Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, ένας τερματικός σταθμός 650.000 τόνων στην Αλεξανδρούπολη θα εξασφάλιζε συνεχή τροφοδοσία στα πλοία

Τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη φέρνει στην επικαιρότητα το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο και η αύξηση των τελών διαμετακόμισης για τη χρήση του Στενού του Βοσπόρου, γράφει το Al Jazeera, το οποίο επικαλείται δηλώσεις τόσο του έλληνα υπουργού Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, όσο και το βούλγαρου ομολόγου του Roman Hristov.
Συγκεκριμένα, ο βούλγαρος υπουργός δήλωσε: «Έχουμε δύο χρόνια παρέκκλιση [από τις κυρώσεις της ΕΕ] για να αγοράσουμε ρωσικό πετρέλαιο, αλλά μετά από αυτό, θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα λόγω της αύξησης των τελών διαμετακόμισης μέσω του Βοσπόρου. Έτσι, έχουμε αρχίσει να συζητάμε για την αναβίωση του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και την επέκτασή του βόρεια προς τα λιμάνια της Βάρνας και της Κωνστάντζας».
Ο αγωγός θα εκτείνεται 280 χιλιόμετρα από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μέχρι το λιμάνι του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και μπορεί να συνεχίσει βόρεια μέχρι το λιμάνι της Κονστάντζα στη Ρουμανία, εξήγησε ο Hristov, σύμφωνα με το ot.gr.
«Στηρίζουμε το έργο», δήλωσε λακωνικά ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, χωρίς να δώσει περισσότερες πληροφορίες γύρω από τις επαφές. Υπενθυμίζεται ότι στις 22 Νοεμβρίου ο Κώστας Σκρέκας δήλωνε στον ΟΤ πως: «μας έχει προτείνει η Βουλγαρία το συγκεκριμένο έργο και βρισκόμαστε σε συζητήσεις», προσθέτοντας ότι: «η μεταφορά θα γίνεται από το σημείο του αγωγού στην Αλεξανδρούπολη και οι ποσότητές του θα μεταφέρονται στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας».
Η αρχική ιδέα του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, που πρωτοεμφανίστηκε το 1993, ήταν να ρέει νότια, εξάγοντας αργό πετρέλαιο από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο και όχι μόνο.
«Το πραγματικό πρόβλημα ήταν οι καθυστερήσεις και η συμφόρηση στο στενό. Αυτό είναι πολύ εύκολο να ξεπεραστεί με έναν αγωγό», είπε ο Μιχάλης Μυριάνθης, ο οποίος συμμετείχε στο έργο εκείνη την εποχή.
«Θέλαμε να είμαστε συνδεδεμένοι με έναν μεγάλο παραγωγό για μακροπρόθεσμη προμήθεια… Υπήρχε μια πολύ καλή σχέση με τη Ρωσία τότε», είπε ο ίδιος στο Al Jazeera. «Θυμάμαι ότι μιλούσαμε για έναν δεύτερο, παράλληλο αγωγό».
Το 2007, Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρωσία υπέγραψαν πολιτική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού, με τη Ρωσία να υπόσχεται να παρέχει 35.000-50.000 τόνους πετρελαίου ετησίως για την πλήρωσή του. Ένας τερματικός σταθμός 650.000 τόνων στην Αλεξανδρούπολη θα εξασφάλιζε συνεχή τροφοδοσία στα πλοία. Όμως η Βουλγαρία αποσύρθηκε από το έργο το 2010, επικαλούμενη περιβαλλοντικές ανησυχίες, με πληροφορίες που επικαλείται η ιστοσελίδα, να θέλουν τις ΗΠΑ να αντιτίθενται στο έργο.
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Τουρκία έδωσε ώθηση στον αγωγό όταν αύξησε τα τέλη διέλευσης για τα δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούν το Στενό του Βοσπόρου πενταπλασιάστηκε σε 4 δολάρια ανά τόνο πετρελαίου, προσθέτοντας περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα στις τρέχουσες τιμές του πετρελαίου. Η Τουρκία θα αυξήσει τα έσοδά της από τα τέλη διέλευσης από 40 εκατομμύρια δολάρια σε 200 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με την εφημερίδα Daily Sabah.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο