Ανάστατος ο εμπορικός κόσμος του Έβρου 

Πανδημία «λουκέτων» φοβούνται οι επαγγελματίες που για δεύτερη φορά βρίσκονται αντιμέτωπο με το lockdown 
Oι επαγγελματίες ζητούν άμεσα μέτρα στήριξης, πιο γενναία και ουσιαστικά από εκείνα της πρώτης καραντίνας, που, όπως καταθέτουν, δεν βοήθησαν παρά ελάχιστα 

 

Πανδημία «λουκέτων» φοβάται η αγορά μετά την ανακοίνωση του νέου γενικευμένου lockdown, το οποίο έρχεται να προστεθεί σε έναν ήδη βαριά πληγωμένο –από το προηγούμενο lockdown αλλά και από τη δεκαετή οικονομική κρίση– κλάδο, αυτόν του λιανεμπορίου. Πλέον, η αγορά και στην Αλεξανδρούπολη, το Σουφλί, το Διδυμότειχο και την Ορεστιάδα θυμίζει έρημο τοπίο, ενώ από τις επιχειρήσεις που μπορούν να παραμείνουν ανοικτές, λίγες είναι αυτές που το κάνουν, αφού, όπως λένε οι επαγγελματίες, με την περιορισμένη κίνηση που αναμένεται, δεν βγαίνουν ούτε καν τα λειτουργικά έξοδα. 

Οι έμποροι και στον Έβρο είναι ανάστατοι και ζητούν άμεσα μέτρα στήριξης, πιο γενναία και ουσιαστικά από εκείνα της πρώτης καραντίνας, που, όπως καταθέτουν, δεν βοήθησαν παρά ελάχιστα. Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη και το κλίμα ιδιαίτερα βαρύ, αφού μετά από ένα μέτριο προς υποτονικό καλοκαίρι, η αγορά πρέπει να παλέψει με ακόμη ένα lockdown. Όπως έλεγε η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ορεστιάδας Φιλιώ Μυλωνά, πριν λίγους μήνες στη “ΓΝΩΜΗ”, η ενδεχόμενη επανάληψη μιας καραντίνας, θα οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις στην απόφαση να βάλουν οριστικό λουκέτο.  

Σκεπτικισμός και προβληματισμός στους εμπόρους της Αλεξανδρούπολης 

Μεγάλη ανησυχία και στην Αλεξανδρούπολη, όπου πολλοί επαγγελματίες που περίμεναν την περίοδο των εορτών, βρίσκονται σε απόγνωση, αφού θεωρούν πως ακόμη κι αν αρθούν κάποια από τα μέτρα ως τα μέσα Δεκέμβρη, η αγορά δεν μπορεί να επανακάμψει, ενώ αρκετοί θεωρούν πως μέχρι την άνοιξη του 2021 θα υπάρξουν ένα ή δύο ακόμη lockdown 

Μιλώντας στην ΕΡΤ Ορεστιάδας, η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, Βίβιαν Κουρμπανιάν, εκτίμησε πως « το δεύτερο lockdown είναι διαφορετικό από το πρώτο, από το οποίο δεν ήξερε κανείς τι έρχεται, υπήρχε, ωστόσο, η προοπτική των τριών μηνών του καλοκαιριού και η ελπίδα ότι θα δινόταν η ευκαιρία να ανακάμψουν κάπως οι επαγγελματίες». Η ίδια σημείωσε ότι «αυτήν τη φορά, μετά την περίοδο των γιορτών, για την οποία δεν είναι βέβαιο ότι η αγορά θα λειτουργήσει, θα ακολουθεί ένα δύσκολο, “νεκρό” τρίμηνο, στο οποίο θα είναι ακόμα πιο δύσκολο να πληρωθούν οι υποχρεώσεις».  

Η κα. Κουρμπανιάν διαπίστωσε επίσης στις δηλώσεις της ότι οι έμποροι της Αλεξανδρούπολης είναι «πάρα πολύ σκεπτικοί και δεν μπορούν να στηριχτούν σε αβάσιμη αισιοδοξία ή σε λόγια για θετική ενέργεια, αλλά περιμένουν περισσότερη στήριξη από ό,τι την πρώτη φορά, για να μπορέσουν να αντέξουν». Πρόσθεσε, ακόμα, πως μετά το πρώτο lockdown κατάφερε να ανοίξει ξανά το 98% των επιχειρήσεων της Αλεξανδρούπολης, και τόνισε πως ευχή όλων είναι μετά και το δεύτερο lockdown, ο εμπορικός κόσμος να ξαναμετρηθεί ίδιος. Αναφερόμενη, τέλος, στα αιτήματα των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, υπογράμμισε ότι προέχουν εκείνα που αφορούν σε μεγαλύτερες παρατάσεις πληρωμής επιταγών και φορολογικών υποχρεώσεων αλλά και στην αύξηση των πόρων που θα διατεθούν για την άμεση στήριξη των επαγγελματιών. «Στο πρώτο lockdown, σαν Εμπορικός Σύλλογος, κάναμε κινήσεις και στείλαμε προτάσεις στα υπουργεία, όμως τελικά η κυβέρνηση έκανε αυτό που ήταν να κάνει και δεν έγινε τίποτα», σχολίασε συγκεκριμένα η κα. Κουρμπανιάν, επαναλαμβάνοντας την ανάγκη λήψης αποφάσεων που θα διευκολύνουν ουσιαστικά τον εμπορικό κόσμο να επανακάμψει.  

Μείωση του ΑΕΠ κατά 5 δις θα φέρει το δεύτερο lockdown 

Σύμφωνα με μετριοπαθείς εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς που επικαλείται η Καθημερινή, το lockdown στο λιανεμπόριο ισοδυναμεί με μείωση του ΑΕΠ κατά 5 δισ. ευρώ μηνιαίως. Πρόκειται για απώλειες που δεν μπορούν να αντισταθμιστούν ούτε από την «έκρηξη» στο ηλεκτρονικό εμπόριο ούτε όταν ανοίγει ξανά η αγορά, κάτι που αποδείχθηκε άλλωστε μετά το πρώτο lockdown, όταν μάλιστα οι οικονομικές συνέπειες από τον νέο κύκλο ύφεσης δεν ήταν ακόμη πολύ εμφανείς και δεν υπήρχε τόσο μεγάλη κόπωση και αρνητική ψυχολογία στα νοικοκυριά. Το νέο lockdown έρχεται άλλωστε σε μια εποχή που υπό κανονικές συνθήκες η αγοραστική κίνηση είναι υψηλή, καθώς σε εξέλιξη και έως τις 14 Νοεμβρίου είναι οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις, στις 27 Νοεμβρίου είναι η ημέρα των μεγάλων προσφορών, η περίφημη Black Friday, ενώ ήδη αρκετά καταστήματα είχαν αρχίσει να διαθέτουν τα εποχικά είδη για τις γιορτές. 

Επιπλέον, αν και είχε συζητηθεί το προηγούμενο διάστημα να επιτραπεί, σε περίπτωση εκ νέου αναστολής της λειτουργίας του λιανεμπορίου, η δυνατότητα των καταναλωτών να παραλαμβάνουν στο πίσω μέρος των καταστημάτων προϊόντα που έχουν παραγγείλει ηλεκτρονικά, αυτό τελικά απαγορεύεται. 

Υπενθυμίζεται ότι μόνο μέσα στο πρώτο εξάμηνο οι απώλειες συνολικά για τις επιχειρήσεις όλων των κλάδων της χώρας ήταν 22 δισ. ευρώ, ενώ το λιανεμπόριο υπολογίζεται ότι χάνει γύρω στα 500 εκατ. ευρώ κάθε μήνα. Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, οι πληροφορίες της αγοράς κάνουν λόγο για απώλειες τζίρου συνολικά σε όλους τους κλάδους της τάξεως των 35 δισ. ευρώ, ενώ οι προβλέψεις είναι ότι συνολικά μέχρι το τέλος της χρονιάς οι απώλειες θα φτάσουν τα 50 δισ. ευρώ. 

Την ίδια ώρα, οι παράγοντες του εμπορίου εκτιμούν ότι μετά τα Χριστούγεννα θα αρχίσει το φαινόμενο των «λουκέτων», που έως τώρα δεν ήταν μαζικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), τον Ιούλιο καταγράφηκε αύξηση των κλειστών καταστημάτων της τάξεως του 1%, ενώ ανάλογη ήταν και η αύξηση τον Αύγουστο. Το χαμηλό ποσοστό «λουκέτων» αποδίδεται αφενός στα μέτρα στήριξης και αφετέρου, όπως τονίζει η αγορά, στην ελπίδα που διατηρούσε μερίδα του εμπορικού κόσμου ότι δεν θα υπήρχε δεύτερο lockdown, και μάλιστα τόσο νωρίς. 

Τα νέα αυστηρά μέτρα για την αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού αναζωπυρώνουν τη διαμάχη που υπάρχει μεταξύ των «μεγάλων» και των «μικρών» του εμπορίου. Χθες η ΕΣΕΕ απέστειλε επιστολή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ζητώντας να μην επιτραπεί, στη διάρκεια του lockdown, στα σούπερ μάρκετ να πωλούν, εκτός από τα τρόφιμα και τα λοιπά είδη πρώτης ανάγκης, τα αναρίθμητα διαρκή προϊόντα που διαθέτουν, όπως ενδύματα, υποδήματα, ηλεκτρικές συσκευές, είδη σπιτιού και άλλα. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, σε αντίθετη περίπτωση δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες. 

 

 

0 Σχόλιο

Αφήστε ένα σχόλιο