του Γιώργου Αναγνωστόπουλου
Η νεαρή και ίσως γι’ αυτό ακόμα μπερδεμένη με τα συναισθήματά της Τερέζ Μπέλιβετ (Rooney Mara) εργάζεται σ’ ένα πολυκατάστημα του Μανχάταν. Ωστόσο ανοιχτή στις προκλήσεις, ονειρεύεται μία συναρπαστική ζωή που θα τη βγάλει από τη μίζερη καθημερινότητα, η οποία νιώθει πως την αδικεί. Εξάλλου όταν θα βρεθεί μαζί με τον σύντροφό της Richard (Jake Lacy), αλλά και κάποιους φίλους στο μπαρ, ο Φιλ, που βρίσκεται στην παρέα, θα πει πως η δουλειά είναι κατάρα, μία ψευδαίσθηση, ένα ξεθώριασμα της ζωής. Κάτι το οποίο φαίνεται να τη βρίσκει σύμφωνη, μιας και η ίδια δε θα φέρει κάποια αντίρρηση. Ίσως και γι’ αυτό ν’ αγαπάει τη φωτογραφία, καταφέρνοντας με αυτό τον τρόπο να διατηρεί τους ανθρώπους και τις στιγμές τους αναλλοίωτες. Ωστόσο δείχνει ν’ αδιαφορεί για τον σύντροφό της, τον Richard, ο οποίος θέλει να την παντρευτεί και να ταξιδέψουν μαζί στην Ευρώπη, αλλά και τον Ντάνι (John Magaro) που την φλερτάρει. Έτσι, όταν θα συναντήσει μία αρκετά απαιτητική πελάτισσα, που θα επισκεφτεί το πολυκατάστημα «Φράνκενμπεργκ» στο οποίο δουλεύει, για ν’ αγοράσει μία κούκλα για την κόρη της, την αριστοκρατική και ελαφρώς μελαγχολική Κάρολ Άιρντ (Cate Blanchett) -μία μεγαλύτερή της γυναίκα, η οποία ενδεχομένως θα μπορούσε να κολάσει ακόμα κι έναν άγιο, που ευτυχώς σε τέτοιες περιπτώσεις μπορεί πάντα να κάνει χώρο για νέες αμαρτίες χρησιμοποιώντας το ψυχικό λευκαντικό της ιεράς εξομολογήσεως- θα νιώσει μία πρωτόγνωρη έλξη. Το ίδιο όμως θα αισθανθεί και η Κάρολ, που τη βλέπει σχεδόν σαν ένα ξωτικό από άλλο κόσμο, όπως περίπου θα της πει αργότερα. Με πρόφαση λοιπόν την εξυπηρέτηση της Τέρεζ να της επιστρέψει τα ξεχασμένα της γάντια ταχυδρομικώς, θα την καλέσει σ’ ένα εστιατόριο για να της κάνει το τραπέζι. Το γεύμα, το οποίο εξελίσσεται σε φλερτ, θα φέρει την πρόταση της Κάρολ, να περάσουν μαζί τα Χριστούγεννα στο σπίτι της.
Ο γάμος της εύπορης Κάρολ, ο οποίος ήδη περνάει κρίση, λόγω μίας ερωτικής περιπέτειας που είχε πριν πέντε χρόνια με την παιδική φίλη της Άμπι (Sarah Paulson) και νονά του παιδιού, θα φέρει κατά τη διάρκεια της ταινίας μ’ ένα αργό, αλλά και πιστευτό τρόπο, τόσο μέσω της εικόνας που καταγράφει τη γλώσσα του σώματος, από τον συγκλονιστικό Edward Lachman, όσο και των διαλόγων, πιο κοντά τις δυο γυναίκες. Εντούτοις, το χριστουγεννιάτικο γεύμα, στο οποίο και είχαμε μείνει, θα έχει άσχημο τέλος, αφού η απροσδόκητη εμφάνιση του άντρα της Χαρτζ (Κάιλ Τσάντλερ) στο σπίτι, αλλά και ο καβγάς τους θα χαλάσουν εντελώς την ατμόσφαιρα. Ο Χαρτζ θα πάρει την κόρη τους Ρίντι από την Κάρολ, για να κάνει Χριστούγεννα μαζί του, ζητώντας στην συνέχεια την αποκλειστική της επιμέλεια, υπαινισσόμενος λόγους ηθικής. Έτσι η Κάρολ αποφασίζει να φύγει για ένα ταξίδι προς τα Δυτικά της χώρας μαζί με τη νεαρή Τέρεζ, αναζητώντας ίσως ένα μέρος όπου θα μπορούσε να υπάρξει η σχέση τους, χωρίς εντούτοις να εγκαταλείψει την διεκδίκηση της επιμέλειάς του παιδιού, την οποία προσωρινώς αφήνει στην άκρη μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, καθώς ο Χαρτζ έχει καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα σε βάρος της. Εξάλλου κάθε γάμος, ως θεσμός ορίων, πέρα από την εγγύηση της διαρκείας, όταν πάει καλά, απαιτεί και την ευθύνη της γονεϊκότητας, είτε πάει καλά, είτε όχι.
Ο Χαρτζ θα προσπαθήσει και θα καταφέρει να παγιδεύσει την Κάρολ προκειμένου να πάρει την επιμέλεια του παιδιού, βάζοντας έναν ντεντέκτιβ να καταγράψει τις ερωτικές περιπτύξεις των δύο γυναικών, κάτι το οποίο και θα καταφέρει, αναγκάζοντας την Κάρολ να επιστρέψει στη Νέα Υόρκη βιαστικά. Ωστόσο θα στείλει τη φίλη της Άμπι να πάρει τη νεαρή Τερέζ από το ξενοδοχείο όπου την άφησε και να της δώσει ένα γράμμα στο οποίο της γράφει πως είναι αναγκασμένη να την εγκαταλείψει και να γυρίσει πίσω στον άντρα της και την κόρη τους.
Ο καιρός περνά. Η Τερέζ ασχολείται με τη φωτογραφία, ενώ με τη βοήθεια του Ντάνι καταφέρνει να πιάσει δουλειά ως βοηθός φωτογράφου στους Times. Από τη άλλη η Κάρολ, υποταγμένη στις απαιτήσεις των δικηγόρων, επισκέπτεται έναν ψυχοθεραπευτή προκειμένου να επιβεβαιώσει την ανάρρωσή και απεξάρτησή της από τα γεγονότα του χειμώνα. Όταν πια έρχεται σχεδόν η ώρα της εκδίκασης για την επιμέλεια της μικρής Ρίντι, ο δικηγόρος της Κάρολ σε μία ανεπίσημη συνάντηση με τους αντίδικους της υπόθεσης θα κάνει ό,τι μπορεί ώστε να τους φέρει σε δύσκολη θέση. Παρόλα αυτά η Κάρολ σε μία έξαρση ειλικρίνειας δε θα αρνηθεί τίποτα απ’ όσα προσάπτουν σε βάρος της. Αντίθετα θα δεχτεί να δώσει την επιμέλεια της κόρης της στον Χανς για το καλό του παιδιού τους, ζητώντας του, πριν ακόμα φτάσουν στο δικαστήριο, να την βλέπει τακτικά. Η σπασμένη, αλλά σαγηνευτική Κάρολ, η οποία επιδρά πάνω σε όσους είναι κοντά της, δεν μπορεί πλέον να ζει αντίθετα με τον χαρακτήρα της. Ένα γράμμα της προς την Τερέζ θα φέρει ξανά κοντά τις δύο γυναίκες.
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τοντ Χέινς σε πολλές ταινίες του ασχολείται με τον κοινωνικό ρατσισμό, τον αποκλεισμό των ανθρώπων, την απομόνωση, τον σεξουαλικό προσανατολισμό των φύλων, αλλά και την κοινωνική τάξη, όπως για παράδειγμα στη δραματική ταινία που εξελίσσεται στην αμερικανική επαρχία της εποχής του ΄50 «Ο Παράδεισος Είναι Μακριά» ή την ψυχολογική ταινία τρόμου «Safe», στην οποία τον ρόλο της πρωταγωνίστριας υποδύεται η εξαίσια Τζούλιαν Μουρ.
Αυτή τη φορά όπως είδαμε ο Haynes έχει εστιάσει την προσοχή του στην άβολη λεσβιακή σχέση δύο γυναικών, στην κομφορμιστική Αμερική της δεκαετίας του 1950. Μίας εποχής που επέβαλε τη σχέση και το γάμο μεταξύ ετερόφυλων ως πρότυπο κοινωνικής αποδοχής. Το έργο βασίζεται στο ρομαντικό ημι-αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, αρχικά με τον τίτλο «The Price of Salt», που αφηγείται την ιστορία μία αντισυμβατικής αγάπης που κυλάει μέσα από τον μουσικό διακριτικό τόνο τού Αμερικανού συνθέτη ταινιών Κάρτερ Μπάργουελ. Ωστόσο, τόσο ο ίδιος ο Haynes όσο και η σεναριογράφος Φίλις Νάγκι, αναδεικνύοντας τη δυσκολία μίας τέτοιας σχέσης για τα ήθη της εποχής, όπου και διαδραματίζεται η υπόθεση, θα προσεγγίσουν την ιστορία χωρίς κηρύγματα ή κραυγαλέους σχολιασμούς, αλλά απλώς ως μία ειλικρινής και απλή στην εξέλιξή της ιστορία αγάπης μεταξύ δύο γυναικών που έτυχε να συναντηθούν την κατάλληλη στιγμή. Δύο γυναικών που η μία (Cate Blanchett), ώριμη πια, διεκδικεί το δικαίωμα της να είναι ευτυχισμένη, ενώ η άλλη (Rooney Mara) ανακαλύπτει τι πραγματικά την κάνει να είναι ευτυχισμένη.