φορά ευτυχισμένα, ψελλίζοντας ένα γαλλικό τραγουδάκι…

Και δεν θα ξεχάσω τον εξάχρονο Γιαννάκη να λέει φεύγοντας σε μια φοιτήτρια : «Κυρία! Εγώ, όταν μεγαλώσω, θα παντρευτώ γαλλίδα…!»

Τίνα Μαυρομαρά Λαζαρίδου

ΕΕΠ Γαλλικής Γλώσσας ΔΠΘ

 

1 Σχόλιο

  • Alexandra Mitsou
    Posted 7 Απριλίου 2022 15:47 0Likes

    Ως φοιτήτρια που πήρα μέρος με υπεύθυνη την καθηγήτρια κα. Μαυρομαρά έχω να πω πως είναι μια καταπληκτική καθηγήτρια με απίστευτες γνώσεις πάνω στο μάθημα των Γαλλικών. Ήταν μια πολύ ονορφη εμπειρία και η αρχη της πρακτικής μας άσκησης.

Αφήστε ένα σχόλιο