Έντονη κινητικότητα καταγράφεται από τη Βουλγαρία και για το παραλιακό μέτωπο της ΑΜΘ. Βόρεια Ελλάδα: 1,3 εκατ. επιπλέον διεθνείς οδικές αφίξεις στο 9μηνο
Με ανοδικούς ρυθμούς κινείται από την αρχή του έτους ο οδικός τουρισμός στη χώρα μας κάνοντας δυναμικό comeback. Είναι χαρακτηριστικό πως την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου καταγράφηκαν 10,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,5%, ήτοι επιπλέον 1,3 εκατ. αφίξεις. Σημειώνεται, δε, πως το αντίστοιχο διάστημα του 2019 (Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου) ο αριθμός των αφίξεων ήταν 10,25 εκατ.
Εκείνοι που έχουν κάθε λόγο να χαμογελούν, τη φετινή χρόνια είναι όσοι εμπλέκονται με το κομμάτι του τουρισμού στον Έβρο, καθώς η έλευση κυρίως των Τούρκων συνετέλεσε σημαντικά στην αύξηση της τουριστικής κίνησης. Οι Τούρκοι, όπως λένε γνώστες της τουριστικής αγοράς, έχουν ανεβάσει πολύ τον πήχη και ειδικά στο city break. Παράλληλα, όπως επισημαίνουν ξενοδόχοι της περιοχής, μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου υπήρχαν καλές πληρότητες όχι μόνο στην Αλεξανδρούπολη, αλλά και σε Κομοτηνή και Ξάνθη, τόσο από Βούλγαρους και Ρουμάνους.
Την ίδια ώρα σε Πιερία και Θεσσαλονίκη, φέτος νιώθουν αισθητά την πτώση που προέρχεται κυρίως από τη ρουμάνικη αγορά. Αφενός γιατί από τον Απρίλιο οι Ρουμάνοι μπορούν να ταξιδεύουν παντού στην Ευρώπη αεροπορικώς ελεύθερα και αφετέρου γιατί υπήρξαν μεγάλα διαστήματα με παρατεταμένους καύσωνες, την περίοδο του καλοκαιριού, με αποτέλεσμα όπως λένε ξενοδόχοι, αυτό να λειτουργεί αποτρεπτικά για όποιον ήθελε να έρθει με το αυτοκίνητό του στην Ελλάδα.
Αναφορικά με τη Χαλκιδική στους τουρίστες από τα Βαλκάνια που επιλέγουν την περιοχή και ταξιδεύουν οδικώς φέτος προστέθηκαν και τουρίστες από το Κόσοβο καθώς δεν υπάρχει θεώρηση βίζας αλλά και Βόσνιοι, ενώ αυξήθηκαν αρκετά και οι Τούρκοι, οι οποίοι κατά κύριο λόγο επέλεξαν το πρώτο πόδι.
Έντονη κινητικότητα καταγράφεται από τη Βουλγαρία και για το παραλιακό μέτωπο στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (Καβάλα-Νέα Πέραμο, Οφρύνιο, Κεραμωτή, κλπ).
Ανάκαμψη μεν, αργή δε
Στους βασικούς λόγους της βραδύτερης ανάκαμψης του οδικού τουρισμού μετά την περίοδο του COVID-19 συγκαταλέγεται η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, με την πίεση στην τσέπη των γειτόνων μας να είναι εμφανής, την ώρα που οι πληθωριστικές πιέσεις που βιώνει και η χώρα μας, την καθιστούν σαφώς πιο ακριβή για τους εν λόγω επισκέπτες. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί πως διαχρονικά η μέση κατά κεφαλή δαπάνη από τους τουρίστες που προέρχονται από τη ΝΑ Ευρώπη είναι χαμηλότερη έναντι τουριστών προερχόμενων από άλλες χώρες.
Είναι ενδεικτικό πως η μέση κατά κεφαλή δαπάνη πέρυσι διαμορφώθηκε για τους επισκέπτες στη χώρα μας στα 603 ευρώ, κατά μέσο όρο, από άλλες αγορές, όταν, με βάση τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, τα οποία επεξεργάζεται το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, από τη Ρουμανία ήταν 336 ευρώ, την Αλβανία 369 ευρώ και την Τουρκία 337 ευρώ.
Κρίσιμο παράγοντα για την αργή… επιστροφή του οδικού τουρισμού αποτελούν και οι καθυστερήσεις στα τελωνεία, στις βασικές εισόδους και τους μεθοριακούς σταθμούς που συνεχίζουν να είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα. Από την πλευρά τους οι τουριστικοί φορείς έχουν επανειλημμένα επισημάνει με επιστολές προς τα αρμόδια υπουργεία, τις ουρές χιλιομέτρων, που είναι ένα επαναλαμβανόμενο φαινόμενο κατά τους θερινούς μήνες λόγω και των ελλείψεων σε προσωπικό, αλλά και τις ανεπαρκείς, σε ουκ ολίγες περιπτώσεις, κτηριακές υποδομές που χρήζουν βελτίωσης.
Μία ακόμη βασική αιτία για τη βραδύτερη ανάκαμψη του οδικού τουρισμού σε σύγκριση με τις αφίξεις από αέρος έχει να κάνει και με τη μερική ενσωμάτωση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Ζώνη Σένγκεν, κάτι που ισχύει μόνο ως προς την αεροπορική μετακίνηση και όχι ως προς την οδική. Οι συνομιλίες για την αντίστοιχη άρση των ελέγχων στα χερσαία σύνορα συνεχίζονται εντός του έτους, με τις προσδοκίες των φορέων για ενσωμάτωση και των οδικών συνόρων να μετατίθενται για το επόμενο έτος.
Η εικόνα του εννεάμηνου
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του τρέχοντος καταγράφηκαν 10,3 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις, έναντι 9,0 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,5%. Πιο συγκεκριμένα το α’ τρίμηνο ξεκίνησε με αύξηση, καθώς τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 460 χιλ. αφίξεις, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 11,3%, τον Φεβρουάριο 359 χιλ. αφίξεις με αύξηση 14,5% και τον Μάρτιο 420 χιλ. αφίξεις, αριθμός ενισχυμένος κατά 10,8%.
Αντίθετα το β’ τρίμηνο ξεκίνησε με μείωση τον Απρίλιο, αλλά ανέκαμψε τους επομένους μήνες. Αναλυτικότερα, τον Απρίλιο σημειώθηκε μείωση κατά 8,5%, με 516 χιλ. αφίξεις. Τον Μάιο, οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 770 χιλ., παρουσιάζοντας αύξηση 37,7%, ενώ τον Ιούνιο ανήλθαν σε 1,5 εκατ. με αύξηση 14,5%. Το γ’ τρίμηνο η αύξηση συνεχίστηκε καθώς τον Ιούλιο καταγράφηκαν 2,3 εκατ. αφίξεις, σημειώνοντας άνοδο κατά 13,9%. Τον Αύγουστο καταγράφηκαν 2,5 εκατ. αφίξεις, εμφανίζοντας αύξηση 14,5% ενώ τον Σεπτέμβριο καταγράφηκαν 1,5 εκατ. αφίξεις, ήτοι άνοδος 17,5%.
Πρωτιά στις αφίξεις των Βουλγάρων
Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, οι οδικές αφίξεις από τη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 19,4% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος φτάνοντας τις 4,8 εκατ. αφίξεις. Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτες διαφορές. Από τη Βόρεια Μακεδονία, οι αφίξεις ενισχύθηκαν κατά 8,8%, με το σύνολο να διαμορφώνεται σε 2,9 εκατ. αφίξεις. Οι αφίξεις από την Αλβανία παρουσίασαν άνοδο 1,3%, φτάνοντας τις 1,4 εκατ. αφίξεις. Τέλος, η Τουρκία κατέγραψε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση, με τις αφίξεις να αυξάνονται κατά 29,2%, αγγίζοντας τις 1,2 εκατ. αφίξεις.
voria.gr