room-to-grow-bnner

Ανησυχία για την κατάργηση των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σειρα προβληματισμών για την τύχη δασών, υγροτόπων και των εργαζονμένων των Φορέων

 Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με πρωτοβουλία της αναπληρώτριας τομεάρχη για θέματα Περιβάλλοντος, Χαράς Καφαντάρη, κατέθεσαν 58 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ανάμεσα τους και η γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Όλγα Γεροβασιλη σχετικά με την κατάργηση των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ υπενθυμίζουν ότι ο νόμος 4865/2020 που ψηφίστηκε μέσα στον Μάϊο χαρακτηρίστηκε από πολλούς αντιπεριβαλλοντικός και υπήρξαν αντιδράσεις από δεκάδες περιβαλλοντικές ΜΚΟ εθνικού επιπέδου. Περισσότερα από 120 περιβαλλοντικά κινήματα και συλλογικότητες, φορείς προστατευόμενων περιοχών (ΦΔΠΠ), εργαζόμενοι στους Φορείς, πανεπιστημιακά τμήματα, κόμματα της αντιπολίτευσης, φορείς δικαστικών και άλλοι εξέφρασαν αντιρρήσεις.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τονίζουν πως με τις διατάξεις του Γ’ κεφαλαίου, «Διαχείριση Προστατευόμενων Περιοχών» καταργούνται οι Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ) και έτσι το αποκεντρωμένο, συμμετοχικό μοντέλο διαχείρισής τους, αντικαθίσταται από ένα μοντέλο αυστηρά ελεγχόμενο από το κεντρικό κράτος, χωρίς πραγματική συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ΜΚΟ,των παραγωγικών φορέων και της κοινωνίας των πολιτών.

Δεν ρυθμίζεται με σαφήνεια η χρηματοδότηση και η στελέχωση των ΜΔΠΠ. Δεν παρέχονται εγγυήσεις για την τακτική χρηματοδότηση των ΜΔΠΠ, ώστε να καλύπτονται οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες τους, τα λειτουργικά τους έξοδα, η μισθοδοσία του προσωπικού, η παρακολούθηση και εποπτεία των περιοχών ευθύνης τους. Σε ό,τι αφορά το θέμα του προσωπικού των ΜΔΠΠ, είναι ξεκάθαρο ότι ανατρέπονται οι προβλέψεις του Ν. 4519/2018 και ουσιαστικά οδηγούνται οι εργαζόμενοι ξανά στην ομηρία και την εργασιακή ανασφάλεια.

Καταργείται έτσι η αυτοτέλεια των ΦΔΠΠ που είναι ανεξάρτητοι επιστημονικοί/περιβαλλοντικοί φορείς και γνωμοδοτούν για τα σχέδια διαχείρισης των προστατευόμενων περιοχών και τις ενδεχόμενες δραστηριότητες μέσα σε αυτές.

ΟΙ 36 ΦΔΠΠ συγχωνεύονται σε 24 και μετονομάζονται σε Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών(ΜΔΠΠ), με αποτέλεσμα την αύξηση της έκτασης των περιοχών που εποπτεύουν.

Επιπλέον, το νέο σύστημα διοίκησης έχει περιορισμένες διαδικασίες συμμετοχής των τοπικών κοινωνιών στη λήψη αποφάσεων, σε αντίθεση με τις υποδείξεις διεθνών και ευρωπαϊκών ενδεδειγμένων πρακτικών που την αναγνωρίζουν ως θεμελιώδες συστατικό για τη βιώσιμη διοίκηση των πυρήνων βιοποικιλότητας.

Πρόσφατα δε, όπως υπογραμμίζουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η νέα στρατηγική για τη βιοποικιλότητα σε επίπεδο ΕΕ,προτείνει συγκεκριμένα βήματα για να τεθεί η βιοποικιλότητα της Ευρώπης στην πορεία ανάκαμψης έως το 2030, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής τουλάχιστον του 30 % των εδαφών και των θαλασσών της Ευρώπης σε αποτελεσματικά διαχειριζόμενες προστατευόμενες περιοχές.Διαθέτει δε,20 δις. ευρώ τον χρόνο για τη βιοποικιλότητα μέσω διαφόρων πηγών, τόσο από τα ταμεία της ΕΕ όσο και από πηγές εθνικής και ιδιωτικής χρηματοδότησης.

ΟΙ 36 ΦΔΠΠ συγχωνεύονται σε 24 και μετονομάζονται σε Μονάδες Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών(ΜΔΠΠ), με αποτέλεσμα την αύξηση της έκτασης των περιοχών που εποπτεύουν. Οι αρμοδιότητες του ΟΦΥΠΕΚΑ, και ειδικότερα των Μονάδων Διαχείρισης, (ΜΔΠΠ), υποβαθμίζονται σε σχέση με αυτές των υφιστάμενων φορέων διαχείρισης.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Είναι συμβατές οι διατάξεις του κεφαλαίου Γ, του νόμου 4685/2020 (διαχείριση ΠΠ) με τις δεσμεύσεις και τις συστάσεις της Ε.Ε.;
2. Με τα νέα 24 (αντί των υπαρχόντων 36) σχήματα, εξασφαλίζεται η αρμονική αντιστοίχιση των ορίων περιοχών, με την καλύτερη δυνατή προστασία τους (τοπικότητα, γνώση περιοχής, γνωματεύσεις);
3. Τα νέα σχήματα θα έχουν αρμοδιότητα γνωμοδότησης κατά τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων, σχεδίων διαχείρισης και δραστηριοτήτων της περιοχής ευθύνης τους;
4. Πως θα αντιστοιχηθούν οι μεγαλύτερες, από πριν, περιοχές ευθύνης των νέων μονάδων,με το αναγκαίο προσωπικό και πως θα εξασφαλισθεί η επάρκεια και αποτελεσματικότητα τους;
5. Πως θα συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι φορείς των ΜΔΠΠ στην κεντρική διοίκηση του ΟΦΥΠΕΚΑ;
6. Πως θα εμπλέκονται στις αποφάσεις οι τοπικές κοινωνίες;
7. Πως θα διασφαλισθεί η εργασία των εργαζομένων στους φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών;Θα υπάρξει μοριοδότηση τους μέσω ΑΣΕΠ;
8. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου για την υλικοτεχνική υποδομή και την περιουσία των υπαρχόντων φορέων;
9. Πως θα εξασφαλισθεί η Φύλαξη των Π.Π., η οποία δεν περιλαμβάνεται στο Νόμο 4865/2020;
10. Τι θα γίνει με τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα των φορέων που είναι σε εξέλιξη(διασυνοριακές συνεργασίες, ΕΣΠΑ, Life, Interegκ.λ.π.)και τιςπροτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί με ώριμες δράσεις;
11. Τι θα γίνει με υπάρχοντες φορείς, που δεν αναφέρεται καν το όνομα τους στο ΦΕΚ( Εθνικό Πάρκο Αξιού) ;
12. Τι θα γίνει με δικαστικές διεκδικήσεις και νομικές εκκρεμότητες φορέων;

 

Περισσότερα από 120 περιβαλλοντικά κινήματα και συλλογικότητες, φορείς προστατευόμενων περιοχών (ΦΔΠΠ), εργαζόμενοι στους Φορείς, πανεπιστημιακά τμήματα, κόμματα της αντιπολίτευσης, φορείς δικαστικών και άλλοι εξέφρασαν αντιρρήσεις.

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο